Peltier pricipe?

Pagina: 1
Acties:

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-08 07:20

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
Ik heb wel van de plaatjes gehoord en ik weet ook wat ze doen, maar toen ik mijn Natuurkunde leraar vroeg hoe het werkte moest hij mij het antwoord schuldig blijven, kan een van jullie mij misschien uitleggen wat er nu precies in het plaatje gebeurd, of misschien een URL waar info hierover te vindne is??

TNX

The PyroPath

Breek je nek voorzichtig

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 15:56

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:34
de reden dat het peltier principe maar weinig wordt toegepast is dat het enorm inefficient is. Het vreet stroom (weet ik, is technisch geen goeie verwoording, maar je weet wat ik bedoel) en dan koelt het maar weinig.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:36
Op dinsdag 21 november 2000 03:23 schreef sanderb het volgende:
de reden dat het peltier principe maar weinig wordt toegepast is dat het enorm inefficient is. Het vreet stroom (weet ik, is technisch geen goeie verwoording, maar je weet wat ik bedoel) en dan koelt het maar weinig.
Ik ben van mening dat het niet weinig toegepast wordt omdat het "stroom vreet" maar omdat niet iedereen precies weet hoe je deze vorm van koeling nu precies moet toepassen. Wij krijgen via e-mail ontzettend veel vragen over hoe nu een Peltier element te gebruiken in combinatie met waterkoeling of luchtkoeling. Dat is voor ons de reden geweest om binnenkort een online guide te plaatsen hoe je nu precies te werk moet gaan met beide vormen van koeling.

Overigens koel je je processor met behulp van een Peltier element niet weing in mijn optiek (of je moet een idle temperatuur van rond de 0 graden te weinig vinden en belast gemiddeld 8 graden bij een PIII 700@1002).

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Verwijderd

Een Peltier als koelelement in een autokoelbox is effectiever/functioneler dan een peltier voor processorkoeling.

Door het ontbreken van onder andere de compressor en expansievat is een peltier zeer geschikt voor het koelen van zaken waar een beperkte ruimte beschikbaar is, maar wel voldoende stroom. Er zijn veel verschillende Peltier elementen met een verschillende opbouw van de PN overgangen en het daarmee samenhangende volume en koelvermogen.

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 00:46
Een peltier bestaat uit N en P matriaal. 2 halfgeleiders tegen elkaar. De ene gooit een elektron een ring naar buiten de andere naar binnen. Als dit gebeurt komt er bij de een warmte vrij en de andere neemt warmte op. Weet niet precies wanneer ie warmer word. Volgens mij als ie naar een lager energie niveau gaat en dat is er vanaf, dus een cirkel naar buiten? ach geen zin om het op te zoeken. Het is hetzelfde als met lichtabsorbtie en afstoting, maar dan met warmte.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
een peltier in een koelbox is wel effectiever, maar daar schiet die processor niets mee op, met goed gekozen vermogen/coldplate/warmteafvoer is het voor een proc. gewoon brute koeling. Ik had een cel. 366@578 (forse luchtkoeling) met de peltier op 0 graden tot -8 op 646 mhz gekregen, daar heeft ie en 1/2 jaar dag en nacht op gedraaid en die heeft nu nog een rustige oude dag op 550 mhz in een computer van een familielid.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Pagina: 1