Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 13:36
Vraag / Discussie over statische electriciteit. Eerst even een inleidend stukje. De laatste tijd wordt ik zwaar 'geteisterd' door statische electriciteit. Als ik m'n aanrecht aanraak krijg ik een schok, als ik m'n kat aai zit z'n haar helemaal door de war, als ik m'n vriendin wil kussen vliegen letterlijk de vonken er vanaf, als ik m'n auto uitstap vliegen er letterlijk bliksemflitsen dwars door m'n leren jas naar de auto toe, als ik een deur open maak krijg ik eerst een schok. Zo zijn er eigenlijk wel honderden zaken te noemen dat ik gewoon stroom afgeef.

Eerst dacht ik dat het kwam door de auto, komt wel eens vaker voor, moet je zo'n strip onder je auto hangen en dan heb je er geen last meer van. Maar het gebeurt me bijna bij elk object wat stroom kan geleiden.

Nu is mijn vraag wat statische electriciteit op deze manier kan veroorzaken. Ik snap dat het door een wrijving moet komen, maar het gebeurt zelfs als ik de hele tijd stil zit en daarna ineens m'n kat aanraak. Wrijving is er bijna niet want ik ben gewoon een luie hond die het liefst zo min mogelijk beweegt :Z

Ik zit er nu al een tijd over na te denken en ik kan geen wezenlijke oorzaak vinden waarom ik zoveel electrische spanning met me meedraag. Als iemand anders ideeën heeft wat het zou kunnen zijn dan ben ik daar heel dankbaar om want het begint nu toch een beetje irritant te worden, ik durf nu bij het pakken van een kop koffie op m'n werk niet eens het aanrecht meer aan te raken en pak heel voorzichtig m'n kopje op om naar m'n bureau toe te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komt dacht ik door het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wustenveld
Zoiets zat ik ook al aan te denken, ik heb het nu alleen al een paar maanden en het wordt steeds erger, en dat terwijl het weerbeeld toch aardig aan het veranderen is. Of zou het kunnen dat ik electrische spanning die in de lucht hangt opneem met m'n lichaam en vervolgens via een object de aarde in stuur. Klinkt een beetje vaag misschien, maar zou zoiets kunnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:55
tip bij het uitstappen uit auto: eerst deur vast houden (aan het metaal), dan pas benen op grond zetten

bij kat geeft het wel leuke effecten: eerst flink aaien, dan aan je vinger laten ruiken -> pats >:) (verder ben ik niet zo'n saddist hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dikke rubberzolen...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wustenveld
haha, dat doet m'n kat regelmatig.
Ik heb inderdaad dikke rubberen zolen, maar ik heb die altijd al gehad (praat maar over jaren), de ontladingen zijn van de laatste tijd. Maar inderdaad, door m'n zolen kan ik m'n 'energie' niet geleidelijk weg laten gaan en wilt het er uiteindelijk uitknallen.

Tip voor de auto is wel een goed idee, thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

monkel schreef op 09 april 2003 @ 16:22:
tip bij het uitstappen uit auto: eerst deur vast houden (aan het metaal), dan pas benen op grond zetten

bij kat geeft het wel leuke effecten: eerst flink aaien, dan aan je vinger laten ruiken -> pats >:) (verder ben ik niet zo'n saddist hoor)
Vandaar had ik er bij mijn vorige auto nooit last van, die had een metale deuropending.

De kat flink aaien met je fleasetrui en toen liep ie langs de kachel :D Ik heb em nog nooit zo hard zien rennen.

Je kan statische electrische tijd opwekken met bepaald meteriaal. Je wrijft dan de electronen weg ofzo. Misschien heb je de laatste tijd veel vaker fleasetruien aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-07 20:34

RUFFNECK

Poentje

Hey een lotgenoot, ik heb etzelfde sinds een paar weken (alleen niet met de auto want die heb ik niet), maar gewoon in me dagelijkse omgang, op et werk, thuis. Ik raak soms mensen per ongeluk aan, maakt niet uit of het vleselijk contact is of gewoon via de kleren, je hoort dan egt zo'n "tsss" geluid en voelt et ook. Meeste dingen op et werk kunnen dit geleiden, dus daar is het ook al raak. Zo erg dat ik bij alles wat maar een schok teweeg kan brengen eerst voorzichtig "tik" alvorens ik het helemaal vastpak.
Ik had dit vroeger nooit, dus vinnik et wel vreemd dat het nu zo vaak en veel gebeurt.

