Toon posts:

[Alg] Programmeren van mobiele telefoons *

Pagina: 1
Acties:
  • 321 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een beetje bot maar here goes. Het lijkt me leuk om een groot mobiel telefoonie programmeer topic te starten. Aangezien ik al een paar weken benieuwd ben naar het betere programeer werk voor je telefoon.

Om te beginnen heb je chtml dit is een html versie van dokomo(Japans bedrijf wat Imode heeft gemaakt). Hier is een mooi document over het maken van zo'n site.

Echter is dit maar een ML. Het betere werk komt pas als we java of op de telefoon kunnen gebruiken. Zie hier, echter gaat dit over nokia's die met java ME uitgerust zijn.

Daarnaast vond ik ook op GOT wat topics over OS-en op je telefoon. Maar dat lijkt me overkill.

Als laatst nog wat vragen:
- Telefoon onafhankelijk programmeren, is dat al mogelijk?
- kunnen erspellen gemaakt worden voor hedendaagse telefoons, zowel I-mode als oudere telefoons?
- Zijn er naast java nog meer vergelijkbare talen te gebruiken?
- Wat zijn de sites voor dit onderwerp?

Verwijderd

forum.nokia.com is uiteraard erg nokia related maar wel zeer goed op het gebied van symbian en j2me

Verwijderd

Topicstarter
Maar het lijkt mij dat java (ME) telefoon onafhankelijk is.
En wat is symbian?

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:25

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op 08 april 2003 @ 17:18:
Maar het lijkt mij dat java (ME) telefoon onafhankelijk is.
En wat is symbian?
da's een OS wat onderandere voor de nieuwste Nokia's gebruikt wordt. 7650, 6610...

Nieuw: DiscVault — Beheer je fysieke schijvenverzameling | DiscVault

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me afvraag. Ik heb een halfjaar geleden een presentatie van Microsoft gehad over dot net. Hierin werd verteld over dat je met C# en het dotnetframework maar een keer iets hoefde te schrijven en dan dotnet alles naar de juiste telfoons zet. Toendertijd had ik niet zoveel aan dotnet maar nu wil ik wel overwegen om er mee te gaan werken mits mijn theorie klopt.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 23:32

alienfruit

the alien you never expected

Klopt wel, zolang het besturingssysteem dat wordt gebruikt in de telefoon; de DotNet Compact Framework ondersteunt; dus ik denk dat het dan zo'n smartphone/Windows Mobile powered telefoon moet zijn.

• ProgrammerX
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02-2021
Nou, ik ben blij dat er eindelijk hier een beetje aandacht wordt geschonken aan dit onderwerp :) Had laatst ook al eens een vraag gesteld over j2me, maar de interesse hierin is zeer beperkt.

Ik ben de laatste tijd namelijk bezig met het programmeren voor mobiele telefoons. Dan zijn er (buiten wap/web pagina's na) de volgende opties:

1) J2ME : ook wel bekend als de midp 1.0 standaard. Dit is dus een standaard waaraan alle java telefoons moeten voldoen. Dit betekent dus ook dat dit telefoon onafhankelijk is. Maar dit valt in de praktijk nog wel eens tegen (voornamelijk bij spellen), omdat je dan toch kampt met dingen zoals verschillende schermgrootte, verschil in aantal kleuren, verschil processor snelheid. Dit komt omdat de midp standaard minimale specificaties voorschrijft. Daarnaast is het zo dat de implementatie van java per telefoon verschilt, dus je textbox ziet er niet op elke telefoon hetzelfde uit. Mijn persoonlijke ervaring tot nu toe is dat het best prettig en makkelijk werkt, maar daarentegen ook wel beperkt is qua functionaliteit. Genoeg tools en informatie is hiervoor te vinden.

2) Symbian C++ : je kunt dus een c++ programma schrijven voor je telefoon. Het aantal telefoons wat je zo bereikt is wel erg beperkt, namelijk nokia 7650, nokia 3650 en de se p800. En dan zit er zelfs nog verschil tussen de nokia (versie 6.x van symbian) en de p800 (versie 7.0). Dus je kunt geen programma maken wat meteen op alle drie werkt (er zit dacht ik voornamelijk verschil in user interface). Ook hier zijn genoeg tools voor te vinden compleet met emulator en al, maar persoonlijk heb ik wel eens gekeken naar het programmeren hiervoor omdat het toch een stuk moeilijker is (i.v.m. j2me) en je bereikt maar een beperkt aantal telefoons.

