Toon posts:

constant ratelende hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste mede-tweakers,

Ik heb met regelmaat het probleem dat mijn hardeschijf bezig is met 'laden', onder gamen, onder gewoon een beetje surfen etc. Vooral tijdens mijn favo spel ( Q3UrT)
wordt ik er psycho van omdat het resulteert in 'lag' en FPS drops van 100 naar 60..
Het probleem doet zich voor vanaf het moment dat mijn bakkie het leven vond, maar nu moet ik er aan geloven.

Wat heb ik:

ASUS A7V8X 400 DDR met laatste bios
1 x 256MB PC2700 DDR SDRAM (Kingston)
AMD Duron 1300 Mhz/standaard fan
Maxtor 40GB, 7200rpm
SB 5.1, on-board lan, 350W lownoise
ASUS V7700 Pure 32MB (GeForce 2 GTS) 42.86
XP proffesional laatste s.p.
speel via chello direct online

Wat heb ik al gedaan ( zonder resultaat):

- Harde schijf geformateerd ( NTFS)
- ,, ,, Gedefragmenteerd
- ALLES uitgezocht over Q3UrT gerelateerde problemen
- UITvoerig gezocht op got e.a. forums

Wie kent dit probleem? Wat kan ik het beste doen?
-x-

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hou je geheugengebruik in de gaten en koop eventueel extra geheugen. Zie ook de Technische PMG FAQ :)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Q3UrT ?
da's Q3 en Unreal Tournament right ?

Ik vind persoonlijk 256 Mb geheugen erg weinig. Windows XP gebruikt zelf al standaard rond de 100 - 150 Mb geheugen.
En UT is nou niet bepaald een spel wat geen geheugen gebruikt. Wat je kan doen is bij je taskmanager je geheugen gebruik en je PF usage in de gaten houden.
Maar ik ben bang dat Windows gewoon vaak aan het swappen is (te weinig geheugen dus een vol deel van je geheugen wordt naar je schijf geschreven om plaats te maken). dat resulteert in schokken, traagheid etc.
Vroeger ook vaak gehad met UT2k3 en 256 pc133

ps. Persoonlijk advies. Mooi systeem, waarom zo "verneuken" met een duron 1300 ? zet er een leuke xp1700+ of sneller op (en OC eventueel). Nadat je geheugen gekocht hebt uiteraard :D

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

Vertoont de HD ook veel activiteit als er geen programma's op de voorgrond draaien? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk de indexing-service aan staan. Dit kan je makkelijk controleren door met de rechtermuisknop te klikken op Deze Computer dan kiezen voor Beherer, ga nu naar Services en Toepassingen en open hier Services. Kijk nu of de Indexing-Service aan staat, deze kan je gewoon uitschakelen.

My software never has bugs, it just develops random features...

Verwijderd

Topicstarter
ok thnx ppl

ik ga doen: 1. meer geheugen kopen 2. Datgene doen wat SenZatioN beschrijft ( zit nu op mijn werk)

Verder UrT is een mod. op Quake 3 en betekend Urban Terror, een kick ass FPS in team verband..

Oh jah indd Viper je legt de vinger op de zere plek :P destijds was mijn budget niet toerijkend dus d8 ik, ik koop eerst dit wel en zodra ik doekoe heb een vette cpu!

mischien is de tijd daarvoor ook aangebroken :P

Verwijderd

Topicstarter
het werkt volgens mij, ik weet niet wat het is geweest ( geheugen of indexing)
case closed

Verwijderd

wat nog meer kan helpen (mocht je er toch nog een klein beetje last van hebben) is de swapfile een definitieve grootte geven. Dus de minimale grootte van je swapfile net zo groot maken als de maximale grootte van je swapfile. En dan wel een behoorlijke grootte als in iets van 750Mb.
Op die manier voorkom je dat als windows een grotere swapfile dan het minimum nodig heeft hij niet alleen loopt te swappen maar ook de grootte van je swapfile de hele tijd aan het veranderen is.
Bij mij werkt dat iig erg goed.

Verwijderd

256 Mb ram te weinig?
Ik heb zelf 256Mb ram met winXP proffesional en alles werkt daarmee perrfect, maar in UT2003 zou hij idd nog 64mb meer moeten hebben maar daar blijft het ook bij.

systeem
Xp1800+
256mb ddr 266
40gb ibm hd /7200
winxp prof
GF 4 ti4200

En daar mee haal je met gemak 120fps in Quake en 90 in UT, 40fps in UT2003

Kijk eens of winxp je swapfile goed heeft gezet?
Zelf instellen op minstens 255 en maximum 768...

Good luck! :)

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
zet de indexering uit op je hds, en vooral die recovery zooi, xp wilt nogweleens op rare tijdstippen wat systeembestanden gaan backup enzo...

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:21

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 19:32:
256 Mb ram te weinig?
Ik heb zelf 256Mb ram met winXP proffesional en alles werkt daarmee perrfect, maar in UT2003 zou hij idd nog 64mb meer moeten hebben maar daar blijft het ook bij.

Ik heb windows XP professional draaien op 128(!) mb pc100 ram zonder enig probleem. het systeem draait loeisnel, en ik heb geen last van framedrops. dit heb ik wel op een ander systeem (AMD 1800+ met GF4mx440)

mijn systeem:
Intel Pentium 3 500mhz_/-\o_
Asus P2B-f mobo
128mb samsung pc100 ram
13.6 gb seagate barracuda ATA 5400rpm
ATi Rage 128pro AGP4x
sb128 2ch PCI geluid.
verder nog een 48x DVD en een 48x writer. dit is dus een lowend systeem, maar ik alles nog spelen. unreal loopt 100%vloeiend in 1024x786, (rond de 25fps) en quake heb ik ook geen probs mee. sluit eventuele virusscanners/audioplayers (die in de taakbalk) etc. af. het kan zijn dat je een virusscanner hebt die constant je hdd loopt te scannen.

binnenkort komt er trouwens een xtra 128mb bankje binnen.... :p

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

ik heb hier Windows 2000 Professional met SP2 en met 256 MB DDR266 had ik ook altijd last van geswap tijdens het gamen (met name ut2003) en ik heb mezelf nog net zodanig kunnen inhouden dat de pc niet uit het raam is gegaan... inmiddels heb ik er 512 MB van hetzelfde type+merk bijgezet (nog steeds zelfde timings, oftewel de laagste die ik op dit mobo in kan stellen :7) en dat scheelt toch al heel wat :)

dus ik denk dat dat nieuwe geheugen het hem gedaan heeft Fuzzman B)

Hoi

Pagina: 1