[E-tech ADSL MX Kabel Router] / [Eigen DNS server]

Pagina: 1
Acties:

• LeMerchant
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07-2020

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
Thuis heb ik een netwerkje tussen 2 pc's met een hub. Ik maak gebruik van 10Mbit NIC's en een 10 Mbit hub. Het is mij nu al duidelijk dat een switch sneller is en betrouwbaarder (dataoverdracht, minder/geen collisions etc.). Ook zat ik te denken om een router aan te schaffen. Op dit moment heb ik een pc'tje aanstaan waarop win2k pro staat met ICS ingeschakeld die als de server dient. Nou heb ik begrepen dat als je een router neemt dit zegmaar je 'server' word dus dat ik niet de hele tijd die pc aan moet laten staan. Tevens hebik uit diverse topics begrepen dat zo'n router minder stroom verbruikt t.o.v. een pc die dag en nacht aanstaat.
ff to the point:

- opzich zou ik een sneller netwerkje willen; dus 100Mbit kaartjes erin > voldoen dan de standaard 100MBit nic's van Norrod (8,50 per stuk) of raden jullie mij aan voor een duurder merk te gaan.

- Aanschaf router; het dag en nacht aan laten staan van de pc (server) voorkomen.

Bij Norrod zag ik tevens de volgende router staan: E-tech ADSL MX Kabel Router.
Toen ik bij de specs keek zag ik dat er een ingebouwde switch inzit 10/100. Das mooi meegenomen dacht ik. Maar...nou vraag ik me af of die switch functie nou wel zo goed werkt omdat je in principe een router koopt met als extra een switch functie. Bijv. je koopt een telefoon waarmee je foto's kunt maken, telefoneren werkt perfect alleen je kan er geen goede foto's mee maken :p
Is het nou wel of niet aan te raden voor deze router te gaan?

Ohja nog een heel klein kort vraagje: Als je thuis een DNS server hebt draaien gaat je interne internet verkeer toch sneller heb ik gehoord (als je dns van je provider #(@) is). Maar wat nou als het een Ip adres van een site veranderd, of wat te denken van de IP versie 6 die (toch?) uit meerdere nummers bestaat. Of valt dat wel mee denken jullie.

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
LeMerchant schreef op 08 April 2003 @ 20:52:
Thuis heb ik een netwerkje tussen 2 pc's met een hub. Ik maak gebruik van 10Mbit NIC's en een 10 Mbit hub. Het is mij nu al duidelijk dat een switch sneller is en betrouwbaarder (dataoverdracht, minder/geen collisions etc.). Ook zat ik te denken om een router aan te schaffen. Op dit moment heb ik een pc'tje aanstaan waarop win2k pro staat met ICS ingeschakeld die als de server dient. Nou heb ik begrepen dat als je een router neemt dit zegmaar je 'server' word dus dat ik niet de hele tijd die pc aan moet laten staan. Tevens hebik uit diverse topics begrepen dat zo'n router minder stroom verbruikt t.o.v. een pc die dag en nacht aanstaat.
ff to the point:

- opzich zou ik een sneller netwerkje willen; dus 100Mbit kaartjes erin > voldoen dan de standaard 100MBit nic's van Norrod (8,50 per stuk) of raden jullie mij aan voor een duurder merk te gaan.

- Aanschaf router; het dag en nacht aan laten staan van de pc (server) voorkomen.

Bij Norrod zag ik tevens de volgende router staan: E-tech ADSL MX Kabel Router.
Toen ik bij de specs keek zag ik dat er een ingebouwde switch inzit 10/100. Das mooi meegenomen dacht ik. Maar...nou vraag ik me af of die switch functie nou wel zo goed werkt omdat je in principe een router koopt met als extra een switch functie. Bijv. je koopt een telefoon waarmee je foto's kunt maken, telefoneren werkt perfect alleen je kan er geen goede foto's mee maken :p
Is het nou wel of niet aan te raden voor deze router te gaan?

Ohja nog een heel klein kort vraagje: Als je thuis een DNS server hebt draaien gaat je interne internet verkeer toch sneller heb ik gehoord (als je dns van je provider #(@) is). Maar wat nou als het een Ip adres van een site veranderd, of wat te denken van de IP versie 6 die (toch?) uit meerdere nummers bestaat. Of valt dat wel mee denken jullie.
Sorry kwas de specs vergeten (IK ZAG GEEN EDIT KNOP DUS DAAROM REPLY):

