Sony: De DCR-VX2000 of TRV-950 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70821

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Na lang gewikt en gewogen te hebben is mijn keus gevallen op deze twee cameras van Sony. Beiden zijn 3-CCD cameras.
Ik kan maar geen keuze maken, wellicht kunnen jullie mij overtuigen voor het een of de ander (wel beargumenteren natuurlijk, we zijn hier wel bij GOT :) ).
De belagerijkste verschillen staan hieronder:

DCR-VX2000 TRV-950
Prijs ca. Euro 3800 Euro 2800
Resolutie (effectief in cam. mode) 3 x 400.000 pix. 3 x 690.000 pix.
Min. belicht. sterkte 2 lux 7 lux
Lens 58 mm 37 mm

De 950 heeft veel meer toeters en bellen waar ik toch geen gebruik van maak zoals: touchscreen, MPEG encoding, network capability, .....
Mij gaat het om de beeldkwaliteit, duurzaamheid en het gebruiksgemak van een camera (ja, ik weet het lekker subjectief).

Gezien de mogelijkheden is de 950 de betere camera, maar waarom dan zo'n grote prijsverschil? Zie ik iets over het hoofd? Anyone ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:57

miekol

erm

Ik heb hier niet echt veel verstand van. Maar de filmstudenten bij mij op school vinden allemaal de Canon XL1(s) het summon van de video camera's. Waarom is dat geen optie voor je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
miekol schreef op 08 april 2003 @ 23:32:
Ik heb hier niet echt veel verstand van. Maar de filmstudenten bij mij op school vinden allemaal de Canon XL1(s) het summon van de video camera's. Waarom is dat geen optie voor je dan?
Ook die camera heb ik in de revue laten passeren. Ook de XM1 en de XM2 van Canon.
Wat betreft de XL1(s), hij heeft effectief "maar" 300.000 pix resolutie. en heeft geen LCD scherm.
Ok, het is dan wel fijner dat je het op/aan je schouder kan leggen (stabilisatie), wat je met de DCR-VX2000 en TRV-950 niet kan maar langere opnamen gebruik je een tri-pod. Een LCD geeft je veel meer speelruimte en kijkt wat fijner dan de hele tijd door een viewfinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iemand nog andere suggesties ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 22:10
*Steekt van wal: :)

De Sony VX2000 is de "king of low light". Dit komt door z'n CCD chips met een relatief grote oppervlakte van 1/3 inch. De Sony TRV950 heeft slechts 1/4.7 inch CCD chips met bovendien een hogere densiteit waardoor de TRV950 AANZIENLIJK slechter is bij weinig licht. De drie factoren die de lichtgevoeligheid beinvloeden zijn:
-CCD grootte (hoe groter hoe beter)
-CCD dichtheid (hoe MINDER pixels, hoe beter)
-F-waarde van de lens. F1.2 is ideaal, F1.6 is standaard en F1.8 is standaard voor compacte camcorders (hoe LAGER de F-waarde hoe beter)
Voor voorbeelden kan ik je wel mailen (wat is je mail?)

Voor camcorders geldt dus niet: Hoe meer pixels hoe beter! Alles wat boven de 300.000 pixels zit is goed. Die hoge pixelcount bij nieuwe cam's is leuk voor still foto's, maar maakt de camera bij weinig licht alleen maar donkerder. Het gaat om het aantal beeldlijnen van de camera (+- 520 is okee) Deze 520 beeldlijnen halen voor zover ik weet alle pro-sumer camera's.

Wat betreft audio moet je bij ook bij de TRV-950 echt een externe mic kopen omdat geen enkele interne goede kwaliteit levert. De Sennheiser MKE300 is een veelgebruikte mic... p.s de Sony heeft (zoals voorbeeldplaatjes laten zien) wel een aardige onboard microfoon.

