Laptop: nadruk op gebruiksduur. "Oude" 1ghz of "nieuwe" 2ghz

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben op dit moment op zoek naar een nieuwe laptop omdat m'n vriendin mijn oude heeft afgepakt.

Mijn prioriteit is een goede gebruiksduur van minimaal 2,5 uur, een scherm van 14" of groter, redelijk compact (3-4 cm dik), geschikt om divx films te bekijken en heel soms (3d) games te spelen met accu.

Een processor rond de 1 Ghz leek me meer dan genoeg voor wat ik ermee van plan was, maar tot mijn (lichte) verbazing zijn er geen of nauwelijks laptops meer te koop met zo'n "lage" processorsnelheid. En degene die wel te koop zijn, zijn oude modellen.

Ik vraag me dus af, zal een snelle processor nou niet veel meer stroom trekken en de gebruiksduur dus naar beneden trekken? Of is een moderne 2,4 ghz P4 proc tegenwoordig zuiniger dan een 1ghz mobile celeron?

Raden jullie nog wat aan? ik heb nu de toschiba sattelite 1410 op het oog, maar door de bomen zie ik het bos ook niet zo goed meer.... Zie ik een paar goede kandidaten over het oog?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, ik vind dat je eigenlijk als moderator het goede voorbeeld zou moeten geven, maar dat is mijn mening.

de FAQ
Aanschaffen van een laptop

Laptops zijn tegenwoordig niet alleen meer weggelegd voor luxe zaken lui maar ook voor o.a. studenten. Ook zijn er steeds meer merken op de markt gekomen, denk aan Asus, Gericom en Jewel. Hier door komen er steeds vaker topic over "Wat zijn jullie ervaringen met deze laptop?" Dit soort topics willen we in OH niet, uit de topics blijkt dat degene die zelf bijv een Dell hebben Dell de hemel in prijzen, degene die een Compaq heeft prijst die weer de hemel in.

Nog een punt is, doordat er steeds meer laptops op de markt komen verschijnen er ook meer reviews op het web. Zoek dus eerst voor je een laptop topic wilt openen. Kun je echter geen review vinden over precies die laptop, kijk dan naar de specificatie's. Er zit altijd een bepaalde chipset in van bijv Via/Intel/Sis, ook daar zijn reviews van te vinden.

Als je echt niets kunt vinden over de laptop en je wilt toch erachter komen hoe de laptop is, dan zit er nog maar één ding op en dat is naar de betreffende shop gaan. Je kunt vaak de laptop testen voordat je hem koopt, staat de shop dat niet toe dan raad ik aan om naar een andere shop toe te gaan. Elke zelfrespecterende PC shop laat je de laptop testen.
(en ga nou niet testen of de laptop stevig is door hem op de grond te gooien )

Nog wat tips bij het aanschaffen van een laptop:

Zorg dat je een laptop koopt met een mobiele processor. Meeste goedkope laptops hebben dit niet en dat brengt vele nadelen met zich mee:

De accu gaat stukken korter mee omdat de processor zich zelf niet kan terug schalen naar het processor gebruik.

De cpu fan draait bijna altijd op volle toeren, wat veel herrie met zich mee brengt.

De laptop zelf wordt soms erg heet aan de onderkant, wat niet lekker is als je hem op schoot hebt.

Kijk naar de grootte van je laptop scherm, maar let ook goed op de resolutie. Een 14.1" scherm wil niet zeggen dat er altijd 1024x768 op wordt gedraait (1400x1050 bestaat ook).

Wil je op je laptop kunnen gamen, koop dan geen laptop met integrated video maar met een Nvidia Geforce 2/4Go of Ati M6/7 videochip. Deze zijn gemaakt voor 3d, waar de rest bijna alleen goed is voor 2d.

Verkijk je niet op de hardeschijf, dit is het langzaamste apparaat in je hele laptop, neem dus liever een 5400rpm hardeschijf dan een 4200rpm.

