[win2k3] opstart problemen ide kaart

Pagina: 1
Acties:

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 20:30
mijn pc doet erg lang over het opstarten, en ik ging nu eens kijken in de event viewer. zie ik bij het opstarten een 15 tal errors en warnings mbt de ide kaart en de hardeschijf.

1e foutmelding is van de ide kaart:
The driver for device \Device\Scsi\ultra1 detected a port timeout due to prolonged inactivity. All associated busses were reset in an effort to clear the condition.

dan een waarschuwing van de hardeschijf:
An error was detected on device \Device\Harddisk1 during a paging operation.

dit doet hij een 9 keer, en dan gaat hij verder.
tijdens het draaien van windows blijft hij nog wel eens hangen, dan staat er in de event viewer de foutmelding van de ide kaart. hij blijft een 30 sec hangen.

ik heb al wat rond gezocht maar ik kan zo niet echt vinden wat de oorzaak is.

ik heb een promise ata100 kaart erin zitten.
daarop aangesloten mijn brander (samsung 32-10-40) en een backup schijf van 10gb. een WD.

op het mobo ide heb ik een 80 gb schijf en een dvd speler.
alles zit op zn eigen ide poort. rede hiervoor is om maximale snelheid te verkrijgen, maar dit werkt nu ave rechts.

ik heb voor de promise kaart de windows xp drivers van hun site geinstalleerd. deze maakten geen verschil uit. een reinstall van xp of win 2003 maakte ook niks uit.

het is wel goed geweest. t probleem is nu dus bij xp en 2003.

“An elephant is a mouse with an operating system”

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:36

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hij pakt een scsi in plaats van een promise ide kaart :)

Als je de windows setup draait dan staat er press F6 now to load drivers (iets in die trend).
Kijk op de site van promise voor de nieuwste drivers en installeer die, dan weet je zeker dat windows de juist drivers voor je promise heeft.

Tweakers Discord

• Elephtera
de promise drivers zorgen er ook voor dat hij als scsi gezien word, dat heeft te maken met de manier van adresseren.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

tweakduke schreef op 08 April 2003 @ 17:40:
Hij pakt een scsi in plaats van een promise ide kaart :)

Als je de windows setup draait dan staat er press F6 now to load drivers (iets in die trend).
Kijk op de site van promise voor de nieuwste drivers en installeer die, dan weet je zeker dat windows de juist drivers voor je promise heeft.
2000 ziet alle IDE-zaken als SCSI. Deed NT4 ook al. Ik denk dat die port-error die je krijgt duidt op je IO-poorten. Ik zou zeggen: check de jumpers van je kaart eens, en kijk ook vooral eens met je systeemtools naar gedeelde hardware (IO-adressen, IRQ's, DMA's en wat diens meer zij. Dikke kans dat het daar zit.
BTW is het probleem ineens ontstaan of heeft het altijd al bestaan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:03
Volgens mij mogen er origineel geen CD-ROM spelers aan die promise kaartjes hangen. Ik weet nog goed dat de mijne in me vorige comp flink begon te stressen als ik dat wel deed. ( Kheb trouwens altijd probs gehad met die "bagger" promise ATA kaartjes.

Die specifieke "bushog" zoals de foutmelding weergeeft kan trouwens ook betekenen dat je PCI Latency te laag staat, nu weet ik alleen niet of je die op jou moederbord kunt instellen: Zo ja, probeer dan es een iets hogere latency.

Suc6 iig.

edit:

Heb je trouwens al es geprobeerd om beide harddisks aan de promise controller te hangen, en de CD-ROM + DVD spelers aan je mobo ?
Met die config liep het bij mij namelijk uiteindelijk wel ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Delta2 op 09-04-2003 18:14 ]

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• Elephtera
delta2, ik had eerst beide hd's op de promise kaart en de cdrom spelers op het mobo. maar toen was het echt niet te harden zo traag. alsof de doorvoer snelheid van pci heel laag is.

ik heb trouwens msi-6330 -> turbo2, mobo.

het probleem ontstond een 2 weken geleden, ik had onder win 2003 wat zitten knoeien met de ide kaart. onder xp werkte toen nog wel alles snel. toen alles geformateerd en opnieuw geinstalleerd. maar toen was het probleem ook bij win xp. de bios ben ik al een tijd niet meer in geweest.

ik ga gedeelde hardware even checken, en pci latency.

• Elephtera
nog een vraagje, HD1 is dat de HD op de ide kaart of die op het mobo? ik heb dus 1 hd aant mobo, 1 aan de ide kaart.

hij klaagt trouwens wel over ide 80 conductor kabel. maar de hd aan de ide kaart+dvd speler zijn beide ata33, dus dan is een 40 kabel zat toch?
zelfde op het mobo. maar dan voor ide2. waar dus alleen een brander aan zit van ata 33. ide1=ata 100. met 80- conductor kabel

• Elephtera
okej, eigenlijk moet hij dus naar opslag media & io controllers.

ik heb net de promise kaart eruit gehaald. het systeem start weer loei snel op, het was dus een driver probleem denk ik. ik wil de promise kaart liever wel gebruiken. omdat ik soms nog wel een extra cdrom speler aankoppel of een extra hd. voor testen/schoonmaken ed.

ik heb nu het volgende:
pri master: LBA ATA 100 80GB
pri slave: DVD UDMA 0 (kan dat wel 0?)
sec master: LBA ATA 33 10GB
sec slave: CD-RW PIO4

dit is dus geen ideaal snelheids ding. dat was ook een rede voor die promise kaart. (trouwens gewoon uit de pc van me moeder gehaald ;))

dus nog steeds t probleem van een trage windows als ik de promise kaart gebruik. hoe dit op te lossen?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Eigenlijk moet je af en toe wat vaker de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop gaan gebruiken. ;)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
-> OM

En misschien handig om dit te proberen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Elephtera
blackd schreef op 10 april 2003 @ 09:18:
-> OM

En misschien handig om dit te proberen.
bedankt voor het verplaatsen
die link/FAQ had ik al doorgenomen. toch bedankt.

DMA-> alles staat aan op dma, in windows dan, in bios dus van de 2e hd niet. en als ik de ide kaart gebruik kan ik ze niet aan/uitzetten en ook niet uitlezen waar ze op staan.

Kabels: voor de 80gb schijf een 80 pollige kabel voor ata100. en rest een 40 pollige kabel omdat ze allemaal ata33 max hebben. nu dus dvd+hd80gb op de 80 pollige kabel

jumpers: al vanalles geprobeerd, schijven worden ook wel gevonden.

ide kanalen: alles appart kan nu niet, wil ik wel dus met die ide kaart. nu dvd+hd80gb op 1 ide, en cdrw+hd10gb op de andere ide

cluster/partities/fragmentatie nvt

chipset drivers: nieuwste via4in1. met/zonder zelfde probleem

controller drivers: standaard windows driver+nieuwste promise geprobeerd

cashing: niks aan veranderd.

Verwijderd

gebruik onder Windows 2000 voor het gemak en beste resultaat maar allemaal 80 polige IDE/ATA kabels, vooral als ze ook op een controllerchip aangesloten worden die (U)DMA aankan (ook al kan de harddisk het niet).

• Elephtera
is voor (u)dma dan een 80 pollige kabel nodig?

Pagina: 1