Hoe krijg je het voor elkaar radeon 9700 pro 60 fps?

Pagina: 1
Acties:

• dw33z
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik zit met een probleem ik heb net een nieuw systeem gekocht vandaag volgende onderdelen!.

mobo: Asus A7N8X Deluxe AMD Athlon
cpu: AMD Athlon XP 2600+
geheugen: DDRAM 512Mb PC3200 400
HDD: maxtor 40 GB.
video: Hercules prophet 3d 9700 pro

Nu heb ik hem helemaal inelkaar gebouwd daarna de drivers van de mobo geinstalleerd meegeleverd op cd geen enkel probleem toen de gfx card (geinstaleerd van de drivers van meegeleverde CD) probeerde UT te spelen en krijg critical error en sluit pc af? reboot? etc.. ? huh !

daarna krijg ik het wel aan de praat maar ik heb 60 Frames per second dat vind ik wel heel laag! moet het niet eerder in de richting van 100 zijn ?

Kan iemand mij helpen wat ik allemaal moet instaleren om deze hercules 'monster' goed aan de praat te krijgen met beter prestaties! hij blijft steeds crashen! :(

als iemand me kan vertellen wat ik moet instaleren zou heel fijn zijn!
of advies wat ik moet doen hieraan!

[ Voor 5% gewijzigd door dw33z op 08-04-2003 23:16 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Begin eens met het installeren van de nieuwste videokaart en moederbord drivers (resp. http://www.ati.com en http://www.nvidia.com). Dat zal (afhankelijk van de huidige drivers) best al een heel eind kunnen schelen.

En is die 60 fps in UT 1 of 2? En heb je geen vsync oid ingeschakeld?

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

En in dx overide 85 hz bv.

Niet op voorraad.

• dw33z
Kan het ook aan iets anderz liggen dan de drivers?
zoals iets in het systeem niet goed of in bios ... ?
en waar kan ik dat vsync vinden ?

zou fijn zijn als jullie mij konden helpen

• Pollewob
  • Niet online
Het kan ook aan andere dingen liggen dan de drivers ja.. maar aangezien drivers updaten nogal simpel is is dat het eerste wat je doet :)

En dat vsync kan je vinden ergens tussen de geavanceerde instellingen van je videokaart. Kwestie van even zoeken dus.

Verwijderd

VSync áán laten. Anders heb je alsnog 60fps. Immers, je monitor doet zo te horen 60hz = 60 vernieuwingen per seconde. Vsync is er juist om je fps te beperken en te syncroniseren aan de refreshrate van je monitor. Stel, je monitor doet 85hz, wat toch vrij standaard is, en je grafische kaart weet, doordat een of andere n00b vsync heeft uitgezet, 205fps op het scherm te toveren, zie je 120 frames niet, of dwars door andere frames heen. Zo lijkt het beeld lijnerig, en soms schokkerig over te komen. Dit verschijnsel wordt:

Image Tearing

genoemd.

• dw33z
ik heb dat vsync nu 'uitgeschakeld' en nu haal ik met UT tussen de 160/170 fps is dat goed voor de radeon 9700 pro?

zou ik meshien dan ook mogen vragen waarvoor die vnsync 'dient'
en mijn hoogste revolutie die ik kan draain is 1240x1024 moet dit niet veel hoger kunnen?

ps. pollewob kan jij je emailacount even bekijken op tweakers.net

• dw33z
dus met andere woorden @cabal!

zou ik die Vsync aan moeten laten en dan wordt het met de hercules radeon 9700 pro 60 fps met spelen ? en dit resultaat is oke ? en wat verklaren die critical error's dan ? en wat voor direct x versie moet ik instaleren ? ik heb nu de standaard gfx drivers + direct x 9.0a heb ik nog meer nodig om deze kaart OPTIMAAL te laten lopen ?

Verwijderd

dweez je hebt nog steeds 60fps, tenzij je zorgt via bijvoorbeeld een refreshate fixer (zoals rivatuner) je de refreshrate van een monitor, zoals in mijn bovenstaande post uitgelegd wat het betekend, aanzet.

Vsync aanhouden geeft over het algemeen een mooier beeld, wat even snel is als méér FPS. Met Vsync is het cijfer welliswaar hoger, maar de helft (of meer) van die beelden kwakt hij dwars door anderen heen, waardoor de beelden verschoven lijken.

