Twee SDSL lijnen bundelen

Pagina: 1
Acties:
  • 624 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Topicstarter
Op het werk gaan wij twee sdsl lijnen bundelen, om ze te gebruiken bij een geclusterd Windows 2003 Web Edition Server parkje O-) . Nu weten wij alleen niet, hoe we de twee lijnen kunnen bundelen. Wij willen graag domeinen hosten op de servers. Wij hebben al geregeld dat als 1 dsl lijn uitvalt, de domeinen over de andere lijn worden geredirect. Maar hoe laten we de servers dan weten dat ze moeten reageren op dat andere ipadres, of hoe kunnen we dan al het verkeer routeren over de andere lijn?

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 14:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En wat heb je al met google gevonden :?

Predator is vandaag jarig. Mail of ICQ hem om 'm te feliciteren :Y)

Tijd voor een nieuwe sig..

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-04 10:20

IvoB

Prutst er rustig op los

DaMorpheus schreef op 09 April 2003 @ 16:44:
Wij hebben al geregeld dat als 1 dsl lijn uitvalt, de domeinen over de andere lijn worden geredirect.
Als er storing is, is dit meestal in de telefoon centrale of in Amsterdam. Dan heb je qua betrouwbaarheid weer niets aan 2 lijnen. Tenzij je 2 verschillende netwerken (BBned en KPN) neemt.

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Topicstarter
IvoB schreef op 09 april 2003 @ 17:11:
[...]

Als er storing is, is dit meestal in de telefoon centrale of in Amsterdam. Dan heb je qua betrouwbaarheid weer niets aan 2 lijnen. Tenzij je 2 verschillende netwerken (BBned en KPN) neemt.
ja dat hebben we :)

Maar via google vind je oplossingen die super duur zijn. Wij zoeken meer een soort kleine router of softwareprogje voor op een servertje. Budget voor een all-Cisco netwerk heeft niet iedereen 8)7

En gefeliciteerd dinges :+

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Volgens mij kan je niet 2 DSL lijnen van 2 verschillende ISP's bundelen, omdat je via verschillende routes gaat. Je hebt op elke DSL een IP, en trunken moet de switch ook ondersteunen, lijkt me namelijk sterk als je via 2 ISP's op 1 switch zit. Denk dat je het alleen kan gebruiken icm met load balancing en line-storing dat'ie een andere lijn pakt.
Mocht ik er stevig naast zitten, wil ik dat wel weten, dan trunk ik ook ff het e.e.a. :)

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Dit kan bijvoorbeeld met SurfDoubler. De naam van de maker, kan ik me zo niet herinneren. Je neemt gewoon een simpel PC'tje met 3 NIC's. Over 2 NIC's komen de DSL-verbindingen binnen, SurfDoubler bundelt deze, en verschaft via de derde NIC het netwerk toegang tot internet.

Edit:

Het is dus van Vicomsoft, en de optie die ik bedoel noemen ze "connection teaming". www.vicomsoft.com

Beter: Vicomsoft Internet Gateway. Vanaf v.6.6 ondersteund deze connection teaming en connection fallback.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2003 18:20 ]

Verwijderd

hier is software voor, net zoals ik destijds in die ouwuh tijd 2 isdn lijntjes bundelde, ik denk dat als je zoekt op isdn lijnen bundelen je de software vind

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op 09 April 2003 @ 18:03:
hier is software voor, net zoals ik destijds in die ouwuh tijd 2 isdn lijntjes bundelde, ik denk dat als je zoekt op isdn lijnen bundelen je de software vind
Waren dat 2 128kbps of 2 64kbps lijntjes?
Want de meeste (onderhand alle) ISP's toen der tijd bieden dus 128kbps ISDN aan: 2 x 64kbps (op bijde B-kanalen).
DSL werkt even iets anders, en TS heeft het over 2 DSL lijnen van 2 DSL providers.

Ey!! Macarena \o/

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En is hier niet een soort van Load Balancing voor? Ik zou zoiets wel verwachten in 2k3 server.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

dog4life schreef op 09 april 2003 @ 18:08:
En is hier niet een soort van Load Balancing voor? Ik zou zoiets wel verwachten in 2k3 server.
Load Balancing is niet bundelen.
Load Balancing is: is 1 lijn 50% bezet, de andere 70%, pak de lijn met minste bezetting.

