Toon posts:

Progje voor HD disablen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een EXTRA hd in mijn pc zitten...... maar die maakt ontzetten veel noise..... meer als een gem fan..heel hoogtonig enzo.

Aangezien ik hem alleen gebruik @ lan's en dat soort dingen, kan ie best wel disabled worden.

Alleen het gaat erom dus dat ie niet meer spint. nu kan je wel @ windows zeggen dat ie idle gaat na 3 min ( energie-beheer )...alleen 9 van de 10 progje die je opstart ( install oid ) dan gaan ze toegang tot die HD opvragen....en dan moet ik eerst weer starten.

Nu zoek ik dus een programma oid om die HD te disablen....dus helemaal UIT.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-08 09:12

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Je kunt toch ook de stroom en datakabel uittrekken?!?! :/

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Djoekie schreef op 08 April 2003 @ 12:53:
wat heeft dat nou voor zin, moet ie iedere keer als hij de hd nodig heeft zn comp openbreken en de stekker aan/uit doen. Is ook niet goed voor de stekker en de snoeren. Je kan anders misshien in bios uitschakelen, misshien wel onhandig,maar kan zo nix bedenken. 8)7

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-08 13:05
Djoekie schreef op 08 april 2003 @ 12:53:
Lijkt me idd in dit geval de ideale oplossing, kleinie moeite lijkt me als tie alleen voor lans nodig is.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 22:31

SilentSimon

Have you been hopped?

anders een schakelaar maken om de voeding van je hd te schakelen, baybusje oid

Verwijderd

en toch blijf ik vinden dat iedere keer dat het niet goed is. Iedere keer stekker erin en eruit. Na een aantal keer is da stekkertje naar de knoppen

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 16:26

Elektronicanet

Leds do it!

[deels hardwarematige oplossing]
Je zou misschien relais (meervoud :p) tussen je voeding en je harddisk kunnen zetten, en die bv. via de parallelle poort met een simpel programmaatje aan kunnen sturen.
[/deels hardwarematige oplossing]

Nederlander in België

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-08 09:12

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 12:55:
[...]
wat heeft dat nou voor zin, moet ie iedere keer als hij de hd nodig heeft zn comp openbreken en de stekker aan/uit doen. Is ook niet goed voor de stekker en de snoeren. Je kan anders misshien in bios uitschakelen, misshien wel onhandig,maar kan zo nix bedenken. 8)7
Ik weet natuurlijk niet wat voor een kast hij heeft, maar de meeste kasten kun je wel voorzien van thumbscrews. Stekkerslijtage heb ik nog niet meegemaakt en ik hang wel vaker in m'n kast te rommelen. Je moet alleen opppassen met de datakabel als je die te schuin uittrekt kunnen wat HD-pinnetjes krom gaan.

[-edit-]Jongens, ik bedenk me net de beste oplossing van ze allemaal....een verwisselbare HD-bracket!!!! 8)7 |:( [-edit-]

Afbeeldingslocatie: http://www.space-promotion.nl/media/ez_swap_2.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Dukey op 08-04-2003 13:08 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-08 09:31

Adonias

Oe! Buttons :9

Ik denk dat "on the fly" een hdd uitzetten niet zo heel verstandig is... beter is idd de baybus en dan wel op letten dat de PC uit of aanstaat als je de hdd uit/aan zet.

Verwijderd

en als je in het bios the secondary hd disabled ?

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:58
hdd rack dan maar?

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 18:43

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Je kunt ook in windows gewoon de toegang tot de schijf verbieden, daarmee voorkom je denk ik ook wel dat hij op gaat spinnen, de schijf wordt dan namelijk ook niet meer getoond in de explorer. Natuurlijk gaat hij wel bij opstarten aan.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-05 15:25
Djoekie schreef op 08 April 2003 @ 13:02:
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat voor een kast hij heeft, maar de meeste kasten kun je wel voorzien van thumbscrews. Stekkerslijtage heb ik nog niet meegemaakt en ik hang wel vaker in m'n kast te rommelen. Je moet alleen opppassen met de datakabel als je die te schuin uittrekt kunnen wat HD-pinnetjes krom gaan.
Of je trekt er een pinnetje helemaal uit, zoals ik met mijn oude Quantum had :(. Dan sta je wel ff stom te kijken. Ik kon hem er gelukkig weer indrukken, waarna hij het weer prima deed :*).
[-edit-]Jongens, ik bedenk me net de beste oplossing van ze allemaal....een verwisselbare HD-bracket!!!! 8)7 |:( [-edit-]
Dan moet je wel een goede hebben. Als er brakkie stekkers zijn gebruikt, is het niet mogelijk om bijvoorbeeld UDMA-100 schijven te gebruiken :(. Check ook http://www.tweakers.net/nieuws/26116.