Technische specificaties:
- Ingebouwde switch met 4 poorten (10/100Mbps)
- Ingebouwde firewall met stealth poorten (router volledig onzichtbaar) en block ping, block wan en block icmp
- 1 WAN UTP-poort 10Mbps voor kabelmodem of ADSL modem
- Ondersteunt ADSL en kabelverbinding
- Eenvoudig te configureren via web browser
- Ondersteunt PPPoE, PPTP/VPN
- Ondersteunt NAT (Network Address Translation)
- Ondersteunt DHCP client voor de WAN poort
- Ondersteunt Multicast forwarding (IP/TV en andere)
- Ondersteunt Virtual Private Network (VPN) pass-through
- WAN poort ondersteunt RTSP NAT (Real Player, Quick Time, IP/TV Video On Demand, H.323...etc)
- Ingebouwde DHCP-server for LAN
- Static Routing Table
- Ondersteunt Access Control
- Ondersteunt Virtual Server (Local Server Mapping)
- Ondersteunt Visual Computer (Multi-DMZ, DDNS)
- Ondersteunt filteren van websites en blokkeren van websites
- Resetknop voor fabrieksinstellingen
- Ondersteunt o.a. Netmeeting, PCAnywhere, ICQ, Quake 2, Quake III, Diablo, Kali, Need for Speed

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
1) Als je wilt routeren (dus zonder proxies) met alleen NAT kun je routertje kopen.
2) je kunt goedkoopste 100Mbit kaartje kopen, is mijn ervaring
3) switch in router werkt even goed als aparte switch en router
4) eigen DNS server maakt je netwerk niet sneller, misschien ietsjes in theorie.

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
arikkert schreef op 08 April 2003 @ 21:59:
1) Als je wilt routeren (dus zonder proxies) met alleen NAT kun je routertje kopen.
2) je kunt goedkoopste 100Mbit kaartje kopen, is mijn ervaring
3) switch in router werkt even goed als aparte switch en router
4) eigen DNS server maakt je netwerk niet sneller, misschien ietsjes in theorie.
Aha! Maar even over punt 4. Ik begrijp inderdaad dat het algemene netwerk er niet sneller op wordt maar ik bedoel dat de pagina's op de client(s) sneller worden ingeladen zegmaar omdat ze niet meer vannaf de dns van de ISP hoeven komen. Tevens heb ik in een topic gelezen dat dit soms enkele seconden of zelfs miliseconden scheelt, maargoed mocht de dns server dr uit liggen heb je altijd je eigen nog dat was de achterliggende gedachte

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:25

Zjemm

...

de e-tech router werkt prima,

ikzelf heb de blauwe versie die ondersteund ook upnp
en voor het geld hoef je het niet te laten kost niet zo veel meer tegenwoordig.

maar je moet er geen wonderen van verwachten. je kunt hem alleen via het web configgen en dus niet handmatig via telnet, ftp oid wat ikzelf wel jammer vond.

maar verder goed dingetje, ook die switch die erin zit.

opensecure.nl

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
Zjemm schreef op 08 april 2003 @ 22:35:
de e-tech router werkt prima,

ikzelf heb de blauwe versie die ondersteund ook upnp
en voor het geld hoef je het niet te laten kost niet zo veel meer tegenwoordig.

maar je moet er geen wonderen van verwachten. je kunt hem alleen via het web configgen en dus niet handmatig via telnet, ftp oid wat ikzelf wel jammer vond.

maar verder goed dingetje, ook die switch die erin zit.
hmm blauwe versie? aha...is dit een uitbreiding op de standaard versie(zie specs paar berichten erboven)? Kep btw ff heel snel opgezocht wat upnp inhoud en et heeft wat te maken met peer-to-peer netwerken. Kmoet dan meteen denken aan kazaa en dat soort dingen. Ik neem aan dat je dan bedoelt dattie router (blauwe versie) dat ook ondersteunt?

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:25

Zjemm

...

meer msn file transfer en netmeetying en dergelijke

opensecure.nl

• LeMerchant

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Topicstarter
Zjemm schreef op 08 April 2003 @ 22:56:
meer msn file transfer en netmeetying en dergelijke
aaha, maar dat staat dus ook bij deze in de specs, maareuh zijn ze dan in verschillende kleuren ofzo? :P

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
LeMerchant schreef op 08 April 2003 @ 22:19:
[...]
Aha! Maar even over punt 4. Ik begrijp inderdaad dat het algemene netwerk er niet sneller op wordt maar ik bedoel dat de pagina's op de client(s) sneller worden ingeladen zegmaar omdat ze niet meer vannaf de dns van de ISP hoeven komen. Tevens heb ik in een topic gelezen dat dit soms enkele seconden of zelfs miliseconden scheelt, maargoed mocht de dns server dr uit liggen heb je altijd je eigen nog dat was de achterliggende gedachte
(ik bedoel ook met sneller netwerk, dat je gewoon sneller kunt werken :) ).
Alleen de name-lookups komen van de nameserver, pagina's komen van webservers. Dus jij tikt bijv http://www.nu.nl in, dan vraagt jouw browser om het adres van www.nu.nl aan de door jou gekozen nameserver. Die geeft het IP adres van die site en vervolgens gaat jouw browser die pagina van dat IP adres halen.
En ook jouw nameserver moet communiceren met de namervers op het Internet.
Je kunt verder ook een http-proxy gebruiken, dan hoef je helemaal zelf geen name-queries te doen voor webpagina's, maar besteed je dat uit aan de web-proxy.
Pagina: 1