Bundelen is: bijde lijn samenvoegen tot 1 met de snelheid van lijn-1 PLUS lijn-2. Dus 1 IP, 1 upload en 1 download snelheid.
Met load balancing heb je dus 2 ip's, 2 upload snelheden, en 2 download snelheden. En zeker met verschillende aanbieders lijkt me dat een no-go.

MX-Stream is capped @ kpn-centrale, en die routing ligt heel anders in elkaar. Ik heb fast-adsl van xs4all, toen kreeg je nog 4 ip's. Nu KAN dat gewoon niet meer (en ik mis het dus wel)

Ey!! Macarena \o/

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RaZ schreef op 09 april 2003 @ 18:12:
[...]

Load Balancing is niet bundelen.
Load Balancing is: is 1 lijn 50% bezet, de andere 70%, pak de lijn met minste bezetting.

Bundelen is: bijde lijn samenvoegen tot 1 met de snelheid van lijn-1 PLUS lijn-2. Dus 1 IP, 1 upload en 1 download snelheid.
Met load balancing heb je dus 2 ip's, 2 upload snelheden, en 2 download snelheden. En zeker met verschillende aanbieders lijkt me dat een no-go.

MX-Stream is capped @ kpn-centrale, en die routing ligt heel anders in elkaar. Ik heb fast-adsl van xs4all, toen kreeg je nog 4 ip's. Nu KAN dat gewoon niet meer (en ik mis het dus wel)
Je kan ook beide lijnen 100% benutten... Dat verdubbelt niet de snelheid, maar wel de capaciteit... Ik weet niet wat de topicstarter zijn bedoeling is, het is een webserver dus denk dat hij zoveel mogelijk capaciteit en zo weinig mogelijk downtime wilt.

http://forum.pcvsconsole....hread.php?tid=2846&page=1

een leuke discussie, met een hardware-oplossing aangeboden.

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-04 10:20

IvoB

Prutst er rustig op los

die nexland met 2 WAN poorten komt niet goed ui t testen wat betreft doorvoersnelheid.

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 09:55
IvoB schreef op 09 april 2003 @ 18:26:
die nexland met 2 WAN poorten komt niet goed ui t testen wat betreft doorvoersnelheid.
Doorvoersnelheid was het probleem niet, juist de responsetijd... :)

Verwijderd

Ik weet niet precies wat jullie bedoeling is of precieze doel is op het werk, als ik dat weet kan ik je misschien wel wat tips geven. Maar software is er zeker voor, alleen ligt het eraan hoeveel je eraan wil uitgeven...... :)

Verwijderd

Als je dit op een goede manier wilt doen zullen je ISP's mee moeten werken, anders krijg je nooit een mooie verdubbeling van de snelheid.

Maar als 't alleen over de beschikbaarheid van een webserver gaat zou je een soort round robin DNS kunnen doen waarbij de DNS records aangepast worden mocht er 1 machine uitvallen, dan heb je ook een prima bruikbaar systeem.

Ook heb je voor Linux/BSD (misschien ook Windows??) machines een manier om een seriele kabel tussen de 2 machines te zetten die elkaar in de gaten houden (heartbeat check) en aan de hand daarvan het IP/MAC adres van de andere machine overnemen. Dit is dan meer voor HA en niet om de verbindingssnelheid te verdelen.

Verwijderd

dus als je me nou es ff wat meer info geeft over hoe jullie netwerk in elkaar steekt, en wat het doel is van jullie lijnen, kan ik je wel wat meer vertellen

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 april 2003 @ 10:02:
dus als je me nou es ff wat meer info geeft over hoe jullie netwerk in elkaar steekt, en wat het doel is van jullie lijnen, kan ik je wel wat meer vertellen
2 lijnen, voor maximale betrouwbaarheid van onze webservices. Twee webservers Windows 2003 geclusterd, 1 database server SQL server 2000. Domeinen moeten worden geredirect naar die twee ipadressen. Als de een uitvalt, gaat het domein al automagisch naar het andere ipadres. Nu willen we ook graag dat beide sdsl lijnen tegelijkertijd gebruikt kunnen worden :)

Verwijderd

DaMorpheus schreef op 10 April 2003 @ 10:58:
[...]

