Verschil tussen dure en goedkopie netwerkkaartjes?

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Is er veel kwaliteitsverschil tussen die 3coms van 100 piek en die kleine krengen van een geeltje?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

voor professioneel gebruik zou ik altijd een 3com nemen. iemand een uurtje laten klooien met een goedkoop kaartje kost een bedrijf meer geld dan meteen een goede kaart kopen.

voor thuisgebruik is het prijsverschil waarschijnlijk te groot. meestal zal zo'n goedkoop kaartje gewoon wel goed genoeg zijn en ach, zelfs als het je een uurtje kost om het ding draaiend te krijgen, wat dan nog?

Verwijderd

full of halfduplex vinnik al reden genoeg om er meer voor uit te willen geven. een goedkope NIC heeft halfduplex. Maar als je gewoon SiteCom haalt (heb ik dus ook) heb je 2 NIC's: 100Mbit fullduplex + WOL & 7mtr. UTP voor 100 pieken... :)
Is gemiddeld goed spul, Realtek chippen.

Fullduplex is dus dat je kan uppen en downen tegelijk.... door sommige fabrikanten ook heel verneukeratief 200Mbit genoemd...

• MadRacer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2019
Ik zit hier met mijn standaard chello kaartje (3Com EtherLink XL TPO 10Mb Ethernet NIC (3C900B-TPO)) en me netwerkkaart (3Com Fast EtherLink XL 10/100Mb TX Ethernet NIC (3C905B-TX)), maar ze storen behoorlijk op elkaar. Ik draai Win98SE en zodra ik me netwerkkaart inschakel, heb ik geen constante i-net verbinding meer, en ligt hij er zelfs regelmatig volledig uit. Dan schakel ik die adapter van die netwerkkaart uit, en dan werkt me Chello wel weer ineens. Hier snap ik geen hol van dus. Ik heb ze al omgewisseld, die kaartjes, dus die 100Mbit als Chellokaart, kep me systeem al 10X geformatteerd, maar niets wil helpen. Kan iemand me uit de brand helpen?

ennuh zoals je ziet, zelfs het beste merk 3Com kent zo z'n problemen! :?

Verwijderd

Waarom open je geen topic?!
damn ... je gaat hier wel zo offtop...

maarja:
dezelfde NIC's of verder van elkaar plaatsen misschien. anders wat meer info geven over je setup.

• MadRacer
ja, wilde ffies aantonen dat de best netwerkkaarten ook nog wel es op elkaar storen, maar toen ik eenmaal bezig was, dacht ik: achja, laat ik meteen ffies me problemen erbij zetten :P

Verwijderd

wil je opzouten met je klote gespam! ik geef je 10 minuten voor ik een topic plaats in adjes! dit is _geen_ reklame bord!

[edit1]
Ja pech, ik ga NU vragen om aktie! lamme.

[edit2]
hmmmm mzzl voor jou, anders had je NU een waarschuwing gekregen!

• MadRacer
oww... sorry.. :'( vergeef je me? kep het weggehaald :)

[edit1]

Sorry, ik wilde ten eerste ffies proberen of dat het werkte, maar had ffies geen benul van mijn storend gedrag...

Laten we terzake verdergaan dan :D Ik open ffies een nieuwe Topic met duidelijke info over mijn probleem

[edit2]
En ik houd niet zoveel van waarschuwingen.. dus bij dezen: beter voorkomen dan genezen :)

Verwijderd

2x 3 com in 1 systeem is vragen om problemen zou er een vervangen , de kaart voor chello bijv door een realtek of andersom afhankelijk van of je inet wilt delen en of je nou nog 5 3coms moet kopen of 5 realtek kaartjes , scheelt aanzienlijk 8-)

• MadRacer
Check ffies me eigen Topic :) Ik heb al een goedkoper netwerkkaartje in me pc gehad, maar had ook toen dezelfde problemen, reactie graag op mijn eigen Topic :)

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Op dinsdag 21 november 2000 01:55 schreef Darkman het volgende:
2x 3 com in 1 systeem is vragen om problemen zou er een vervangen , de kaart voor chello bijv door een realtek of andersom afhankelijk van of je inet wilt delen en of je nou nog 5 3coms moet kopen of 5 realtek kaartjes , scheelt aanzienlijk 8-)
?? 2 c3com vragen om problemen??

