Toon posts:

Website conventies

Pagina: 1
Acties:
  • 270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is er een bepaalde afspraak voor de meest logische opbouw van je homepage?
  • Naamconventies: Hoe noem je je menu-onderdelen (contact, faq, info etc...)
  • Structuur-conventies: Hoe dient je site-structuur in elkaar te zitten
  • Inhouds-conventies: wat dient er minimaal ter informatie op je site te staan (contact-informatie etc..)
en andere wellicht belangrijke dingen om bij stil te staan bij het bouwen van je website?

Ik heb gezocht, maar nog niet gevonden. Wel ben ik op het Website Accessibilitie Initiative gestoten, van het W3C, maar dat gaat meer over de toegankelijkheid van je website.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Conventies zijn er niet; wel kan ik je aanraden om, als je een nederlandstalige site voor 'leken' (als in: iedereen moet er mee om kunnen gaan) gaat maken, je niet zomaar met termen moet gaan gooien; houd het makkelijk. Als termen in menu's niet duidelijk zijn kun je bijvoorbeeld in het title-attribuut een extra beschrijving kwijt. Zorg verder voor eenduidigheid in je site-termen; dit zorgt voor duidelijkheid, maar ziet er bovendien een stuk netter uit.

Tip: laat alles een keer door vrienden, kennissen en ouders testen en zorg voor een duidelijk en makkelijk toegankelijk feedback-formulier, en dóe ook wat met die feedback!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik denk meer dat dit onder het kopje "interface design" hoort dan accebillity, hoewel ze wel een nauw verband hebben

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:46
HunterPro schreef op 09 april 2003 @ 19:17:
Tip: laat alles een keer door vrienden, kennissen en ouders testen en zorg voor een duidelijk en makkelijk toegankelijk feedback-formulier, en dóe ook wat met die feedback!
of nog beter, zoek (in de familie bijvoorbeeld) een echte n00b uit, en vraag of hij wat op de site wil zoeken, zonder uitleg. Als hij het niet kan vinden, tsja, dan is het brak (hoe sneller gevonden hoe duidelijker alles is)

gewoon ideetje :)

Verwijderd

Ik denk dat je beste eens kan zoeken met het woord 'usability':

http://directory.google.c...evelopment/Web_Usability/

Maar er zijn natuurlijk geen echte regels.

• HunterPro
  • Niet online
phYzar schreef op 09 April 2003 @ 20:06:
[...]

of nog beter, zoek (in de familie bijvoorbeeld) een echte n00b uit, en vraag of hij wat op de site wil zoeken, zonder uitleg. Als hij het niet kan vinden, tsja, dan is het brak (hoe sneller gevonden hoe duidelijker alles is)

gewoon ideetje :)
en dat kun je nóg erger doen, door die site lokaal te draaien en alle clicks te registreren (apache-logs analyseren :)), en hem je laten roepen (geen klik hierna meer doen!) als ie gevonden heeft wat ie moest zoeken :) Dan kun je dus kijken wat voor pad iemand door je site volgt, hoe lang ie op pages kijkt, en vervolgens dit betrekken in de opbouw van je site.

Overigens zijn er hier ook tools voor beschikbaar, en NedStat biedt zelfs NedStat Pro aan, waarmee dit volledig geintegreerd in je site kan.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Dat is nog veel gaver want dan kun je het onderzoek continu uitvoeren, ook kun je dan heel veel extra dingen onderzoeken.

• HunterPro
  • Niet online
djluc schreef op 09 April 2003 @ 20:43:
Dat is nog veel gaver want dan kun je het onderzoek continu uitvoeren, ook kun je dan heel veel extra dingen onderzoeken.
klopt, dan kun je dus flow-diagrammen gaan genereren met percentages erbij, zodat je grafisch kunt weergeven, en desnoods met kleuren, waar mensen binnenkomen, hoe ze door je site wandelen, hoe lang hun volledige verblijf duurt, en wat ze als laatste zien voor ze weer vertrekken. Voor een 'fotos van mijn konijn' site niet echt boeiend, maar als je een iets grotere site hebt waar je een commercieel belang bij hebt kan het handig zijn de interface te optimaliseren zodat iedereen binnen een paar kliks is waar ie wezen moet :)

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Hoe kun je dat nou zeggen :? Je hebt juist heel erg met conventie te maken als je een usable ontwerp probeert te maken. Denk aan dingen als onderstreepte links, form elementen etc.

