[CENTRINO] Linux ondersteuning voor Centrino?

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Hallo,

ik ben van plan een Centrino notebook te kopen. Om precies te zijn een Acer Travelmate 800. Het enige wat ik nog wil uitzoeken voordat ik tot de aanschaf overga is hoe het zit met de Linux ondersteuning voor de Centrino componenten.

De centrino componenten zijn:
- the Intel PentiumM processor
- the Intel 855 Chipset Family
- the Intel PRO/Wireless 2100 network connection.

Ik heb goed gezocht:

Op: http://www.linux-on-laptops.com/ staat niets. De laatste update is van 10 februari, toen waren er nog geen centrino laptops te koop.

Verder ben ik er wel achter gekomen dat Intel bezig is met het maken van drivers voor het centrino package. Het is echter nog niet bekend wanneer ze de drivers vrijgeven. Zie:
http://www.theregister.co.uk/content/4/29840.html
http://www.infoworld.com/...centrino_1.html?platforms

Verder heb ik op GoT een topic gevonden wat gesloten is omdat genoeg te vinden zou zijn op http://www.linux-on-laptops.com/ Maar zoals gezegd heb ik daar niets kunnen vinden. Het gesloten topic: Linux (Redhat) op Acer Travelmate 800

Mijn vragen zijn:
1. is het iemand al gelukt om Linux te installeren op een centrino notebook?
2. in hoeverre zal linux gaan werken zonder specifieke drivers voor de centrino? Kan ik gebruik maken van 'Generic' drivers in afwachting van de echte drivers...

alvast bedankt voor de reacties!

PS: kom ajb niet aan met: "Heb je het al geprobeerd?" want ik heb de laptop niet. Of de laptop zal aanschaffen hangt ondermeer af van de vraag of ik linux kan gebruiken op de laptop...

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:35

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je zit met een aantal problemen:
• De processor is volledig nieuw. De Pentium M zit qua powermanagement duidelijk anders in elkaar dan de Pentium 4-M en dus zou het gebruik van Enhanced Speedstep wel eens voor problemen kunnen zorgen. Overigens gebeurt er ook een deel hardwarematig, dus het is lastig te voorspellen in welke mate dit de levensduur van een acculading beïnvloedt.
• De Intel Pro/Wireless...ik weet niet of daar drivers voor beschikbaar zijn, maar ik denk het wel.
• De i855PM - ik geloof dat Acer die gebruikt? Ik heb nog geen laptops met de i855GM gezien, dus als het ding als Centrino wordt aangeprezen dan moet het wel. Ondersteuning voor de northbridge op zich moet geen probleem zijn, maar ik zou wel even kijken wat voor grafische core er wordt meegeleverd in de Travelmate.

Uiteindelijk verwacht ik dat je best met dat ding kunt werken, maar dat je niet het volledige uit je systeem kunt halen. Met name de processor wordt een probleem, al kun je er voor de basisfeatures natuurlijk wel gewoon een i686-kernel op draaien.

* odysseus is overigens best te spreken over de Pentium M...van Centrino als label ben ik nog niet echt overtuigd, maar de processor is in ieder geval goed :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• slager
  • Registratie: November 2000
Intel werkt in ieder geval wel aan ondersteuning. Zie nieuws: Intel werkt aan Centrino-drivers voor Linux

[ Voor 10% gewijzigd door slager op 09-04-2003 20:14 ]

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
odysseus schreef op 09 April 2003 @ 20:01:

• De i855PM - ik geloof dat Acer die gebruikt? Ik heb nog geen laptops met de i855GM gezien, dus als het ding als Centrino wordt aangeprezen dan moet het wel. Ondersteuning voor de northbridge op zich moet geen probleem zijn, maar ik zou wel even kijken wat voor grafische core er wordt meegeleverd in de Travelmate.
De TM gebruikt inderdaad de Intel 855PM chipset.
De grafische kaart in de TM 800 is de ATI Radeon 9000 met 64MB dedicated DDR video geheugen.
Uiteindelijk verwacht ik dat je best met dat ding kunt werken, maar dat je niet het volledige uit je systeem kunt halen. Met name de processor wordt een probleem, al kun je er voor de basisfeatures natuurlijk wel gewoon een i686-kernel op draaien.
Denk je dat dat ik de (gewone, niet de draadloze) netwerk adapter zou kunnen gebruiken?

Het gaat er mij vooral om dat ik de notebook meteen onder linux kan gebruiken met netwerk support via een gewone UTP-kabel. Als bepaalde kleine dingen (zoals het wireless gebeuren en de power saving modes) nog niet helemaal werken dan is dat niet zo erg.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik verwacht zeker dat je een werkend systeem kunt krijgen en dat je ook die netwerkkaart wel aan de praat krijgt...dat zal wel een gewone Intel-NIC of zoiets zijn, dat lijkt me geen probleem. Als je SpeedStep niet echt hard nodig hebt, dan moet het wel te overleven zijn tot Intel met eigen drivers komt.

* odysseus weet dit overigens niet uit hands-on ervaring...heb wel een stel van die Centrino-laptops in mijn handen gehad, maar die draaiden allemaal Windows XP :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
[slightly OT]
Jammer eigenlijk dat dit niet in de nieuwe kernel gaat komen, daarvoor is het net te laat. Ik heb zelf een "gewone" Pentium M, best mooie proc, en in 2.4.20 kan ik ook al basic speedsteppen met wat patchwerk, maar ik zag dat deze opties in de development kernel al heel wat uitgebreider zijn.
Ik heb er zelfs een klein progseltje voor gemaakt. Is er simpel en heeft zowat nul features, maar was wel leuk om te doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
neo root # cpucontrol
initializing acpi info
we have 8 possible throttling states
pyacpi> info
cpu speed:      1800 MegaHertz
temperature:    51  C
pyacpi> downstep
>> CPU speed is now 1200 <<
pyacpi> upstep
>> CPU speed is now 1800 <<
pyacpi> help
available commands:
        info list downstep upstep quit q

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 16:11
http://www.osnews.com/story.php?news_id=3119 Dat is een review van Red Hat 9. Volgens de tekst gebruikt de reviewer een Dell Latitude D600 wat, zoals de kenners ongetwijfeld zullen weten :), een Centrino laptop is. Wanneer men de tekst leest, kan men opmaken dat Red Hat 9 probleemloos installeert en werkt. Het enige probleem is mogelijk de powermanagement features, maar ik denk dat dat, indien ze er zijn, snel opgelost zal worden.

• PeNGuiN
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:18

PeNGuiN

't Is Wat...

Ik kan je ook aanraden om een Linux kernel te gebruiken uit de 2.6.x serie. Hij is weliswaar nog in 'test'-fase, maar beschikt wel over de allerlaatste features op het gebied van ACPI e.d. (wat je dus nodig hebt voor powermanagement).

Dr. Phil himself!

Verwijderd

NOS policy - updated 01/04/03

Het kicken van een topic, en al helemaal eentje van bijna een half jaar, is hier niet iets wat wij graag zien. Ik raad je aan om nog eens goed de NOS policy - updated 01/04/03 en de FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 13/02. Dit topic gaat op slot.

Welkom op Got :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.