ik heb in me PC 2 905 kaartjes zitten en geen enkel probleem, heb er in me server zelfs 3 zitten ook geen enkel probleem dus ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan haalt

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Op dinsdag 21 november 2000 01:01 schreef CyberJunk86. het volgende:
full of halfduplex vinnik al reden genoeg om er meer voor uit te willen geven. een goedkope NIC heeft halfduplex.
Whahahaha :D man! het is echt ongelofelijk hoeveel onzin jij achter elkaar kunt blijven posten. Wat je hier zegt is echt totale crap. Goedkope netwerkkaartjes hebben net zo goed de mogelijkheid om full duplex te werken als dure. Het verschil tussen goedkope en dure kaartjes zit em voornamelijk in de snelheid (hoewel dat meer aan de driver dan aan de kaart zelf ligt waarschijnlijk) en het feit dat die goedkope krengen nog wel eens vage problemen willen geven die erg lastig op de sporen zijn in een beetje groot LAN (behalve misschien als je zo'n geil Fluke gevalletje hebt). Ik heb meer dan eens meegemaakt dat zo'n Realtek kaartje geheel zelfstandig besloot om zo nu en dan een kwartiertje pauze te nemen zonder duidelijke aanleiding :(

• TrailBlazer
  • Laatst online: 24-08 21:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

DAt is inderdaad goh van die twee 3 com kaarten. Wat wel de oorzaak zou kunnen zijn is dat je geen geaard stopcontact gebruikt.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

volgens mij is het eerder win9x dat problemen heeft met meerdere netwerkkaarten (of een netwerkkaart + een modem) in een systeem. ligt dus niet aan 3com maar gewoon aan windows. kom die problemen namelijk veel tegen op 't werk.

nt/w2k heeft daar niet (of iig veel minder) last van. meerdere 3com's samen in hetzelfde systeem levert geen problemen op.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-08 11:46

McMiGHtY

- burp -

Dat meerdere nic's binnen 1 systeem problemen willen geven ligt voornamelijk aan windows. Zeker onder win95 is het een crime om 2 dezelfde kaartjes aan de praat te krijgen. Wat je bij de 3commetjes vaak moet doen is bv bijv bij 509's om de ene PnP te laten en de ander niet. Werkt meestal.
maanden zonder problemen mee gedraait.

En realtekjes..vind ik persoonlijk niet zo lekker. Zeker op een groot netwerk zou ik ze niet willen hebben ivm packetloss en collisions e.d. die je niet wil hebben op een groot netwerk.

Dat die goedkope kaartjes niet full-duplex willen is onzin.

• VKC
  • Laatst online: 04-08 10:30

VKC

Ok net met datacom gehad

FULL-DUPLEX 2 pc's communiceren TEGELIJK met elkaar (snelheid per pc helft bandbreedte)

HALF-DUPLEX 2pc's communiceren OMSTEBEURT eerst 1 is die klaar dan de 2e (transmissie snelheid hele bandbreedte)

dus full-duplex is beter tijdens gamen over netwerk

half-duplex goed voor downloaden van een andere pc op het netwerk (niet voor gamen)

B4K4^NI...

• Biebel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-12-2025

Biebel

BY IKKE

om ff terug te komen op de originele vraag!

Op 3com kaartjes zit levenslange garantie...dus als ie kapotgaat kun je hem opsturen naar 3com, krijg je een nieuwe!

en ze zijn vaak wat makkelijker te installen...

Biebel is not just a nick, It's my alter ego...

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

Ook is er een belangrijk punt! duurdere kaarten zoals 3com belasten de cpu veel minder omdat hun onboard chip heel veel werk zelf kan doen! ze zijn vaak ook net iets sneller

Click hier niet

Verwijderd

en je hebt geen drivers meer nodig, want die zitten in windhoos ingebakken ;)

is makkelijk voor mij, omdat ik altijd drivers vergeet bij lanparty's |:(

• Frenkie567
  • Laatst online: 19-01-2022
Klopt, goedkope netwerkkaartjes belasten de processor veel meer dan andere (duurdere) kaartjes. Ik had eerst een netwerkje met merkloze NE2000 compatible netwerkkaartjes. Als ik een paar honderd MB ging kopieren van de ene pc naar de andere, dan ging de muiscursor erg traag en kon je eigenlijk niks anders doen met de pc. Nu heb ik een duurder kaartje (maar toch slechts 75 piek) en deze werkt perfect!