Misschien dat er dit jaar wat rare golven in het lenteweer zitten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wustenveld
De laatste tijd heb ik wel vaker flease truien aan, tenminste als het buiten wat aan de koude kant is doe ik er een aan, en dat het koud is is afgelopen paar maanden wel aardig vaak voorgekomen. Maar als je dan geen last meer wilt hebben van die statische electriciteit zou je eigenlijk nooit een fleasetrui aan kunnen doen. (en ze zitten nog wel zo lekker :( )

Vanavond even kijken of ik m'n kat zover krijg dat ie langs een kachel gaat lopen, kijken hoe hard de mijne gaat *LOL*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wustenveld
haha, dat van dat eerst zachtjes tikken komt me bekend voor :P
Je wordt gewoon bijna helemaal paranoia bij alles wat je doet.

Volgens mij is de regering gewoon bezig met een experiment van electrische golven in de lucht waarmee ze proberen het volk naar hun hand te zetten (zie je wel dat je er paranoia van wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-08 20:26
Verwijderd schreef op 09 April 2003 @ 16:18:
Komt dacht ik door het weer.
Als ik zo de laatste 2 maanden bekijk, is het wel droog geweest qua neerslag, ook is de lucht wat droger (minder vochtig) dan normaal. Voor de rest ook rustig weer gehad, hogedrukgebieden, met vaak stroming vanuit oostelijke tot zuidelijke richtingen.
Misschien is die lucht idd wat droger en stoffiger, wat toch meer statische ladingen leidt? :?
Wat ik ook wel weet is dat ik vroeger bij bijv. vriezend winterweer ook vaak 'statisch' haar had (vooral lastig met borstelen). Ik kan mijn zusjes (die nog wel lang haar hebben) wel vragen of zij daar de laatste tijd meer last van hebben.

Zou trouwens idd ook wel leuk zijn om data van de elektriciteit v/d lucht te pakken te kunnen krijgen. Of onderzoeken daarover. :)

* Sassie heeft er ook last van: Sassie in "Ik ben statisch geladen!"

[ Voor 3% gewijzigd door Sassie op 09-04-2003 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als nu iedereen die last van statische electriciteit heeft, eens ESD schoenen/bandjes ging aanschaffen, dan heb je er een stuk minder last van(deze geleiden namelijk electriciteit). Dus zodra je op een oppervlak staa dat electriciteit geleid dan wordt je al ontladen(tegels, sommige tapijten, buiten) Ze kosten wel wat maar dan heb je ook wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb dat ook heel erg, krijg altijd overal schokken van best raar.
Van de tv kabel bijvoorbeeld, kreeg ik steeds een gruwelijk harde schok, terwijl mijn vader nooit ergens last van heeft.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Devil schreef op 09 april 2003 @ 22:56:
Ik heb dat ook heel erg, krijg altijd overal schokken van best raar.
Van de tv kabel bijvoorbeeld, kreeg ik steeds een gruwelijk harde schok, terwijl mijn vader nooit ergens last van heeft.
Uh, daar staat ook echt stroom op hoor? En niet zo'n beetje ook geloof ik. Je pa zal dan wel een 'asymbolia for pain' hebben (jij weet toch wel waar ik het over heb...) ;).

[ Voor 13% gewijzigd door Christiaan op 09-04-2003 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiaan, ik denk niet dat ie bedoelt: "terwijl ik het metalen uiteinde van de kabel vasthou en het andere eind ingeplugd zit in een werkende TV" ;) En zelfs dan, is volgens mij zwakstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 00:21:
Christiaan, ik denk niet dat ie bedoelt: "terwijl ik het metalen uiteinde van de kabel vasthou en het andere eind ingeplugd zit in een werkende TV" ;) En zelfs dan, is volgens mij zwakstroom.
Oh. Heh. Kun je wel eens gelijk in hebben. Ik heb hier namelijk een TV-kaart in mijn PC, en iedere keer als ik de TV-kabel eruit haal (wat soms moet) en de contacten raak dan knal ik zowat met mijn kop tegen de onderkant van mijn bureaublad - echt aardige schok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambo
  • Laatst online: 19-12-2024
Als ik weer eens de kabel moet knippen van de TV dan krijg ik ook wel eens stroom, volgens mij komt dat door de versterker die ertussen zit ofzo :?

