Nou, ik ben blij dat er eindelijk hier een beetje aandacht wordt geschonken aan dit onderwerp

Had laatst ook al eens een vraag gesteld over j2me, maar de interesse hierin is zeer beperkt.
Ik ben de laatste tijd namelijk bezig met het programmeren voor mobiele telefoons. Dan zijn er (buiten wap/web pagina's na) de volgende opties:
1) J2ME : ook wel bekend als de midp 1.0 standaard. Dit is dus een standaard waaraan alle java telefoons moeten voldoen. Dit betekent dus ook dat dit telefoon onafhankelijk is. Maar dit valt in de praktijk nog wel eens tegen (voornamelijk bij spellen), omdat je dan toch kampt met dingen zoals verschillende schermgrootte, verschil in aantal kleuren, verschil processor snelheid. Dit komt omdat de midp standaard minimale specificaties voorschrijft. Daarnaast is het zo dat de implementatie van java per telefoon verschilt, dus je textbox ziet er niet op elke telefoon hetzelfde uit. Mijn persoonlijke ervaring tot nu toe is dat het best prettig en makkelijk werkt, maar daarentegen ook wel beperkt is qua functionaliteit. Genoeg tools en informatie is hiervoor te vinden.
2) Symbian C++ : je kunt dus een c++ programma schrijven voor je telefoon. Het aantal telefoons wat je zo bereikt is wel erg beperkt, namelijk nokia 7650, nokia 3650 en de se p800. En dan zit er zelfs nog verschil tussen de nokia (versie 6.x van symbian) en de p800 (versie 7.0). Dus je kunt geen programma maken wat meteen op alle drie werkt (er zit dacht ik voornamelijk verschil in user interface). Ook hier zijn genoeg tools voor te vinden compleet met emulator en al, maar persoonlijk heb ik wel eens gekeken naar het programmeren hiervoor omdat het toch een stuk moeilijker is (i.v.m. j2me) en je bereikt maar een beperkt aantal telefoons.
3) Personal Java : weet er eerlijk gezegd niet zoveel van maar het is dacht ik ook een soort van afgeslankte versie van java (wel een stuk uitgebreider dan j2me). Het probleem hiermee is dat het maar door een zeer beperkt aantal telefoons wordt ondersteunt (de enige die me zo te binnen schiet is de se p800). Dacht wel dat het redelijk veel te vinden is op pda's.
Nu even terugkomend op je .net vraag

Ik heb indertijd met het uitkomen van de mobile information toolkit (zo heet ie dacht ik) ook gekeken naar de mogelijkheden hiervan. Op zich het idee hierachter is super. In het kort komt het er inderdaad op neer dat jij als ontwikkelaar een pagina maakt. Deze pagina sla je dan op op je webserver. Als nu een device een request doet naar je pagina dan stuurt dat device een code mee waaraan het .net framework kan zien wat de specificaties zijn van het device. Naar gelang deze specificaties genereerd hij de webpagina en stuur deze dan terug naar het device. Dat is dacht ik grofweg het idee. Het grote voordeel hieraan is dat je niet meer je webpagina hoeft te tweaken voor elk apart device (dit doet het .net framework dus voor je). Weet alleen niet hoe het zit met de support voor de devices. Toen ik de toolkit onderzocht zaten ze dacht ik op iets van 80 devices (dit loopt van pagers, pda's tot nokia telefoons. De lijst hiervan heb je snel gevonden bij ms). Je kunt trouwens ook specifieke devices zelf toevoegen, maar of dit makkelijk is weet ik niet. Zoek maar eens op de .net show bij ms. Hier kun je dan een videofragment bekijken van 1 uur met uitleg hierover (aanrader als je hiermee verder wil). Heb hem thuis wel al geinstalleerd maar heb er nog nix mee gedaan

Dacht trouwens dat er met de nieuwe visual studio ook een geintegreerde mobile toolkit (webforms) kwam.
Hopelijk verklaart dit het een en ander
Edit : het opvragen van je webpagina kost natuurlijk wel dataverkeer en brengt dus kosten met zich mee. Ik weet niet precies wat je wil maken of doen, maar de meeste gebruikers staan nog niet te springen hierom (betalen voor services).
[
Voor 7% gewijzigd door
ProgrammerX op 09-04-2003 10:40
]