Je zou nog eens kunnen kijken naar die Canon XM2. Ik weet niet de exacte spec's, maar deze is (net als de VX2000) ook erg goed bij weinig licht - in elk geval veel beter dan die TRV950. De TRV950 is trouwens al te koop voor c.a 2100 euro en de XM2 gaat over de toonbank voor 2400 euro. Persoonlijk vindt ik de stap naar 3800 euro ERG groot ;)

Als je voornamelijk binnen zonder extra licht moet filmen met de beste qualiteit (en jehebt genoeg geld) neem dan de VX2000

Voor flink wat minder heb je de XM2 die ook erg goed is bij weinig licht, maar waarbij je wel een ext. mic nodig hebt (de interne neemt het geluid van de motozoom op...)

De TRV950 zou ik niet nemen... bij weinig licht is het beeld aanzienlijk slechter dan bovenstaande camera's. Ook hierbij heb je een externe mic. nodig

Als je toch alleen maar buiten filmt of binnen met extra licht werkt, dan zou je wel de TRV950 kunnen nemen. Bij genoeg licht ontloopt het beeld van de TRV950 dat van de VX2000 nauwelijks. Maarja, in dat geval zou je ook de Panasonic MX500 kunnen nemen. Deze heeft dezelfde functies als de TRV950 exclusief de bluetooth en touchscreen, maar met TRUE 16:9 breedbeeld. Deze cam kost bovendien 'slechts' 1900 euro.

*Let op! Door z'n 1/6 (zeer kleine) CCD's en een hoge dichtheid per CCD is deze camera ZEER slecht bij weinig licht. Minimaal een 200 watt lamp in de buurt voor goede resultaten!

Ik zou zeggen, neem de Canon XM2. De VX2000 is het verschil in geld naar mijn mening niet waard... Je hebt waarschijnlijk ook wat accessoires nodig die de prijs omhoog drijven zoals een statief, een extra accu, een koptelefoon en evt. een ext. mic. Reken maar op een slordige 600 euro extra als je goede kwaliteit wil.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Undertaker2 schreef op 12 April 2003 @ 11:37:
*Steekt van wal: :)

De Sony VX2000 is de "king of low light". Dit komt door z'n CCD chips met een relatief ...................
...................slordige 600 euro extra als je goede kwaliteit wil.
Hallo Undertaker2,

Allereerst een dank voor je waardevolle inbreng, voorbeelden zoals je die aangeeft zijn uiteraard welkom en kun je mailen naar anonymus_xx7@hotmail.com.

Sorry dat ik zo laat reageer maar ik was een lang weekendje weg en daar hadden ze helaas geen internet.

De keuze voor de VX2000 had ik al gemaakt, ...... totdat ik naar Sony City in Badhoevedorp ging om beide camera's hands on te bekijken. De helderheid en de beeldscherpte van de 950 t.o.v de VX2000 was zo groot dat het mij aan het twijfelen bracht.
Verder heeft de 950 een extra analoge ingang waardoor je niet met cinc en audio stekkers op de camera hoeft te werken.

Na aanleiding van je advies zal ik de XM2 nog maar eens overwegen.

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 70821 op 15-04-2003 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80721

Koop géén Sony, en al vooral géén Canon ;)
Neem liever een JVC :) (beetje reclame mag wel toch?)

Als je foto's wilt maken, én videoen, koop dan een fotocamera en een videocamera.
De combinatie van die twee is vooralsnog te slecht...
1 van de 2 gaat er altijd op achteruit, en als je dan een goeie koopt (Sony IP220) dan ben je er veel te veel geld voor kwijt.

Waarom JVC?
Heel simpel....
De beeldkwaliteit heeft uiteraard veel te maken met de megapixelchip, en het medium waar je mee opneemt, en noem maar allemaal leuke termen.
Het onderdeel wérkelijk de beeldkwaliteit bepaald, is de lens...
JVC gebruikt (in de hogere serie) heeele mooie lenzen.
Nog een voordeel aan JVC is de snellere stabelyzer, bij Sony is deze vaak nét iets te traag.

Voor meer info,
Kom ff bij me langs in de winkel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 80721 schreef op 14 April 2003 @ 21:17:
Koop géén Sony, en al vooral géén Canon ;)
Neem liever ............................
..................stabelyzer, bij Sony is deze vaak nét iets te traag.