Koop een goede laptop tas, want zeg nou zelf als je een laptop hebt van 1500 euro dan ga je niet besparen op een tas van 50 euro.

• kmf
  • Niet online
Terw_Dan schreef op 09 april 2003 @ 18:00:
Tja, ik vind dat je eigenlijk als moderator het goede voorbeeld zou moeten geven, maar dat is mijn mening.

de FAQ

[...]
Heel leuk allemaal, en ik wist dat dat naar boven gebracht zal worden. Echter in de FAQ staat niet aangegeven in hoeverre "oude" processors stroomtrekken ten opzichte van "nieuwe" processors.
Er zijn volgens mij geen precieze cijfers gegeven en dat wil ik dus nu met deze topic boven water zien te krijgen met gebruikerservaringen van bezitters van beide soorten laptops opdat ik zelf een keuze kan maken of ik voor de nieuwere modellen moet gaan of juist de oude.

Als jij dat wel kan vinden dan ben je een betere zoeker dan ik :/

Enne.. ik wil geen reviews, maar daadwerkelijke praktijkervaringen zodat ik een tabelletje kan opstellen.

[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 09-04-2003 18:06 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-02 16:49

wouterve

Swinger of States

Oke, als je op zoek bent naar praktijkervaringen, kan ik je er wel eentje geven :). Ik heb twee laptops (de oudste moet binnenkort weer weg) een 'oude', met een 1Ghz PIII, en een nieuwe, met een 2Ghz P4. En ik merk wel degelijk verschil in batterijduur, al is het niet zo gek veel. De 'oude', een Toshiba Tecra 8200, doet bij normaal gebruik ongeveer 3 uur op een batterij. Dat is met powersaving en speedstep ingeschakeld. Deze laptop heeft een 14" scherm, 256MB geheugen en een 30GB harde schijf. Hij is voor normaal gebruik is hij meer dan voldoende snel en voldoet nog prima.

De nieuwe laptop, ook een Toshiba, maar dan een Satellite Pro 2100, heeft zoals gezegd een 2Ghz P4-mobile processor, in combinatie met een 15" scherm en nog wat frutsels. Hij doet minder, maar niet veel minder, lang op een batterij, namelijk ongeveer 2,5 uur -- ook hier met volledig powermanagement en speedstep ingeschakeld.

Zoals je ziet maakt het niet heel erg veel uit - in mijn situatie niet, tenminste. Allebei hebben ze een acceptabele batterijduur. Ik zou echter wel, als je op zoek bent naar een zuinige laptop, een laptop kiezen met een 14"-scherm en verder niet teveel andere stroomvretende features (snelle 3d-kaart, etc). Overigens, bij het 'oude' model merk ik wel veel meer van speedstep qua snelheidsverlaging dan bij de nieuwe - daar is het naar mijn idee nauwelijks waarneembaar. Dus als dat een issue is (veel kracht nodig bij batterijwerk), dan kan een nieuwer model misschien uitkomst bieden.
Over beide modellen ben ik overigens erg tevreden -- ook de oude laptop voldoet voor moderne toepassingen nog meer dan voldoende. Toshiba is overigens een merk dat ik, maar dat had je vast al door :P, zeker zou aanraden. Die laptops zijn degelijk, snel en je hebt een goede ondersteuning van Toshiba. Ik heb er zelf goede ervaringen met notebooks van dit merk, dus is in mijn opzicht zeker een aanrader. Overigens is de Toshiba Satellite 1400-801 afgelopen maand als "Beste koop" gekozen door de Consumentenbond, misschien dat je daar nog iets aan hebt :).

