Toon posts:

koelvinnen bij een fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
als ik het goed begrijp is een fan van hoogste 2 cm slechter dan eentje van 4cm
ik neem aan omdat de koelvinnen langer zijn en dus meer windt vangt en dus verplaatst
ook zou dit het geluid bevorderen?

klopt deze stellingen?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 16:04
Ik eb ergens gelezen dat hogere fans stiller zijn. (C!T) De reden zou ik niet weten. Het zit em vooral in de luchtwervelingen die dan minder zouden zijn denk ik.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:10
- een fan van 4cm heeft per omwenteling een grotere luchtverplaatsing, inderdaad door de grotere koelvinnen.

- Zo'n fan hoeft dus minder hard te draaien om eenzelfde luchtverplaatsing te hebben, gevolg--> Minder herrie van het loopwerk en minder turbulentie (of hoe noem je dat) en dergelijke.

- Op dezelfde snelheid verplaatst zo'n fan dus meer lucht, en dat _kan_ turbulentie opleveren-->meer herrie dus

[ Voor 13% gewijzigd door phYzar op 08-04-2003 23:59 ]

Verwijderd

Hoe hoger de fan, des te lager de retourlekkage....

De beste (druk)fan zou dan één met wormwiel-fanbladen zijn...

Verwijderd

Topicstarter
dus als ik 2 80mm fans heb een eentje is dood zou ik het rad kunnen nemen en bovenop de andere plakken

dan blijft het bij 1 motor maar 2 radjes (geen radiator he)
iets op de koevinnen plakken om de vinnen langer temaken zal enkel voor zorgen dat de levenduur van de fan snel eindigt

maar waar kan je dergelijke fans vinden, hooge
deltas zijn hoog ,niet?

mss bij een electrowinkel wel een hooge fan te vinden voor een of ander apparaat?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2003 00:06 . Reden: tiepfout ]

• bredend
Als je er op gaat plakken gaat ie kapot want met 2000RPM trilt dat ding enorm en dat moet natuurlijk niet.
Delta's zijn idd erg hoog en hebben een enorme verplaatsing maar maken ook veel herrie. Speciaal hogere fans zijn maar moeilijk te vinden. De meeste zijn tussen de 2 en de 3cm. Ik heb een 120mm van 4cm. Lijkt me niet dat er veel 80mm's zijn van 4cm.

Verwijderd

Topicstarter
zou dat rad op werkende fan plakken geen mogelijk trukje kunnen zijn?
een fan recycleren als het waare

• bredend
bredend schreef op 09 april 2003 @ 00:51:
Als je er op gaat plakken gaat ie kapot want met 2000RPM trilt dat ding enorm en dat moet natuurlijk niet.
Delta's zijn idd erg hoog en hebben een enorme verplaatsing maar maken ook veel herrie. Speciaal hogere fans zijn maar moeilijk te vinden. De meeste zijn tussen de 2 en de 3cm. Ik heb een 120mm van 4cm. Lijkt me niet dat er veel 80mm's zijn van 4cm.
:X
Probeer dat ding maar eens uitgebalanceerd erop te plakken. Zodra die een beetje scheef zit krijg je een rotherrie en gaat ie kapot.

• FragFrog
  • Laatst online: 15-02 19:21
bredend schreef op 09 april 2003 @ 11:49:
[...] :X
Probeer dat ding maar eens uitgebalanceerd erop te plakken. Zodra die een beetje scheef zit krijg je een rotherrie en gaat ie kapot.
Inderdaad... degenen die hier al iets langer rondlopen, en dan vooral de CME'ers (wat toen nog 1 subforum was met DOC ;)), herinneren zich waarschijnlijk nog wel de allereerste fans met leds erin: gaatje in fanblad boren. Als je er maar een halve milimeter naastzat maakte'ie al enorme rotherrie, iets op je fanbladen plakken is vragen om moeilijkheden :)

Je zou toch die Delta's eens moeten proberen, op 5V zijn ze redelijk geruisloos :)
(En bovendien verplaatsen die dingen op 12V al 5x zoveel lucht als andere fans, dus je gaat er in prestatie niks op achteruit)

Als dit je trouwens alleen om stilte te doen is zou je ook gewoon voor een papstfan kunnen gaan, de stilste produceren minder geluid dan een gefluisterd gesprek (12dB)!!

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:47

reiker

dan jij!

De stilte van een fan hangt ook af van de vorming van de fanbladen... Als je een fan hebt met afgeronde fanbladen (bv. Papst) dan maken die bij voorbaat al minder lawaai dan wanneer je een fan hebt met "scherpe" fanbladen.

Zo gezegd, zo gedaan.

