[digicam]Fuji Finepix A202,beetje zon->overbelicht

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-02 15:30

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
Mn ouders hebben met kerst een Fuji A202 camera aangeschaft en zijn daar 3 weken terug op vakantie beetje plaatjes mee gaan schieten.

toen ze terug kwamen begon mn vader nogal te klagen dat de foto's snel overbelicht waren en ik nam (uiteraard :9) aan dat hij de instellingen niet lekker had staan.

Afgelopen weekend ben ik zelf aan de slag geweest met dat ding en vanalles aan instellingen geprobeerd, maar ook ik krijg bij de minste of geringste zon heel snel overbelichte foto's. Ik weet dat je niet tegen de zon in kan schieten, maar zelfs als de zon schijnt in mn rug op een duinlandschap is de foto super bleek of andere artifacten. Op de computer is dit nog redelijk te fixen maar mooi ziet het er niet uit.

De EV heb ik op zn hoogst gezet, de witbalans op zonneschijn, maar zelfs dat mocht niet baten, heel snel overbelichte kiekjes en verkleuringen in beeld (paarse vlakken die er niet horen)

Ik heb de search gebruikt, maar een topic wat er echt over gaat ben ik niet tegengekomen. en de tips die er te vinden zijn (over AV en witbalans) schijnen weinig invloed te hebben.

Heeft er iemand een idee hoe ik, met mooi zonnig weer, ook gewoon mooie plaatjes kan schieten, want als ik op vakantie ben naar een zonnig landje kan ik dat op deze manier wel schuddelen.

Als dit gewoon een algemeen probleem is van digi camera's an sich, kan dan iemand een makkelijk programmaatje adviseren wat foto's achter elkaar makkelijk kan corrigeren, want 150x overbelichte kiekjes gaan zitten editten is ook hondenwerk voor een aantal leuke weekend kiekjes.

Breek je nek voorzichtig

Verwijderd

Staat de lichtmeting op 1 punt ingesteld?
Met de meeste camera's kan je ook een gemiddelde nemen van meerdere punten, dus dan heb je minder kans op overbelichting.

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
hoe bedoel je dat? ik ben een digicam noob wat dat betreft dus beetje uitleg kan geen kwaad :)

Breek je nek voorzichtig

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-03 02:24

Floor-is

5.2

Volgens mij heb je die EV instelling precies verkeerd om gedaan, tenminste: als ik het goed lees:
De EV heb ik op zn hoogst gezet, de witbalans op zonneschijn, maar zelfs dat mocht niet baten, heel snel overbelichte kiekjes en verkleuringen in beeld (paarse vlakken die er niet horen)
Ik ga er dan even van iut dat je +2.0 hebt gedaan. Wat je dan doet is feitelijk de sluitertijd verlengen en de EV lager maken.

Quote van DPreview:
Exposure Compensation is the ability to override the cameras metered exposure by a preset value normally in the range of -2 to +2 EV in 0.3 EV steps. For instance if your camera metered a scene at 1/60s F5.6 (11 EV) and you had an exposure compensation of +0.7 EV it would actually take the shot with an exposure of 1/40s F5.6 (10.3 EV), yes inverse of what you'd expected but it would be even more confusing for +VE to produce darker images and -VE to produce lighter images.
Als je dus -2.0 zou doen, zou de sluitertijd nog korter worden en de EV nog hoger.. Wat een positief effect moet hebben op de bleekheid.

Wellicht kan je ook met het diafragma iets doen, in dit geval iets kleiner maken (hogere F-waarde), wat een positief effect kan hebben.

Heb je per ongeluk een voorbeeldfoto?

