Toon posts:

Hele stomme vraag over Stereo's.

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van dit nieuwsbericht:

Zelf je eigen MP3 player bouwen of zow

Het valt mij persoonlijk op dat alleen oudere stereos (zoals ik die zelf heb) nog tulp stekkertjes hebben. Als ik dan eens kijk naar stereo's her en der zie ik ze op nieuwere niet meer zitten. :?

Is dit een nieuw iets of zo, worden ze niet meer op nieuwe torens gezet? Want ik heb zoiets als ik dat nieuwsbericht van downloads.com zo lees van ehrmmm is toch gewoon aansluiten en gaan? :?

Dit zal wel een hele stomme vraag zijn maar kon zo gauw in de search niks vinden. Het zal vast wel een snelle sluiter zijn maar wilde het eens aan jullie voorleggen.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

als het goed is is dit niet juist :Y)

"I do not think this is not normal" :9

ehmz. .ok :) Normale stereo installaties hebben gewoon standard tul (cinch bus) aansluiting. sommige betere gebruiken XLR pluggen.. in de audioindustrie worden vaak steek(grote jack ) en XLR gebruikt, maar neem aan dat Tulp gewoon de standard is voor thuis installaties.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Alleen budget-sets hebben geen tulp/xlr...
Het is het ontbreken van in/uitgangen waardoor ze er niet opzitten.....

Maar in het huidige 5.1 tijdperk komen er juist steeds meer connectoren...
1x Composiet Video, 2x voor S-Video, 3x voor RGB Video, 6x 5.1 Audio, 1x voor Digital Chinch/Tulp/RCA etc...
Afbeeldingslocatie: http://www.dvd-premier.ru/img/rolsen/back.jpg

Over de discussie LP/CD: het is overduidelijk dat CD wint van LP :+

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2003 12:16 ]

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Het is wel waar dat je je tegenwoordig in de handen mag wrijven als je op een minisetje (wat de topicstarter waarschijnlijk bedoelt) een line-in met tulp stekkertjes vind. Meestal zijn er namelijk geen mogelijkheden om iets aan te sluiten. Misschien daarom mijn afschuw van deze setjes? :+

Verwijderd

Topicstarter
dBA schreef op 09 april 2003 @ 11:44:
Het is wel waar dat je je tegenwoordig in de handen mag wrijven als je op een minisetje (wat de topicstarter waarschijnlijk bedoelt) een line-in met tulp stekkertjes vind. Meestal zijn er namelijk geen mogelijkheden om iets aan te sluiten. Misschien daarom mijn afschuw van deze setjes? :+
Nieuwer is gewoon niet altijd beter volgens mij. Als ik zo eens naar mn oude Philips setje met houten boxen luister en dat vergelijk met een nieuwe set met van die Bose melkpakjes wordt ik niet blijer van die nieuwe set.

Zelfde met Vinyl, ik vindt Vinyl nog altijd beter dan CD's.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2003 11:48 . Reden: nieuwe+r ;) ]

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Verwijderd schreef op 09 april 2003 @ 11:45:
Nieuwe is gewoon niet altijd beter volgens mij. Als ik zo eens naar mn oude Philips setje met houten boxen luister en dat vergelijk met een nieuwe set met van die Bose melkpakjes wordt ik niet blijer van die nieuwe set.

Mee eens! Mee eens! :P Alle versterkertjes worden steeds kleiner en kleiner en evenzo met de luidsprekers. Vrouwvriendelijk heet dat :P Ik ben blij dat ik zelf nog een "oud" bakbeest van Onkyo heb staan met daarbij een paar leuke luidsprekertjes. Ik gruwel alleen al bij de gedachte dat ik een minisetje zou moeten hebben.

Overigens wil ik niet zeggen dat minisetjes niet goed kunnen zijn, maar voor een goeie moet je óók diep in de buidel tasten voordat de kwaliteit hetzelfde is als een normaal losse componenten setje.

En de vinyl/cd discussie: Mjah, laat maar. Beide heeft z'n voor en nadelen, maar voordat beide op hun beste klinken moet je ook weer zwaar met pakjes bankbiljetten staan zwaaien :)

offtopic:
Ok, ik kom niet zo vaak meer op GoT, maar sinds wanneer draaien Henk z'n ogen? :P

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op 09 april 2003 @ 11:45:
[...]
Nieuwer is gewoon niet altijd beter volgens mij. Als ik zo eens naar mn oude Philips setje met houten boxen luister en dat vergelijk met een nieuwe set met van die Bose melkpakjes wordt ik niet blijer van die nieuwe set.