• bredend
Van die kapotte fan kan je wel een mooie fangrill maken :D
He! Je CPU fan staat stil man!!!!
;)
offtopic:
OCE, mooie tijd was dat :) :z

[ Voor 22% gewijzigd door bredend op 09-04-2003 16:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
reiker schreef op 09 April 2003 @ 16:33:
De stilte van een fan hangt ook af van de vorming van de fanbladen... Als je een fan hebt met afgeronde fanbladen (bv. Papst) dan maken die bij voorbaat al minder lawaai dan wanneer je een fan hebt met "scherpe" fanbladen.
leuk dus als ik mn sonun fan ff een afspraakje regel met wat fijn schuurpapier kan ik deze al een beetje stille maken
alle beetje helpen

maar als je het middelste van de fan neemt ,het dynamisch gedeelt en dit eraf haalt zodanig je enkel nog de middelste hebt met de vinnen eraan

dit eraf haalt bij een kapotte fan en perfect in het midden plaats...mogelijk?
moet dan wel perfect of je hebt lawaai

zo bekom je dan infeite 2 molens op 1 motor, deze ga dan wel beetje harder moeten trekken

• FragFrog
Verwijderd schreef op 09 april 2003 @ 17:40:
[...]leuk dus als ik mn sonun fan ff een afspraakje regel met wat fijn schuurpapier kan ik deze al een beetje stille maken
alle beetje helpen

zo bekom je dan infeite 2 molens op 1 motor, deze ga dan wel beetje harder moeten trekken
Nee, en Nee :)
Dat afronden is niet een kwestie van even wat schuurpapier, denk meer aan jarenlange studies naar airodynamica ;)
Daarom zijn fans ook zo duur: papst bijvoorbeeld heeft een stel knappe koppen daar zitten die precies bepalen hoe de bladen het beste kunnen staan en zijn vormgegeven om de maximale luchtverplaatsing te hebben bij een minimale geluidsproductie.

2e nee: zie punt 1: de vormgeving van de fans is enorm belangrijk. Als je de fan er ondersteboven opplakt (want anders krijg je niet de 2 kapjes -echt- recht op elkaar) staan de vinnen de verkeerde kant op. Andersom zou je nog kunnen proberen, maar dat wordt weer enorm moeilijk om uit te balanceren. Denk dat de luchtverplaatsing wel groter zou worden bij hetzelfde toerental, maar of het veel helpt... Oach, we zitten tenslotte op een tweakers forum, go find out! :D

Btw, Sunon fans zijn enorme straalmotoren. Heb er zelf ook 2, en ze komen aardig dicht in de buurt van m'n delta's. Gelukkig zijn ze op 5V heerlijk stil :)

offtopic:
Reiker, je internet weer aan de praat ofzo? Zie je ineens weer overal opduiken!

Verwijderd

Topicstarter
ik snap wel niet hoe je erbij komt dat ik deze ondersteboven erop plak

wel ik zal het dan ook proberen zodra er eentje kapot is of ik er eentje uit elkaar vijs

Verwijderd

bredend schreef op 09 April 2003 @ 16:35:
Van die kapotte fan kan je wel een mooie fangrill maken :D
Wel die bladen eruit halen... anders is t energieverspilling :+
[...]
;)
offtopic:
OCE, mooie tijd was dat :) :z
Waar overgeklokte procs nog in gemodde cases zaten O+

• reiker

reiker

dan jij!

Verwijderd schreef op 09 april 2003 @ 17:40:
[...]

leuk dus als ik mn sonun fan ff een afspraakje regel met wat fijn schuurpapier kan ik deze al een beetje stille maken
alle beetje helpen

(...)
Welja, probeer het eens zou ik zeggen; wie niet waagt heeft weinig kans om te winnen ;)

Neem er dan wel ruim de tijd voor. Ga aan je favoriete tekentafel zitten en pak je lievelingsliniaal en -kraspen. Meet alles ontzettend nauwkeurig af, en probeer alles dus rond te krijgen. Als je héél secuur te werk gaat zou het me niet verbazen als je fan een stukje stiller wordt... Maar het lijkt me niet te voorkomen dat je aan de ene kant wat meer wegschuurt dan aan de andere kant en de fan dus uit balans raakt.
Zoals gezegd, probeer het gewoon es :) Als iemand in DOC dan over een tijdje vraagt hoe het komt dat hoekige fan-bladen veel lawaai maken kun je uit ervaring vertellen :D

Heej FragFrog, internet doet t nog steeds hoor :) Je kijkt gewoon niet goed genoeg naar m'n posts denk ik ;)

Zo gezegd, zo gedaan.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

FragFrog schreef op 09 april 2003 @ 16:21:
[...]
Inderdaad... degenen die hier al iets langer rondlopen, en dan vooral de CME'ers (wat toen nog 1 subforum was met DOC ;)), herinneren zich waarschijnlijk nog wel de allereerste fans met leds erin: gaatje in fanblad boren. Als je er maar een halve milimeter naastzat maakte'ie al enorme rotherrie, iets op je fanbladen plakken is vragen om moeilijkheden :)