Maar statische electrische tijd, daar heb ik nu ook de heletijd last van, ik ben student en maak nogal veel soep. Als ik dan naar het aanrecht loop en wil roeren ofzo weet ik al dat ik een lel krijg :)

dan sla ik gewoon effe op het aanrecht zodat ik mijn hele hand effe voel :)
Ik herken ook dat tikken ja, snel proberen te tikken tegen metaal, en dan steeds net niet raken omdat je toch te schijterig bent en je hand weer terugtrekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11-2023

slm

Je kan een hoop statische electriciteit vermijden door het niet dragen van rubberen zolen, sokken van synthetisch materiaal, of andere kledingstukken van synthetisch materiaal die veel wrijving moeten verduren. Het is erger in de winter dan in warmere (vochtigere) periodes. Ik heb in mijn leven welgeteld 30 dagen schoenen met rubberen zolen gedragen (tja, mijn vrouw had schoenen voor me gekocht), waarna ik toch prompt zelf een paar nieuwe heb gekocht met leren zolen. Vervolgens nooit meer problemen gehad.

Verergerende factoren:
- synthetische kleren
- synthetisch tapijt
- droog weer cq droge lucht (voornamelijk in de winter)
- droge huid
- droog haar

Door stil te zitten kan je dus nog steeds een schok krijgen als je bv vaak je handen door je haar haalt terwijl dat haar erg droog is. Of als je vaak over je (droge) huid wrijft (ehum). Bovendien neem ik aan dat je je ook nog beweegt en niet 100% stilzit, je voeten bewegen/schuren langzaam maar zeker over je tapijt, je verzet je houding in je stoel eens etc.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wustenveld
Dus het beste is schoenen met leren zolen kopen ipv de rubberen die ik nu heb. Dat ik statisch geladen ben verschilt trouwens ook met de dag, het is niet zo dat ik het elke dag heb. Een keer in de twee / drie dagen krijg ik de hele dag schokken. Op de dagen dat ik het niet heb draag ik ook m'n rubberen zolen en een flease trui. Wat zou het kunnen zijn dat ik die dag nergens last van heb, ik heb dan toch wel aan alle 'randvoorwaarden' om statische electriciteit op te wekken voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11-2023

slm

Droge huid, droog haar, droge lucht, droge grond. OF misschien heb je de ene keer synthetische sokken aan en de andere keer 100% wol of katoen? Misschien ontlaad je je de ene dag op tijd en de andere dag toevallig niet. Kan al heel veel factoren liggen.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er een bepaalde manier waardoor ik mezelf statisch kan opladen zodat ik ook een schok krijg als ik iets of iemand aanraak?

Ik heb het overigens heel soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tip om je te ontladen die ik in een ander topic vond : Voor het instappen in de wagen, en bij het uitstappen, moet je je sleutel vasthouden (in contact met het metaal) en dan de sleutel tegen een metalen deel van wagen houden.
Mijn vriendin heeft nogal veel last van statische elektriciteit en ze zegt dat het perfekt werkt.
Het werkt dus waarschijnlijk ook voor de andere voorwerpen die je aanraakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Bestiole op 12-04-2003 10:12 ]

Me, myself & I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voordat je het aanrecht aanraakt, even de muur aanraken. ook van toepassing bij vriendin kussen, kat aaien, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaot
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 09:31
Oh ja, en als je iets vastpakt doe dat dan ineens stevig. Als je je met een groter deel van je lichaam ontlaadt voel je de schok minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-06 21:06

melvie

Retro Icon

Ik heb er de laatste tijd ook ernstig last van, zeer irritant aangezien het ook door je broek heen schiet, het zal wel door het weer komen want normaal heb ik er geen last van, ik heb geen andere schoenen gekocht o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Laatst online: 08-08 12:46

DinX

Motormuis

Even over die schokken die je van je tv-kabel krijgt. Dat is hoogstwaarschijnlijk door een aardlus. Dus dat je apparaten via die kabel aansluit op 2 verschillende fases.
Een TV wordt geaard via de kabelaansluiting. Sluit je nu iets anders (geaard op je stroomnet) aan (versterker, computer,...) dan heb je een fase-verschil. Ik dacht dat er iets van 120V op die kabel staat dan (eerder het verschil).

