[MIDI] Logic Audio veranderd instr. steeds terug!

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:18
Het lukt mij niet om een instrument van een bepaalde midi file te veranderen.

Ik heb begrepen dat er iets van "events" zijn, die het instrument steeds terugveranderen in piano. Ik wil één van de piano-partijen voor altijd veranderen in trompet. Zodat de partij die ik moet leren makkelijk te herkennen is.

Ik heb de beschikking over:
-Emagic Logic Audio Platinum 5
-Cakewalk Pro Audio 9

Maar het lukt me niet.

Als ik alle events verwijder, dan houdt de partij er helemaal mee op! Hoe kan ik in één keer alle events editten? Gewoon: deze partij voor altijd op trompet oid.

[ Voor 17% gewijzigd door pmeter op 08-04-2003 13:55 ]

Verwijderd

pmeter schreef op 08 April 2003 @ 11:18:
Ik heb begrepen dat er iets van "events" zijn, die het instrument steeds terugveranderen in piano. Ik wil één van de piano-partijen voor altijd veranderen in trompet. Zodat de partij die ik moet leren makkelijk te herkennen is.
Ja, dat is het. Maar je moet niet de 'note events' verwijderen. Je hebt 'program change' events, die gaan over je instrumenten. Het gebeurt inderdaad vaak dat er daarvan meerder in één track staan, de track steeds weer op een bep. instrument zettend.

Logic Audio ken ik niet goed. In Cakewalk heb je een Event Filter waar je de (reeksen van) events die je wilt bewerken (of verwijderen) kunt selecteren. In Cakewalk heten ze 'Bank/Patch changes'.

Ik zit hier niet op m'n eigen PC en ik kan er even niet opkomen welke opties je precies moet kiezen. Maar met een zoektocht in de helpfunctie naar 'Patch change' en 'event filter' moet je een heel eind kunnen komen.

Succes.

/edit
Of doe even een zoektocht naar FAQ met deze termen ('program change' 'event filter'). Vast wel iets te vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2003 13:00 ]

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

Je hebt in logic ook dat je per miditrack kunt instellen dat ie een aantal parameters doorgeeft aan je klankmodule als je op de track klikt, zoals volume en ook dus je instrument parameter... Als je bv op je module je sound veranderd en daarna weer in logic op de track klikt dan veranderd ie naar het instr. wat bij de track ingesteld staat... wat je dus beter kunt doen is, of dat uitzetten (uitvinken), of het instr. instellen binnen logic.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:56

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Het is sowieso erg slim & handig om wat extra ruimte in je sequencer te gooien (een paar seconden ofzo) voor het instellen van je MIDI omgeving, voordat de sequence echt begint. Daar kun je dan allerlei program changes etc. gooien om de juiste patches te kiezen. Als je de tijd lang genoeg neemt, dan hebben je externe apparaten voldoende tijd om de settings te verwerken voordat het MIDI-geweld losbarst. :)

Succes ermee iig.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• pmeter
Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 12:55:
[...]
Ja, dat is het. Maar je moet niet de 'note events' verwijderen. Je hebt 'program change' events, die gaan over je instrumenten. Het gebeurt inderdaad vaak dat er daarvan meerder in één track staan, de track steeds weer op een bep. instrument zettend.

Logic Audio ken ik niet goed. In Cakewalk heb je een Event Filter waar je de (reeksen van) events die je wilt bewerken (of verwijderen) kunt selecteren. In Cakewalk heten ze 'Bank/Patch changes'.
.........
Ik ben al iets wijzer, maar...

Ik heb gevonden:
edit > select > by filter
Vervolgens uit de lijst kiezen: "patch" > OK
Nu zijn, volgens mij alle patch-events, die de instrumenten kiezen (toch?) geselecteerd.

Alleen, nu ze geselecteer zijn, hoe verander ik ze? Ik kan in de "console" (ziet er uit als mixer) het instrument veranderen, die blijft staan, maar speelt, desondanks, toch piano. Ik kan ook doen:
insert > bank/patch change > veranderen in trompet oid.
Maar na "play", is deze terug naar piano.

Hoe edit ik de geselecteerde events?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

offtopic:
Hee hillie :) weer terug uit amerika? of ben je er nog steeds?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Hillie

Hillie

GW: Alweer enige tijd terug (sinds september :)), zit nu in Eindhoven. Afstuderen bij 's lands grootste electronicatoko.

Verwijderd

pmeter schreef op 08 April 2003 @ 15:42:
Ik heb gevonden:
edit > select > by filter
Vervolgens uit de lijst kiezen: "patch" > OK
Nu zijn, volgens mij alle patch-events, die de instrumenten kiezen (toch?) geselecteerd.

Alleen, nu ze geselecteer zijn, hoe verander ik ze? Ik kan in de "console" (ziet er uit als mixer) het instrument veranderen, die blijft staan, maar speelt, desondanks, toch piano. Ik kan ook doen:
insert > bank/patch change > veranderen in trompet oid.
Maar na "play", is deze terug naar piano.

Hoe edit ik de geselecteerde events?
Je hebt ze geselecteerd. Wat je wilt is toch dat de hele track hetzelfde instrument heeft? Dan delete je ze allemaal en stel je de track in op Trompet of whatever. Zolang je op één kanaal niet de hele tijd van instrument wilt verwisselen kun je dat het beste alleen aan het begin een Program Change meegeven.

Dat doe je inderdaad bijvoorbeeld door in de Console het instrument te veranderen. Dat blijft staan omdat dat vervolgens een soort default patch van je track wordt. Maar dat zegt nog niet dat 'ie niet meer luistert naar allerlei patch changes die verderop in de track staan. Dus die moet je deleten wil het goed gaan.

• djazete

djazete

steel

hebben we het nou over cakewalk of logic?

ALs er in logic toch een program change zit, dan kan je die eruithalen door je part te selecteren, en dan naar het windows menu te gaan en dan naar event list te gaan, dan zie je al je midi events in chronologische volgorde, en dan kan je jouw program change erin of eruit halen..

• Hillie

Hillie

djazete: Dat is toch met zo'n beetje iedere sequencer wel mogelijk? Meeste sequencers kun je alle events wel op een rijtje zetten (en er dan natuurlijk een tussenuit halen of bij zetten).

• pmeter
Nog even een laatste berichtje om te vertellen dat ik er uit ben gekomen. Het is eigenlijk heel simpel. Ik wist nl. niet HOE ik events moest editten. Dat moet zo (Cakewalk 9): rechtermuisknop op de partij (gele balk), dan "event list", dan het instrument (bij mij "accoustic piano" rechts boven in de tabel vol cijfers) aanklikken en veranderen.

Als je dat niet weet wordt het lastig! En de help: deze legt functies uit, maar vertelt nooit hoe je er komt! Ze vertellen hoe de Metronome toolbar werkt, maar niet hoe je deze oproept...

Ik moet maar eens een goed boek aanschaffen ;)
Bedankt voor alle hulp!

• djazete

djazete

steel

Hillie schreef op 09 April 2003 @ 14:14:
djazete: Dat is toch met zo'n beetje iedere sequencer wel mogelijk? Meeste sequencers kun je alle events wel op een rijtje zetten (en er dan natuurlijk een tussenuit halen of bij zetten).
mja maar men strooide met concrete, klik hier links om rechts af te slaan,

dus ik vroeg me af over welke seq. ze het hadden.. cakewalk dus.
Pagina: 1