Voor meer info,
Kom ff bij me langs in de winkel ;)
:) :)
Leuk, maar de enige JVC camera die aan mijn eisen voldoet is de GY-DV301E en die kost ruim 4500 Euro en dat is helaas over 1000 Euro over mijn budget.

Als jij die eens als verkoper zijde eens aan mij voor zo'n 3500 Euro zou verkopen zou ik ook alle assesoires bij je kopen :*) .Extra accu, tri-pod, casing, light, .... en andere zaken die jij me kan aanraden.
Kom, maak me een offerte :) .

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 70821 op 15-04-2003 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-08-2021
En wat heb je nou gekocht, ik zit ook aan de sony vx2000e te denken :)

[ Voor 24% gewijzigd door Sebastiaan_2005 op 02-05-2005 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Inmiddels is de VX2000 uitlopend en heeft de VX2100 zijn intrede gedaan. Daarnaast is de TRV950 vervangen door de (veel goedkopere en slechtere) HC1000. Misschien is er aan de bovenkant van de markt wel een interessante ontwikkeling met name in HDV gebied. Sony heeft de 3CCD HDV camera de FX1. Mooi apparaat, maar minder lichtsterk dan de VX2100. Vertel eens wat je ermee gaat doen, want er zijn nog vele andere mogelijkheden in dit segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
ok, ik vroeg me het af omdat die vx2000e bij ons in de stad te koop is voor ongeveer 2000 euro, is die 2100 echt zo'n verbetering? Heb jij zelf een videocam, en zo ja zou je wat online kunnen zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Ik ben sowieso wel geinterreseerd in wat het verschil is in de beeldkwaliteit van een camera van 800 euro of eentje van 3000. Zijn er mensen die projecten online hebben staan of mensen die er wat op willen zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

2000 euro voor een nieuwe VX2000 is een erg nette prijs. Met name de lichtsterkte van de VX2100 is aanzienlijk verbeterd (circa 10 lux lichtsterker als ik het goed zeg). Ga eens naar die fotoboer die dat ding heeft staan en vraag om een demo (hoewel ik mij afvraag waarom je 2k wilt uitgeven aan een camera als je niet weet wat het kwaliteitsverschil is). Kom je uit regio Rotterdam, dan kan ik je misschien helpen. En nee, heb geen materiaal online staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141873

B) hallo

ik heb even een anderen vraag ik heb zelf een draagbaren radio ge maakt met 2, drieweg spiekers er in. 45 watt 6x9"..... in een 25 liter kist (lucht dicht) nou klopt de bas niet echt dus het ik er op de gok een gat in gemaakt maar hoe groot moet het gat zijn voor een mooie bass??? help!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het vermoeden dat je in het verkeerde venster hebt getyped! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Ik ook, beetje off topic, maar geeft niet :*)

Vanuit het bedrijf waar ik werk willen we wat filmpjes opnemen, interviews en in de toekomst ook andere dingen. We willen alleen het liefst het ' de leukste thuis' niveau vermijden en ik heb onvoldoende ervaring met camera's om te weten waar dat niveau eindigd. Ik zou graag even willen weten waar die lichtsterkte directe invloed op heeft. Is dat echt de moeite waard om er meer geld voor uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Heeft iemand toevallig ervaring met de Canon DM-XM2, Ik was vandaag in de winkel aan het kijken en toen adviseerde een verkoper me die boven de VX2000 van Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat een ontzettend domme rukker van een verkoper is dat geweest. De Canon XM2 behoort in een heel andere klasse dan de VX2000. Vergelijk de grootte van de CCDs maar eens. Die van de Canon is 1/4 inch en die van de VX2000 1/3 inch. Dat maakt de VX2000 een heel stuk lichtsterker. Overigens is de grootte van de chip van de TRV950 1/4.5 inch. Dan mag je nu zelf de volgorde van lichtsterkte bepalen tussen de verschillende modellen.

