Veel ruis met Soundblaster Audigy 2 5.1 + ADA 995 speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:46
Hoi,
Ik heb net m'n nieuwe Dell systeempje binnen. Mooi spul. Ik dacht ook een goede geluidskaart en speakers te hebben besteld. Nu begin ik daar een beetje aan te twijfelen. Mijn geluidskaart is een Soundblaster Audigy 2 5.1 en ik heb daar ADA 995 5.1 speakers bij genomen.

Nu heb ik al meerdere keren de speakers afgesteld met de meegeleverde software maar de center speaker blijft maar ruisen. De andere speakers doen dit ook maar bij de center speaker komt dit boven het geluid uit. 's Ochtends ga ik altijd even voor mijn center speaker staan om mijn haar gefohnd te hebben ;)

Zijn er meer mensen die hier last van hebben of heeft iemand enig idee wat ik hier aan kan doen??

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 19:51
al andere speakers geprobeerd? lijkt mij aan de speakers te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
Die zijn net nieuw :? alles zo uit de doos gehaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-05 16:05
Ik heb zo'n zelfde 'probleem' gehad, bij mij stond de line-in aan.

Probeer die eens uit te zetten en/of het volume naar beneden te zetten...

bij mij werkte dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85468

Hallo,

Ook ik heb dit probleem. Sinds 3 dagen een nieuwe Dell 8300 in huis met ADA 995 luidsprekers en een Audigy 2 geluidskaart. Zeer storend! :( Ik heb natuurlijk meteen contact gehad met Dell, waar men mij adviseerde om de DELL Diagnostics uit te voeren. Bij de geluidskaart kreeg ik de melding dat er geen DELL diagnostics aanwezig was en dat ik de Diagnostics van Creative moet gebruiken. De diagnostics van Creative geven echter een half scherm, waardoor ik niet bij de Start knop kan komen om de diagnostics op te starten. Neem maandag weer contact op met Dell.

Weet je inmiddels al wat meer over het probleem en is het al verholpen door Dell?
Ik ben heel benieuwd zoals je waarschijnlijk wel zult begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
Nee, ik heb nog steeds geen idee wat de ruis veroorzaakt. Ondertussen probeer ik me er maar niet teveel aan te ergeren. Mocht je nadat je contact hebt gehad met Dell wat wijzer zijn geworden dan hoor ik dat heel erg graag!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Laatst online: 23-05 21:45

GeeBee

Oddball

Dubbelklik op het luidsprekertje in de taskbar.
Kies Opties > Eigenschappen > Afspelen zet bij alle volumeregelingen de vinkjes aan > OK.
Demp alles wat je niet nodig hebt, zet bijvoorbeeld een vinkje bij Microfoon en Line-In.
Dat hielp bij mij (SB Live).

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb vanmiddag een nieuwe set Altec Lansing ADA 995 speakers en subwoofer gekregen, maar de ruis is er nog steeds, vooral de center speaker! Heel irritant. Met de volume regeling en de vinkjes aan en uitzetten heeft ook helemaal niets opgeleverd. Ik een vermoeden dat het toch aan de geluidskaart ligt (Creative Audigy 2). Ik neem morgen weer contact op met Dell. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 15:52

DaRoot

Some say...

Sim-pel, probeer die center speaker eens op een andere geluidskaart, of doe andere speakers achter je Audigy. Ben je er zo achter.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 15:21

DaOverclocker

Overclocker for life...

tzal wel een de line in liggen of aan de mic..das meestal zo.
gewoon uitzetten

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IK heb inmiddels een nieuwe Audigy 2 soundkaart gekregen. Resultaat blijft hetzelfde. De spaeker midden voor klinkt als nog steeds als een scheerapparaat! Ik heb deze speaker inmiddels losgekoppeld van de subwoofer. De rest van de boxen geven een hele lichte, bijna niet te horen, acceptabele ruis. De opstelling zoals deze nu is, is voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96950

Ik heb het probleem ook gehad met een Audigy Live soundcard met Creative Speakers! Ik heb via het controle panel, waar je zeg maar die volume controle enz.. heb de optie geavanceerd aangezet. Daarna op geavanceerd geklikt en alleen Digitaal uitgevinkt. Vervolgens was de ruis verdwenen!!!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk eens in de mixer, en zet alles uit wat niet nodig is... zoals hierboven vermoed ik de line, cd-audio, microfoon... check it!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

skiwi schreef op 09 april 2003 @ 12:31:

Nu heb ik al meerdere keren de speakers afgesteld met de meegeleverde software maar de center speaker blijft maar ruisen.
Je center-speaker staat in S/P DIF-mode.

Start 'Surround Mixer', ga naar 'advanced mode', open de tab met speaker-instellingen, en haal het vinkje uit 'Digital Output Only' weg, en herhaal dat eventueel nog een keer.

Of 'ie het onthouden zal weet ik niet, maar het verhelpt je probleem wel.