[ Voor 18% gewijzigd door wouterve op 09-04-2003 18:22 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-08 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ipv praktijkervaringen kun je IMHO beter uitzoeken wat voor wattage bepaalde mobile CPUs trekken in stroombesparende modus (PowerNow! of Speedstep), dan de andere stroomvreters in kaart brengen (schermgrootte, VGA chip) (links in de PMG FAQ te vinden :) )en dan met een paar reviews om te calibreren dat naar vermogen van batterij relateren. Zo kun je zelf met specs van een willekeurige laptop die je kunt kopen een redelijke voorspelling van uithouduingsvermogen maken.

Paar verwachtingen:
- ga voor de 'traagste' laptop met een bepaalde coretype. De 'sloomste' Tualatin Celly zal het met dezelfde batterij een stuk langer uithouden dan de snelste Tualatin P3
- vermijd uitzinnige VGA chips. Liever een zuinige NeoMagic dan de nieuwste Mobile Radeon
- zorg voor een goede batterij (een van de eerste dingen waar ze op bezuinigen in goedkope notebooks)

Oslik blyat! Oslik!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:28

LopeZ

Too much is never enough

- ga voor de 'traagste' laptop met een bepaalde coretype. De 'sloomste' Tualatin Celly zal het met dezelfde batterij een stuk langer uithouden dan de snelste Tualatin P3
Dat maakt weinig uit, speedstep zet de cpu zelf terug naar hoeveel hij nodig heeft. En dat extra cache zal echt niet te merken zijn in verbruik.

Waar je beter op kunt letten is wat voor cpu erin zit. Je hebt bij Intel bijv mobile, low voltage mobile en ultra low voltage mobile, voor zover ik weet zijn er alleen P3's met low voltage en ultra low voltage, geen celerons.

Verwijderd

indeed.
Je kunt het beste een p3 nemen, met ultra low voltage. Cache maakt helemaal niets uit in batteryuse.
En verder is de tip van dion_b erg belangrijk. Je moet zorgen dat je een heel zuinig VGAchippie neemt.

Wat betreft merken, Toshiba's (die heb ik ook naar alle tevredenheid :)) en Dell's zijn aan te raden.

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 16:40

twi

Ik wil niet al te lullig doen, maar aan een P3 Ultra Low Voltage met een 5400rpm harde schijf, 2 CD-drives, een 15" scherm en een GeForce Go 4200 kaart heb je nog weinig. Ik zou overigens voor een compacte Centrino zonder poespas gaan. Moderne mobile CPU met relatief weinig stroomverbruik. De P3 is inmiddels echt uit de tijd, en bovendien zitten ze meestal alleen in ultra-portable systemen die enorm duur zijn en met externe drives werken.

• x-man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 09:03

x-man

Proud newbie!

Is het niet zo dat na verloop van tijd, de laptop accu's beter zijn geworden. Tussen 1 en 2 Ghz zit toch een 'jaar', dus in die tijd kunnen ook de batterijen verbeterd zijn.

Better a newbie in one hand then ten wannabe-hacker-scriptkiddies on your server.

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:52

MaNdM

1000-dingen-doekje

twi schreef op 09 April 2003 @ 22:56:
Ik wil niet al te lullig doen, maar aan een P3 Ultra Low Voltage met een 5400rpm harde schijf, 2 CD-drives, een 15" scherm en een GeForce Go 4200 kaart heb je nog weinig. Ik zou overigens voor een compacte Centrino zonder poespas gaan. Moderne mobile CPU met relatief weinig stroomverbruik. De P3 is inmiddels echt uit de tijd, en bovendien zitten ze meestal alleen in ultra-portable systemen die enorm duur zijn en met externe drives werken.
Pardon? 5400rpm in een notebook met een P3? 2 cd-drives in een notebook? Geforce Go 4200 in een P3? Knap als je die kan vinden hoor...