3) Personal Java : weet er eerlijk gezegd niet zoveel van maar het is dacht ik ook een soort van afgeslankte versie van java (wel een stuk uitgebreider dan j2me). Het probleem hiermee is dat het maar door een zeer beperkt aantal telefoons wordt ondersteunt (de enige die me zo te binnen schiet is de se p800). Dacht wel dat het redelijk veel te vinden is op pda's.

Nu even terugkomend op je .net vraag :) Ik heb indertijd met het uitkomen van de mobile information toolkit (zo heet ie dacht ik) ook gekeken naar de mogelijkheden hiervan. Op zich het idee hierachter is super. In het kort komt het er inderdaad op neer dat jij als ontwikkelaar een pagina maakt. Deze pagina sla je dan op op je webserver. Als nu een device een request doet naar je pagina dan stuurt dat device een code mee waaraan het .net framework kan zien wat de specificaties zijn van het device. Naar gelang deze specificaties genereerd hij de webpagina en stuur deze dan terug naar het device. Dat is dacht ik grofweg het idee. Het grote voordeel hieraan is dat je niet meer je webpagina hoeft te tweaken voor elk apart device (dit doet het .net framework dus voor je). Weet alleen niet hoe het zit met de support voor de devices. Toen ik de toolkit onderzocht zaten ze dacht ik op iets van 80 devices (dit loopt van pagers, pda's tot nokia telefoons. De lijst hiervan heb je snel gevonden bij ms). Je kunt trouwens ook specifieke devices zelf toevoegen, maar of dit makkelijk is weet ik niet. Zoek maar eens op de .net show bij ms. Hier kun je dan een videofragment bekijken van 1 uur met uitleg hierover (aanrader als je hiermee verder wil). Heb hem thuis wel al geinstalleerd maar heb er nog nix mee gedaan :) Dacht trouwens dat er met de nieuwe visual studio ook een geintegreerde mobile toolkit (webforms) kwam.

Hopelijk verklaart dit het een en ander ;)

Edit : het opvragen van je webpagina kost natuurlijk wel dataverkeer en brengt dus kosten met zich mee. Ik weet niet precies wat je wil maken of doen, maar de meeste gebruikers staan nog niet te springen hierom (betalen voor services).

[ Voor 7% gewijzigd door ProgrammerX op 09-04-2003 10:40 ]

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-05 13:23
Personal Java is zover ik kan zien geschreven voor Windows CE. Dus idd zul je deze Java versie tegenkomen op pda's.

Ik denk persoonlijk dat J2ME de toekomst heeft. Alhoewel Symbian C++ (is dit wel de officiële benaming?) misschien wat makkelijker overkomt (C++ ipv Java), zeg je zelf al dat programmeren hierin moeilijker is. Daarbij komt ook nog dat maar een beperkt aantal telefoons dit ondersteunen.
Nou weet ik zelf 0,0 van het devven op/voor mobile devices, maar ik meen dat toekomstige Nokia's bijna allemaal Java ondersteunen. Welke implementatie dat zal zijn is nog maar af te w88, maar het zal bijna zeker wel J2ME zijn.

Over .NET: ik weet wel (ervaring voor MSN protocol programmeren) dat de .NET MSN Messenger ondersteuning heeft voor het versturen van berichten naar pagers. De implementatie hiervan geschiedt echter nog aan de server zijde (je kunt namelijk door wat truukjes ook met een 'gewone' MSN versie pager messages versturen). Maar ik neem aan dat MS aan de server kant ook wel gebruik zal maken van .NET.

