[win98] Chello installatie probleem

Pagina: 1
Acties:

• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Een vriend van me heeft van de week z'n modem laten installeren, maar heeft de configuratie op z'n pc niet laten doen. Nu heb ik er gisteren naar gekeken en een aantal problemen op weten te lossen, maar het lukte me niet om verbinding te maken.

Ik heb ip-adress gecheckt, opnieuw opgevraagd, was ook geen probleem. Toch nog een keer de chello software opnieuw geinstalleerd, waarbij wel werd gemeld dat de netwerkinstellingen niet helemaal goed stonden. Daarna nog door het programma de instellingen laten zetten, allemaal tevergeefs. Die helpdesk van Chello heb je helaas weinig aan....

Iemand misschien nog een idee wat er mis zou kunnen zijn, of wat ik zou kunnen controleren?

[ Voor 6% gewijzigd door Walkman op 09-04-2003 10:00 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Welk modem ? DHCP of niet ?

• tijsco
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
je hoeft toch helemaal nix te installeren voor chello??
heb ik in iedergeval niet gedaan(XP-pro).
gewoon alles automatisch van de internetverbinding
opnieuw opstarten.
naar internet gaan. mac-adres en serie-nummer van modem invoeren. opnieuw opstarten.
klaar ik had internet. ik weet niet of dat per modem verschilt, maar ik heb geloof ik een terrayon modem.

• Walkman
  • Niet online
Het is een Terayon modem...

DHCP zegt me om eerlijk te zijn helemaal niets....

En van dat mac-adres en serienummer neem ik aan dat je dat pas kan doen als je daadwerkelijk een connectie hebt......

• Graham
  • Laatst online: 12-05 21:22
Iets meer duidelijkheid is wel handig...

Het lijkt me dat de NIC (Network Interface Card) in de pc zit en dat er vanaf de modem (chello) een kabel loopt naar de NIC in zijn pc.

Zoals tijsco zegt moet je helemaal niets installeren en moet je in windows bij netwerkverbindingen even kijken bij het protocol TCP/IP of alles daar op automatisch staat. Zo niet ze dat dan zo. Herstart pc indien dat wordt gevraagd (wordt zeker gevraagd als je iets veranderd).

BTW Heb je de NIC van chello in de pc gedaan of heb je een andere NIC in de pc gedaan? en wat heeft de chello gedaan bij je vriend thuis, alleen modem geinstalleerd of ook de NIC in de pc gestopt ?

Beantwoord deze vragen even zodat we je beter kunnen helpen. ;)

• Walkman
  • Niet online
Ik heb de NIC zelf geinstalleerd en heb gisteren ook nog even gekeken of alle kabels goed zitten (wat het geval is)....zie ook dat wanneer ik in winipcfg op vernieuwen druk dat het lampje op de modem gaat knipperen, dus dat lijkt me ook wel goed zitten.

Chello die heeft alleen even de modem neergezet en de kabels aangesloten (dus eigenlijk hebben ze niets gedaan ;))

TCP/IP instelling weet ik op het moment niet uit m'n hoofd, maar had daar gewoon het boekje gevolgd, waarin ook stond dat ie alleen toegevoegd moest worden...

• Graham
Walkman schreef op 09 April 2003 @ 10:35:
Ik heb de NIC zelf geinstalleerd

TCP/IP instelling weet ik op het moment niet uit m'n hoofd, maar had daar gewoon het boekje gevolgd, waarin ook stond dat ie alleen toegevoegd moest worden...
Dat lijkt mij de meegeleverde NIC van chello?

TCP/IP settings even bekijken wil je. En post even wat er staat.

• Walkman
  • Niet online
Weet niet hoe dat zat, maar hij heeft die netwerkkaart zelf aangeschaft....

TCP/IP setting weet ik niet uit m'n hoofd aangezien ik er nu niet zit :) ..zal 'm wel proberen te bereiken..kijken of hij het kan controleren...

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 21:35
Het MAC address van je NIC moet toch bij Chello bekend zijn? Aan de hand daarvan krijg je namelijk een IP address toegewezen. Zodoende werkt internet alleen met de netwerkkaart MAC die bekend is bij Chello. Als je die kaart er zelf in hebt gezet, heb je dan ook wel je MAC address doorgegeven? zo niet, even bellen met technische dienst en doorgeven, werkt meestal binnen een uur.