M'n uitleg klopt misschien niet 100% (moet je maar es voor zoeken in CME of AVH op aardlus) maar het is toch ongeveer juist als ik me niet vergis :)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb er de laatste tijd oo klast van. Dat het ana het weer kan liggen klinkt wel aannemelijk ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersook
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-07 17:09

supersook

Professioneel prutser

same problem here, is het eindelijk lekker weer, krijg je zoiets.

Vooral met de auto heb ik er nu last van, een vriend van me lag werkelijk helemaal dubbel nadat ie mij had horen "knallen". Ik krijg weleens vaker schokken van statische electriciteit, maar de laatste tijd is het echt heel heftig.

Dat verhaal van die tv-kabel herken ik inderdaad ook wel, maar dan met BNC netwerk (stil maar, ik heb nu UTP). Ik heb nog wel eens last van kleffe handjes, en als je dan zo'n kabel moet aansluiten kom je niet om zo'n schok heen. Zelfe verhaal met tulp-stekkertjes, die ik nogal eens omwissel omdat m'n versterker maar 1 aux ingang heeft.

De tip voor het uitstappen bij de auto heb ik inderdaad al van een vriend gekregen, en dat werkt inderdaad wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo erg dat ik bij alles wat maar een schok teweeg kan brengen eerst voorzichtig "tik" alvorens ik het helemaal vastpak.
lol dat heb ik ook ja :) ik heb op mijn werk een stoel met een metalen achterkant.. nou dat is een lolletje hoor om die aan te schuiven :( en mijn colega maar lachen. En ik heb het ook met katoen kleren aan :) dus daar zal t ook wel niet mee te maken hebben. Het komt (zegt mijn baas) door de wrijving op de vloer, onze vloer is heel erg statisch, en dan laad ik mezelf dus elke keer op als ik eroverheen rijd met me stoel :P Maarja.. waarom heb ik het dan wel..en me colega niet.. op de zelfde vloer :) dat blijft raar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp3rman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12-2022
droge lucht = weinig vocht in de lucht = geisoleerd = lading opbouwen.

Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 09:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb dr ook al heel lang last van: Hoe schokje voorkomen ?/ :)

Maarjah, die ging op slot.. :'(

Btw thuis heb ik nu een manier gevonden om het te voorkomen; met een grote boog om mn metalen kluis heenlopen ( :+ ) en dan eerst de geverfde deur kozijn (heet dat zo :?) aanraken :Y

[ Voor 62% gewijzigd door Sport_Life op 16-04-2003 21:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar geef eens een antwoord op hoe het kan dat er 50 mensen in 1 gebouw zitten, en dat er daarvan maar 2 last hebben van statische schokjes :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 09:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op 16 April 2003 @ 21:27:
Maar geef eens een antwoord op hoe het kan dat er 50 mensen in 1 gebouw zitten, en dat er daarvan maar 2 last hebben van statische schokjes :O
Probeer jij eens een verklaring te geven waarom mijn ene opa is overleden toen ie nog geen 40 was (natuurlijke dood) en mn andere opa 80 is en een maand geleden nog gewoon naar Zuid Frankrijk is gereden met de auto ? :) Tja. Ieder mens is anders :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 16-04-2003 21:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchderk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2022
Ik had er laatst ook opeens heel erg last van. Bleek aan m´n schoenen te liggen. De ene zool isoleert beter dan de andere. Probeer eens andere schoenen of blote voeten. Dan weet je zeker of het daaraan ligt of niet. Uiteraard zijn er ook andere ikvloeden die het bevorderen. Droog, koud weer bijvoorbeeld. Anyway, ik zou zeker je schoenen even checken.