Dat zit tussen je oren! Vinyl klinkt lekkerder omdat het warmer klinkt.
Weleens bij nagedacht dat het frequentie bereik van vinyl het lang niet bij CD haalt?
Wel eens over de SNR nagedacht (signal to noise ratio) bij CD vele malen hoger.
Om nog maar te laten liggen dat bepaalde geluidseffecten niet eens kunnen op vinyl, omdat je dan niets hoort van dat effect.

Wat betreft feeling is vinyl lekkerder natuurlijk en de klank van oude speakers is beter omdat ze toen nog van hout werden gemaakt, tegenwoordig van kunststof en dat hoor je... duidelijk!

Trouwens over die cinch (tulp) stekkers, die vind je op de betere receivers echt wel, een veel ook!
Op mini/midi setjes zie je dat inderdaad niet of weinig, is altijd zo geweest trouwens.
Ik heb er toevallig een in de hoek staan met 2 (!) line ingangen.

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 09-04-2003 13:01 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Weleens bij nagedacht dat het frequentie bereik van vinyl het lang niet bij CD haalt?
Om nog maar te laten liggen dat bepaalde geluidseffecten niet eens kunnen op vinyl, omdat je dan niets hoort van dat effect.
Mijn platenspeler heeft een groter frequentie bereik als mijn cd speler hoor en mijn platenspeler is/was vele factoren goedkoper dan mijn cd speler.

En welke geluidseffecten kunne dan niet op een platenspeler welke op cd wel kunnen ?

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 10:36

w00Dy

Make soap, not war

remco_k schreef op 09 april 2003 @ 12:49:
[...]

Wat betreft feeling is vinyl lekkerder natuurlijk en de klank van oude speakers is beter omdat ze toen nog van hout werden gemaakt, tegenwoordig van kunststof en dat hoor je... duidelijk!

Trouwens over die cinch (tulp) stekkers, die vind je op de betere receivers echt wel, een veel ook!
Op mini/midi setjes zie je dat inderdaad niet of weinig, is altijd zo geweest trouwens.
Ik heb er toevallig een in de hoek staan met 2 (!) line ingangen.
Ik ga geen pleidooi houden voor de 'Bond van Vinylkopers Heden ten Dagen' maar wil toch even reageren. (ook geen geflame enzo)

Het frequentiebereik van vinyl is onbeperkt maar dat van CD zit vast tussen 20 en 20.000 Hz. Ik weet het je oren verslijten en kunnen misschien nog maar tot 16.000 Hz maar toch. Je luistert met je hele lichaam en wie niet horen wil moet voelen. SNR heb je absoluut gelijk.

Geluidseffecten, welke dan ? Elk stereo effect gaat gewoon op plaat hoor :?

Bose schrijft men met de B van Bagger, ik heb nog steeds houten speakers en die blijven ze ook nog wel in hout maken denk ik. 5.1 setjes voor computer en dergelijk gebruik zijn in kunststof omdat dat productieproces sneller en goedkoper is. Een echte man luistert hout ! 8) MDF 'hout' tot 22 mm is perfect voor er speakers uit te snijden.

Verwijderd

Mijn moeder wild ejuist GEEN minisetje meer nadat de laatste het had begeven. Veel te veel functies en knoppen op dat ding. Nu staat er weer een lekkere grote DRA 1000 versterker van Denon :) komt beter geluid uit en is makkelijekr ind e bediening.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn broer heeft destijds nog een hele Kenwood bij elkaar gespaard van aparte segmenten zeg maar op elkaar stapelend, dat ding had en heeft gewoon de beste sound die ik ooit gehoord heb. (vooral in de jaren 80 dus toen die em kocht) Okay er zullen gerust ontiegelijk veel mensen hier zijn met een betere installatie, maar ik vond hem destijds als audio-leek wel erg gaaf.

Al ben ik wel een echte muziekfreak en sluit ik elke bak al sinds jaar en dag op oude stereo's aan, al vanaf mn eerste 64 en Amiga tot nu ook m'n PC's.