• HunterPro
  • Niet online
2 schreef op 09 april 2003 @ 20:55:
[...]

Hoe kun je dat nou zeggen :? Je hebt juist heel erg met conventie te maken als je een usable ontwerp probeert te maken. Denk aan dingen als onderstreepte links, form elementen etc.
omdat HTML een vrij iets is; Flash nog meer. Er is geen meneer die tegen mij zegt dat mijn site per direct van het inernet afmoet omdat ik m'n linkjes niet onderstreep. Alles wat je kan maken binnen HTML is toegestaan. Het is alleen wel zaak als jij wilt dat de boel begrijpbaar blijft, je je aan een aantal 'algemeen aanvaarde' begrippen vasthecht, hoewel dat (blijkens de enorme hoeveelheid sites met 'alternatieve' interfaces die ook prima te besturen zijn) ook niet altijd hoeft.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
HunterPro schreef op 09 April 2003 @ 20:57:
Er is geen meneer die tegen mij zegt dat mijn site per direct van het inernet afmoet omdat ik m'n linkjes niet onderstreep. Alles wat je kan maken binnen HTML is toegestaan.
Het ging ook om conventies, niet om regels.
Het is alleen wel zaak als jij wilt dat de boel begrijpbaar blijft, je je aan een aantal 'algemeen aanvaarde' begrippen vasthecht
Precies, conventies ;)

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Volgens mij denken HunterPro, tomato en ik er allemaal hetzelfde over ;)

Maar belangrijk is wel dat de reden dat je gebruik maakt van conventies niet is omdat het conventies zijn, maar omdat je gebruiksvriendelijkheid probeert te bereiken. Dus als jij een andere methode verzint die niet conventioneel is maar toch gebruiksvriendelijk, dan kan dat ook.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
2 schreef op 09 april 2003 @ 22:24:
Maar belangrijk is wel dat de reden dat je gebruik maakt van conventies niet is omdat het conventies zijn, maar omdat je gebruiksvriendelijkheid probeert te bereiken. Dus als jij een andere methode verzint die niet conventioneel is maar toch gebruiksvriendelijk, dan kan dat ook.
Ja, maar een in het oog springende eigenschap van veel conventies is wel dat ze de gebruiksvriendelijkheid verhogen alleen maar omdat het conventies zijn :Y)

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Verwijderd schreef op 09 April 2003 @ 18:32: ...
en andere wellicht belangrijke dingen om bij stil te staan bij het bouwen van je website? ...
Hier staan een aantal artikelen, die wel interessant zijn om door te lezen.

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

HunterPro schreef op 09 April 2003 @ 20:12:
[...]

Overigens zijn er hier ook tools voor beschikbaar, en NedStat biedt zelfs NedStat Pro aan, waarmee dit volledig geintegreerd in je site kan.
kleine correctie...het vlaggeschip van NedStat heet Sitestat en dat is het systeem waar de meeste grote NL sites/portals op draaien, waaronder Planet, Publieke Omroepen, Microsoft, Tiscali, ING, etc etc...de grote spelers dus..

"You're only as good, as what you did last week."

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02 00:57

E-Mile

Danteezy!

oh,when? schreef op 10 April 2003 @ 00:45:
[...]

kleine correctie...het vlaggeschip van NedStat heet Sitestat en dat is het systeem waar de meeste grote NL sites/portals op draaien, waaronder Planet, Publieke Omroepen, Microsoft, Tiscali, ING, etc etc...de grote spelers dus..
Dat klopt, maar dat betekent niet dat er een correctie moet komen op HunterPro, want hij zegt dat 't die clicktrackers heeft, en dat klopt, ook in Nedstat Pro, dus in dit geval is je informatie weinig toevoegend.

