[Win32 alg] Messenger API onder XP

Pagina: 1
Acties:

• Wortelpudding
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou graag een add-on schrijven voor MSN Messenger 5, maar het probleem is dat de API onder XP gelocked is. Nu heeft patchou het voor mekaar gekregen om een behoorlijk geavanceerde add-on te schrijven die ook onder Windows XP werkt.
Iemand een idee hoe hij dat gedaan heeft?
Het toevoegen van menu-items is niet moeilijk, daarvoor kun je het MSN Messenger window subclassen. De moeilijkheid (volgens mij) is de functionaliteit om automatisch messages te sturen, en de online-status te veranderen.

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Wat ik wel weet is dat je op trage pc's bij MSN plus ziet hoe de automessages "ingetikt" worden in je chatvenster....
Heb je daar wat aan?

• Wortelpudding
  • Niet online
Hmmm, zou hij dan toch alles mbv subclassing doen?

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
ik weet niet precies wat subclassing is... Het is trouwens zo dat wat ik zei zo was bij MSN Plus! 1.x, ik heb 2.x nog nooit in actie gezien op een oude computer. Volgens mij heeft Patchou wel contact gehad met microsoft wat betreft de API, toen MSN 5.0 uitkwam.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:12

alienfruit

the alien you never expected

:-) Importeer de TypeLibrary voor MSN Messagner eens in je programmeer omgeving

• Wortelpudding
  • Niet online
alienfruit schreef op 08 April 2003 @ 16:43:
:-) Importeer de TypeLibrary voor MSN Messagner eens in je programmeer omgeving
Dat werkt alleen goed als je geen XP gebruikt... Met XP werkt dat gewoon niet.

Verwijderd

Wortelpudding schreef op 08 April 2003 @ 16:50:
[...]
Ik heb vroeger een msn website gehad en daar ben ik mee gestopt omdat msn5 eraan kwam. Daardoor werken de bots niet meer maar ik had wel eens contact met patchou .. Ik weet wel dat hij het met c++ heeft gemaakt maar hoe hij de API's van het programma heeft gevonden wilde hij nog niet zeggen.

Hij heeft in iedergeval wel gebruik gemaakt van MSDN en van een aantal dlls van msn .. Vraag niet welke want dat weet ik niet .. Maar je kan ik iedergeval met vb geen bots meer voor msn5 maken .. dan moet je met c++ gaan werken wil je dat gaan doen >:)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Wortelpudding schreef op 08 April 2003 @ 16:50:
[...]
Kan je me dat eens uitleggen?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Wortelpudding
  • Niet online
Creepy schreef op 09 April 2003 @ 08:44:
[...]
Kan je me dat eens uitleggen?
MSN messenger stelt z'n API beschikbaar met behulp van COM objecten. Dit is nog steeds zo, maar het werkt alleen onder windows versies lager dan XP. Onder Windows XP zijn deze COM objecten (sinds versie 5) niet meer toegankelijk; ze zijn niet meer in de registry te vinden en dus ook niet meer te importeren mbv Visual Basic. Ik heb geprobeerd dit te doen met Borland C++ Builder. Het was mogelijk om de typelibraries te importeren, maar het instantieren van zo'n COM object was niet mogelijk.
Onder Windows 98/me/2000 werkt dit allemaal prima (zij het dat de API sinds versie 5 een stuk minder uitgebreid is geworden).

• riezebosch
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06 17:10
Moet je is contact opnemen met [url href=www.dmsn.nl]dMSN[/url]. Die gasten is het klaarblijkelijk ook gelukt :r

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

• Wortelpudding
  • Niet online
riezebosch schreef op 09 April 2003 @ 23:53:
Moet je is contact opnemen met [url href=www.dmsn.nl]dMSN[/url]. Die gasten is het klaarblijkelijk ook gelukt :r
Hmmmm, dMSN is een MSN client geschreven in Java, geen plugin op de officiele MSN messenger :O

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Wortelpudding schreef op 09 april 2003 @ 13:40:
[...]
MSN messenger stelt z'n API beschikbaar met behulp van COM objecten. Dit is nog steeds zo, maar het werkt alleen onder windows versies lager dan XP. Onder Windows XP zijn deze COM objecten (sinds versie 5) niet meer toegankelijk; ze zijn niet meer in de registry te vinden en dus ook niet meer te importeren mbv Visual Basic. Ik heb geprobeerd dit te doen met Borland C++ Builder. Het was mogelijk om de typelibraries te importeren, maar het instantieren van zo'n COM object was niet mogelijk.
Onder Windows 98/me/2000 werkt dit allemaal prima (zij het dat de API sinds versie 5 een stuk minder uitgebreid is geworden).
Als je de GUID's toch weet kun je dat toch alsnog met de hand doen? Ik gok dat het verschil hem erin zit dat Messenger ietwat lomp geintegreerd is in XP, maar tis niet alsof de IID van de interfaces die je wilt gebruiken veranderd zullen zijn, en andere CLSID's lijkt me bijna net zo sterk.

Professionele website nodig?

• Wortelpudding
  • Niet online
curry684 schreef op 10 april 2003 @ 01:02:
Als je de GUID's toch weet kun je dat toch alsnog met de hand doen? Ik gok dat het verschil hem erin zit dat Messenger ietwat lomp geintegreerd is in XP, maar tis niet alsof de IID van de interfaces die je wilt gebruiken veranderd zullen zijn, en andere CLSID's lijkt me bijna net zo sterk.
Ja, maar de objecten zijn niet geregistreerd in de registry. Ik heb geprobeerd om de typelibraries in Borland C++ Builder te importeren en dat ging goed. Het lukte me alleen niet om een instance van het object IMessenger te maken. Ik kreeg dan een fout terug.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Ik bedoelde dus dat je dan toch zelf ff hard in de registry kunt porren als desbetreffende entries er niet zijn.

En IMessenger instantieren failed sowieso, prefix I impliceert nl. een interface :P

Professionele website nodig?

• Wortelpudding
  • Niet online
Hmmm, ik heb met ResHacker de typelibraries uit msnmsgr.exe gehaald. Vervolgens kijk ik naar de GUID van de 'Messenger' coclass (dit is B69003B3-C55E-4B48-836C-BC5946FC3B28) en zoek dit op in de registry. Blijkt dat het bijbehorende ProgID 'Messenger.UIAutomation.1' is. Terwijl hij (kijkend naar de typelib) volgens mij 'MessengerAPI.Messenger' zou moeten heten (de typelib heet 'MessengerAPI'). :?
Vaag...

• Wortelpudding
  • Niet online
* Wortelpudding geeft dit topic een genadeloos harde schop :P

Ok, ik ben erachter gekomen dat de in m'n vorige reply genoemde GUID's van Windows Messenger zijn. Voor Windows Messenger kun je wel de API gebruiken onder Windows XP. Helaas ben ik niet al te enthausiast over Windows Messenger (ook niet de nieuwste 4.7), dus die ga ik niet installeren.

Iemand nog tips?
Pagina: 1