De uitgang voor center-speaker en subwoofer doet ook dienst als digitale uitgang, en hij staat nu in digitale mode.

Hmm.. sneller posten. Netracer was me voor. :P

[ Voor 22% gewijzigd door burne op 11-11-2003 01:53 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102933

Ja ik heb ook al deze problemen met mijn Dell.
Ik ben ondertussen door gedrongen naar de tweede lijns van Dell.
Deze nemen telkens contact op met collerga's in Shangai.
Ik zal nu eens even opsommen wat ik allemaal al hebt gedaan:

1. nieuwe geluidskaart - ruist nog steeds
2. nieuwe set boxen - ruist nog steeds
3. nieuwe moederbord - ruist nog steeds
4. geluidskaart in een andere slot - ruist nog steeds
5. Misschien een aarde probleem volgens Dell, computer meegenomen naar mijn werk. (zeker geaard) - ruist nog steeds
6. Als je al het geluid mute dan hoor je de ruis nog steeds.
7. Een collega van me heeft dezelfde Dell, alleen de goedkoper standaard boxen zet. Die heeft ook een ruis alleen minder hard.
8. als je in veilige modus opstart heb je de ruis niet.
9. Een externe (USB) geluidskaart geeft ook geen ruis, maar een flinke brom.
10. Oude boxen op aangesloten - ruist nog steeds
11. Geluidskaart in een oude Pc gestopt - ruist nog steeds
12. SoundonBoard geeft ook geen ruis.

Stand tot nu toe. Ik zelf denk dat het een probleem is van de Soundblaster Audigy2. Of het is hardware matig het probleem of driver.
Ik heb heel wat telefoontjes gepleegd met Dell, en zij weten het niet.
Dus vanalles proberen heeft geen zin meer, ik heb zo'n beetje alles gehad.

Grt Meart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62469

Het is al 'tig' keer gezegt in dit topic, zet je Line-In óf Mirc stand uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ohja, only Digital input is ook niet aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jornep, denk je nou echt dat daar niet aan gedacht is.....
Dit is een probleem van een ander level

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-04 10:47

Weeds

what is a weed...

Ik zou je systeem eens aarden. Was bij mij ook de oorzaak van het ruisprobleem.
Dus pc in een geaard stopcontact doen, of aan de CV-verwarming leggen(dat heb ik gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bapawe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 22:40
Misschien zeg ik nu wel iets doms maar kan het niet zijn dat je monitor de boxen laat ruizen omdat de boxen niet goed zijn afgeschermd :D

www.twitch.tv/bapawe | www.twitter.com/bapawe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aarde is ook NIET het probleem.
Een moniteur van Getronics is geweest en die stond ook voor een raadsel.
Ik heb alle randappperatuur uitgedaan, en alleen compu met boxen aangehad en dit was ook niet de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weeds schreef op 16 januari 2004 @ 20:19:
Ik zou je systeem eens aarden. Was bij mij ook de oorzaak van het ruisprobleem.
Dus pc in een geaard stopcontact doen, of aan de CV-verwarming leggen(dat heb ik gedaan).
Je lijkt wel op de Dell helpdesk.
Lees mijn vorige (lange) message. Aarde is niet het probleem. Heel mijn huis is voorzien van geaard stopcontact. Ik heb in een andere kamer geprobeert. Ik heb het op mijn werk geprobeerd, (multimediabedrijf, dus dat moet wel geaard zijn). Zelfs heb ik geprobeerd om de computer te ontaarden. Dat is soms een oplossing voor Laptops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Anoniem: 102933 schreef op 16 januari 2004 @ 13:25:
10. Oude boxen op aangesloten - ruist nog steeds
11. Geluidskaart in een oude Pc gestopt - ruist nog steeds
12. SoundonBoard geeft ook geen ruis.
Dit hierboven klinkt als een software probleem.

Probeer eens het volgende:
-EAX Effects uit
-CMSS uit
-Audio cleanup uit
-Bass Redirection uit
-Digital Output uit
-Verwijdere alle externe audio inputs achter op je A2
-Mute ALLES behalve Master Volume en Wave, zet voor de zekerheid hetgene wat je mute op 0%
-Audio recording op Wave
-Speaker op 2 (stereo) ingesteld.

Werkt dit goed, zet dan de speakers op 5.1 en herhaal de stappen behalve de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee Cyb
Helpt allemaal niks.
Wat ik nog vergeten te vertellen ben:
Tijdens hetopstarten van Windows en het moment dat Windows schakelt naar 32bits (moment dat drivers geladen worden) ,dan begint het heel hard te ruisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

euh....
Dus je hebt hetgene wat ik hierboven zei gedaan (dus ook de Audigy en speaker op stereo), en je hoort ruis uit je center komen?
Ontkoppel eens de rear, center/sub output van je soundcard (dus alle connectors van je speakerset eraf behalve front).
Zet ook alle upmix opties van je speakerset zelf uit. Dus iets met "3D" erin enzo.