Verwijderd

Kep hier een Compex RE100TX 10/100MBit ,en ik moet zegen dat het een verdomd goed kaartje is :)

60 piek bij Informatique !

He dat rijmt :)

Verwijderd

Er zit zeker een verschil tussen een goede 3com kaart en zo brak witmerk kaartje.

Ff een concreet voorbeeld :

Laatst was ik op een lanparty en mijn vrienden hadden beiden een 3com kaart, terwijl de rest een brak witkaartje hadden.
Zij hadden dus een ping van < 12 terwijl de rest tussen de 40 - 60 schommelde.

Ik zou voor een 3com gaan, goede snelheden (ook filetransfer, je haalt tenminste bijna je max snelheid, uiteraard wel een netwerkOS als win2k gebruiken) en prima drivers.

Verwijderd

Op dinsdag 21 november 2000 10:13 schreef jeroen het volgende:

[..]
Whahahaha :D man! het is echt ongelofelijk hoeveel onzin jij achter elkaar kunt blijven posten. Wat je hier zegt is echt totale crap. Goedkope netwerkkaartjes hebben net zo goed de mogelijkheid om full duplex te werken als dure. Het verschil tussen goedkope en dure kaartjes zit em voornamelijk in de snelheid (hoewel dat meer aan de driver dan aan de kaart zelf ligt waarschijnlijk) en het feit dat die goedkope krengen nog wel eens vage problemen willen geven die erg lastig op de sporen zijn in een beetje groot LAN (behalve misschien als je zo'n geil Fluke gevalletje hebt). Ik heb meer dan eens meegemaakt dat zo'n Realtek kaartje geheel zelfstandig besloot om zo nu en dan een kwartiertje pauze te nemen zonder duidelijke aanleiding :(
Als je het gewoon niet eens met me WIL zijn is dat natuurlijk wat anders dan dat ik onzin praat. Maar dat terzijde. Er zijn misschien idd goedkope kaartjes met full-duplex (wat dus uppen+downen tegelijk is) ik heb ze zelf van SiteCom dus, maar dan praat je over kwalitatief toch wel betere kaarten. Een std. 10Mbit realtek NIC is half-duplex en kost hooguit een paar tientjes. Fullduplex kaarten zijn beter. Feit. :)

• 0siris
  • Laatst online: 22-08 17:19
ik had eigenlijk begrepen dat alle PCI netwerkkaartjes met realtek 8029, 8029A en 8029 AS chipset (die idd niet meer dan 3 a 4 tientjes hoeven te kosten in de winkel) allemaal full duplex werken.
Dan heb je nog goedkope PCI kaartjes met een Winbond chipset (Winbond W89C9x0) en die doen volgens mij niet aan full duplex, en dan heb je nog goedkope kaartjes met een SMC chipset, maar daar weet ik niets van af. Wat ook wel goedkope kaartjes zijn, zijn Compex kaartjes (RL2000), maar die heb ik alleen nog maar bij www.mcdos.nl gezien.

een aardige winkel om 2ehands 3com ISA kaartjes te halen is www.abgcomputers.nl

Maar ik moet oppassen met wat ik zeg, af te lezen aan de reactie van Cyberjunk. (pubertijd?)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• jeroen|IA
Fullduplex kaarten zijn beter. Feit. :)
Uhm nou nee, eigenlijk niet (noodzakelijk). Een netwerkkaart in full duplex gaat er vanuit dat het een dedicated up- en downlink naar de host(s) heeft waarmee hij gaat communiceren (vgl. met een crosslink kabel tussen twee hosts waarvan vier draadjes gebruikt worden, twee keer RX en twee keer TX). Om die reden wordt het Collision Detect mechanisme uitgeschakeld als de NIC in full-duplex mode gaat. Dat is ook meteen de reden waarom je zo onwijs veel collision krijgt als je NIC 1 aan een hub op full-duplex zet. Eigenlijk doet een NIC op full-duplex dus _minder_ dan een NIC die half-duplex moet doen. Behalve dan dat hij wel data in twee richtingen moet kunnen pompen natuurlijk.