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

kheb het nog even nagevraagd aan mijn collega, die jarenlang heeft gewerkt bij Nedstat en ook aan de basis heeft gestaan van de verschillende producten en alleen de meest uitgebreide versie van Nedstat Pro, Nedstat Pro Gold, heeft de mogelijkheid tot klikpaden registreren, dus in zoverre is jouw informatie zelfs niet compleet. Daarnaast ook weinig constructief, alleen destructief dus nog minder toevoegd, lijkt wel een vicuele cirkel.

Overigens zijn we een beetje op een gek spoor terechtgekomen na de post van Hunterpro, aangezien we het clickpaden gaan hebben. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit begrip belangrijker lijkt, dan het is. Clickpaden zijn in zoverre belangrijk in dat ze eventueel kunnen aangeven of je (hoofd)navigatie duidelijk genoeg is, omdat je kan zien of een pad doodloopt. Maar er zijn teveel factoren die meespelen of een pagina beter bereikbaar moet zijn.

"You're only as good, as what you did last week."

• Rotjeknor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-02 15:29
phYzar schreef op 09 April 2003 @ 20:06:
[...]
Monkey test heet dat...

Weer ontopic:
De dingen die je vraagt lijken me in goed overleg met de klant te moeten gebeuren, met natuurlijk een goede ondersteuning of begeleiding van diegene die de website moet maken, aangezien die er zelf kijk op heeft (zou moeten hebben).

Ook Knor is aangestoken met het ligfietsvirus!

Verwijderd

Topicstarter
ik doelde eigenlijk ook op dingen als 'contact'-pagina's. Ik erger me altijd rot als ik op een site nergens een contact-pagina kan vinden. Dus wat voor dingen er in behoren te zitten en wat voor duidelijke naamgeving die moeten krijgen. Contact, About, FAQ, Info zijn dingen die vaak terugkomen in een site-structuur.

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 april 2003 @ 17:40:
ik doelde eigenlijk ook op dingen als 'contact'-pagina's. Ik erger me altijd rot als ik op een site nergens een contact-pagina kan vinden. Dus wat voor dingen er in behoren te zitten en wat voor duidelijke naamgeving die moeten krijgen. Contact, About, FAQ, Info zijn dingen die vaak terugkomen in een site-structuur.
ligt ook weer aan je site; bij de gemiddelde 'dit is mijn konijn flappie' site hoef ik niet te weten waar dat hok van Flappie precies staat en wat z'n telefoonnummer is hoor ;)

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:12

alienfruit

the alien you never expected

Je moet ook eens kijken naar Bobby; programma om te checken hoe je site gesteld is qua accebillity. Niet gratis, maar wel een prachtig programma.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ik heb dit jaar een vak gevolg aan de Universiteit Utrecht over het opzetten van een goed bruikbare interface, de artikelen die de tentamenstof daarvoor vormden kun je hier vinden. Het vak heette overigens Human Computer Interaction.

Niet allemaal even interessant, maar er worden ook wat testmethoden besproken. Jammer is dat de meest interessante artikelen alleen toegankelijk zijn voor studenten van de UU, gezien de passwords die gevraagd worden. ;( Maar er zijn wel een aantal artikelen van te lezen, zie ik.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

alienfruit schreef op 11 April 2003 @ 09:55:
Je moet ook eens kijken naar Bobby; programma om te checken hoe je site gesteld is qua accebillity. Niet gratis, maar wel een prachtig programma.
niet gratis?
http://bobby.watchfire.com/bobby/html/en/index.jsp
gebruik het altijd en heb nog nix betaald

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 13:45:
[...]

niet gratis?
http://bobby.watchfire.com/bobby/html/en/index.jsp
gebruik het altijd en heb nog nix betaald
mag je dan toch wel eens gaan doen:
Pricing for the Mac and Java versions

Single user: $99.00
Server version: $3000.00
Multiple server version: $2000.00 for every five or more servers
doe je leuk, sjaak :X

Verwijderd

die link die ik gaf is gratis maar daar kan je geen hele site mee checken...
alleen een pagina per keer maar dat vind ik niet zo erg omdat al m'n pagina's hetzelfde zijn opgebouwd...
Pagina: 1