Vooral met computermuziek vind ik de kwaliteit van de tweeters erg belangrijk want snierpjes moeten snieeeeeerpen! :) Bas is uiteraard ook erg belangrijk maar ja, men moet ook rekening houden met de buren. :) Al is 1 van mijn buurtjes gedeeltelijk enorm doof. :) (nee dat was al voor ik er kwam wonen. :P )

Verwijderd

Vinyl heeft in theorie een groter frequentieberijk, echter door de beperkingen van het element (vooral om erg lage frequenties goed uit te lezen) zal de bandbreedte niet veel afwijken in vergelijk met een cd. Ook zijn de hoge tonen vaak wat minder doordat deze details het snelst van de plaat verdwijen door slijtage. Maar bandbreedte zegt natuurlijk niet volledig hoe iets klinkt en ik kan me best voorstellen dat platen in sommige gevallen beter klinken. (misschien ook doordat er meer aandacht aan de opname wordt besteed)

Verwijderd

Topicstarter
lol wat heb ik los gemaakt over dat vinyl jongens? :) ik vind het persoonlijk gewoon lekkerder klinken maar ook uit nostalgie! zelfde reden dat ik liever sid-muziek draai op een echte commodore 64 dan zelfs maar op mijn amiga's :D

Verwijderd

Mijn oma wil alleen nog maar KRELL omdat mijn opa de 78 toeren bakkelieten platenspeler niet meer kan aanslingeren vanwegen zijn reuma.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op 09 April 2003 @ 13:22:
[...]

Mijn platenspeler heeft een groter frequentie bereik als mijn cd speler hoor en mijn platenspeler is/was vele factoren goedkoper dan mijn cd speler.

En welke geluidseffecten kunne dan niet op een platenspeler welke op cd wel kunnen ?
Om maar even simpel te beginnen:
Ten hoogste een kanaal scheiding van 20dB @ 1KHz en 15dB @ 12KHz, als je een GOED element hebt.

Dan is er nog een moelijke waarvan ik de ins en outs niet exact weet, ik tiep even wat ik me er nog van heugen kan (of denk te heugen ;) ):

Je kan een toon niet in tegenfase op de plaat zetten. Dan bedoel ik: het kan wel, maar je hoort dan niets, door de opbouw van de sleeve en de manier waarop het met de naald op word genomen.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Waarom is er dan eigenlijk geen platenspeler met een laser die de diepte van de track meet? Heb je oneindig bereik, enorm hoge SNR... nostalgie en noem maar op.

Verwijderd

Niet allemaal geluidseffecten, maar wel onhaalbaar op plaat: Geluiden/frequenties die óf qua naaldtrilling niet kunnen óf vanwege maximale densiteit van ribbels in vinyl óf beperkingen kennen qua magnetische overdracht van naald naar element, Meer dan 2 kanalen, errorcorrecting, CD-text, labels, datatracks, 1op1 copy, songteksten/karaoke etc...
Waarom is er dan eigenlijk geen platenspeler met een laser die de diepte van de track meet? Heb je oneindig bereik, enorm hoge SNR... nostalgie en noem maar op.
Die is er al, sterker nog, de plaat ligt stil en met laser + spiegel wordt de plaat afgetast. Is alleen een demo geworden, want qua prijs is hij markttechnisch onverkoopbaar/een flop....

Een linkje zit er helaas op het moment niet in.... : (

Kortom, aan een LP zitten nogal wat beperkingen die niet aan CD/CDi/Karaoke/Sa-CD/DVD/DVD-A/CD-Extra zitten (om maar van MiniDisc, MP3, DAT, (S)VHS te zwijgen) en dan nog slijt hij en is hij onderhevig aan materiaalverval....

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 17:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
De tweakers Karaoke meeting? :9

Verwijderd

REMCO_K schreef :

Om maar even simpel te beginnen:
Ten hoogste een kanaal scheiding van 20dB @ 1KHz en 15dB @ 12KHz, als je een GOED element hebt.
Hmm heb ff de specs erbij gepakt maar daarin staat dat de kanaalscheiding 35dB is over het gehele frequentie bereik (0.01~25kHz.)

Het is idd nog niet echt hoog maar die getallen wat jij noemt zijn wel erg laag.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 23:23 ]

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:09

AMDFreak

Intel is zo..

Verwijderd schreef op 09 April 2003 @ 15:06:
Vooral met computermuziek vind ik de kwaliteit van de tweeters erg belangrijk want snierpjes moeten snieeeeeerpen! :) Bas is uiteraard ook erg belangrijk maar ja, men moet ook rekening houden met de buren. :) Al is 1 van mijn buurtjes gedeeltelijk enorm doof. :) (nee dat was al voor ik er kwam wonen. :P )
Mijn ouders zijn d00f.. dus misschien dat jij mijn buurjongen bent.. :+

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

Pagina: 1