Overigens zijn de meeste datatransmissieprotocollen asynchroon, wat betekent dat er veel meer data de ene dan de andere kant op gestuurd wordt. Daarom zal b.v. een file transfer via netbios weinig sneller gaan als je een switched netwerk hebt met alle hosts op full-duplex. Voordeel is natuurlijk wel dat er meerdere transfers tegelijkertijd plaats kunnen vinden zonder elkaar in de weg te zitten (althans niet op netwerkniveau).

• Kees
  • Laatst online: 25-08 16:35

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
ehm.. ongeloofelijke DUH? cyberjunk86?
Je praat hier onzin, geef maar toe hoor..

Ik vrees namelijk dat je enige dingen doorelkaar haalt, UTP-kaarten en COAX-kaarten. Zie je, coax kan inderdaad niet op full duplex werken (hoe duur de kaart ook is) UTP kan altijd op full duplex staan (zoals jeroen zegt == makkelijker voor de netwerkkaart).

Ik moet zeggen, ik heb wel even in een deuk gelegen :D.

Maar goed, ontopic..
Als je een simpel netwerkje aanlegt zou ik realtek nemen, lekker goedkoop (mijn rtl8139a koste me 34 piek voor 10/100) en dan een cross kabel ertussen zodat de snelheid nog enigzins goed te noemen is ;)

Als je een coax netwerk aanlegt: niet doen, ik heb meerdere kabelbreuken meegemaakt en expansie is minder makkelijk dan met een hub en je kan 100 mbit draaien :)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Vorlon
  • Laatst online: 24-08 09:16
Sitecom is ook Realtek reference design. >:) Maakt geen ruk uit wat voor merk je neemt, realtek == realtek.

3com is wel beter maar ook 3 keer zo duur.
Als je 10mbit gaat doen zou ik iig geen realtek halen, tweedehands isa 3com etherlink III is dan een betere elcheapo oplossing. die kosten toch noppes meer. :)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Verwijderd

Toch is er nog een verschil tussen een goedkoop kaartje en een 3COM oid. Wil je echt een professioneel netwerk gaan opzetten met VLANs en dat soort ongein zul je toch echt iets als een 3COM moeten kopen.... B-)

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb nog nooit harde bewijzen gezien of ondervonden dat de snelheid, dan wel installatie gemak, van 3Com beter is dan een plankie met een realtec chip.

Als je harde feiten hebt: gooi ze maar onder m'n neus zou ik zeggen! :)

edit:

bijdewee: ik heb verder geen ervaring met novell ofzo, dus van dat kan ik het niet zelf niet beoordelen.

• Kees
  • Laatst online: 25-08 16:35

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:50:04:EB:E9:76
          inet addr:192.168.10.1  Bcast:192.168.10.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:198542 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:190858 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:1368 txqueuelen:100
          Interrupt:10 Base address:0xf800

eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:00:B4:A8:FC:5A
          inet addr:192.168.1.1  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          RX packets:382066 errors:14 dropped:0 overruns:14 frame:0
          TX packets:367219 errors:0 dropped:0 overruns:3 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:100
          Interrupt:9 Base address:0xfc00

Hard zat? eth0 = 3com eth2 is realtek, en in de huidige uptime ( 11:15pm up 3 days, 3:08, 2 users, load averages: 0.00, 0.00, 0.00 87% idle) heeft hij dus al 14 errors gehad = willekeurige overrun waardoor de crossverbinding uitvalt en er op die bak een /sbin/ifconfig eth1 192.168.1.1 broadcast 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 nodig is.. das best klote en is redelijk te wijten aan de brakke realtek kaart :(

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Op dinsdag 21 november 2000 20:53 schreef 0siris het volgende:
ik had eigenlijk begrepen dat alle PCI netwerkkaartjes met realtek 8029, 8029A en 8029 AS chipset (die idd niet meer dan 3 a 4 tientjes hoeven te kosten in de winkel) allemaal full duplex werken.
Dan heb je nog goedkope PCI kaartjes met een Winbond chipset (Winbond W89C9x0) en die doen volgens mij niet aan full duplex, en dan heb je nog goedkope kaartjes met een SMC chipset, maar daar weet ik niets van af. Wat ook wel goedkope kaartjes zijn, zijn Compex kaartjes (RL2000), maar die heb ik alleen nog maar bij www.mcdos.nl gezien.

Maar ik moet oppassen met wat ik zeg, af te lezen aan de reactie van Cyberjunk. (pubertijd?)
wat is het verschil tussen die 8029, 8029A en 8029 AS dingen dan?

