Hulp bij Sweex router met Oprit (RUG)!

Pagina: 1
Acties:

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-01 22:04
Ik heb sinds kort kabelinternet via Oprit. Oprit is een dienst van de universiteit in Groningen. De verbinding loopt via Essent, leverancier van @Home. Hartstikke mooi natuurlijk... als het werkt!

Wetenswaardigheden:
- Laptop: WinXP
- Vaste PC's draaien op Win98
- Router: Sweex BroadbandRouter 4 port Switch
- ip: 129.125.115.x
- Subnetmask: 255.255.0.0
- Gateway: 129.125.x.251 met x = derde reeks van ip
- DNS1: 129.125.36.10
- DNS2: 129.125.4.6

Als ik het kabelmodem (COM21, net als @Home geloof ik) direct op mijn laptop aansluit en daar de instellingen goed zet, is er nix aan de hand: als een zonnetje!
Het leuke van kabelinternet is echter, dat je het kan delen! Hier komt het routertje kijken. Alles instellen gaat nog aardig, maar dan begint het. Zodra ik online ben, wordt de verbinding minder en minder. MSN aanmelden lukt, maar na een aantal minuten ben ik niet meer aangemeld. Het lijkt wel zo, maar het is niet zo. Ook sites als hotmail en msn.nl zijn vrijwel onbereikbaar. Zodra iemand anders zich aanmeldt op msn via mijn PC (en ik dus via de laptop), word ik afgemeld (wat je dan weer niet ziet) en vice versa.
De verbinding loopt dus via Essent, wat ook @Home levert. Ik hebb echter geen username oid nodig, ik heb een vast ip gekregen. Hierbij heb ik ook een MAC adres gekregen, maar ik heb niet echt een idee wat dat doet. Bij de instellingen van XP staat verder dat ik LMHOSTS-loopup moet uitschakelen. WTF is dat?
Voor alle duidelijkheid:
Ik heb de hele topic over de sweex-router gelezen
Ik heb de andere router topics gelezen
Ik heb de "internet-delen"-faq gelezen
Google is gek van mijn querys

Het moet simpel zijn, maar ik zie het ff niet. HELP!!!

Thanx,

Japius

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 11:15
Tja, dat mac-adres, heb je dat van die provider gekregen of heb je een keer dat adres moeten opgeven toen je je aanmeldde?

Je moet anders eens het mac-adres van je laptop in de router invoeren en dan het mac-adres van je router in je laptop invoeren. Ik vermoed dat jij het mac-adres van je laptop opgegeven hebt en dat @home authoriseert op basis van het adres dat jij hebt. Andere optie is dat je even het adres van de router uitleest en dat dan doorgeeft aan @home of aan OPRIT, zodoende hoef je dan niet met die instellingen te gaan klooien tweaken.

Hoe zit het met je ip-adressen van die andere pc's? Deelt die router ip-adressen uit (is hij de dhcp-servert) of heb je vaste fixed-ip's? Wellicht dat hier nog een conflict ontstaat.

offtopic:
Trouwens de complimenten voor je openingspost, zouden veel mensen een voorbeeld aan kunnen nemen, echter nog 1 hele kleine opmerking: Begroeting onder posts & replies

[ Voor 11% gewijzigd door schwarzenegger op 09-04-2003 04:05 ]

• Japius
Bij mijn aanmelding kreeg ik een fornuliertje met twee relevante gegevens:
een toegekend ip-adres en een MAC adres van het kabelmodem. Er staat ook nog een serial van het modem bij, maar daar doe je nix mee.
Ik heb het MAC adres dus toegekend gekregen, that it.
Hoe zit het met je ip-adressen van die andere pc's? Deelt die router ip-adressen uit (is hij de dhcp-servert) of heb je vaste fixed-ip's? Wellicht dat hier nog een conflict ontstaat.
In de router zit een DHCP servert gebakken. Zodra ik met de router connected ben, stel ik de laptop in op "alles automatisch". Volgens mij moet dat ding dan alles verder regelen, toch? Ik kan instellen op de router in welke range de ip's moeten liggen. Standaard staat dit op 192.168.2.100 - 192.168.2.199.
Hoewel ik gewend ben aan lagere adressen in een LAN, moet dat nix uitmaken. Ik heb het dus ook zo laten staan. Mijn ip wordt dus ook, bij verbinding, 192.168.2.100. Als mijn ip gelogd wordt op een site, staat daar echter wel gewoon het ip adres wat ik van Oprit/Essent/@Home gekregen heb. Als ik de router reset naar de defaults (wat ik regelmatig doe ;) ), staat daar ook een MAC adres. Ik begrijp alleen niet waar dat vandaan komt?

offtopic:
Got the message, ik moet ff in de regels komen.