• Graham
Walkman schreef op 09 april 2003 @ 10:46:
Weet niet hoe dat zat, maar hij heeft die netwerkkaart zelf aangeschaft....
Dit is erg belangrijk, als hij dat ding zelf heeft aangeschaft en chello weet er niets en heeft het MAC adres van zijn NIC niet dan zal het zeker niet werken.

Dus vraag even aan hem hoe het zit met z'n NIC en anders moet hij chello even bellen dat hij een andere NIC heeft, en hou dan het MAC adres bijdehand zodat ze het kunnen invoeren in het systeem.

• Walkman
  • Niet online
Ok, dat zou het misschien wel kunnen zijn...waar kan hij dat MAC adres vinden...weet zelf weinig van NICs af....hij heeft het waarschijnlijk niet gemeld..

Z'n TCP/IP instellingen stonden trouwens op automatisch (heb ik net gehoord)..maar is het dan niet vreemd dat ik wel een ip-adres zie?

[ Voor 25% gewijzigd door Walkman op 09-04-2003 11:05 ]

• Graham
Walkman schreef op 09 April 2003 @ 10:55:
Ok, dat zou het misschien wel kunnen zijn...waar kan hij dat MAC adres vinden...weet zelf weinig van NICs af....hij heeft het waarschijnlijk niet gemeld..
Kijk even met winipconfig of hoe heet dat ding ;)

Daar staat iets van een MAC adres en dat is hem dan (zie eruit als 00:1E:etcetc)

• tijsco
  • Niet online
Graham schreef op 09 April 2003 @ 10:52:
[...]
Dit is erg belangrijk, als hij dat ding zelf heeft aangeschaft en chello weet er niets en heeft het MAC adres van zijn NIC niet dan zal het zeker niet werken.

Dus vraag even aan hem hoe het zit met z'n NIC en anders moet hij chello even bellen dat hij een andere NIC heeft, en hou dan het MAC adres bijdehand zodat ze het kunnen invoeren in het systeem.
is niet waar, bij mij heeft chello ook alleen het modem geinstalleerd. en weet helemaal niks van de netwerkkaart in mijn pc af(niet via de monteur in ieder geval)
ik heb gewoon (zoals ik hierboven al gezegd had) alles op automatisch gezet bij tcp/ip internet opgestart en toen kwam ik op een introductiepagina van chello, waar ik mijn modemgegevens ingevoerd heb. toen reboot en alles werkte.

meestal staat tcp/ip al geinstalleerd als je de netwerkkaart geinstalleerd hebt. heb je die niet toevallig dubbel geinstalleerd?(kweenie of da kan, maar dat zou een verklaring kunnen zijn)

edit: ik heb dus helemaal niet naar het mac-adres van mijn netwerkkaart gekeken, alleen van mijn modem.

[ Voor 6% gewijzigd door tijsco op 09-04-2003 11:08 ]

• Graham
tijsco schreef op 09 April 2003 @ 11:07:
[...]

is niet waar, bij mij heeft chello ook alleen het modem geinstalleerd. en weet helemaal niks van de netwerkkaart in mijn pc af(niet via de monteur in ieder geval)
ik heb gewoon (zoals ik hierboven al gezegd had) alles op automatisch gezet bij tcp/ip internet opgestart en toen kwam ik op een introductiepagina van chello, waar ik mijn modemgegevens ingevoerd heb. toen reboot en alles werkte.
Hoe heb je de NIC verkregen dan? Kerstman :+ :? Lijkt mij gewoon via chello dan. iig moeten ze het MAC weten van je nic anders zul je nooit internet krijgen via chello of tot stand kunnen brengen.

Daarom zit er ook als je internet shared via een router een clone functie op de router om je mac adres van je NIC te clonen naar je router. Zodat chello ziet dat je gewoon via je NIC zit te internetten terwijl dit niet het geval is. Daarom is voor chello ook erg moeilijk om te zien of je internet shared via router/server.

Verwijderd

Kan inderdaad tricky zijn. Je moet op een paar dingetjes letten. Ten eerste kun je problemen hebbe als je 2 dezelfde NIC's in je comp hebt. Ten tweede en een zeer belangrijke moet je een eventuele modem die in de computer zit deinstalleren en alle verdindingen die dit ding had weggooien sommige providers maken internet via de kabel soms onmogelijk via deze instellingen.