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Ik heb nou in m'n linux-server een 2 realteks zitten.
1 isa 10 mbit en 1 pci 100mbit.
De isakaart is ter vervaning van m'n 3com/chello kaart, als die erin zit wil ie nogal errug vaak vastlopen.
De 100 mbit kaart is voor m'n lokale netwerk.

Op wan had ik een gaar realtek kaartje, de hele tent had last van collisions als ik die had aangesloten.

Omdat de pc een paar uur geleden is vastgelopen, (mijn fout) is er zijn er nog weinig packets, maar toch wel een paar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:50:FC:0B:C3:E5
          inet addr:192.168.0.4  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
          RX packets:189238 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:220402 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:65 txqueuelen:100
          Interrupt:9 Base address:0x6000

eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:01:02:9F:6D:95
          inet addr:213.93.167.132  Bcast:213.93.167.191  Mask:255.255.255.192
          UP BROADCAST NOTRAILERS RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:97317 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:78622 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:11 txqueuelen:100
          Interrupt:11 Base address:0x6100

Veel collisions dat we maar weinig fouten.

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• 0siris
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:00:B4:9E:03:F7
inet addr:xxx.xxx.xxx.xxx Bcast:xxx.xxx.xxx.xxx Mask:255.255.252.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:2132170 errors:0 dropped:102 overruns:0 frame:47
TX packets:1305031 errors:2 dropped:0 overruns:0 carrier:4
Collisions:1160
Interrupt:12 Base address:0x6000

hmmz...eth0: RealTek RTL-8029 found at 0x6000, IRQ 12, ziet er bij mij iets anders uit...maar wel wat errors en dropped. Maar ik ben het met je eens dat ik uit principe overwegingen voor een 3com kaart ga. Het "voelt" gewoon beter, en ik kon voor 65 piek destijds een 3com 3c905C 100 Mbitkaartje krijgen...en die 3com 509b ISA kaartjes hebben parallel tasking, en dat klinkt toch bijna net zo lekker als actieve zuurstof en blauwe waskracht :9~

Hmmz. waarom laat ifconfig -a bijna nix zien in FreeBSD :(

Het volgende stukje is ook wel aardig:
http://minnie.cs.adfa.edu.au/FreeBSD-srctree/newsrc/pci/if_rl.c.html
het is een beschrijving van de opbouw van de realtek 8139 netwerkkaart en waarom hij in de ogen van de maker van de driver voor FreeBSD er een pleurishekel aan heeft :)

• 0siris
graasgast: als je meer wil weten over die realtek dingen, kijk dan ff op hun site:
www.realtek.com.tw , ik weet het niet uit mijn hoofd.

iig zit ruwweg zo:
8019 is ISA kaartje (al dan niet Plug&Pray)
8029 is PCI Plug&Pray
8139 is PCI 100MBit Plug&Pray

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Op dinsdag 21 november 2000 23:34 schreef 0siris het volgende:
graasgast: als je meer wil weten over die realtek dingen, kijk dan ff op hun site:
www.realtek.com.tw , ik weet het niet uit mijn hoofd.

iig zit ruwweg zo:
8019 is ISA kaartje (al dan niet Plug&Pray)
8029 is PCI Plug&Pray
8139 is PCI 100MBit Plug&Pray
Owkay thnx...Plug&Pray LOL! :D

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
de kerel die beweerde dat hij nog nooit een verschil in installatiegemak bij grotere netwerken heeft gemerkt, tussen 3com/a-brand en noname moet maar 's gaan gluren of zijn grote netwerk niet ingeperkt is tot minder dan 5 pc's... volgende week verkoopt de hardwareboer bij jouw op de hoek een ander merk merk NIC omdat die dan even 3 kwartjes goedkoper zijn. Dan koop jij een nieuwe PC, en hoppakee weer een ander type netwerkkaart erbij, WEER een nieuwe driverdisk. Homogeniteit in je hardware is de helft van het werk, als je gewoon een unattended setup kunt draaien vanaf het netwerk met een bootdisk ben je 100x sneller klaar dan dat je voor een no-name NIC moet blijven zitten om drivers van de fabrikant (huh.hum) of reference drivers van Realtek/Digital/SMC te regelen. Als je alles 3com neemt weet je zeker dat je over 2 jaar ook nog drivers kunt vinden voor een ander OS of als je je disk kwijt bent (en windows ondersteunt ze plotseling niet meer standard *D ). Ook kun je over 2 jaar nog dezelfde 3com kaarten erbij kopen.