Maargoed, ik heb een P!!! 1 Ghz Tualatin core notebook (Toshiba sattelite pro 6000) met een 14.1" scherm etc. Ding doet 4 uur op de accu, dat heb ik nog niet veel P4's zien doen. Ik denk dat als je een P!!! met een nieuwe core (Tualatin) neemt dat dat weldegelijk veel zal schelen in het batt.gebruik. En ja, de snelheid tussen een P4 en die P!!! met wat jij ermee wil doen... merk je geen verschil hoor. Als ik mijn notebook naast die van Terw_Dan zet (P4 geval) en dan kijk naar normaal gebruik voor office etc. dan is er geen verschil in snelheid. Daarbij komt dat mijn notebook een stuk lichter is, minder koeling nodig heeft en dus stiller is en daarbij óók nog eens lekker plat (3,5 cm dichtgeklapt)

Kortom, ga voor een P!!! Mobile, dat is genoeg maar neem dan wel een pro uitvoering oid want die hebben vaak zwaardere accu's aangezien ze op de zakelijke markt zijn gericht. Over het merk Toshiba overigens niets dan lof, dingen zijn uiterst robuust (2 vallen van aanzienlijke hoogte overleven ze zelfs als ze aan staan) en de service van Toshiba is gewoon goed.

To be determined...

Verwijderd

Optie: 2de Accu? Ik weet niet of dat met de huidige merken/modellen kan, maar in het verleden heb ik bv een HP Omnibook 4150 gezien met een 2de accu erbij (op de plek van de cd/floppy drive). Wel erg zwaar, maar hield t mega lang vol.

**Of dit een optie is weet ik niet, ik haal uit je verhaal "tussen de regels door" dat je lang op je accu wil werken**

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 00:46 ]

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:52

MaNdM

1000-dingen-doekje

Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 00:43:
Optie: 2de Accu? Ik weet niet of dat met de huidige merken/modellen kan, maar in het verleden heb ik bv een HP Omnibook 4150 gezien met een 2de accu erbij (op de plek van de cd/floppy drive). Wel erg zwaar, maar hield t mega lang vol.

**Of dit een optie is weet ik niet, ik haal uit je verhaal "tussen de regels door" dat je lang op je accu wil werken**
Opvallend is dat de drives tegenwoordig niet zonder meer eruit gehaald kunnen worden. Er is een techniek voor namelijk "slim select bay" maar deze wordt nog maar amper gebruikt. Een design notebook bijvoorbeeld heeft vaak de drives vast zitten dmv schroefjes, moet je dus eerst je TB eruit halen etc. Maar neem je een wat oudere notebook dan is het idd een goeie optie, accu's zijn wel een kleine 200,- dus dat moet je er dan wel even bijtellen.

To be determined...

Verwijderd

Hij had het ook niet over kosten O-)

Maar ik heb net even snel gekeken (en misschien vloek ik nu wel), de Compaq evo N800v kan in de multibay een 2de batterij aan.

Nou kan het zijn dat het al laat is en dat die multi-bay slaat op een advanced port replicator en dat het dus alleen daar in wil. Maar goed het ging om een idee :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 01:04 ]

• The Dolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 00:59:
Hij had het ook niet over kosten O-)
In dat geval zou ik een apple powerbook kopen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

CENTRINO!!!! dat is het antwoord op jou vraag. alleen prijzig.......

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
Uhm, ook in nieuwere laptops heb je vaak multibays voor van alles. In mijn Dell C640 kan ik daar gewoon, tijdens gebruik, een 2e accu inprikken.

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 01:07:
CENTRINO!!!! dat is het antwoord op jou vraag. alleen prijzig.......
In principe zeg je dan P3 mobile.

(Nee, en niet gaan lopen zeuren dat het een nieuwe processor is, tis gewoon een verder doorontwikkelde P3, die eigenlijk nu P4 zou moeten heten. De P4 is eigenlijk meer iets van Q1 :P)

Maar mijn keuze op dit moment zou echt een Centrino zijn, top laptops, bedoelt voor mobiel werk (en geen dekstop in compact huisje).

Maar goed, bedenk goed dat een groter scherm ook betekend dat het ding meer stroom trekt, vaak ook wat lomper wordt enz. enz.