2 lijnen, voor maximale betrouwbaarheid van onze webservices. Twee webservers Windows 2003 geclusterd, 1 database server SQL server 2000. Domeinen moeten worden geredirect naar die twee ipadressen. Als de een uitvalt, gaat het domein al automagisch naar het andere ipadres. Nu willen we ook graag dat beide sdsl lijnen tegelijkertijd gebruikt kunnen worden :)
Sorry, dan kan ik je toch niet zo goed helpen, dacht dat je wat anders bedoelde, heb eigenlijk nog niet zoveelmervaring op computergebied, maar ik ga het leren! Ben nog een groentje... ;)
Maar tis wel lastig allemaal, trouwens, god van de slaap???

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 11:02 ]

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 april 2003 @ 11:01:
[...]

Sorry, dan kan ik je toch niet zo goed helpen, dacht dat je wat anders bedoelde, heb eigenlijk nog niet zoveelmervaring op computergebied, maar ik ga het leren! Ben nog een groentje... ;)
Maar tis wel lastig allemaal, trouwens, god van de slaap???
Morpheus = de god van de slaap. Maar ik ben nu overdag wakker ja :(

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Topicstarter
LaBoyd schreef op 10 april 2003 @ 11:09:
[...]

ja, hallow, dat heb ik ook door, twas maar een vraagje...gewoon, leuke ondertitel! :) Ik weet ook wel dat dat god van de slaap betekent.
trouwens, ik ben dus nog nieuw hier. Kan je me precies uitleggen hoe het precies werkt met die moderatorpunten? Ik weet dat dit forum er dus eigenlijk niety voor bedoeld is...
:( was ook niet boos bedoeld. Was bedoeld omdat ik normaal wel tot laat in de nacht bezig ben :)
Moderatorpunten zijn op de frontpage alleen. Kan je andere reacties me modden. Als je modpunten op zijn kan je niks modden :) Modpunten krijg je door t.net veel te bezoeken

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Bundelen (trunking) gaat moeilijk gaan. Load balancing gaat wel gaan (zoek hiervoor naar vorige posts, advanced routing howto) en dat zal de goedkoopste manier zijn. Dan is er ook een bepaald DNS-server-systeem die automatisch van de ene naar de andere overschakelt, en dat dns-systeem kan zelfs op meerdere hosts staan, maar daarvan weet ik de naam niet meer.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Topicstarter
Guru Evi schreef op 11 april 2003 @ 01:22:
Bundelen (trunking) gaat moeilijk gaan. Load balancing gaat wel gaan (zoek hiervoor naar vorige posts, advanced routing howto) en dat zal de goedkoopste manier zijn. Dan is er ook een bepaald DNS-server-systeem die automatisch van de ene naar de andere overschakelt, en dat dns-systeem kan zelfs op meerdere hosts staan, maar daarvan weet ik de naam niet meer.
zonedit en load balancing is bij windows server 2003 als je clusterd :)

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
LaBoyd...ik zie een heel verhaal van jou hier, wat behoorlijk offtopic is. Als je iets van PHP/ASP/Webscripting wilt weten, kan je beter in het Programmeren & Webscripting forum gaan kijken hier op GoT.
LaBoyd schreef op 11 april 2003 @ 11:31:
DaMorpheus, ik wilde je vragen of jij ervaring had in programmeren met ASP. Ik heb namelijk nog maar weinig ervaring op dit gebied, en heb me tot nu toe alleen nog maar PHP eigen gemaakt. Nu wilde ik je vragen of jij me misschien kon vertellen op welke wijze ik me deze taal het beste kan aanleren. Het liefst zou ik wat boeken willen lezen op een beginnersniveau. Ik heb namelijk helemaal geen ervaring op dit gebied.
...
Ik hoor het wel. Als ik je lastig val, zeg je me dat ook maar, dan zoek ik wel een andere manier om te laten zien aan mn broertje dat ik niet helemaal "dom" ben op programmeergebied. ;)

