Toon posts:

keihard up/download knijpen qos, win2kserver & linux(unix)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Na dagen VEEL topics en faqs te hebben doorgewerkt is me een hoop duidelijk geworden maar nog niet alles.

Mijn vragen:
1. Met welk(e) OS en programma/service of whatever kan ik KEIHARD op IP-adres de internetbandbreedte knijpen die mijn huisgenoten ontvangen van mijn servertje. Zowel de up EN de download snelheid wil ik persé knijpen. Ik weet dat het kan: alleen wat is de makkelijkste manier onder windows

De setup: 1 server pc met 8mbit adsl verbinding + 3 werkstations. Station 1+2 mogen 16 kb down en 8 up qua internet verkeer. Station 3 de rest.

Waarom knijpen? Omdat de ene huisgenoot meer betaald dan de andere ;).

Ik heb atm Windows2000 Advanced server draaien. Ik heb het NET geinstalleerd en wil wat met qos gaan stoeien. Nu hoor ik op tweakers van persoon één die zegt dat ik op bandbreedte kan knijpen met qos, en van de andere persoon hoor ik dat je enkel prioriteiten kan instellen.

2. Wat kan qos nu PRECIES?

Wat ik zowiezo wil is dat er keihard een snelheid wordt vastgesteld voor een werkstation.

3. Als er geen perfecte windows oplossing is: is het mogelijk om via zo'n unix/linux based opstartschijfje de bandbreedte te regelen van het internet verkeer? Zo nee:
Hoe en waar vind ik een handleiding voor een linux noob om dit voor elkaar te krijgen (liefst nederlands)

Gedeelte van deze vragen zijn eerder gesteld. Helaas geen duidelijk antwoord.
Btw: sygate en dat soort programma's schijnen nix af te knijpen qua bandbreedte. Dus deze proggies buiten beschouwing laten.

Alvast bedankt dudes.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57

Predator

Suffers from split brain

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze faq doorgelezen maar het beantwoord gewoon niet mijn vragen... Sorry. ;)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
ja, en toch schijnt niemand me PRECIES antwoord te kunnen geven op mn vraag :/ Al die tooltjes werken hoofdzakelijk met priorities... en dat wil ik juist niet.

Mocht er echt niets zijn... gaarna dan vraag 3 beantwoorden iemand? ;)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57

Predator

Suffers from split brain

Voor zover ik weet werken netlimiter en total traffic control niet met priorities en kan je harde limieten instellen.

Dit is ook simpel te doen met linux of freebsd...
Vraag 3: ik moet ff nadenken maar een was een mini freebsd floppy distro die ook dummynet had (dummynet -> freebsd traffic shaping)

gevonden:
http://info.iet.unipi.it/~luigi/ip_dummynet/#PicoBSD
ik lees ergens anders ook nog dat de picoBSD bridge & net image ook dummynet hebben.
http://people.freebsd.org/~picobsd/picobsd.html

[ Voor 59% gewijzigd door Predator op 08-04-2003 21:56 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
kijk predator.. dat is ECHT informatie waar ik iets aan heb!
Thanks! Ik ga het proberen

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:30
check eens op mijn username in combi met CBQ, ik zat precies in dezelfde situatie, werkte als een tiet.

Verwijderd

Topicstarter
oei... tis wel flink wennen voor een complete bsd/unix noob als ik.. ik zou er graagwat meer over willen weten of een duidelijk schema :)

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:30
Verwijderd schreef op 09 april 2003 @ 00:05:
oei... tis wel flink wennen voor een complete bsd/unix noob als ik.. ik zou er graagwat meer over willen weten of een duidelijk schema :)
Nou, ik was ook een complete n00b op gebied van Unix/Lunix (nog steeds) maar volgens mij staan er in die threads wel genoeg info om het aan de praat te krijgen.

Verwijderd

Je kan met 'bandwidth controller' per IP adres 'KEIHARD' per BIT knijpen. Weet je zeker dat je dat programmaatje wel geprobeerd hebt :?

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:35
idd, ik had het zelfde probleem, ik kan geen linux dus moet het een win2k server worden maar wilde wel bandbreedte verdeling, nu is er gelukkig sinds kort een tooltje voor windows waarmee dat heel goed werkt (keihard :P) deze is te vinden op; http://www.bandwidthcontroller.com/

Momenteel verkeert hij nog in een beta fase maar ik vind hem best goed werken.

Je moet wel ff een serial vinden als je hem langer als 30 dagen wil gebruiken...(ff google hek ook gedaan)

Nadeel: stel dat niemand behalve jijzelf aan het internetten is kan je niet de hele bandbreedte gebruiken :( je bent altijd gecapt (je kunt dus geen prioriteiten instellen enkel "dom" kappen), en als je je LAN speed wel wilt behouden raad ik je aan 2 NIC's in je server te zetten, werkt stuk makkelijker.

Suc6

[ Voor 7% gewijzigd door Magnolia op 09-04-2003 17:11 ]

Ontspan.

Verwijderd

bedankt man ;) Kan je ook op ip adres totale bandbreedte knijpen?

Verwijderd

Topicstarter
"en als je je LAN speed wel wilt behouden raad ik je aan 2 NIC's in je server te zetten, werkt stuk makkelijker"

1 waar me internet op binnenkomt en 1 richting me netwerk?

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-08 12:06
Magnolia schreef op 09 april 2003 @ 17:07:
idd, ik had het zelfde probleem, ik kan geen linux dus moet het een win2k server worden maar wilde wel bandbreedte verdeling, nu is er gelukkig sinds kort een tooltje voor windows waarmee dat heel goed werkt (keihard :P) deze is te vinden op; http://www.bandwidthcontroller.com/

Momenteel verkeert hij nog in een beta fase maar ik vind hem best goed werken.

Je moet wel ff een serial vinden als je hem langer als 30 dagen wil gebruiken...(ff google hek ook gedaan)

Nadeel: stel dat niemand behalve jijzelf aan het internetten is kan je niet de hele bandbreedte gebruiken :( je bent altijd gecapt (je kunt dus geen prioriteiten instellen enkel "dom" kappen), en als je je LAN speed wel wilt behouden raad ik je aan 2 NIC's in je server te zetten, werkt stuk makkelijker.

Suc6
Yes thanks voor dit programma,werkt super heb nu me broertje op 4 kb gezet en zelf de volle adsl speed.

Hier was ik echt al een tijdje naar op zoek

[ Voor 4% gewijzigd door michelc85 op 10-04-2003 13:37 ]

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:36
Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 20:35:
Waarom knijpen? Omdat de ene huisgenoot meer betaald dan de andere ;).
[...]
van de andere persoon hoor ik dat je enkel prioriteiten kan instellen.
Zijn prioriteiten niet genoeg dan? Als je niet doet op WS3, kunnen WS1 en WS2 toch alle bandbreedte krijgen? Lijkt me anders een beetje zonde van die 8mbit ADSL-lijn

Verwijderd

Topicstarter
Eärendil schreef op 10 April 2003 @ 13:44:
[...]

Zijn prioriteiten niet genoeg dan? Als je niet doet op WS3, kunnen WS1 en WS2 toch alle bandbreedte krijgen? Lijkt me anders een beetje zonde van die 8mbit ADSL-lijn
Ik zit ook met maximum up/download limiet.... vandaar
Pagina: 1