Probeer anders eens een gradatie te maken:

Batterijtijd - 9
Mobiliteit -8
- formaat -8
- gewicht -8
Power -2
Features -6

Dit zou mijn verdeling zijn.
(Heb nu een celli 500, 192MB, 40GB hd, 14,1"TFT en merk dat eigenlijk
alleen de batterij is versleten, voor de rest kan het ding nog prima mee)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-08 14:00

Sick Nick

Drop the top!

mijn lappie gaat ruim 3.5 uur mee, celly 1066 (tutalin core), 512 ram, ati M6, 14.1" , 4200 rpm hdtje en modulaire bay met cd-rom of floppy (of extra accu)

Gaat prima, valt ook nog best op te gamen als het moet maar dan wel in lage reso's. UT2k3 in 640*480 met 40 fps, CS gewoon in 1024*786 met 180 fps :p

Verwijderd

Er komen zoveel vragen over mensen die willen weten wat een goede aanschaf qua laptop zou zijn, (waar overigens altijds een slotje op wordt gegooid......ahum) wil er niet iemand een tabelletje maken waar iedereen de pc mark, 3d mark en battery mark van zijn laptop in kan knallen? Dan ben je van heel het gezever af, kun je je eigen conclusies trekken n.a.v. wat je zelf het zwaarst laat wegen.
Greetzzz Esther

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 23:27:
Er komen zoveel vragen over mensen die willen weten wat een goede aanschaf qua laptop zou zijn, (waar overigens altijds een slotje op wordt gegooid......ahum) wil er niet iemand een tabelletje maken waar iedereen de pc mark, 3d mark en battery mark van zijn laptop in kan knallen? Dan ben je van heel het gezever af, kun je je eigen conclusies trekken n.a.v. wat je zelf het zwaarst laat wegen.
Greetzzz Esther
Volgens mij zijn de enige stabiele waarden van een laptop de pc mark en de 3d mark, de battery mark is sterk afhankelijk van het type batterij wat er gebruikt wordt en hoe er mee om gegaan wordt. De battery mark die door een fabrikant verstrekt wordt, klopt naar mijn mening goed als je alleen bv. MS Word gebruikt (lees gemiddeld gebruik) en als je er goed mee omgaat. Maar volgens mijn gevoel/ervaring zijn nog steeds alle accu's gevoelig voor verkeerd gebruik. Dus het is moeilijk om daar een praktijk tabelletje van samen te stellen. Maar wat bv. wel zou kunnen is om een tabel samen te stellen van wat de fabrikant opgeeft.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik dacht altijd dat het scherm de grootste energieverbruiker was en niet de cpu, ik kan het mishebben natuurlijk.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• kmf
  • Niet online
Even een reply om mijn eigen bevindingen op een rijtje te zetten en mensen te bedanken voor reageren.

Uit diverse losse stukjes informatie (omdat er vrijwel geen echte doorlopende review bestaat lijkt het wel) is toch gebleken dat nieuwere CPUs zuiniger zijn met energie dan "oudere" CPUs. Alleen al de mindere warmteontwikkeling helpt een hoop.

Ik had na wikken en wegen de Asus M2400E besteld.
Kost mij 1363 euro, maar dan heb ik ook een laptop dat 4,5 uur moet kunnen uithouden op 1 accu.

3 dagen na de bestelling (LETTERLIJK!) kwam het nieuwe model uit, met Centrino 1.3GHZ CPU, en dat voor 1493 euro. UIteraard heb ik toch maar deze besteld en hoop het volgende week binnen te krijgen. Schijnt 7,5 uur te moeten uithouden

Het vreemde is, iedereen zegt dat de centrino laptops zo vreselijk duur zijn, maar 130 euro duurder vind ik niet echt bijzonder veel duurder.

