[SDL-mixer] Geen (midi-) geluid

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb een poging ondernomen om de port van Icculus van Duke3D naar Linux te proberen.

Ik zit al een tijdje de CVS te volgen en te compilen, en sinds vandaag is het geluid goed gesampled, eerst kreeg ik een helium-stemmetje.

Echter de "muziek" heeft nooit gewerkt, terwijl het wel zou moeten werken volgens de duke3d site (www.icculus.org/duke3d/).
Om te zien of de port maybe nog niet ver genoeg gevorderd was heb ik daarna z'n Rise of The Triad port maar even geprobeerd die al wat langer rondzweefd maar ook daar heb ik geen muziek, wel gewoon geluid.

Ik krijg dus het vermoeden dan midi op mijn systeem gewoon niet werk. Ik heb daarop "sdl-mixer" opnieuw ge-emerged(Gentoo :7), maar dit mocht niet baten. Vervolgens heb ik van de sdl-mixer-homepage de laatste versie gedownload. Daar zag ik ook dat ik nog een timidity-bestand moest downloaden en in /usr/local/lib uitpakken, dus dat heb ik ook gedaan. Geen resultaat

Daarna heb ik zelf een kort progje gemaakt om het te proberen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#include "SDL.h"
#include "SDL_mixer.h"

static Mix_Music *music_musicchunk = NULL;

int main(){
 music_musicchunk = Mix_LoadMUS("tmpsong.mid");
 Mix_PlayMusic(music_musicchunk, -1);
 return 0;
}

Deze tmpsong.mid bestaat en kan met een programma als kmidi moeiteloos worden afgespeeld. Als ik dit progje compileer met de nodige include-dirs etc etc en het uitvoer krijg ik ook geen geluid.

Nou weet ik niet of bovenstaand progje goed is, ik ben niet echt een goeie programmeur :p. Maar het lijkt erop dat dit niet werkt.

Google gaf mij slechts een link naar een midi-guide die ervanuit gaat dat ik ALSA gebruik, maar dit doe ik dus niet.

Mijn geluidskaart is een Soundblaster Live! met de emu10k1 kernel module van http://sourceforge.net/projects/emu10k1. Daar krijg ik niet echt de keuze voor wel of niet midi in compilen, maar aangezien kmidi werkt lijkt het me dat dat wel goed zit. Verder bestaat /dev/sequencer en aangezien ik DevFS gebruik betekent dat dat het device bestaat.

Wat kan ik nog meer proberen? Is bovenstaand progje goed genoeg om te testen of sdl-mixer werkt?

[ Voor 6% gewijzigd door MadEgg op 09-04-2003 15:16 ]

Tja

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
*schop*

Tja

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Timidity is een software synthesizer. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van eventuele MIDI-mogelijkheden van je geluidskaart, dus als je geluid gewoon werkt, dan is dat genoeg voor timidity - je hebt geen aparte midi-modules nodig ofzo.
Kan je je midi-bestanden wel met timidity afspelen (vanaf de command line)? Je hebt namelijk nog een boel data-bestanden nodig voordat-ie werkt (10 MB ofzo).
Als je echt je hardware-midi wilt gebruiken kan ik je niet veer helpen helaas, dat heb ik niet... ;(
De rechten op /dev/sequencer staan goed? En de compiler geeft geen waarschuwingen op de code? ('gcc -Wall').

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Hmmz...
code:
1
2
3
timidity 009-love.mid
timidity tmpsong.mid
timidty <whatever.mid>

Laat een hoop brei zien over niet gevonden instrumenten en een paar wel gevonden instrumenten en speelt verder niets af.

Ik heb inmiddels ALSA ook maar even geinstalleerd, het geluid werkt verder allemaal, maar timidity doet het nog steeds niet.

En ik hoef niet per se hardware-midi te gebruiken, als ik maar m'n duke3d-music krijg :D

[edit]
Ik krijg trouwens geen errors bij compilen, en timidity doet het zelf ook niet.
Verder is /dev/dsp, /dev/sequencer /dev/sequencer2, /dev/sound/*, /dev/snd/* en /dev/midi00 allemaal read & writable, en ook als root kan ik geen midi's afspelen.

[ Voor 24% gewijzigd door MadEgg op 10-04-2003 16:02 ]

Tja

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
MadEgg schreef op 10 april 2003 @ 15:23:
Hmmz...
code:
1
2
3
timidity 009-love.mid
timidity tmpsong.mid
timidty <whatever.mid>

Laat een hoop brei zien over niet gevonden instrumenten en een paar wel gevonden instrumenten en speelt verder niets af.
Nou, je raad het al.... dan moet je nog de instrumenten-gegevens downloaden. In Debian zitten die zo te zien in het pakket 'timidity-patches' (dat is tenminste 12 MB).

Als ik heel even snel zoek zou je met 'playmidi' ook midi's moeten kunnen afspelen, maar dan via je hardware. Werkt dat wel?

Ik haal nu timidity (met -patches) binnen, en ik heb geen ALSA. De vorige keer dat ik het had werkte het gewoon in een keer; ik laat het wel weten. (als ik nog midi-bestanden kan vinden :)).

edit: ook deze keer werkt alles perfect. De midi's die standaard bij Windows '98 zitten (canyon.mid e.d.) werken prima, evenals de .rmi bestanden. Ik heb geen andere midi's, en ook geen nieuwere windows, maar midi is een standaard die MS voglens mij nog niet heeft verpest, dus dat zou niet uit moeten maken ;))

[ Voor 19% gewijzigd door ajvdvegt op 11-04-2003 00:05 ]

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Hmmz.. ik heb nu timidity-eaw-patches geinstalleerd, hierna doet timidity wel wat... En rott ook.
Maar duke3d en m'n eigen test-scriptje doen nog steeds geen midi-geluid.

Maybe is die dan toch nog niet "stable" genoeg ofzo.. iemand met verstand van programmeren nog commentaar op mijn probeerser? :)

Tja

• MadEgg
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Grr.. zo krijg je nog eens een hekel aan docs lezen.

Had ik dus braaf volgens de SDL_mixer site de instrument patches geinstalleerd in /usr/local/lib/timidity. Dat werkte niet.
Ik heb nu deze zut gekopieerd naar /usr/share/timidity/ en het config-bestandje gesourced in timidity.cfg en nu werkt de muziek dus...

Tja

Pagina: 1