Ik heb overigens geen idee waarom de verkoper je probeerde de XM2 te laten kopen. Margetechnisch denk ik dat hij meer verdient aan de tweedehands VX2000 (of is ie nieuw). Als de VX2000 nieuw is, dan moet hij hem zeker kwijt en dan moet hij al helemaal niet naar de marge kijken. Dat ding wordt namelijk alleen maar minder waard. Daarnaast is het gewoonweg onzin dat de XM2 (wel een fijne camera) een betere camera is dan de VX2000.

Wat betreft je vraag over de waarde van lichtsterkte kan ik je een heel simpel antwoord geven: JA! Het is de moeite waard. Met een standaard consumentencamera'tje heb je binnenshuis bijna altijd een bepaalde hoeveelheid beeldruis. Die verdwijnt (voor het grootste deel) bij gebruik van een semi professionele camera. Dit heeft grote invloed op de beeldkwaliteit. Zeker wanneer de camera zakelijk gebruikt moet worden is het absoluut raadzaam om te investeren in een goed model. Reken maar uit waar je beroepsmatig waarschijnlijk het meeste filmt: juist binnen! Het geeft de uitstraling van je film veel meer professionaliteit. Let daarnaast op het gebruik van een goede microfoon, want veel mensen vergeten dat de geluidskwaliteit zeker bijdraagt aan de ervaring van de kwaliteit van de film. Sennheiser maakt hierin goede microfoons. Als budget microfoon zou je dan de MKE-300 kunnen overwegen en wil je het echt goed aanpakken neem dan gelijk een K6 setje (eerste optie 150<p<200 euro, tweede optie 650<p<700 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan_2005
Zeg bedankt voor je reactie, ik ben een paar dagen weg geweest dus kon even niet reageren. We gaan er serieus over denken om de 2100 aan te schaffen (wordt waarschijnlijk pas over een aantal maanden) Waar is de kwaliteit mee te vergelijken denk je, met een camera die ze gebruiken bij programma's als 'the trip' of 'summerbase' of minder/beter.
Ik zit er aan te denken om volgend schooljaar een deeltijd opleiding te gaan doen aan de kunst-academie. Dat wordt dan de opleiding fotografie. Daar ben ik altijd erg in geinterreseerd geweest, en ik zou graag meer willen leren over belichting en alles wat er nog meer bij komt kijken. Wat doe jij, filmacademie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vaak wordt bij de trip en dergelijke programma's gebruik gemaakt van de TRV950 of de Panasonic DVC30 vanwege het kleine formaat. De gebruikers moeten het ding onderweg meenemen naast al hun bagage, dus hebben ze last van ruimtegebrek. Met name wanneer het wat donkerder wordt zul je iets beter beeld zien. Veel cameraploegen in het Midden-Oosten zie ik altijd lopen met camera's als de VX2100 (ik spot veel PD150/170's en veel Panasonic DVX100's). Deze camera's zijn voorzien van wat betere geluidsaansluitingen (XLR) maar zijn qua beeldkwaliteit vergelijkbaar met de VX2100. Ik vraag me alleen af waar de Nederlandse omroepen mee filmen. Veel regionale zenders gebruiken overigens ook bovenstaande camera's, dus zet die eens op voor een impressie.

Als je wilt weten wat ik doe dan moet je even in mijn profiel kijken. Wat betreft belichting daar kun je prima boeken over vinden en ook diverse internetsite's. Voor een heel goed startpunt, kun je bijvoorbeeld hier terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kom net nog even op eBay wat mooie dingen tegen waar je als Nederlandse detailhandelaar niet tegenop kan:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...0333&item=7514215069&rd=1

Een nieuwe Sony PD170 in een PAL uitvoering vanuit de states voor 2600 euro (excl invoerrechten en BTW). Dat betekent dat je voor de prijs van een VX2100 ook een veel beter model kunt krijgen: DVCAM en XLR aansluitingen. Alleen heb je dan een probleem als er iets stuk gaat. Overwegingen waar je over na moet denken....
Pagina: 1