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26

rally

Deyterra Consultancy

'K heb maar even wat meer artikeltjes voor je erbij gezocht:

nieuws: Nexland ISB Pro 800 Turbo review
http://www.nexland.com/pr...land_Pro800turbo_Data.pdf

http://www.deyterra.com

Verwijderd

DaMorpheus schreef op 09 April 2003 @ 17:55:
[...]

ja dat hebben we :)

Maar via google vind je oplossingen die super duur zijn. Wij zoeken meer een soort kleine router of softwareprogje voor op een servertje. Budget voor een all-Cisco netwerk heeft niet iedereen 8)7

En gefeliciteerd dinges :+
geen geld voor cisco router maar wel
maar wel voor ????:
Op het werk gaan wij twee sdsl lijnen bundelen, om ze te gebruiken bij een geclusterd Windows 2003 Web Edition Server parkje

??

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Topicstarter
Ik raad je www.aps.net aan, dan leer je meteen asp.net. Anders via googlde zoeken naar asp tutorial, en dan lekker vbscripten :D . Ik ken jsp, php, asp.net, asp, je kan me altijd mailen voor vragen
Ja, we hebben daar wel allemaal geld voor, maar geen geld voor een dure Cisco router :o
Klinkt gek 8)7 , maar t is wel zo. Komt door leuke acties van verschillende fabrikanten (dell, ms enzo) B)

• Tubbietje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-04 21:26

Tubbietje

Illegaal!

Op mijn stagebedrijf hebben we ook via SDSL en 2 Nexland 800Pro firewalletjes een verbinding tussen 2 vestigingen. Werkt toppie... alleen is het probleem nu dat via VPN de DNS niet werkt.

Toevallig iemand een idee hiervoor :?

Intel Core i7 4770K + 8x LG 24EB23 | New iPad 16GB WiFi | Xiaomi Mi Mix 2 | Microsoft Surface Pro 3 i5 128GB

Verwijderd

W2k server heeft toch een loadbalancing mogelijkheid door round robin toe te passen? Iedere volgende hit opd e webserver wordt fysiek door een andere (afwisselend) verwerkt. Als er 1 webserver uitvalt wordt alles door de andere afgehandeld.
Of dit met je verbindingen ook kan weet ik niet

Verwijderd

Round robin werkt op de volgende manier. als client 1 de dns naam opvraagt gaat deze naar server 1 als client 2 dezelfde dns naam opvraagt gaat hij naar server 2 als client 3 deze ook opvraagt gaat hij weer naar server1 toe. het probleem hiermee is dat als server 1 uitvalt de helft van de requests een foutmelding krijgt omdat de server niet bereikt word. Nu is het zo dat je even vanaf de frontpage even op het tweakers logo moet kijken en dan kan je de beschrijving over hoe ze deze site hosten even lezen en wordt er al wat meer duidelijk

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Topicstarter
LaBoyd schreef op 12 april 2003 @ 12:53:
Heej DaMorpeus, ik wilde je ff HARTSTIKKE bedanken voor de tips die je mij hebt gegeven over programeren in ASP! Ik denk dat het met ide weddenschap wel goed komt nu! Was eerst een beetje desperate, want normaal zijn meisjes niet zo into programmeren en is het ook niet echt boeiend voor ze, maar ik vind het echt leuk nu! Hoop dat ik je hier nog es vaker tegen mag komen!
Groetjes, LaBoyd
graag gedaan 8)7 O-)
W2k server heeft toch een loadbalancing mogelijkheid door round robin toe te passen? Iedere volgende hit opd e webserver wordt fysiek door een andere (afwisselend) verwerkt. Als er 1 webserver uitvalt wordt alles door de andere afgehandeld.
Of dit met je verbindingen ook kan weet ik niet
Die zoek ik dus niet B)
Load balancing kan zo in win 2k3. Ik zoek een manier om de twee lijnen te bundelen, zodat niet 1 lijn telkens al het werk doet en de andere zich zit te vervelen :O

