[mySQL] Opmaak Date in database

Pagina: 1
Acties:

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Hoi,

Ik heb een klein probleem met de opmaak van de column type DATE.

Standaard in mySQL wordt een datum in een veld met type DATE opgeslagen als 'YYYY-MM-DD' en ik heb het dus op de Europese manier nodig (oftewel : DD-MM-YYYY).

In de online mySQL manual staat dat je dat zelf kan specificeren, maar ik vind nergens een uitleg hoe :|

Ik heb ook op Google gezocht op bijv "mySQL Date specify markup" maar daar kon ik ook nix op vinden ;(

Iemand een idee ? Alvast bedankt !

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Waarom maak je je druk over de manier waarop de data opgeslagen wordt?

In je presentatielaag kan je toch voor zorgen dat de datum in het gewenste formaat getoond wordt.

https://fgheysels.github.io/

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

je kan toch als je de select query doet dit met een date/time functie oplossen? Volgens mij kan je het niet anders dan op die manier opslaan (als je het in de "date" notatie wil opslaan). Kijk hier eens naar: http://www.mysql.com/doc/en/Date_and_time_functions.html daar was ik een tijdje geleden goed mee geholpen. :)

ActueleWind

• 1st_Ro
Nou, ik zit dus met het probleem dat ik een invulformulier heb die dus data invoert in die database. En (Europese) mensen vinden het makkelijker om bijv 09-04-2003 in te vullen dan 2003-04-09 ... En om dat via PHP om te zetten is een beetje omslachtig als ik het gewoon in de database zelf zou kunnen specificeren

<edit>
Hmmm, ik denk even hardop hier : Is het misschien dan handiger om gewoon een VARCHAR veld aan te maken en daarin te specificeren welke karakters daar inmogen ? Of is dat ook erg omslachtig ?
</edit>

[ Voor 26% gewijzigd door 1st_Ro op 09-04-2003 13:36 ]

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 12:52
dan raak je ook allerlij handige datum functies kwijt zoals sorteren. je moet gewoon 2 functies definieren in php die een datum ombouwd van US->NL en van NL->US en die op de juiste momenten aanroepen.
Je kan voor de invoer gebruikmaken van een datepicker applet of dhtml popup, dan kan er helemaal niets meer mis gaan met datum invoer

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• 1st_Ro
Ik ga even kijken of ik het dan via PHP kan fixen.

In ieder geval bedankt voor de hulp ! :)

• Rotjeknor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-02 15:29
Lurge schreef op 09 April 2003 @ 13:34:
Kijk hier eens naar: http://www.mysql.com/doc/en/Date_and_time_functions.html daar was ik een tijdje geleden goed mee geholpen. :)
grmbl, soms denk je gewoon dat het er niet is... Ik heb dus zelf ook een aantal functies geschreven voor conversie ed. maar dat is dus niet meer nodig als je het gewoon via mysql doet... Nu alleen nog kijken of mysql ook support heeft voor nederlandse maanden/ dagen (-:

Ook Knor is aangestoken met het ligfietsvirus!

Pagina: 1