Als je dan nog steeds ruis uit je center hoort komen, dan heb je lijkt me iets fouts gedaan, want de center is dan niet eens aangesloten of die set is defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cyb schreef op 16 januari 2004 @ 22:22:
euh....
Dus je hebt hetgene wat ik hierboven zei gedaan (dus ook de Audigy en speaker op stereo), en je hoort ruis uit je center komen?
Ontkoppel eens de rear, center/sub output van je soundcard (dus alle connectors van je speakerset eraf behalve front).
Zet ook alle upmix opties van je speakerset zelf uit. Dus iets met "3D" erin enzo.
Wat bedoel je met UPmix en met "3D"erin??
Als je dan nog steeds ruis uit je center hoort komen, dan heb je lijkt me iets fouts gedaan, want de center is dan niet eens aangesloten of die set is defect.
Ik heb je lijstje uitgevoerd. En als ik alles eruit trek behalve front dan hoor ik geen ruis in de center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Burne schreef op 11 november 2003 @ 01:51:
[...]

Je center-speaker staat in S/P DIF-mode.

Start 'Surround Mixer', ga naar 'advanced mode', open de tab met speaker-instellingen, en haal het vinkje uit 'Digital Output Only' weg, en herhaal dat eventueel nog een keer.

Of 'ie het onthouden zal weet ik niet, maar het verhelpt je probleem wel.

De uitgang voor center-speaker en subwoofer doet ook dienst als digitale uitgang, en hij staat nu in digitale mode.

Hmm.. sneller posten. Netracer was me voor. :P
HEt vinkje stond al uit bij mij, maar als ik hem aanvink, dan verdwijnt juist die ruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

dus probeer is opgelost?

[ Voor 98% gewijzigd door Cyb op 16-01-2004 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uh nee, dan heb ik helemaal geen geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en is voor Digitale speakers en dat heb ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Probeer eens de center/sub input van de set aan te sluiten op front uitgang van de A2, met dezelfde opties als hierboven en de A2 ingesteld op stereo.
De post het resultaat. (Met de andere inputs van de set niet aangesloten..)

Probeer het ook eens andersom, dus front input van de set op de center/sub uitgang. zelfde opties en de andere inputs niet aangesloten. test dit met de A2 zowel in stereo als in 5.1 mode en check uit welke speaker ruis komt. Test in 5.1 met fronts op c/s ook de center/sub volume controls van de A2, test dus of het verdwijnt als je de center of sub volume verlaagt.

Kan me trouwens herinneren dat er een probleem was met een SBlive en Dell en een bepaalde speakerset, weet niet zeker of dat ada was. Had te maken met omgedraaide fase van de subuitgang. Info hierover was te vinden op www.3dss.com forum of Creative's forum (niet nieuwsgroep). Hiervoor was een register fix voor te vinden. Weet niet of dat ook voor de A2 geldt. Maar probeer eerst maar wat hierboven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Syb bedankt voor al je input!
Maar, ik vind het nu toch iets te gortig worden. Ik heb nog garantie bij Dell en ik vind dat zij dit probleem dan maar moeten oplossen.
Morgen krijg ik een nieuwe versie Audigy2 (ander art.code).
Dus dit wordt mijn tweede geluidskaart van Dell. Mhh ik denk dat daarmee het probleem niet is opgelost.
Ik moet denk ik maar afstappen van Audigy2 en voor een ander type of merk gaan. Alleen mijn boxen ondersteunen weer THX en tot nu toe hebben alleen Soundblasterkaarten dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SCII Syb = Cyb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68983

THX is alleen een keurmerk, niet zoiets als dolby digital ofzow hoor. Bovendien stelt het THX keurmerk voor pc speakertjes niet zoveel voor..(eigelijk niets...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68983 schreef op 20 januari 2004 @ 19:16:
THX is alleen een keurmerk, niet zoiets als dolby digital ofzow hoor. Bovendien stelt het THX keurmerk voor pc speakertjes niet zoveel voor..(eigelijk niets...)
Nou de ADA995 van Altec Lansing is nou niet bepaald een pc-skeakertje. De Subwoofer is groter dan mijn pc. En in totaal weegt het setje 17kg.

Maar goed. Even over het ruis probleem.
Ik heb vandaag een nieuwe model van de Audigy2 gekregen en het probleem is opgelost!!!!
Ik heb twee keer het model SB0240 gehad, flink ruis in center speaker.
Nu heb ik SB0350 en daarmee heb ik geen ruis meer.
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en aandragen van eventuele oplossingen.

Meart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zou het misschien niet zo zijn dat al die andere geluidskaarten gewoon niet betalen voor de licentie (is duur!) om THX gecertificeerd te zijn, terwijl ze gewoon wel aan de specs voldoen?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1