[DivX] Encodes te klein!

Pagina: 1
Acties:

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:43

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik wil wat materiaal van 45 minuten ieder comprimeren naar zeer hoge kwaliteit DivX5 met AC3-geluid en het mooiste is dan een 1CD versie, 700mb dus.

Maar zelfs als ik GordianKnot (v0.27) instel op een CD-grootte van maar liefst 987mb, dan nog krijg ik een bestand van maar 400mb (exclusief 139mb AC3-audio). Niet echt 700mb dus.

Hoe kan ik de grootte van het video-gedeelte omhoog krijgen??

Software:

GordianKnot 0.27 met DivX 5.0.2 Pro
Two-pass rip met GMC en bidirectional encoding

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 08-04-2003 23:19 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:14
En wat is nu precies je probleem?? Moet het per se een volle cd worden? Mij lijkt het alleen maar mooi dat ie niet groter wordt dan 400MB (met goede kwaliteit neem ik aan).

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
FlamerX schreef op 08 April 2003 @ 23:22:
En wat is nu precies je probleem?? Moet het per se een volle cd worden? Mij lijkt het alleen maar mooi dat ie niet groter wordt dan 400MB (met goede kwaliteit neem ik aan).
Kijk, ik kan van 45 minuten materiaal natuurlijk wel een rip gaan maken die op een halve CD past zodat er 2x 45 minuten op 1CD past. Maar, met AC3-geluid schiet dat toch niet op en zit je over die grens heen. Dus, dacht ik, ga ik voor 700mb encodes en dan heb je meteen extreem goede beeldkwaliteit (erg hoge bitrate).

Het probleem is dus het videogedeelte op zo'n 550mb uit moet komen zodat het samen met de AC3-audio rond de 700mb uitkomt. Maar zelfs al laat ik GordianKnot coderen voor een CD van 987mb, dan nog kom ik maar op een videobestand uit van 400mb. Dat levert samen met de audio een DivX van 540mb op, 160mb onbenut dus. En dat is dus wel jammer.

Waarom pakt hij niet gewoon minder compressie zoals ik wil???

[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 08-04-2003 23:41 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
400mb voor 45 minuten.. dat is waarschijnlijk de minimale compressie. Een hogere bitrate heeft geen zin omdat die codec dan gewoon niet meer data heeft om op te slaan. Ik snap je probleem trouwens ook niet helemaal hoor. Wat maakt het nou uit dat je niet de volledige cd gebruikt? Scheelt tijd bij het branden :P

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

volgens mij zit er aan bitrates trouwens een limiet met encoden......niet boven de 2600 ofzo.

Gordian knot ken ik niet,maar heb je wel eens een bitratelaculator gebruikt om zo in te stellen voor een bepaalde CD grote?

http://weethet.nl/downloads/weethetbitratecalc.zip

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zet de resolutie hoger? Je zult de maximale compressie wel al bereikt hebben (met die bitrate).
www.doom9.org btw

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Arno schreef op 09 april 2003 @ 00:32:
volgens mij zit er aan bitrates trouwens een limiet met encoden......niet boven de 2600 ofzo.

Gordian knot ken ik niet,maar heb je wel eens een bitratelaculator gebruikt om zo in te stellen voor een bepaalde CD grote?

http://weethet.nl/downloads/weethetbitratecalc.zip
GordianKnot berekent zelf de bitrate op basis van de gewenste grootte. Ter uwer informatie trouwens: GordianKnot is een erg veel gebruikt proggie om zeer goede rips te krijgen.

Maiar: de resolutie verhogen? Ik zit nu op de limiet, als ik hoger ga dan ga ik over de 100% zeen waardoor ik dus het origineel aan het vergroten ben...

[ Voor 9% gewijzigd door Wildfire op 09-04-2003 19:46 ]

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:14
Stap anders over op XviD. Zie ook dit frontpage item.

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als de resolutie al goed zit en je alle geluids stromen er al in hebt zitten wat is dan nu je bits? (meer dan 0.30 neem ik aan?)

Verwijderd

Dan heb je gewoon de limiet van de codec bereikt, en zul je dus voor een grotere resolutie moeten gaan. Valt natelezen op www.doom9.net

Verwijderd

Ik zal je een tip geven: gebruik XViD. Sowieso beter beeldkwaliteit (strakker), en wat belangrijk is: een veel strakkere bitrate control. Je zult nog geen half procent afwijking hebben.

Encode je AC3, en reken met de bij XViD bijgeleverde calculator om je encode size van je video stream te berekenen. Encode het met NanDub of VirtualDub volgens de doom9 tutorial 2-pass VBR, en plak het geheel aan elkaar met NanDub. Voilá .. een perfecte CD, exact op maat.

Verwijderd

idd ja xvid is een goede keus. Op maximale kwaliteit gaat het wel ietsje trager dan divx, maar het resultaat is wel veel mooier (2pass). En idd die guide van doom9 is perfect hiervoor. De laatste versie van gordian knot ondersteund nu ook xvid :) (0.28 alpha 8 geloof ik)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik zal binnenkort dan maar eens met X-Vid kijken hoe het gaat. Als het klopt dat de nieuwste GordianKnot alpha X-Vid ondersteunt dan is dat helemaal perfect, want GordianKnot is toch wel erg handig... :)

Verwijderd

Wildfire schreef op 10 April 2003 @ 13:05:
Ik zal binnenkort dan maar eens met X-Vid kijken hoe het gaat. Als het klopt dat de nieuwste GordianKnot alpha X-Vid ondersteunt dan is dat helemaal perfect, want GordianKnot is toch wel erg handig... :)
Ja hij ondersteund ECHT xvid, kijk maar op www.doom9.net

Of kijk natuurlijk gewoon hier : http://sourceforge.net/projects/gordianknot :7

edit:
inmiddels is alpha 10 alweer uit

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 14:45 ]

Verwijderd

VirtualDub kan met de XViD codec ook de 2e pass extern doen met behulp van een bitratecurve-file die door GKnot is uitgepoept.

Best of both worlds :)
Pagina: 1