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-08 12:54
Verwijderd schreef op 08 april 2003 @ 12:55:
[...]
Ik denk dat het uitschakelen in de bios het handigst, makkelijkst en het beste is voor de HD..

/just my two cents..

- Maar je maakt wel wat mee! -

Verwijderd

Ja maar als je hem uitschakeld spint je hd nog niet down. Misschien twee hardware profielen maken en dan 'uitschakelen in dit profiel'. En dan hopen dat je programmatje nog werkt om hem te laten downspinnen.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 18:43

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Verwijderd schreef op 08 april 2003 @ 13:57:
Ja maar als je hem uitschakeld spint je hd nog niet down. Misschien twee hardware profielen maken en dan 'uitschakelen in dit profiel'. En dan hopen dat je programmatje nog werkt om hem te laten downspinnen.
hij gaat toch ook wel uit zichzelf stoppen met draaien, en waarschijnlijk kun je het ook hardwarematig instellen mbv een progje van je fabrikant hoe lang hij moet door blijven draaien.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-07 21:25
hmmm, hier ben ik ook al tijden naar op zoek. Zeker een oude maxtor schijf die zo piept. Ik weet dat als linux op die schijf staat dat windows de schijf met rust laat. Zodra de schijf leeg is of een windows format heeft dat windows inderdaad de schijf 9 van de 10 keer probeert te accessen

signature

Verwijderd

Is t niet makkelijk om gewoon zo'n drivebay te kopen. Als je je hd niet nodig hebt trek je m er gewoon 2cm uit en hij maakt geen contact meer:)
Die dingen krijg je tegenwoordig ook al bijna bij een pak melk.

Verwijderd

Topicstarter
HHAHAhhaha stekker eruit trekken....das een fijne oplossing..... :) vooral elke X case open en dicht..
okay.....goeie suggestie.....werkt ook zeer effectief......alleen dit zoek ik dus niet.

Dus toch iets meer als een prog......

in de bios kan ik hem wel disablen...tuurlijk maar dan spint ie nog.

en een meervoudige relais vind ik nogal omslachtig...en 1 schakelaar voor power wil niet dan moet je 1 die 4x alles uit schakeld anders krijg je err in bios en windows.
want dan krijg ie wel bv 5 volt maar de rest niet dus werkt de helft maar enzo.

een hdd bracked........is 1. te duur :D 2. Te omslachtig 3. kan ik er niet bij hebben ( waterkoeling enzo ).

Dus ik zit meer aan een windows progje te denken.

Verwijderd

kun je hem niet via een jumper verlagen van rpm , dit heb ik eens gelezen op een oude hdd

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 18:57:
kun je hem niet via een jumper verlagen van rpm , dit heb ik eens gelezen op een oude hdd
Daar kan ik helaas helemaal NIETS over vinden @ HD.

Verwijderd

Je kunt hem toch via tweakui (powertoys) uitschakelen. Energie beheer zorgt er dan wel weer voor dat ie na 3 mins stil valt. TweakUI is zowel voor XP als voor 98 / ME beschikbaar.
Geen enkel programma (buiten partition magic en consorten) zal de schijf nog benaderen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2003 12:51 ]

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
ik schakel hem uit in bios via tooltje cmos.com
zet die beide save (uit/aan) bestandjes op mijn bureaublad
op klikken om in bios uit/aan te zetten
wel herstart nodig

http://www.highfiber.com/~raster/cmos.zip deze bv.

[ Voor 14% gewijzigd door ajouin op 09-04-2003 14:37 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

soms kun je ook met de feature tool van ibm de drive in een minder luidruchtige mode zetten. dit heeft natuurlijk een beperkt effect op de data transfer maar dat is niet echt een isseu denk ik

Iperf

Pagina: 1