• TD-er
  • Laatst online: 19-08 17:40
1) die persoon die 't had over 3Com's waar een nèt ff wat langere garantie op zit:
Hoe serieus was die opmerking? Want ik heb hier een 5+-tal NIC's die gedeeltelijk danwel helemaal naar de eeuwige packet velden zijn ;(
2) 3com's hebben zeker wel nadelen, namelijk dat ze net ff wat eenkenniger zijn en behoorlijk kunnen discrimineren op 't netwerk (lees: (bijna)alleen met andere 3Com's willen babbelen)
Terwijl de Realteks/Winbonds die ik allemaal ben tegen gekomen toch net ff wat toleranter zijn dan de 3Com's
3) 3Com's voordelen:
Ze kunnen daarentegen zich wel goed verstaanbaar maken over een partij k*t-kabels, daar waar elk ander netwerkkaartje doof-stom lijkt te zijn (articuleren waarschijnlijk beter ;))
De CPU-belasting is ff een heel stuk minder
Ter vergelijking: m'n oude RTL8129(de voorloper van de 8139) werd qua snelheid beperkt door de CPU-speed (500 Mendo) :( terwijl de 905 een CPU-balasting gaf van +/- 80% @7MB/s op een K6-233 (gemeten met VirtualDub ;)(capturen op een netwerkdrive))

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Milmoor
  • Laatst online: 25-08 15:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Verschillen tussen goedkoop en duur kaartje:

De prijs ;)

Dure kaarten hebben vaak dma, waardoor er minder processorbelasting is (moet in sommige OS'en aangezet worden)

Drivers van dure kaarten zijn vaak minder belastend voor het systeem

Dure kaarten smokkelen soms met de standaard waardoor ze andere kaarten benadelen (de timeout voor de retransmit speelt vals)

Goedkope kaarten doen niet altijd full-duplex (afhankelijk van zowel de chipset, als het netwerkkaart ontwerp)

De aansluitingen op een dure kaart zijn vaak wat steviger

Dure kaarten blijken vaak robuster in netwerkomgevingen met veel storingen

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Verschil tussen fullduplex en halfduplex:

Fullduplex is bidirectioneel, tegelijk zenden en ontvangen dus

Fullduplex doet per richting 10/100Mbit, in totaal dus max 20/200Mbit (in de praktijk is veel verkeer een richting, dus 10/100Mbit)

Fullduplex doet niet aan collisiondetectie, als de zender/ontvanger het niet meer kan bolwerken is dit een probleem (problemen worden dus niet in layer3 opgelost => traag), dit is op te lossen met flowcontrol)

Flowcontrol moet vaak aangezet worden via een setup programma, niet alle switches ondersteunen flowcontrol (maar wel heel veel)

Fullduplex werkt prima tussen switches, en is daar zeer nuttig

In niet geheel gestandaariseerde omgevingen is half duplex vaak sneller dan full duplex (zie boven). Fullduplex van netwerkkaart naar switch is dus niet altijd verstandig

Fullduplex werkt niet met hubs, alleen met switches

• humi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-08 14:53
Ten eerste wil ik zeggen dat er echt wel verschil zit tussen 3COM en Realtek :) Ik heb zelf een Realtek, een Winbond, een 3com en een Compex freedomline. In verschillende PC's ..maar ze hebben ook allemaal wel in mijn huidige pc gezeten. Qua performance verschillen alleen de Compex Freedomline (80,- maar volgens mij niet meer leverbaar)en de dure 3com(905b) weinig. Zeker hier op campusnet met veel resources, een raar allegaartje van systemen, en meer dan genoeg snelheid merk je echt goed wat het verschil is. Als er iemand op je shares zit met een realtek ligt je computer bijna plat. Met 3com/compex heb ik er nog nooit wat van gemerkt. De realtek had ook altijd problemen om te autonegotiaten met de switch. Goedkopere switches (trust bijvb, voor thuis enzo) lijken veel problemen te geven met non-3com kaarten.