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Topicstarter
LaBoyd schreef op 12 April 2003 @ 13:01:
Heej, ik kreeg net een email van die Femme, is dat hier ook een medemeisje op t forum??? Ben ik eindelijk es blij, niet alleen maar omringd door jongens dus...!!!
Hahaha :X :D
Volgens mij is t nog steeds een jongen (8> (ombouwingen en andere zaken voorbehouden) O-)
Nu is het zo dat je even vanaf de frontpage even op het tweakers logo moet kijken en dan kan je de beschrijving over hoe ze deze site hosten even lezen en wordt er al wat meer duidelijk
die vind ik niet :(
Maar daar ben ik niet naar opzoek. DNS zaken zijn al geregeld, alleen moeten de win2k3 machines weten dat ze via beide lijnen info terug kunnen sturen, of gaat dat al automagisch?

[ Voor 36% gewijzigd door Stewie! op 12-04-2003 13:11 ]

• Guru Evi
Maar daar ben ik niet naar opzoek. DNS zaken zijn al geregeld, alleen moeten de win2k3 machines weten dat ze via beide lijnen info terug kunnen sturen, of gaat dat al automagisch
Dat zou in principe niet automagisch mogen gaan (het standaard routing protocol heeft die dingen niet erin zitten) dus moet je in principe 2 routing tables hebben die elk op de aparte interface repliceren.

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Topicstarter
Guru Evi schreef op 12 April 2003 @ 14:02:
[...]

Dat zou in principe niet automagisch mogen gaan (het standaard routing protocol heeft die dingen niet erin zitten) dus moet je in principe 2 routing tables hebben die elk op de aparte interface repliceren.
of dus ze doorverwijzen naar die ene dualrouter?

• Guru Evi
Als je een dualrouter hebt is het natuurlijk gemakkelijk, dan laat je de router het werk doen maar je moet ze wel ingesteld hebben dat hij over 2 lijnen kan antwoorden ook ;-)

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Topicstarter
Guru Evi schreef op 12 april 2003 @ 14:09:
Als je een dualrouter hebt is het natuurlijk gemakkelijk, dan laat je de router het werk doen maar je moet ze wel ingesteld hebben dat hij over 2 lijnen kan antwoorden ook ;-)
k, thx voor de antwoorden. Ik zal hier nog wel posten hoe alles verloopt B)

lol@LaBoyd _/-\o_ :7

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 21:16

SED

LaBoyd, hier zit je met dit soort vragen een beetje verkeerd.
Probeer het hier eens:
Programming & Webscripting

Copyright and left by SED...

Verwijderd

Hoe belangrijk zijn deze servers voor het bedrijf? Je kan een fantastisch mooie cluster neer fietsen maar als een een schakel in de lijn kapot gaat zit je mooi met de gebakken peren.

Ik neem aan dat er een of andere firewall op deze verbindingen is geinstalleerd? Meestal kan je op de firewall een vorm van Teaming/Load Balancing instellen. Overigens zal je deze firewall ook redundant uit moeten voeren.

SurfDoubler van Vicomsoft zoals BazzH aangeeft zou ik niet gebruiken. Geen idee of het geschikt is voor de load die de verbinding gaat genereren en het is een SPOF. M.a.w. PC'tje dood, verbinding ook...

• SED
  • Laatst online: 27-04 21:16

SED

BBned en KPn gebruiken als het erop aan komt dezelfde hardware in de centrale waarop je aangesloten zit.
Zit je probleem in een van beide netwerken dan ben je redundant maar is het een centrale probleem dan maakt het geen bal uit.

Bundelen zal volgens mij nooit lukken. Tenminste niet in de zin dat je de capaciteit kunt optellen.
Het ip verkeer loopt over twee verschillende paden naar de bestemming, hoe je dat moet bundelen is mij niet duidellijk.

Copyright and left by SED...

• cwppol
  • Laatst online: 05-01-2025
edit:

Zie bericht hieronder...

[ Voor 91% gewijzigd door cwppol op 13-04-2003 16:43 ]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:38

Predator

Suffers from split brain

LaBoyd wil jij hier onmiddelijk eens mee ophouden aub ?

Reageer ontopic of reageer niet.

Jouw offtopic berichten zijn verwijderd.
Dit is hier geen chatkanaal.