Wat je zegt over kosten is idd waar. Alhoewel je natuurlijk niet hoeft te betalen voor de service/content die jij als programmeur levert, het feit dat mensen een verbinding moeten leggen die aanzienlijke knaken kost zal ze er waarschijnlijk van weerhouden om onbekende dingen uit te gaan proberen.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 10:01

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Alle Symbian telefoons odnersteunen toch ook OPL, een heel erg vergelijkbaar met BASIC?
Enkele jaren geleden was de taal populair voor het gebruik bij Psion organisers die vroege versies van Symbian gebruikten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• ProgrammerX
FlamerX schreef op 09 april 2003 @ 11:42:
Ik denk persoonlijk dat J2ME de toekomst heeft. Alhoewel Symbian C++ (is dit wel de officiële benaming?) misschien wat makkelijker overkomt (C++ ipv Java), zeg je zelf al dat programmeren hierin moeilijker is. Daarbij komt ook nog dat maar een beperkt aantal telefoons dit ondersteunen.
Symbian C++ is volgens mij geen officiële benaming, maar zo heb ik het maar ff gemakshalve genoemd :) (als iemand een betere naam vindt dan hoor ik het wel)
Nou weet ik zelf 0,0 van het devven op/voor mobile devices, maar ik meen dat toekomstige Nokia's bijna allemaal Java ondersteunen. Welke implementatie dat zal zijn is nog maar af te w88, maar het zal bijna zeker wel J2ME zijn.
Dit is volgens mij altijd j2me of personal java. Dacht dat nokia zich hield aan de j2me standaard. Ze zullen trouwens gek zijn willen ze nu nog telefoons maken die geen java of symbian os heeft. Als je op www.forum.nokia.com kijkt zie je wat zij zich van moeite doen om het programmeren voor hun telefoons te promoten.
Wat je zegt over kosten is idd waar. Alhoewel je natuurlijk niet hoeft te betalen voor de service/content die jij als programmeur levert, het feit dat mensen een verbinding moeten leggen die aanzienlijke knaken kost zal ze er waarschijnlijk van weerhouden om onbekende dingen uit te gaan proberen.
Je hoeft inderdaad meestal niet te betalen voor de content (alhoewel ook dit een opkomende trend is) maar de gprs verbinding kost inderdaad redelijk wat knaken :)

• ProgrammerX
Johnny schreef op 09 april 2003 @ 11:53:
Alle Symbian telefoons odnersteunen toch ook OPL, een heel erg vergelijkbaar met BASIC?
Enkele jaren geleden was de taal populair voor het gebruik bij Psion organisers die vroege versies van Symbian gebruikten.
Ze ondersteunen inderdaad ook OPL, maar ik heb eerlijk gezegd nog niet gekeken wat het precies inhoudt. Is ook weinig over te vinden i.v.m. c++/j2me.

Als iemand hier het een en ander weet van OPL, graag dan even een korte beschrijving :)

Verwijderd

Ik doe op dit moment als afstudeerstage een onderzoek naar de mogelijkheden van j2me.

De conlusie hierboven dat j2me de toekomst zal worden valt sterk te betwijfelen.

Symbian C++ bied een aantal voordelen ten opzichte van j2me.

Zo is C++ stukken sneller, en zijn er veel minder problemen met security issues dan met J2me.

Hoewel java op dit moment natuurlijk meer draagvlak heeft, is symbian hard aan het inlopen. Alle nokia serie 60 (en nieuwer) toestellen hebben symbian o.s. En ook een aantal toestellen van andere fabrikanten gaat het nieuwe symbian O.S gebruiken. check deze link: http://www.symbian.com/phones/index.html

ik verwacht zeker dat symbian c++ serieuze concurrentie gaat opleveren voor het toch ietwat trage j2me.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

En wat wil je met deze nutteloze kick van een topic van meer dan een jaar oud bereiken? Ik zie geen concreet discussiepunt, en reageren op oude posts is alleen maar verwarrend. Als je ergens over had willen discussiëren had je beter een nieuw topic kunnen openen. :)

Verder: draagvlak is gewoon belangrijk. Symbian loopt misschien in, maar je kan gewoon beter j2me gebruiken zo lang niet elke (of de meeste) telefoon Symbian draait.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 10:01

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Voor Symbian kan je in C++, Java en OPL programmeren.

Het lijkt mij dat je C++ gebruikt voor de apparaat-specifieke en performance intensieve applicaties, Java voor de algemenere handige programmaatjes die overal moeten werken en OPL om quick en dirty even iets in elkaar te draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door Johnny op 09-07-2004 16:23 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

NMe84 schreef op 09 juli 2004 @ 16:14:
En wat wil je met deze nutteloze kick van een topic van meer dan een jaar oud bereiken? Ik zie geen concreet discussiepunt, en reageren op oude posts is alleen maar verwarrend.
Ik had niet opgemerkt dat de topic zou oud was, maar volgens mij is informatie geven over een onderwerp geen nutteloze kick. Ook is j2me vs Symbian op dit moment nog steeds een actieve en interessante discussie, dat jij daar anders over denkt is toch niet mijn probleem?