Het gaat om deze dus:

Asus M2400N Intel Centrino 1.3 Ghz. /256MB/ 40 GB/ Combo/ 14 inch/ W-Lan

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/notebook/m2000n/m2nphoto.jpg

Als ik het binnen heb, zal ik het eens aan een paar testjes onderwerpen MET battery tests.

Vreemd genoeg lijkt Asus niet te bestaan als Notebookmaker. Geen enkele review daarover te vinden eignelijk...

PS. ben ik de enige die de centrinologo vreselijk lelijk vind?

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/notebook/m2000n/centrino-logo.gif

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-07 16:40
Check de Sony FX serie: die hebben een mogelijkheid voor een 2e batterij: simpelweg de diskettedrive eruit halen (who needs it anyway) en een tweede accu erin plaatsen...
Mijn FX405 (mobile athlon 1 GHz, 15,1", 1jr oud) houdt het met 1 batterij ongeveer 1,5 uur uit, dus zou hij het met twee batterijen wel minimaal 2,5 uur uit kunnen houden... :)

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

• kmf
  • Niet online
Hankey schreef op 23 april 2003 @ 02:51:
Check de Sony FX serie: die hebben een mogelijkheid voor een 2e batterij: simpelweg de diskettedrive eruit halen (who needs it anyway) en een tweede accu erin plaatsen...
Mijn FX405 (mobile athlon 1 GHz, 15,1", 1jr oud) houdt het met 1 batterij ongeveer 1,5 uur uit, dus zou hij het met twee batterijen wel minimaal 2,5 uur uit kunnen houden... :)
Mijn nieuwe centrino notitieboek zal met 1 batterij 7,5 uur moeten uithouden :) En dat is met een accu met minder Mah, als ik die vervang zal ik ik misschien 8-9 uur uit moeten trekken.

Verwijderd

Ik heb ook nog ff gekeken naar de M2400n.....maar gek genoeg kan ik niets over de video kaart vinden....ook niet op hun site....
Weet iemand misschien welk video kaart erin zit..???

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:32

s3n

Ikzelfd heb een dell 4150 (wordt inmiddels niet meer geleverd) met een p4 1,8.
Op 1 accu doet ie iets meer als 3 uur. Met beide accu's haal ik onder normaal gebruik 6 / 6½ uur.

Nog niet helemaal in de buurt van jouw 7,5 uur, maar ik vind het niet eens zo slecht :)

• kmf
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 April 2003 @ 14:23:
Ik heb ook nog ff gekeken naar de M2400n.....maar gek genoeg kan ik niets over de video kaart vinden....ook niet op hun site....
Weet iemand misschien welk video kaart erin zit..???
Het gebruikt de Intel 855GM embedded video. Hoort bij centrinopakket die chipset. De fabrikant kan kiezen voor de PM-versie, zonder GPU of de GM-versie met GPU. Ik verwacht dat met embedded GPU het geheel nog wat zuiniger zal zijn.

• kmf
  • Niet online
s3n schreef op 23 April 2003 @ 14:43:
Ikzelfd heb een dell 4150 (wordt inmiddels niet meer geleverd) met een p4 1,8.
Op 1 accu doet ie iets meer als 3 uur. Met beide accu's haal ik onder normaal gebruik 6 / 6½ uur.

Nog niet helemaal in de buurt van jouw 7,5 uur, maar ik vind het niet eens zo slecht :)
Nou, ze zeggen dat het 7.5 uur zal moeten uithouden, maar ik heb het nog niet binnen dus ik kan het niet bevestigen. (het zal volgende week dinsdag binen zijn. Duim duim)

Nou dacht ik dat die 7,5 uur reclamepraatjes was, maar in tests van de oudere versie, de m2400e werd bewezen dat 4 uur makkelijk haalbaar was.

In tests met andere centrino-laptops die allemaal een eigen GPU hebben, ati, geforce, grotere schermen, extra geheugen en sneller HDD, etc werd gemiddeld 6 uur gehaald. De M2 serie van asus is gebouwd om lang mee te kunnen werken. 14" scherm, Intels GPU, 4200RPM HDD, dus ik heb goede verwachtingen.