[ Voor 33% gewijzigd door Predator op 13-04-2003 16:18 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

SED schreef op 13 April 2003 @ 15:08:
BBned en KPn gebruiken als het erop aan komt dezelfde hardware in de centrale waarop je aangesloten zit.
Zit je probleem in een van beide netwerken dan ben je redundant maar is het een centrale probleem dan maakt het geen bal uit.

Bundelen zal volgens mij nooit lukken. Tenminste niet in de zin dat je de capaciteit kunt optellen.
Het ip verkeer loopt over twee verschillende paden naar de bestemming, hoe je dat moet bundelen is mij niet duidellijk.
Als je het logisch bekijkt zal dat inderdaad gewoonweg niet lukken. Ik denk dat loadbalancing nog een redelijke optie is. Dan maak je niet exact evenveel gebruik van beide lijnen, en je kan niet met dubbele snelheid downloaden, maar als je toch vanaf verschillende clients aangesloten bent en data opvraagt zal het sowieso op die manier gaan.

Ik denk dus dat je dat het beste kunt doen :)

Verwijderd

Je zou in w2k ook qos kunnen definieren. dan zorgt qos er zelf voor dat de load netjes over de lijnen verdeelt wordt. ik zou alleen niet weten of het aan allebei de kanten ingesteld moet staan.

Verwijderd

Even een snelle samenvatting:
Je wilt twee losse DSL verbindingen, eventueel van verschillende providers, tegelijk gebruiken op één netwerk.

Dat kan. Of je nou Win2K of Win2K3 gebruikt als domain controllers dat maakt niet uit.
Wat je nodig hebt zijn twee simpele servertjes met (PIII 800, 256MB, RAID 1 volume van 36GB, 2x 10/100 NIC) met Win2K en daar Microsoft Internet Security & Acceleration (ISA) Enterprise Edition Server op installeren.
Tijdens de installatie wordt gevraagd of je een Array wilt configureren. Een array is een verzameling van één of meer proxy/firewall servers met ieder een eigen verbinding naar het internet, maar welke wordt gezien als één proxy/firewall server door de rest van het netwerk.

Je kunt dus ISA Server A met ISP A configureren en ISA Server B met ISP B. Alle internet verzoeken worden door één van de twee servers verzorgt. Ik denk niet dat de uiteindelijke snelheidbij gebruik van bijv. 2x 512/256 op 1024/512 uitkomt.
Het is namelijk niet mogelijk om een download te verdelen over beide proxies, omdat alle TCP/IP verkeer tussen twee proxies, twee isp's en één download source gesynchroniseerd moet worden.
Wat wel gebeurd is dat de cache van beide proxies wordt gedeelt en dat het volgende internet verzoek door de volgende proxy wordt afgehandeld waardoor dit verzoek ook de maximale bandbreedte van deze proxy server tot zijn beschikking krijgt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Topicstarter
Mensen, allemaal bedankt, maar ik was er al uit, zoals k al had gezegd!

- DNS wordt extern geregeld; DNS heeft failover ingebouwd. Valt ip1 uit, dan al het verkeer naar ipadres 2.
- 2 servers Win2k3 web edition; virtual cluster/load balancing
- 1x die nexland router
- 2x sdsl, op babyxl + bbned
- alles geregeld, behalve als nexland router uitvalt! De twee server reageren standaard op elk inkomend ipadres, dus alles perfect in orde!

• rally
  • Laatst online: 23:26

rally

Deyterra Consultancy

DaMorpheus schreef op 14 April 2003 @ 12:55:
Mensen, allemaal bedankt, maar ik was er al uit, zoals k al had gezegd!