@Johnny: C++ heeft het voordeel dat het geen last heeft van security issues, en dit is een voordeel bij erg veel zaken.

een java midlet vraagt toestemming voor onder andere de volgende zaken:
-toegang tot camera
-toegang tot internet
-zenden van een datagram
-toegang tot het adresboek

en zo zijn er nog een heleboel andere zaken.

Indien java niet aan zijn snelheid en security issues gaat werken krijgen ze het m.i. erg lastig. Zeker nu ook flash in de nabije toekomst op de mobiel gaat verschijnen.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 18:13
Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 17:42:
C++ heeft het voordeel dat het geen last heeft van security issues, en dit is een voordeel bij erg veel zaken.
Wat bedoel je met die 'security issues'? Mij lijkt een C++ applicatie, die in principe alle vrijheid heeft, theoretisch veel onveiliger dan een Java-applet die in een sandbox draait, juist omdat de applet overal toestemming voor moet vragen.

Verwijderd

De veiligheid is het voordeel van java.

Maar het is voor veel applicaties niet wenselijk om waarschuwingsberichten te ontvangen als een programma bijvoorbeeld toegang vraagt tot de camera o.i.d.

Bij applicaties die via httpConnections bijvoorbeeld images of xml-feeds ophalen is het ook niet handig dat er elke keer dat er geconnect wordt een beveiliging pop-up verschijnt.

Het is voor een gebruiker wel mogelijk om in te stellen dat deze pop-up maar een keer verschijnt (op de meeste toestellen althans), maar het blijft een bron van irritatie. En voor newby's is het moeilijk te begrijpen welke keuze ze moeten maken in zo'n geval, wat weer leidt tot verwarring en een negatievere gebruikservaring.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 18:09 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 18:13
Volgens mij zijn dat allemaal gevolgen van de manier waarop de security manager op die telefoon werkt. Ik meen dat je ook default policies kunt instellen die veel minder restrictief zijn. Het is op die manier een keuze van de leverancier van het besturingssyteem of ze de Java omgeving veilig aanleveren of eenvoudig alle functionaliteit beschikbaar maken.

Overigens is het op de PC zo dat Java applicaties (die dus lokaal geïnstalleerd zijn) ook niet aan restricties onderhevig zijn. Wat dat betreft hebben ze dus dezelfde mogelijkheden als native applicaties, behalve dat die laatste helemaal niet automatisch (in applet-vorm) gestart kunnen worden.

• pling
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 21:07

pling

Lekker Kepjoeteren

Volgens mij is security niet echt de issue. Wel een issue is, dat wanneer de java api (van de telefoon) geen toegang tot de camera geeft (of infrarood, of bluetooth, of andere media), dan heb je geen toegang tot de camera(of etc, etc). Bij C++ heb je in het algemeen meer toegang tot de verschillende mogelijkheden van de telefoon, waarschijnlijk omdat je direct in geheugen adressen kan frutten. Java draait in een virtuele machine.

Een C++ platform op een aantal telefoons is www.mophun.com oa voor de T610 / T630.

• pling
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 21:07

pling

Lekker Kepjoeteren

Nog een tip: www.eclipse.org voor java (beste java editor around, bovendien gratiz), eclipseme.sourceforge.net (een prima plugin voor eclipse voor java development op telefoons). Kan je helemaal los gaan :P.

Verwijderd

Heb zelf ook ooit geprobeert applicaties te schrijven voor een mobiele telefoon. Java vind ik persoonlijk niet echt een fijne taal. Toen ik hoorde dat Macromedia bezig is met Flash Lite ben ik gestopt met het mobiele verhaal.

Wanneer Macromedia Flash de standaard wordt voor mobiele toepassingen is het voor veel meer ontwikkelaars mogelijk een applicatie te schrijven.

Zie ook: http://www.macromedia.com..._in/tevans_flashlite.html
Pagina: 1