[Edit] Bij de weg: als je iets wilt weten over digi-fotografie: http://www.dpreview.com/learn/glossary
Er is een groot verschil tussen digi en analoog ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Floor-is op 08-04-2003 17:28 ]

Bericht hierboven

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
je kan bar weinig instellen, alleen de EV en de whitebalance dus veel valt er niet te spelen, als ik zou weten waar ik die fotoos heen moet trappen dan zou ik t doen :)

Breek je nek voorzichtig

• Floor-is

Floor-is

5.2

Euh mail dan maar, kwak ik ze wel online (vanaaf anders ofzo)

Bericht hierboven

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
zodra ik tijd heb zal ik dat doen

Breek je nek voorzichtig

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
Floris? keb je de foto's gemailed

Breek je nek voorzichtig

• Floor-is

Floor-is

5.2

Nummer 1
Nummer 2

Voor zover ik weet kan je niet zo heel veel instellen bij deze camera, je hebt de EV al aangepakt, dat zou je nog kunnen doen in de andere richting, zoals ik hierboven al beschreef, maar aan de foto's te zien gaat dat niet echt helpen.

De sluitertijd kan je niet aanpassen zei je, dus het lijkt er op dat je weinig kunt doen... Wellicht kan je met een aantal van deze foto's op CD eens teruggaan naar de winkel. Het lijkt me dat er een probleem is met de camera en niet met de instellingen, als dit ding op 'auto' staat en je krijgt dergelijke foto's, dan is er iets goed mis.

[Edit]Het is ook niet een ISO die op 400 of hoger staat he?

[ Voor 7% gewijzigd door Floor-is op 09-04-2003 19:53 ]

Bericht hierboven

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:16
't Lijkt mij inderdaad niet goed, zoals Floris al zegt. Op AUTO staan eigenlijk altijd alle instellingen volledig op automatisch. Je kunt dan eigenlijk als 'fotograaf' niks fout doen. Dit lijkt me dus een software-probleempje.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
als ik me foto's voor de geest haal van brakke cams komen deze foto's me toch vrij bekend voor...

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Zelf heb k de A201 (voorganger ;)). Die foto's zien er toch iets beter uit. Dit lijkt idd een ander probleem dan gewoon een instelling :P

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
tsja foto nummer 1 is automatisch genomen en foto 2 met de EV waarden op zn donkerst en witbalans op zonneschijn (weet nu ff niet of dat positief of negatief is maar heb het wel gezien in resultaat) dus jullie denken dat het een probleem met de camera is?

de camera is via internet gekocht, dus misschien een idee om langs de lokale fotoboer te gaan en daar te vragen? want dit lijkt me idd niet normaal zo overbelicht.

Owja en Floris nog bedankt voor het plaatsen van de foto's, en iso staat vast op 100 en is niet te wijzigen (d8 lekker makkelijk niet te veel opties geven kan t ook niet misgaan :P maar de 1MP camera van mn broer schiet nog nettere platen met zonneschijn)

Breek je nek voorzichtig

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als dat ding vaststaat op ISO 100, en in auto-mode, is er waarschijnlijk iets dik mis met je camera; die moet bij zulke belichtingen echt richting de 1/250 sluiter, misschien 1/500 gaan springen lijkt mij... dan worden dat soort foto's opeens flink wat aangenamer. En als ik ook die strepen op die tweede foto zie... da's niet goed Afbeeldingslocatie: http://forum.fok.nl/i/s/nooo.gif

Verwijderd

nou ik heb een fujifilm finepix 2800 zoom en daar kan je zonder problemen mee tegen de zon inschieten hoor zonder problemen

en als ik die foto's van je zo zie
is dr meer aan de hand dan instellingen waarschijnlijk

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2003 21:04 ]

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
als er veel licht is hoor je de sluiter of wat het ook moge wezen luid tikken, dus bij foto's zoals die buiten, bij binnen foto's doet hij dit niet, zou daar wat aan de hand kunnen zijn of is dat normaal?

bovendien nog iets apparts, als je in die licht situatie naar het LCD kijkt ziet de foto er duidelijk uit, maar als je dan de foto maakt is hij vervolgens overbelicht, lijkt me toch ook niet normaal? :S

[ Voor 36% gewijzigd door The PyroPath op 09-04-2003 21:11 ]