Lange gebruiksduur is voor mij veel belangrijker dan flitsende graphix. :P

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 16:07
Ik ben zelf echt totaal geen voorstander van Embedded Graphics zoals Intel of SiS videochips in laptops. Misschien dat jij me wat meer kan overtuigen met wat benchmarks te posten (ut2003 ? of andere games)

Ik wil zelf over anderhalve maand een Acer 800LCi kopen met Centrino 1.3 GHz, 512MB DDR, 40GB, en ATi Radeon 9000-M

• kmf
  • Niet online
AlPha.BeYoNdeR schreef op 23 April 2003 @ 16:03:
Ik ben zelf echt totaal geen voorstander van Embedded Graphics zoals Intel of SiS videochips in laptops. Misschien dat jij me wat meer kan overtuigen met wat benchmarks te posten (ut2003 ? of andere games)
Ik zal het doen, als ik m'n laptop binnen heb.
Ik ben zelf ook geen liefhebber van Embedded dingen, maar voor een laptop gelden andere eisen. Voor mij tenminste. Want dat embedded spul is waarschijnlijk trager dan ATi of Nvidia-chipjes, maar het is wel zeker dat embedded spul veel zuiniger zijn, zeker aangezien het van de centrinoplatform zelf komt.
Ik mag hopen dat Intel hun gpu ook wat zuiniger maken dan normaal om hun centrinoplatform flink op te hoesten.
Ik wil zelf over anderhalve maand een Acer 800LCi kopen met Centrino 1.3 GHz, 512MB DDR, 40GB, en ATi Radeon 9000-M
Even wachten is idd een goede beslissing, ik heb de laatste tijd de prijzen van laptops flink in de gaten gehouden. En ik merkte dat sinds Asus met de M2400n kwam, de prijzen van andere centrinolaps beginnen te verlagen. (sailliant detail: m2400n begint in meest popu-pricewatch search te komen :P )

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07 13:34

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• kmf
  • Niet online
Ik had die een aantal dagen geleden al gelezen, maar beide LT zijn heel wat anders dan mijn configuratie en zijn meer gericht op prestaties dan op gebruiksduur. Maar toch wel goed om te zien dat een Centrino-laptop in dezelfde klasse zo'n 2x lange speelduur heeft.

Van de voorloper van de M2400n, de m2400e, had ik een test kunnen vinden waarin werd geconcludeerd dat hij 4 uur lang mee kon gaan. Ik verwacht daarom dat de N-versie 1,5-2x langer is. 6-8 uur dus.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 21:57

tweakerbee

dus..?

Dat zou heel lang zijn. De Dell 500m die er (als het goed is) aankomt kan ongeveer 5 uur op een batterij werken (als je de 6cell neemt) of eventueel met een 2e accu. Dat laatste heb ik gedaan, en het geheel zou volgens de specs zo'n 7 uur mee moeten gaan. Als je een 6 cell combineert met een 2e batterij zelfs 9 uur. Langer dan dat lijkt mij niet nodig. Je kunt in de tussentijd wel weer een stopcontact opzoeken en wat slapen... ;)

You can't have everything. Where would you put it?

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

En Athlonkmf? Hoe is ie?

Ik wacht nog steeds op je persoonlijke bevindingen van je nieuwe lappie.
Dus als je er tijd voor hebt. Graag!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

XthinkZ schreef op 09 June 2003 @ 12:37:
En Athlonkmf? Hoe is ie?

Ik wacht nog steeds op je persoonlijke bevindingen van je nieuwe lappie.
Dus als je er tijd voor hebt. Graag!
Inkoppertje: hij heeft een complete review gepost en de batterij gaat idd 7.5 uur mee.

Asus M2400n Centrino M2000-series notebookreview

Asjeblieft
Pagina: 1