- DNS wordt extern geregeld; DNS heeft failover ingebouwd. Valt ip1 uit, dan al het verkeer naar ipadres 2.
- 2 servers Win2k3 web edition; virtual cluster/load balancing
- 1x die nexland router
- 2x sdsl, op babyxl + bbned
- alles geregeld, behalve als nexland router uitvalt! De twee server reageren standaard op elk inkomend ipadres, dus alles perfect in orde!
DaMorpheus,

Ik ben (prive) in een dergelijke oplossing geintresseerd. :P Zou je even kunnen posten wat je bevindingen zijn als je dit eenmaal hebt geimplementeerd?
Dan denk ik aan : Maximale download, maximale upload pingtijden, kan er nu ook met dubbele snelheid van die servers worden gedownload e.d.
Alvast bedankt _/-\o_

http://www.deyterra.com

Verwijderd

Die zoek ik dus niet
Load balancing kan zo in win 2k3. Ik zoek een manier om de twee lijnen te bundelen, zodat niet 1 lijn telkens al het werk doet en de andere zich zit te vervelen
OK, je moet alleen 1 ding HEEEL goed in de gaten gaan houden, want je wilt primair voorkomen dat je serverfarm onbereikbaar wordt. Prima die 2 lijnen. Alleen als je nu 2 lijnen gaat gebruiken en je gaat (beide lijnen dus) over de capaciteit van 1 lijn heen (ik ga er van uit dat ze gelijk zijn, anders is het de lijn met de minste cap.) loop je het risico dat als er op dat moment 1 lijn uitvalt, de andere lijn meer dan vol komt te zitten en je dus slechter tot onbereikbaar wordt.

Zorg ervoor, dat welke van de voorgaande oplossingen je ook toe gaat passen, dat je heel erg goed gaat monitoren naar de load van de lijnen en dat je naar je providerS (ja beide!) toe gaat om meer capaciteit in te kopen als een van je lijnen bover de 50% durft uit te komen.

Doe je dat niet, dan ben je goedkoper uit met 1 dikkere lijn van 1 provider, want met dit soort truukjes help je je eigen, duur aangeschafte, HA accuut onderuit!! (Heb je ook dat AS nummer niet meer nodig)

Verwijderd

Weet niet zeker maar kijk eens naar het prog. "open architect" van
www.znyx.com

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Topicstarter
Inmiddels zijn we er al helemaal uit. Ik zal binnenkort eens mn plannetje posten hier :) gecensureerd natuurlijk :P

• Coen Rosdorff
  • Niet online
't is een erg kwetsbare setup die je op deze manier aan het maken bent.

DNS fail-over kan wel (met korte ttl's) maar is een poormans solution.

Bundeling van 2 verbindingen van verschillende providers is ook nou niet bepaald ideaal te noemen.

Wat gegarandeerd wel goed werkt (inclusief load-balancing van het verkeer) is een eigen AS-nummer aanvragen (Ripe) en dan op 2 lijnen met BGP aan de gang gaan. Je krijgt dan een eigen reeks ip-nummers, die over beide lijnen beschikbaar zijn.

De vraag is dan ondertussen of het niet veel goedkoper en makkelijker is om 1 of meerdere racks in een colo te huren bij een provider die dat allemaal al geregeld heeft. Nexland routers en dns-failover kan redelijk werken, maar erg netjes is het niet.

• Stewie!
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

Topicstarter
little_soundman schreef op 16 april 2003 @ 02:51:
Wat gegarandeerd wel goed werkt (inclusief load-balancing van het verkeer) is een eigen AS-nummer aanvragen (Ripe) en dan op 2 lijnen met BGP aan de gang gaan. Je krijgt dan een eigen reeks ip-nummers, die over beide lijnen beschikbaar zijn.
die optie had ik ook aangedragen, maar is veel te duur. Colocated was ook helaas geen optie :/
Moet gewoon goed werken deze oplossing. Het gaat om bereikbaarheid, niet snelheid ;)

• Coen Rosdorff
  • Niet online
DaMorpheus schreef op 16 April 2003 @ 09:52:
[...]
Moet gewoon goed werken deze oplossing. Het gaat om bereikbaarheid, niet snelheid ;)
Voor betrouwbaarheid ben je beter uit zonder die nexland router. (Die geeft namelijk enkel maar een snelheids winst in de downstream, doet niets met de upstream en niet met de betrouwbaarheid)

Gewoon aan elke lijn een server hangen dan.
Dns failover is dan je zwakke plek, alhoewel het met korte ttl's opzich wel redelijk werkt. Houd dan rekening met ongeveer 10 minuten downtime als er lijn uitklapt voor sommige gebruikers.

(2 sdsl lijnen zijn volgens mij trouwens duurder als 2 servers in colo)
Pagina: 1