Breek je nek voorzichtig

Verwijderd

The_PyroPath schreef op 09 April 2003 @ 21:08:
als er veel licht is hoor je de sluiter of wat het ook moge wezen luid tikken, dus bij foto's zoals die buiten, bij binnen foto's doet hij dit niet, zou daar wat aan de hand kunnen zijn of is dat normaal?
nou die sluiter opzicht hoor je altijd wel
alleen blijft ie soms langer open dan anders
mijn cam heeft niet eens een meganische sluiter alleen een digitale
hij blankt gewoon de ccd bij mij
maar is zeer verstandig je cam na te laten kijken ergens

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
hmmz tsja tis jammer dak t jullie niet kan laten horen, maar hij maakt dus echt een tik als ik bijvoorbeeld tegen de TL ofzo inmaak, maar normaal op mn kamer niet.

Breek je nek voorzichtig

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-02 17:18

IvoB

Prutst er rustig op los

heb je al eens naar het schakelaartje op de voorkant gekeken? De staat op mijn A202 op de bergjes ipv de bloem.

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
ja das het macro schakelaartje, weinig met belichting te maken verder, maar toch bednakt voor de moeite

Breek je nek voorzichtig

Verwijderd

IvoB schreef op 09 April 2003 @ 21:17:
heb je al eens naar het schakelaartje op de voorkant gekeken? De staat op mijn A202 op de bergjes ipv de bloem.
das macro mode of normaal dus voor closeups of normaal

Verwijderd

The_PyroPath schreef op 09 April 2003 @ 21:12:
hmmz tsja tis jammer dak t jullie niet kan laten horen, maar hij maakt dus echt een tik als ik bijvoorbeeld tegen de TL ofzo inmaak, maar normaal op mn kamer niet.
Dat is een ND-filter om het teveel aan licht te compenseren, een soort zonnebril dus die automagisch naar voren klapt. :)

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik heb hetzelfde fototoestel als je ouders maar die van mij maakt toch echt heel andere foto's. Soms zelfs een beetje te donker naar mijn zin. Ik raad je dus aan om hem gewoon terug te brengen.
Dit was bv. een foto schuin tegen de zon in (dus fout genomen):
Afbeeldingslocatie: http://62.238.224.118/pics/got/autol.jpg
en dit een normale:
Afbeeldingslocatie: http://62.238.224.118/pics/got/natuurl.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door WouterG op 09-04-2003 22:43 ]

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Fuji heeft een eigen servicecenter. Mijn camera heeft een witte pixel op foto's zonder flitser gemaakt... heel vaag. K hou hand voor scherm en krijg zwarte foto. Bij die met flits helemaal zwart en zonder flits zwart maar 1 wit puntje... heel raar. Had er over gebeld en k kon m opsturen, maan niet moeite genomen voor die ene pixel

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• The PyroPath

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Topicstarter
heb je misschien ook het adres van dat centrum bij de hand, en kan ik dat gewoon doen om de winkel waar ik hem gekocht heb heen of is het slimmer hem terug te sturen naar de winkel waar hij vandaan komt?

Breek je nek voorzichtig

• Vodgen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-02 15:19
Technische dienst, Servicecentrum
Fodor Servicecentrum B.V.
Hoevenseweg 43
4877LA Etten Leur
T 010-2812345 ( algemeen)
T 010- 2812580 (Voor informatie over reparaties)

Je kunt er gewoon heen. Buiten de winkel om. Neem wel de groene garantie kaart mee anders nemen ze hem niet in.

Fuji heeft trouwens wel top service. Dus maak je geen zorgen.
Mijn 5 weken oude camera (A303) bleef in de macrostand staan. Draaien aan de instelring had geen effect. Daar het voor mij niet al te ver is naar Etten-Leur ben ik ff langs gereden.
Monteur heeft er direct naar gekeken en vermoedde dat hert niet 1,2,3 gerepareerd kon worden. Kreeg ik zomaar een splinternieuwe :)

[ Voor 10% gewijzigd door Vodgen op 10-04-2003 16:01 ]

Pagina: 1