Als dit gebeurd is gewoon je ip en dns enzo invullen. Bij win 98 maakt ook je domein enzo nog uit. probeer chello.nl en voor mij is het arnhem.chello.nl ik weet niet waar jij vandaan komt maar dit stukkie kun je ook uit je pop3 halen. Verder gewoon gateway dns invullen en geen DHPC gebruiken.

SUC6

GRTZ Poelman

• Walkman
  • Niet online
Heb de modem al gedisabled, verder zaten er geen NIC's in....

Hij gaat vanmiddag de helpdesk bellen, dus ik hoop dat dat de problemen enigszins kan oplossen (alhoewel ik dat zeer sterk betwijfel)

• tijsco
  • Niet online
Graham schreef op 09 April 2003 @ 11:15:
[...]
Hoe heb je de NIC verkregen dan? Kerstman :+ :? Lijkt mij gewoon via chello dan. iig moeten ze het MAC weten van je nic anders zul je nooit internet krijgen via chello of tot stand kunnen brengen.
daar moet je bij de minimale installatie zelf voor zorgen. en zoiezo bij elke laptop wat bij mij het geval is
chello:
Je dient zelf voor de aanschaf en installatie van een netwerkkaart of USB adapter te zorgen. Je kunt voor een netwerkkaart terecht bij de UPC centers en UPC dealers, deze kost € 24,95
Daarom zit er ook als je internet shared via een router een clone functie op de router om je mac adres van je NIC te clonen naar je router. Zodat chello ziet dat je gewoon via je NIC zit te internetten terwijl dit niet het geval is. Daarom is voor chello ook erg moeilijk om te zien of je internet shared via router/server.
kan kloppen, bij @home heb ik dat ook gebruikt, maar zoals ik al zei: bij mijn installatie bij chello toch echt niet. ik heb mijn mac-adres helemaal niet opgezocht. het zou kunnen dat chello dat gedaan heeft via de website die ik toen bezocht heb, maar ik betwijfel of dat zomaar kan.

• Graham
tijsco schreef op 09 April 2003 @ 11:47:
kan kloppen, bij @home heb ik dat ook gebruikt, maar zoals ik al zei: bij mijn installatie bij chello toch echt niet. ik heb mijn mac-adres helemaal niet opgezocht. het zou kunnen dat chello dat gedaan heeft via de website die ik toen bezocht heb, maar ik betwijfel of dat zomaar kan.
idd, dat is toch best vaag dan hoe ze dat dan doen.

:?

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Graham schreef op 09 April 2003 @ 12:02:
[...]
idd, dat is toch best vaag dan hoe ze dat dan doen.

:?
rarp request op je IP levert je MAC adres op.....

verder had ik je vriend maar 1 advies kunnen geven en dat is de installatie door een monteur van chello laten verrichten, dat is nu nog steeds niet te laat... misschien kost het je een paar centen maar kan je wel meteen internetten... nu betaal je je abo wel maar heb je nog steeds geen internet.. tis maar net de afweging die je maakt...

Deze plek is te koop.

• neanderthaler
  • Laatst online: 20-04 19:35

neanderthaler

Are friends electric?

Zou het niet handiger zijn om XP te installeren? Heb zelf hoop gesodemieter gehad met W98 en Wanadoo cable. Sinds XP eropstaat nooit geen problemen meer.

Als die kennis niet meteen durft over te stappen kan je d'r eventueel even een ander HD inhangen van minimaal 1,5 GB en daar voor proef even XP op installeren.

Of download even op andere PC met breedbandaansluiting de Linux-distro Morphix (effe
googlen) en branden, kan je zonder harddisk installatie Linux opstarten van cd en dan effe checken of ie het dan wel doet. Is retesimpel, zelfs voor Linux-n00b als ondergetekende.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Alles leuk en aardig, heb je wel geprobeerd om iets te pingen ?
Kan namelijk best wel zijn dat je tcp/ip wel werkt maar je DNS entry in je register verrot is, we hebben het immers over w98..

• Walkman
  • Niet online
Enige pingen wat ik gedaan heb was wat in het boekje stond....en was volgens mij alleen maar de localhost...

Zelf had ik het ook wel door chello laten installeren (zelf had ik waarschijnlijk geen chello genomen btw), maar ja....ze vroegen er geloof ik wel meer dan 100 euro voor...zal trouwens inclusief netwerkkaart zijn....

[ Voor 51% gewijzigd door Walkman op 09-04-2003 13:02 ]

Pagina: 1