Dat vraag ik me dus af. Ik zit me een beetje te orienteren op een D-SLR (digitale spiegelreflex camera dus) en alle "betaalbare" modellen, nieuw en 2e hands, hebben een CCD/CMOS die 1,6x zo klein is als een 35mm filmpje, dus als je een 28mm groothoek objectief koopt, heb je effectief maar 1,6 * 28 = 45mm, om een beetje groothoek (28-35mm) te krijgen zul je een peperdure 17mm groothoek lens moeten kopen en die kosten dik over de 2000 euro 
Waarom maken ze die CMOS/CCD's zo klein? Scheelt dat zoveel in de kosten? Ik snap het echt niet want de techniek om een 6MP CCD/CMOS te maken op een 35mm formaat lijkt mij goedkoper (minder precies, dus oudere technieken kunnen gebruikt worden lijkt me) en erg welkom.
Misschien dat ik iets over het hoofd zie hoor, maar stel dat de body van een D-SLR door de blijkbaar duurdere, grotere CCD/CMOS 250 euro duurder wordt (ik noem maar wat), dan verdien je het dubbel en dwars terug door je groothoek zoombereik, toch?
Waarom maken ze die CMOS/CCD's zo klein? Scheelt dat zoveel in de kosten? Ik snap het echt niet want de techniek om een 6MP CCD/CMOS te maken op een 35mm formaat lijkt mij goedkoper (minder precies, dus oudere technieken kunnen gebruikt worden lijkt me) en erg welkom.
Misschien dat ik iets over het hoofd zie hoor, maar stel dat de body van een D-SLR door de blijkbaar duurdere, grotere CCD/CMOS 250 euro duurder wordt (ik noem maar wat), dan verdien je het dubbel en dwars terug door je groothoek zoombereik, toch?
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards