Toon posts:

[XP] IRQ configuratie handmatig; hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
om met de deur in huis te vallen,
ik heb een amd athlon systeempje, asus mobo, asus geforce 4 mx, etc etc

nou kom ik er achter dat bij de mooie installatie van windhoos xp het IRQ voor mijn geluidskaart en videokaart GEDEELD is! 8)7
weet dat windhoos dat vaker doet (irqs delen), maarrr, bij intensieve grafische applicaties, stottert mijn geluid hierdoor en dat is niet de bedoeling....

kortom, ik wil mijn geluidskaart met een EIGEN IRQ;
handmatig configureren in xp lukt niet omdat de vakjes voor handmatig "greyed out" zijn. komt geloof ik door de ACPI hardware abstraction layer?
> in ieder geval, ik wil dus mijn beeldkaart van het irq van mijn geluidkaart afhebben,
1. is dit mogelijk in de huidige systeeminstellingen
2. als ik win xp opnieuw installeer, hoe configureer ik het irq dan
3. als ik terugga naar win 2000, kan ik dan wel irqs handmatig instellen??

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
afaik komt dat door de ACPI layer ja...

Tijdens de Windows installatie komt er onderin te staan: druk op F6 (oid) om niet-MS HD controller drivers te installeren. Dan ram je juist op F5 of op F7, en dan komt er een menu'tje waarin je kan selecteren wat voor PC je hebt. Daar kies je dan voor "Standaard PC", en ga je verder met de installatie.

Alleen, zonder ACPI kan je geen standby meer gebruiken, en als je wilt dat je PC uitgaat zodra 'ie is afgesloten, moet je even in je Configuratiescherm naar Energiebeheer gaan, en daar APM aanzetten.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wat ook wel eens lukt, minder drastisch dan wat Rafe zegt omdat dan soms je windows onbruikbaar wordt is:
in je boot.ini op je c:\
voor /fastdetect /noirqrouting zetten
zoiets krijg je dan:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noirqrouting /fastdetect

Verwijderd

niet alleen de videokaart en de geluidskaart. Alles wordt op hetzelfde IRQ gezet. Schijnt ideaal voor Windows XP te zijn, al heb ik daar nooit goede beargumentatie voor gehoord.

Toen ik ACPI uitzette in mijn bios kwam ik er niet meer in en om mijn Windows installatie nu opnieuw te gaan doen :X

edit:
dat van viper_74 is het proberen waard. Maar eerst mijn huiswerk...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2003 19:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
kan ik met de standard pc layer _wel_ irq's wijzigen later?
acpi features zijn niet van belang, zolang mijn monitor na 3 uur maar op standby springt :)...
hmm kan ik EN een raid controller specificeren EN een hardwarelayer tijdens installatie? (nja *denkt* maakt niet uit anders prik ik mijn boot schijf wel in mn gewone ide)

• Viper®
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 April 2003 @ 19:57:
hmm kan ik EN een raid controller specificeren EN een hardwarelayer tijdens installatie?
Ja da's volgens mij respectievelijk F5 en F6 inrammen tijdens de Windows XP setup. Dan kun je en je system kiezen. Ipv. APCI computer kies je dan standard pc ofzo. En je kan een diskette geven met je raid controller drivers.

Verwijderd

Topicstarter
heb wel een verdeling over een aantal irqs, maar niet alles is in gebruik....
wordt dus wel een herinstallatie hier :(

Verwijderd

Topicstarter
Viper_74 schreef op 09 april 2003 @ 19:55:
zoiets krijg je dan:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noirqrouting /fastdetect
/noirqrouting ! aha,,,, eens even boot.ini aanpassen... ! of werkt dat alleen Voor een nieuwe installatie? nja ff kijken eerst. --> getest: er gebeurt niets, en kan nog geen irqs wijzigen...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2003 20:12 ]

• Viper®
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 April 2003 @ 20:08:
[...]

/noirqrouting ! aha,,,, eens even boot.ini aanpassen... ! of werkt dat alleen Voor een nieuwe installatie? nja ff kijken eerst. --> getest: er gebeurt niets, en kan nog geen irqs wijzigen...
Dat klopt, probeer eens je apparaten te verwijderen...en daarna opnieuw installeren. Als het goed is pakt Windows daarvoor nu een niet gebruikte Interrupt

Verwijderd

Topicstarter
nou een en ander verwijderd, opnieuw install, geen verandering :(
ben nu bezig aan een xp unattend install, echt wel leuk met een raid controller... :) (NOT)
heb je een standard hardwarelayer geinstalleerd bij setup, krijg je een acpi uniprocessor pc na install....
windhoos, leuk leuk leuk :) we blijven puzzelen

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 03:51 ]

• _BladE2k_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 14:37
Ik weet niet of je het al had getest maar je kan in de bios gewoon zeggen of hij wel/niet een Plug & Play OS heeft. Zet deze op nee, dan kunnen die instellingen alleen via de bios gewijzigd worden.

Verder is het zo dat de fysieke plaatsing van de betreffende kaarten ook veel uitmaakt. Kijk daarvoor ff je manual na. Het is bij veel systemen meestal zo dat de slot onder het agp slot gedeeld is met de agp.

Een standaard GoTter ;)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dat wou ik dus net zeggen. :)

Waarom pleur je je geluidskaart niet in een ander PCI slot?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 11:17
Pc in apparaatbeheer veranderen van acpi naar standard pc wil ook wel werken en idd acpi en plug n play OS uitzetten in de BIOS

Verwijderd

Topicstarter
we zullen eens kijken,
heb inderdaad steeds hetzelfde irq voor video en geluid...
of het nou IRQ5, 11 of 17 is.
zal er eens wat kaartjes uit trekken dan
pnp-os stond al op "no"

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:55
wvkreg schreef op 10 April 2003 @ 04:13:
Pc in apparaatbeheer veranderen van acpi naar standard pc wil ook wel werken en idd acpi en plug n play OS uitzetten in de BIOS
/\/\/\/\/\
Dit is de oplossing!!
Hierna worden alle apparaten opnieuw geinstalled, en kun je de irq's wijzigen!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• _BladE2k_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 14:37
Let wel: ALS je je compu van acpi naar standard pc zet KAN je hele systeem wel TOTAAL onstabiel worden, dus weet waar je aan begint...

En als ik me niet vergis verlies je ook alle mogelijkheden tot bijv. automatisch afsluiten, suspend to disk e.d.

Een standaard GoTter ;)

Verwijderd

Topicstarter
nou.... de resultaten:

ACPI disabled, standard PC HAL in plaats van ACPI uniprocessor pc hal, windows opnieuw geinstalleerd, geluidskaart verplaatst,
resultaat: waardeloos, dat vond mijn mobo niet zo leuk geloof ik, conflictje hier, conflictje daar.

ACPI weer enabled, ACPI uniprocesoor HAL, windows weer opnieuw, geluidskaart op de veranderde plaats, windows doet het weer goed, geluiddskaart heeft nu een eigen IRQ, eindelijk :)

kortom, verplaatsen doet wonderen, pci 2 en agp slot hebben gedeeld irq, zo blijkt
Pagina: 1