Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mini baybus ontwerp maar is het goed zo??

Pagina: 1
Acties:

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 22:28
Ik wil een baybus maken die eigenlijk heel simpel moet zijn ikzelf dacht eerst aan dit:

sorry voor de size
Afbeeldingslocatie: http://www.nedlinux.nl/~marijn/arca/baybus.gif
Het ledje moet op de plaats van de schakelaar dus: schakelaar->LED-> potmeter
dit alles aan te sluiten op de fanconnector op mijn mobo (is dat verstandig??).
een vriend zegt deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.jurrian.vaniersel.net/fan.gif

wat is het makkelijkste ikzelf zou denken dat alleen die laatste werkt.
En ik had nog een paar vraagjes (ben nog redelijk n00b op dit gebied).

Wat voor draad heb ik nodig om te verlengen?
Is het verstandig mijn moboconnector te gebruiken?
Zou ik de draden gewoon kunnen verlengen door er een kroonsteentje tussen te zetten, en eigenlijk hoe te solderen ;) :P

als er nog meer vragen zijn horen jullie het wel

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

• Draad? Gewoon elektro hobby draad, wat je hebt.
• Nee is niet verstandig, de rpm heb je zowiezo niks meer aan na je potmeter en je mobo geeft maar een beperkte stroom af, dus gewoon een molex uit je voeding gebruiken.
• Kroonsteentje kan (echte tweakers zweren hierbij :P), maar solderen is netter (en hoe dat mag je lekker zelf uitzoeken).
• Voor een led moet je altijd een weerstand zetten om de stroom te beperken ook dit kan je opzoeken.
• Zoek en kijk hier eens rond, dan kom je steeds meer te weten (je bent nooit de 1e) ;)

System specs

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Een led moet je niet in serie zetten met je fan. Gewoon parallel, en dan inderdaad een weerstand voor de led.
Deze weerstand moet dan weer niet in de 12V lijn zitten. Dus zoals je 2e schema, maar dan met een voorschakelweerstand in serie met de led :)

Houd ook rekening met de potmeter: Om een fan goed te kunnen dimmen heb je meestal een zwaardere potmeter nodig. Een gewone 0.25W potmeter gaat vaak gewoon in rook op.

En inderdaad de tip om eerst even wat te zoeken, want over de baybussen, en schema's zijn al vrij veel topics te vinden :)

Verwijderd

Haha, leuke vriend heb jij zeg, volgens zijn schema kun je je fan regelen tot zo'n 3V.
De fan staat namelijk parallel aan het LEDje...

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 16:35

megaleo

Special member

Draad gewoon solderen en een stukje krimpkous eromheen. Ziet er dan perfect afgewerkt uit. 8)

• M@rijn
Ik snap het even niet de eerste klopt dus niet, en de tweede ook niet :? Zou iemand misschien een correcte tekening willen maken, degene die ik op internet vind zitten allemaal op PCB wat ik iets te moeilijk zit.

• Crewlz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
Die tweede klopt wel alleen moet je vlak voordat ledje (dus al wel op die nieuwe draad) een weerstand zetten. Dit is omdat je geen ledjes hebt op 12 volt (voor zover ik weet). Als je dit aan de electroboer uitlegt weet i er wel raad mee.
Zelf heb ik gewoon een baybus gamaakt met 4 keer een rijtje van 4 pinnetjes waar ik oude audiokabeltjes van mijn cd-rom speler op aan kan sluiten. Die audiokabeltjes heb ik weer aan een fan vast gemaakt zodat ik die baybus altijd en overal in kan zetten. De voeding komt btw van een molex (aansluiting voor hdd enzo). Ik hoop dat je hier wat mee kan. Als je een schema wil van mijn baybus moet je het maar ff vragen.

• M@rijn
En als ik het ledje weg zou laten dan zou ik alles gewoon over de +12 kunnen laten lopen, anders zou ik namelijk de zwarte (+5 dacht ik) ook moeten verlengen.

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap