[mandrake9.1] Samba client en winXp

Pagina: 1
Acties:

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-05 10:30
Ik heb sinds een aantal dagen Mandrake 9.1 lopen en dat ziet er goed uit. Ik heb echter nog een paar problemen waar ik geen antwoord op vind.
Een ervan is hoe de zaak in te stellen dat ik mijn mp3 files die op een windows xp machine staan af kan spelen en mijn canon s600 printer die niet mooi print onder mandrake kan gebruiken via het netwerk vanaf de winxp machine.
Ik heb gezocht met google en ik vind alleen dingen over samba als server en linux als client. Ik wil dus andersom.

Op beide computers is een username jeroen met op beide computers hetzelfde wachtwoord xxxxx.

op de winxp machine staat printer en file sharing aan, en is de drive met de mp 3's geshared.

Beide hebben vaste ip's 192.168.0.1 en 192.168.0.50

De windows computer verdeeld internet en dat werkt prima

als ik de home directory open en dan links op lanbrowser klik komt bovin in de adresbalk alleen :
lan://localhost/ te staan

hoe dit in te stellen dat ik en de files kan benaderen en met de printer kan printen via de winxp machine (kan dit wel ?)

Verwijderd

Ja dat kan. Zie smbmount(voor de filesystems) en lpr(voor het printen) onder linux. Verder moet je op de windows box een file en een print share aanmaken, en het zou moeten werken.

• jp73
Ik heb het via Linneighborhood toegang tot mijn mp3 directory. Via Mandrake Control Center lukt het niet een mountpoint aan te maken, dit zou aan Win Xp liggen ?

Nu nog kunnen printen en weer een stap verder om windows vaarwel te zeggen....

Verwijderd

jp73 schreef op 08 April 2003 @ 21:30:
Ik heb het via Linneighborhood toegang tot mijn mp3 directory. Via Mandrake Control Center lukt het niet een mountpoint aan te maken, dit zou aan Win Xp liggen ?
Als jij gewoon shares aangemaakt hebt in Windows XP, dan moet het gewoon te mounten zijn, mits je kernel-support voor smbfs hebt en mits het mount-punt uiteraard aangemaakt is. Zie daarvoor ook het stukje in de nos faq FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 13/02

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2003 22:53 ]

• jp73
Ik heb het nog even gelaten hoe het was, dus een verbinding via Linneighborhood, en heb nu mijn printer op de WinXp machine gezet. De Canon driver geinstalleerd en via het netwerk de printer werkend gekregen.
Wat blijkt nu, de printkwaliteit is net zo slecht als wanneer ik hem rechtstreeks aan de Mandrake machine heb staan. Dat wil zeggen, de photo testpagina is zeer slecht, plaatjes zijn praktisch onherkenbaar.
Is hier iets aan te doen of moet ik aan een andere printer gaan denken ????

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Met samba heb ik weinig ervaring, maar het bestand /etc/fstab regelt eigenlijk alle mounts. Dan kun je via een initscript/service zoals ws. netfs je sambashare mounten, wat dan automatisch bij het booten kan.

Welke printerdriver gebruik je nu? De driver onder Windows? Dan zal Mandrake alleen maar een spool nodig hebben, en hoeft die geen driver te gebruiken. Als je onder Windows zelf print is het wel beter?
Als hij aan de Mandrake machine hangt kun je via printerdrake je printer instellen volgens de default/recommended driver. Je kunt ook een alternatieve driver kiezen, en kijken wat hij doet. Of in de advanced options de resolutie vergroten bijvoorbeeld. Als het misgaat kun je het altijd weer deleten, en de printerconfig opnieuw aanmaken. Krijg je er echt geen goede kwaliteit uit, dan zou je op Mandrake's bugzilla kunnen posten: http://qa.mandrakesoft.com/ Het feit bestaat namelijk dat net alle hardware getest wordt door betatesters, en dat het best zou kunnen dat hij verkeerd geconfigureerd wordt.

https://timelord.nl

• jp73
Ik heb een commerciele driver gevonden die wel goed werkt onder mandrake.
Nu ben ik alleen mijn netwerkverbinding weer kwijt.......
Nog maar even prutsen....

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 22:08
http://www.linuxprinting....ter.cgi?recnum=Canon-S600

Daar vind je alle informatie over hoe jouw printer het beste werkt onder (Mandrake) Linux.
Pagina: 1