[gentoo] probs met lpt scanner

Pagina: 1
Acties:

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Topicstarter
Ik heb problemen met mijn scanner (Canoscan FB 630P). Deze werkte in eerste instantie niet op zowel mijn laptop als mijn pc.
Op beide computers had ik gentoo staan met dezelfde kernel. Aangezien de scanner ok is, vermoede ik dat er iets of wat ontbrak aan mijn kernel.

Ik heb hierna een minimale installatie van Mandrake op mijn laptop uitgevoerd om te testen of hij het hierop wel deed en waarempel. :)

Maarja, ik wil deze dus gewoon kunnen gebruiken in gentoo (met mijn zelf gebakken kernel). Ik heb dus Mandrake opgestart met een zelf-gebakken kernel en hierna deed de scanner het nog steeds ? :? (Het probleem ligt dus niet in de config van mijn kernel)

* Wat kan ik nu proberen om dit apparaat werkend te krijgen in gentoo?
* Wat zijn de verschillen in de distributies, die dit probleem mogelijk maken??

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Scanners onder linux dan kun je geloof ik het beste eens naar SANE kijken. http://www.mostang.com/sane/
Bij Gentoo zul je toch alles apart moeten installeren met de juiste pakketten, geluid, printers, scanners e.d. Maar dan werkt het vaak wel zoals je zelf wil 8)

• irondog

irondog

Topicstarter
tja. Ik weet dat ik sane moet gebruiken. Maar zover ben ik dus nog niet. Eerst de driver, dan pas sane...

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De enige driver die je nodig hebt is die voor de lpt poort, de rest zit in SANE.

Volgens deze pagina is je Canoscan FB 630P (beta) ondersteund door de cannon-pp backend.

[ Voor 3% gewijzigd door _Squatt_ op 09-04-2003 12:48 ]

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• irondog

irondog

Topicstarter
Ja, zover was ik ook al.

Nu is de vraag: wat is het verschil tussen Mandrake en Gentoo?
Waarom doet ie het wel in de Mandrake en niet in Gentoo (zelfde kernel)

• _Squatt_
  • Niet online
Omdat Mandrake waarschijnlijk SANE geinstalleerd & geconfigureerd heeft.

Ten overvloede: Je kernel maakt _niets_ uit, zolang die maar communicatie via de lpt poort mogelijk maakt. SANE zorgt voor communicatie met de scanner. Op mijn LFS systeem zou je scanner het ook doen, want ik heb SANE geinstalleerd.

• irondog

irondog

Topicstarter
Ik heb een minimale installatie van mandrake uitgevoerd. Het lijkt me sterk dat daar SANE in zat. Bovendien heb ik SANE hier op mijn pc staan. Dat is het helaas dus niet.

• _Squatt_
  • Niet online
Hoe bepaal je nu dan of je scanner wel of niet werkt?

Soms helpt het om in /etc/sane.d/dll.conf de backends die je niet nodig hebt weg te commenten.

Op http://canon-fb330p.sourceforge.net/ staat een driver voor je scanner (losse console applicatie + SANE backend). De SANE backend zou ook in sane-backends moeten zitten, maar misschien is deze recenter. Voor die driver heb je http://cyberelk.net/tim/libieee1284/index.html nodig.

• irondog

irondog

Topicstarter
_Squatt_ schreef op 09 April 2003 @ 14:04:
Hoe bepaal je nu dan of je scanner wel of niet werkt?
en die losse console applicatie gebruik ik dus om te testen of ie werkt. Daar heb ik dus geen sane voor nodig.
Op http://canon-fb330p.sourceforge.net/ staat een driver voor je scanner (losse console applicatie + SANE backend). De SANE backend zou ook in sane-backends moeten zitten, maar misschien is deze recenter. Voor die driver heb je http://cyberelk.net/tim/libieee1284/index.html nodig.
De losse applicate waar je het over hebt werkt dus in Mandrake en niet in Gentoo

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is niet uitgesloten dat de MDK kernel met "iets" gepatched is dat niet voorkomt in een vanilla-kernel of een gentoo-sources kernel.

Hoewel, voor een lpt-module: niet heel erg waarschijnlijk, maar niet onmogelijk.

• irondog

irondog

Topicstarter
Ik ben nu al een beetje vooruit met mijn troubleshooting, hij geeft nog steeds foutmeldingen. Maar het calibreren lukt nu eidelijk :)

Dit heb ik nu allemaal gedaan:
[ranzige mode]
rpm database installeren (dat heeft mandrake ook, dus dat is alvast een verschil mider)
rpm van libieee1284 installeren --nodeps :)
de betreffende driver van mijn scanner opnieuw installeren.
[/ranzige mode]

// zelf compilen werkt niet goed en emerge ook niet anders had het al lang gewerkt

Toch moet dit beter kunnen. Ik ben niet zo'n held in zelf dingen configureren en compilen. Maar ik denk dat dit juist de oplossing moet bieden.

Waar kan het verschil zitten tussen de rpm versie van libieee1284 en de ge-emergede versie?
Waar moet ik op letten bij het compilen?
Hoe zie ik of een library alleen invloed heeft op het compilen of dat het een shared library wordt?

Pagina: 1