Je zou toch die Delta's eens moeten proberen, op 5V zijn ze redelijk geruisloos :)
(En bovendien verplaatsen die dingen op 12V al 5x zoveel lucht als andere fans, dus je gaat er in prestatie niks op achteruit)

Als dit je trouwens alleen om stilte te doen is zou je ook gewoon voor een papstfan kunnen gaan, de stilste produceren minder geluid dan een gefluisterd gesprek (12dB)!!
Maarja, voor die 12dB lever je ook een hoop flow in. Die papst verplaats naar mijn mening erg weinig lucht :'(

17 euro

[ Voor 2% gewijzigd door Glashelder op 10-04-2003 19:33 . Reden: dB i.p.v. Db ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

neit dat ik een neerlandicis ben o.i.d. maar heatsinks, amerikaanse 50'er jaren sleeen en vissen hebben vinnen, ventilaroren hebben bladen..

Voor wat betreft de airflow, grootte en hoogte; kijken binnen de specificaties van Papst of Nidec. Het verband wordt snel duidelijk.

Wat vooral belangrijk is is het sturen van de airflow. 1 Zalman 9cm koeler op de laagste regelstand van de "fanmate" met een aangepaste ophanging krijgt een kast koeler dan een standaardophanging aangevuld met 2x8cm intake en 2x 8cm outtake.
Momenteel heeft mijn Chieftec tower 2 fans: de Zalman en die van de voeding. Stressed is de temperatuur mijn Thunderbird 1400 50 graden bij een omgeving in de kast van 30 graden en 21 graden daarbuiten. Deze waarden lagen hoger met de vele fans (60/40/21)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 10 april 2003 @ 19:47:
neit dat ik een neerlandicis ben o.i.d. maar heatsinks, amerikaanse 50'er jaren sleeen en vissen hebben vinnen, ventilaroren hebben bladen..

Voor wat betreft de airflow, grootte en hoogte; kijken binnen de specificaties van Papst of Nidec. Het verband wordt snel duidelijk.

Wat vooral belangrijk is is het sturen van de airflow. 1 Zalman 9cm koeler op de laagste regelstand van de "fanmate" met een aangepaste ophanging krijgt een kast koeler dan een standaardophanging aangevuld met 2x8cm intake en 2x 8cm outtake.
Momenteel heeft mijn Chieftec tower 2 fans: de Zalman en die van de voeding. Stressed is de temperatuur mijn Thunderbird 1400 50 graden bij een omgeving in de kast van 30 graden en 21 graden daarbuiten. Deze waarden lagen hoger met de vele fans (60/40/21)
toevallig meer fans naar binnen dan naar buiten toen je die "vele" fans had :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

samen met de voeding 3 uit en 2 in... diverse combinaties geprobeerd, niet zo'n goed resultaat als met de aangepaste ophanging.

• FragFrog
Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 00:12:
ik snap wel niet hoe je erbij komt dat ik deze ondersteboven erop plak

wel ik zal het dan ook proberen zodra er eentje kapot is of ik er eentje uit elkaar vijs
Omdat je dan 2 platte oppervlakken hebt, die je nog redelijk simpel recht op elkaar kan zetten. Andersom is, zoals ik al zei, haast onmogelijk :)
dual-zip schreef op 10 April 2003 @ 19:33:
Maarja, voor die 12dB lever je ook een hoop flow in. Die papst verplaats naar mijn mening erg weinig lucht :'(
Klopt, maar een minimum is gauw bereikt. Zelf heb ik aan m'n radiator 1 sunon en een delta 80mm hangen, en allebei op 5V verplaatsen ze ook niet zo gek veel lucht. Maar het effect is wel een stille XP2000+ @ MP2200+ @ 43 graden stressed :)
Verwijderd schreef op 10 april 2003 @ 17:53:
Waar overgeklokte procs nog in gemodde cases zaten O+
De computer die'k toen had is nog steeds mooier dan m'n huidige.. en dus word die ook niet overgeclocked O+
reiker schreef op 10 April 2003 @ 19:29:
Heej FragFrog, internet doet t nog steeds hoor :) Je kijkt gewoon niet goed genoeg naar m'n posts denk ik ;)
Maar waarom zie ik je dan ineens na maanden van afwezigheid zowel weer op IRC als op GoT?! ;)

• reiker

reiker

dan jij!

FragFrog schreef op 10 April 2003 @ 23:28:

[...]
Maar waarom zie ik je dan ineens na maanden van afwezigheid zowel weer op IRC als op GoT?! ;)
Je zoekt gewoon niet goed genoeg op GoT :P

Zo gezegd, zo gedaan.

Pagina: 1