Dus advies : koop geen realtek. Als je de compex freedomline kan krijgen is dat een erg goede keus (prijs/performance, intel chipset) en anders altijd voor 3com gaan...bespaart je een heleboel tijd/moeite

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:45
Op woensdag 22 november 2000 00:03 schreef TD-er het volgende:
1) die persoon die 't had over 3Com's waar een nèt ff wat langere garantie op zit:
Hoe serieus was die opmerking? Want ik heb hier een 5+-tal NIC's die gedeeltelijk danwel helemaal naar de eeuwige packet velden zijn ;(
100% serieus. Er zit gewoon levenslange garantie op, je kunt ze zo omwisselen voor nieuwe kaarten.

• Aaargh!
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Mijn ervaringen met realtek:
4 kaartjes gekocht.
ik proberen netwerk te installeren (tussen 2 PC's met crosslink), en uiteraard voor geen meter werkend (daarvoor zaten er 10Mbit 3coms in, no prob).
opeens viel me op dat het lampje op een kaart wel en op de andere niet brande.
wat met kaarten aan het schuiven geweest en toen werkte het,
oorzaak: 2 van de 4 kaarten waren naar hun grootje (nieuwe kaarten!!)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
Frenkie567 - dinsdag 21 november 2000 18:03

--------------------------------------------------------------------------------
Klopt, goedkope netwerkkaartjes belasten de processor veel meer dan andere (duurdere) kaartjes. Ik had eerst een netwerkje met merkloze NE2000 compatible netwerkkaartjes. Als ik een paar honderd MB ging kopieren van de ene pc naar de andere, dan ging de muiscursor erg traag en kon je eigenlijk niks anders doen met de pc.
DAMN!
Dit is 100% waar.
Nu weet ik dus waar het aan ligt, ik heb een Realtek (van TP-Link).
Gauw effies een 3com scoren op de HCC.

Zijn er veel verschillende modellen?
Ik moet toch gewoon de 905 reeks hebben?
Joost E. Boere - woensdag 22 november 2000 11:06
Flowcontrol moet vaak aangezet worden via een setup programma, niet alle switches ondersteunen flowcontrol (maar wel heel veel)
Kan je hier wat meer over vertellen?
Aan welke programma's moet denken?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

je hebt de 3c905b-tx en de 3c905c-tx. ze kosten hetzelfde en voor 99% van de gebruikers doet het verschil tussen die twee kaarten er helemaal niks toe.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Op woensdag 22 november 2000 13:53 schreef /downtime/ het volgende:
je hebt de 3c905b-tx en de 3c905c-tx. ze kosten hetzelfde en voor 99% van de gebruikers doet het verschil tussen die twee kaarten er helemaal niks toe.
maar wat is het verschil voor die 1e procent dan?

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Betreft:

--Flowcontrol moet vaak aangezet worden via een setup programma, niet alle switches ondersteunen flowcontrol (maar wel heel veel)

-Kan je hier wat meer over vertellen?
-Aan welke programma's moet denken?

Dit werkt via het setupprogramma van de netwerkkaart. Iets als RL8139.exe bijvoorbeeld. De mate van ondersteuning hangt van je kaartje af. Wij hebben bijvoorbeeld 8 Realtek kaartjes tegelijk gekocht, met onderling verschillende mogelijkheden voor de flowcontrol. Flowcontrol werkt trouwens alleen als je switch het ook ondersteund. Als je met een hub werkt zit je liever op halfduplex. Ik zal eens de boeken erbij pakken of ik flowcontrol iets beter gedocumenteerd in deze thread kan stoppen.

(edit)
Even wat leesbaardergemaakt, spaties werden geschrapt...
(/edit)

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op woensdag 22 november 2000 14:20 schreef GraasGast het volgende:

maar wat is het verschil voor die 1e procent dan?
de details staan <a href="http://www.3com.com/products/dsheets/pdf/400250.pdf">hier</a> maar zover ik het zo snel kan zien heeft de c-tx een connector voor remote wake-up en de b-tx niet.

• reapher
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

Ik heb nu even 5 3com 10/100 (3c595) voor een prikkie gehaald. Ze werken echt super. wat is eigenlijk het verschill tussen deze en de nieuwe 10/100 serie van 3com (c905)

Click hier niet

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Van de site van 3com:

Flow Control

A mechanism often used by data link protocols to prevent the sending component from sending data faster than the receiving component can handle it.

Verdere informatie volgt (hoop ik)...

• jeroen|IA
zie 802.3x, de full duplex supplement op de ethernet standaard.
Pagina: 1