Verwijderd

Cataclyst 3.1 *ik ben geen ATI expert, 3.2 is al uit en ik hoor er niet veel over, zoek anders eens hier wat rond* is een BEWEZEN stabiele driver voor een ATI9700, en rivatuner voor de nodige tweaks. DirectX 9.0a líjkt me goed zat, alhoewel ik nog steeds 9 draai, ik ben te lui om te updaten (en mn bak staat nét zo lekker lang aan, geen zin in reboot).

Geen dank :)

• Pollewob
  • Niet online
Klopt, maar in dit geval ging het er ook om dat hij de 'echte' (niet door vsync gelimiteerde) snelheid van zijn systeem wilde zien. Als je last van het genoemde Tearing krijgt is vsync aanzetten de beste oplossing ja.

• dw33z
Oke dat is duidelijk! @cabal
bedankt voor je reactie! maar nog een vraag met de hercules 3d prophet 9700 pro moet ik togh wel een hogere revolutie kunnen halen dan 1200x1024 ? of zie ik dat verkeerd in mijn ogen kwam hij overal goed uit de test een super kaart dan verw8 ik er ook wat meer van ? of weet je meshien wat ik allemaal moet instaleren om die kaart optimaal te laten lopen ?

• Pollewob
  • Niet online
Watvoor monitor heb je dan? Want hoger dan 1280 op een 15" monitor kan zelden bijvoorbeeld :)

• dw33z
heb een 17 inch merk 'liteon'
maar ik heb al door dat we richting een nieuwe monitor moeten gaan .... ? om van mijn kaart een betere prestatie te krijgen ? waarmee ik op een hogere revolutie bv. met 85 hz kan spelen ?

en trouwens als jullie het zo horen over me hercules kaaartje zit het dan wel goed.. ?

• Pollewob
  • Niet online
Als je monitor geen hogere resolutie aankan (dat kan je opzoeken op de site van de fabrikant) en je wil dat perse wel zet er niets anders op dan een andere monitor te halen idd.

En de snelheid van je kaart lijkt me prima, misschien dat je nog wat uitgebreidere benchmarks kan doen zoals bijvoorbeeld een 3D Mark test :)

Verwijderd

1280*1024 is een resolutie die tegenwoordig met 85hz goed draait op een gemiddelde 19" monitor, en op een 17" ook zoiets, alhoewel bij de budgetmodellen die resolutie vaker 60~75hz is. Ikzelf (GF4TI4200) draai alles op 1024*768, draait alles lekker soepel op, en het kan op 100hz op mijn monitor.

Download dit:

http://download.guru3d.com/rivatuner/

Om Windows NT series' (2000, XP) bekende probleem van de 60hz limit bij OpenGL en/of Direct3D op te lossen.

http://download.guru3d.com/ati/

Download hier de nieuwste drivers van ATI weg, je ziet er ook een rating bij, daaruit haal ik dat de 3.1 versie beter schijnt te zijn dan de nieuwere 3.2.

Jij moet hebben: Catalyst 3.1 Driver Suite - Windows 2000/XP

Alhoewel deze ongetwijfeld ook in de meuktracker op tweakers staat, met de nodige nederlandstalige kritieken/opmerkingen eronder.

Nogmaals: ik heb zelf niet zo'n kaart, en kan zodoende de drivers niet uitproberen om je te helpen. Maar dat is het mooie van tweakers (anders dan het ZVDK problemen board waar ik zo'n beetje de enige helpdeskmedewerker ben). Er is altijd wel íemand die ervaring heeft met een kaart/drivers.

• dw33z
oke hartelijk bedankt! ik zal het even uitproberen met die drivers @cabal!
kijk ik zit al zo een 2 uur te prutsen vandaar deze post ik zal het even uitproberen en waar haal ik die 3d mark test weg? dan post ik die resultaten even !.

(ps. ik was voor een poos de grote sponsor van ZVDK met de mod SF op UT 'ik adminde daar de ZVDK server eght SUPERSERVER :) wil niet slijmen hoor...')

• dw33z
Oke ik weet waar ik die 3d mark kan downloaden maar die veranderd nix aan me kaart en aan me bios... ?

hij test gewoon hoe snel alles is ?

Verwijderd

Inderdaad.

www.madonion.com is een leuke plek om je zoektocht te beginnen. beide 3dmark 2001 en 2003 zijn goed.
Pagina: 1