Hop doet leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchderk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2022
Ik had er laatst ook opeens heel erg last van. Bleek aan m´n schoenen te liggen. De ene schoenzool isoleert beter dan de andere. Bij de nene schoen heb je dus meer last dan de andere. Ik had bij m´n laatste paar echt veel last. Probeer dus eens andere schoenen of blote voeten. Dan weet je zeker of het daaraan ligt of niet. Uiteraard zijn er ook andere ikvloeden die het bevorderen. Droog, koud weer bijvoorbeeld. Anyway, ik zou zeker je schoenen even checken.

Sorry dubbelpost

[ Voor 4% gewijzigd door dutchderk op 16-04-2003 21:41 ]

Hop doet leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 00:17
Het komt doordat het al maanden niet meer echt geregend heeft. Het is kurkdroog overal, er zijn zelfs al bosbranden geweest.

Ook de lucht is uitzonderlijk droog. Hierdoor isoleert de lucht elektriciteit, waardoor de lading heel snel toeneemt.

[Mully & Sculder mode]
De toegenomen statische elektriciteit is lineair evenredig aan het aantal toegenomen gsm-masten. De microstraling van de masten veroorzaakt een elektrische lading in het lichaam.
[/Mully & Sculder mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had er ook last van.

Maar ik heb 2 geleiders gekocht en achter mijn schoenen geplakt.
Oke ik heb er wel een stukje afgeknipt.

Maar ik heb er nu geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DinX schreef op 13 April 2003 @ 21:41:
Even over die schokken die je van je tv-kabel krijgt. Dat is hoogstwaarschijnlijk door een aardlus. Dus dat je apparaten via die kabel aansluit op 2 verschillende fases.
Een TV wordt geaard via de kabelaansluiting. Sluit je nu iets anders (geaard op je stroomnet) aan (versterker, computer,...) dan heb je een fase-verschil. Ik dacht dat er iets van 120V op die kabel staat dan (eerder het verschil).

M'n uitleg klopt misschien niet 100% (moet je maar es voor zoeken in CME of AVH op aardlus) maar het is toch ongeveer juist als ik me niet vergis :)
Klopt in deze zin:
Als je een PC antenne aansluit, staat deze in rechtstreeks contact met je kast.
Je kast is deels 'aarde': de gehele 220V kan erop gezet worden! Je ziet het in voedingen: de groen/gele draad is rechtstreeks verbonden met het omhulsel van de voeding, wat weer rechtstreeks in contact staat met je kast.

Mijn oplossing toen ik in een oud huis woonde (stopcontacten zonder aarde): PC aarden op de kachel. Draad niet vastpakken! Staat 220V op! >:)

Oplossing voor statische elctriciteit:
Wollen of katoenen (liefst!) kleding (zonder syntetische toevoeging!!!!!!), leren zolen (inderdaad). Vooroordeel, waarschijnlijk: Zo ongeveer alles wat je bij 'Cool Cat' of aanverwante 'hippe' winkels haalt is vaak syntetisch (gericht op een goedkope, hippe one-summer look) en dus meer ontvankelijk voor statische elctriciteit.

Waarom?
Zomaar een gedachtengang: syntetisch materiaal wordt 'gevormd': men geeft het een bepaalde vorm en gaat ervan uit dat het zo blijft. Daardoor biedt het relatief veel weerstand. Statische electriciteit is gecondenseerde weerstand.

Een wollen trui echter, bestaat uit haren. Mits goed onderhouden, is dit meegaand materiaal. Slecht onderhouden wollen truien staan trouwens bekend om hun statische electriciteit! Net zo goed als syntetische shirtjes & truitjes. Gewoon katoen kopen; natuurlijk materiaal, geen plastic om je lijf (wat daarvan uitdroogt en dus weer meer statische electriciteit kan opladen..)

blablabal
het is zeker laat?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2003 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja!!ken ik!heb ik in de afgelopen weken ook altijd gehad met mij KAT!!
maar ik denk dat dat eraan ligt dat hij natuurlijk ook zit op te laden aan allemaal voorwerpen (zoals in mijn geval vooral aan de verwarming - haha )
Pagina: 1