Toon posts:

Solaris 8 perikelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het compileren van libcgi op een solaris machine gaat fout omtrend het commando ar. Ar zegt mij niks dus ik ga kijken in de make file. Daar zie ik het volgende staan:

AR = ar rc
CC = gcc
INCS = -Isrc
FLAGS = -Wall -fpic

Ar rc is dus gewoon een commando/programma. Als ik inlog op mn gentoo bak dan kan ik idd dat commando uitvoeren. Google verteld mij dit:

The GNU ar program creates, modifies, and extracts from archives. An archive is a single file holding a collection of other files in a structure that makes it possible to retrieve the original individual files.

Het zegt mij helemaal niks, maar enfin als het nodig is dan is het nodig.
Echter, ik kan ar niet downloaden...nergen skan ik het vinden. Blijkbaar is het onderdeel van een pakket met tools....Wie weet hier meer vanaf?

Zodra ik dat weet dan kan ik me weer op het originele doel storten; cups installeren op solaris 8. Daar weerhoudt een foutieve ARFLAGS me...wat dat mag zijn weet ik ook niet, maar het zal wel iets met ar te maken hebben.

Verwijderd

Je moet de binutils installen. Zie ook de sun freeware collectie. Op deze pagina kun je precies zien welke sun packages je moet hebben op je solaris box om normaal te kunnen compilen. Verder heb je minimaal de volgende freeware packages nodig:

gcc
binutils
flex
bison
automake
autoconf
gmake
gtar
gzip
bzip2

edit:

(er zijn er vast een paar die ik vergeet, maar daar kom je snel genoeg achter :) )

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2003 10:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja..hehe..ik ben er ook net achter gekomen..ik wilde net zeggen dat deze topic niet meer hoeft...maar bedankt voor je moeite.

Verwijderd

had je niet een betere naam voor dit topic kunnen kiezen? b.v. "[Solaris] libcgi compile problemen"

Verwijderd

Topicstarter
Ja had gekund ja, maar dood gaan we er niet van.
Als je me verteld hoe ik het kan wijzigen dat verander ik het wel even.

Ondertussen zit ik alsnog met een probleem. Cups compileert perfect in Solaris 8.
Alleen het opstarten wil nog niet. Hij zeurt over ELF.

bash-2.03# /etc/init.d/cups start
cupsd: Cannot findELF
Killed
cups: unable to start scheduler.

libelf staat gewoon in /lib als .a .so en .so.1 (.so is een link naar .so.1)

een ldd kan me niks vertellen
bash-2.03# ldd /usr/sbin/cupsd
ldd: /usr/sbin/cupsd: file has insecure interpreterELF

Goolge levert me echt werkelijk helemaal niks op. Het valt me zoiezo op dat er weinig info over Solaris op internet staat, of ik vind het weinig omdat ik linux gewend ben..kan ook..
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet veel verstand heb van ELF. Is er iemand die me op weg kan helpen?

Verwijderd

Erm, het ziet eruit alsof je build grondig vernachelt is. Probeer eens een recompile van scratch. Verder is het ook handig als je ff verteld welke compiler software je hebt (relevante freeware versies van gcc, binutils etc) en welke headerfiles je geinstalled hebt.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 15 april 2003 @ 13:41:
Erm, het ziet eruit alsof je build grondig vernachelt is. Probeer eens een recompile van scratch. Verder is het ook handig als je ff verteld welke compiler software je hebt (relevante freeware versies van gcc, binutils etc) en welke headerfiles je geinstalled hebt.
Linkers en compiler mixen is ook een slecht idee :) (ervaring 8))

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de oplossing al gevonden...na 2 dagen..:(

Simpelweg moet je gewoon NIET binutils van sunfreeware installeren. Het lijkt erop dat het ar commando van GNU zich niet zo gedraagt op een Solaris systeem.
Echter moet je wel weer zorgen dat ar (en wat andere proggis) in je $PATH staan alvorens je kunt compileren met GCC. Voeg /usr/ccs/bin toe aan je $PATH.

Verwijderd

??? wazig ???

Ik install _altijd_ de binutils en de rest van de compiler freeware apps, sinds SunOS 5.6 en dat heeft altijd gewerkt. Wat er precies misgaat in jouw install weet ik niet, maar er zit iets niet goed imho..

Verwijderd

Topicstarter
Nou met mijn install is niet zoveel mis denk ik daar het een install is van 2 dagen oud (Solaris 8 2/02).
Wat ik eerder denk dat het is is dat het wel degelijk kan werken als je maar zorgt /usr/ccs/bin eerder in je $PATH komt dan /usr/local/bin.
Overigens kan het ook nog altijd aan het pakket zelf liggen dat ik aan het compileren ben, cups-1.1.18.

Verwijderd

Mijn truuk is alle freeware tools installen in /usr/local, en dan /usr/local/bin vooraan het pad zetten... Dat heeft _altijd_ gewerkt, sterker nog, als ik de freeware compilers ging mixen met de binutils in /usr/ccs ging het altijd fout. Waarom dit bij jou werkt is mij dan ook nog steeds een raadsel. :?

Verwijderd

Topicstarter
is idd vreemd..ik denk er nog even over na.
Pagina: 1