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 11:15
elk netwerkapparaat heeft zijn eigen uniek adres, het mac-adres. Waarschijnlijk controleert @home aan de hand van dat adres of jij abonnee bent en zo ja dan krijg je toegang tot het netwerk. Dus vandaar dat er in je router een mac-adres staat, zo heeft ook je modem een adres en je netwerkkaart in je pc heeft ook een uniek eigen adres.

Wat je met dhcp doet klopt allemaal, de range 192.168.*.*** is inderdaad voor thuisgebruik en kan de router dus uitdelen als zijnde dhcp-server.

Lees eens even dit draadje: Router + @Home COM21 modem : geen internet* misschien dat dat je kan helpen met het maken van de verbinding.

edit, ik lees in de handleiding van mijn draytek router dat je voor @home ook het domein home.nl moet instellen en de computernaam die je van hun ontvangen hebt. Check eens of je een domein hebt gekregen en een computernaam.

[ Voor 15% gewijzigd door schwarzenegger op 09-04-2003 04:46 ]

Verwijderd

larsemenneke schreef op 09 April 2003 @ 04:42:
edit, ik lees in de handleiding van mijn draytek router dat je voor @home ook het domein home.nl moet instellen en de computernaam die je van hun ontvangen hebt. Check eens of je een domein hebt gekregen en een computernaam.
Dit is dus in dezen niet van belang. Bij een Oprit kabelaccount maak je enkel gebruik van de kabel-infrastructuur van @home/essent, maar gaat je verkeer via de routers van de RuG. Als het niet werkt kan ik je als eerste aanraden gewoon even te bellen met de helpdesk [3633232]. De hele vorige week hadden ze namelijk gekloot met een routertje aldaar, die volgens mij sinds gisteren vervangen is.

Het feit dat je gedeelde internet het wel doet, zij het traag, geeft volgens mij aan dat er toch iets niet helemaal ok is met je router. Ik heb zelf in het begin ook problemen gehad met m'n server, maar dat lag aan het feit dat ik de dns en de gateway op de 'groene' [interne] nic van de server verkeerd had ingesteld. Het werkte wel maar onwaarschijnlijk traaaaaag. Ik vermoed dat je met jouw router iets vergelijkbaars moet hebben [al weet ik niet precies hoe gaat met zo'n prefab ding. een ouwe 486 echter krijg ik wel aan de praat als routertje :) ].

• Japius
Hmmpfff... vrij uitgebreide topic! Toch maar doorgeworsteld, maar weinig antwoorden gevonden. Wel een interessante link:
http://www.troublesathome...faq&page=problemen#vraag5.

Daar stond iets op over een "hosts"-bestandje. Ik heb natuurlijk Kazaa ge-installed, de Lite versie, en daar schijn je dat zelf te moeten installeren. Anyway, dat heb ik keurig gedaan... Als ik nou het bestandje bekijk, staan er ontzettend veel sites in, met als ip gewoon 127.0.0.1

Het bestandje schijnt te werken als een soort DNS bestand. 127.0.0.1 is bij mijn weten altijd een "localhost". Als ik deze feiten bij elkaar op tel, begin ik toch te denken dat hier misschien een oplossing/probleem ligt?

Het verklaart echter nog niet waarom alles prima werkt als ik direct op het kabelmodem zit.

In een woord: 8)7 ?

• Japius
Jaaa, wastie weer...

Na een test bij een vriend kwam ik er achter dat de router in ieder geval werkt. Ook de internet verbinding was aanwezig, dat was al bekend. Dat gaf hoop, en zie daar: het werkt!

Ik heb de instellingen van de router veranderd: een ander subnet masker en alles loopt soepel!Nou ja, alles: msn meldt zichzelf nog af en ook Kzaa doet wel es wat raar, maar dat moet te verhelpen zijn met wat portmapping...

Ik heb trouwens wel het idee dat de hele handel wat stabieler loopt zónder router, kan dat kloppen?Iemand ervaring daarmee?

Verwijderd

Japius schreef op 15 April 2003 @ 02:30:
Ik heb trouwens wel het idee dat de hele handel wat stabieler loopt zónder router, kan dat kloppen?Iemand ervaring daarmee?
in welk opzicht bedoel je dat nou :?

verbinding ? of snelheid :?
Pagina: 1