Toon posts:

Bios ziet schijf niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

al sinds een tijdje maakt mijn harde schijf rare geluiden en liep hij vaak vast bij het opstarten van Windows. Ik ben relatief nieuw met computers en heb er toen niet veel aan gedaan. Sinds eergisteren wordt de schijf helemaal niet gezien door BIOS, aan het geluid te horen spint de schijf een paar seconden en daarna stopt hij.

Ik keb zo'n veertig gb aan belangrijke dingen op de schijf staan en wil deze graag terug hebben. Maar hoe kan ik al die software (die in de FAQ) staan gebruiken als mijn schijf niet eens wordt gezien door BIOS. Kan iemand mij helpen??

groeten,

Hammad

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Schijf afzonderlijk hangen? Manueel instellen in de BIOS? In een andere PC hangen? etc..
Beetje creatief zijn :)

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:03
Controleer eerst of alle aansluitingen goed in de schijf zitten (de stroom"kabel" in het bijzonder).

Verwijderd

Topicstarter
Al de dingen die jij noemd heb ik al geprobeerd, niks lukte. Volgens mij is het een fysiek probleem en is de schijf echt naar de klote.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-03 16:08

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ten eeste hoef je niet te groeten (lees de faq).

Ten 2de als harde schijven rare geluiden gaan maken, is de kans erg groot dat ze stuk gaan.
Dat ie ineens niet meer herkend wordt, lijkt er op te duiden dat het gewoon over is.
Zoek ff op GoT staat zat over.

edit:

BalusC, ik had eigenlijk wel een slotje van je verwcht, aangezien je daar goed in bent :+ (lees dit wel als een grapje)

[ Voor 22% gewijzigd door nhimf op 09-04-2003 13:14 ]

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die FAQ goed doorgelezen, maar al die dingen die daar staan gaan er vanuit dat je harde schijf nog wel gedetecteerd wordt. Maar wat kan je doen in mijn geval als hij niet een gezien wordt?

Verwijderd

een diagnostische tool van de fabrikant van de hdd draaien en kijken of die de hdd nog aantreft. maar je schijf is waarschijnlijk gewoon stuk. Loop je garantie eens ff na. Data kan je nog wel terug halen etc, maar dat kan duur worden. meer info hierover kun je in de FAQ vinden :)

Verwijderd

Als de kabels goed zijn en goed aangesloten, dan is je schijf kaduuk. Sorry, einde verhaal.

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Zoals hier boven al staat beschreven, is je schijf waarschijnlijk stuk.
Als je de schijf hoort opspinnen, en na een paar seconden weer uit hoort gaan, duidt dat heel erg vaak op een defecte HDD. Die rare, tikkende geluiden waren daar een voorbode van. Als zelfs je BIOS hem niet meer herkent, is je schijf gewoon dood, ben ik bang.
Wat voor merk HDD is het? De meeste fabrikanten hebben namelijk tools waarmee je soms een HDD nog weer kan reanimeren, hoewel de mogelijkheden beperkt zijn.
Als de schijf nog binnen de garantie valt, sowieso terug sturen naar de fabrikant, of er mee terug gaan naar de winkel waar je hem hebt gekocht. Die data ben je dan waarschijnlijk wel kwijt. Dit geeft meteen de waarde van back-ups aan. Daarom draai ik dus met een MIRROR. De kans dat beide HDD's er tegelijk mee op houden is vrij klein. En dan nog, draai ik wekelijks een backup op een tapestreamer.

Verwijderd

Je kunt ook eens proberen hem als slave achter een goeie master te hangen, maar n.a.v. die tikkende geluiden is de kans klein.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een IBM Deskstar 60 gb. Ik heb al software van IBM gedownload, Drive Fitness Test, maar daar zag hi em ook niet. Wel gaf hij een bepaalde failure code aan. Wat shit is dat ik de bon niet meer kan vinden van de winkel waar ik de schijf heb gekocht. Maar eigenlijk is het feit dat ik de data kwijt ben een stuk erger dan dat de schijf kapot is. Ik was toch al van plan een nieuwe te kopen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Deskstar 60GB .. Doe eens een search op '60GXP kapot' oid, dan zul je merken dat je absoluut niet de enige bent en dat je dit eigenlijk al had kunnen voorzien B)

Edit: overigens; als je de schijf direct bij IBM (thans HGST) inruilt, dan heb je het bonnetje helemaal niet nodig :Y)

[ Voor 28% gewijzigd door BalusC op 09-04-2003 13:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is raar, toen ik de harde schijf ging kopen kwam ik ook even hier om te kijken welke harde schijven andere mensen goed vonden. En veel mensen vonden deze schijf een goede, dus kocht ik deze. Maar weet iemand een zaak of een monteur die mijn data terug kan halen? En niet die grote bedrijven die er duizenden euro's voor vragen. Zo rond de honderd euro heb ik er wel voor over denk ik.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Als ik dit zo lees lijkt een wissel-actie van de printplaat de enige oplossing die je nog kunt proberen.
Meestal is het zo dat bij een headcrash de schijf nog wel herkend wordt, maar je er verder niks mee kunt.
Bij een defect op de printplaat is het zo dat de schijf gewoon niet meer herkend wordt, maar de data staat nog wel op de schijf. Door een printplaat van een exact dezelfde schijf te gebruiken kun je nog wel de data eraf kopieren. '

Dat stukje staat trouwens ook in de faq vermeld :)

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Als je harddisk begint vreemde geluiden te maken zorg je dat je backups begint te vergaren. In sommige gevallen is het op te lossen met een defrag, scandisk, of debug/format, maar in de meeste gevallen is het einde van het leven van je schijf in zicht.

Een data recovery bedrijf prefereerd dat je zo min mogelijk met je schijf hebt gedaan om zelf data eraf te halen, daar het de kans van data recovery kleiner maakt. Dit zou wel een extreme optie zijn, daar het niet goedkoop is (ik hoorde eens van een klant dat ze ~$2500 moesten betalen om data recovery te laten doen op een 10 of 20GB schijf (dit was meer dan een jaar geleden, dus exacte details weet ik niet meer).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is raar, toen ik de harde schijf ging kopen kwam ik ook even hier om te kijken welke harde schijven andere mensen goed vonden. En veel mensen vonden deze schijf een goede, dus kocht ik deze.
Dat was zeker ten tijde van de introductie van deze schijf? (medio 2000). Toen was het inderdaad een van de snelste IDE schijven mede door een nieuw toegepaste techniek in de leeskoppen. Helaas blijkt deze na intensief gebruik niet zo betrouwbaar meer te zijn, met als gevolg dat deze schijven op den duur gewoon kapot gaan.

Maar IDE schijven zijn eigenlijk ook niet bedoeld om 24/7 mee te gaan draaien.. Vroeger konden de IDE schijven nog wel veel hebben, maar tegenwoordig dus niet echt meer. Voor intensief HDD gebruik ben je tegenwoordig beter af met SCSI en/of Serial ATA (WD Raptor bijvoorbeeld maakt ook gebruik van "SCSI-materialen" en heeft dientengevolge een veel hogere MTBF dan een doorsnee IDE schijf, zie ook nieuws: WD introduceert Raptor WD360GD 10K Serial ATA-harddisk ).

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 09-04-2003 13:54 ]

Pagina: 1