Toon posts:

KT4V BIOS recovery wil niet lukken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een collega van mij heeft een nieuw mobo (KT4V) gekocht. Op dit bord heeft hij een Athlox processor (2100?) zitten. TIjdens het aanzetten merkte hij dat de processor aanduiding niet juist was (ik dacht 1100 ipv 2100). Hij heeft toen de FSB verhoogd van 100 naar 266 (!). Ergo..... zijn pc start niet meer op. Proc heeft ie getest op een ander bord en die doet het nog wel.

Na een CMOS clear volgens het boekje echter ook niet meer. Ik heb toen gesuggereerd om een BIOS recovery uit te voeren maar ik weet niet hoe dat moet. Volgens de MSI site even een bestandje downloaden en huppa zo gebeurt... Echter in de het pakketje zitten 4 bestandjes (2 tekstbestanden en een amifl827.exe en a6712vms.180 bestandje.

Volgens de handleiding....-->

Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk. e.g. Rename A569MS23.ROM to AMIBOOT.ROM

Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.

When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer.

Welk bestand moet ik nu renamen? Of heb ik iets over het hoofd gezien?

graag hulp!!!!

Ik heb al de search afgeschuimd, maar weinig bruikbaars gevonden.

BalusC
watte?

Door BalusC (HGM Harde Waren) - Monday 31 March 2003 13:44

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Welk bestand moet ik nu renamen?

--------------------------------------------------------------------------------
Euh, gewoon de AMI BIOS file dus..
quote:
Rename the desired AMI BIOS file

Duidelijk..............echter na dit gedaan te hebben komt er een mededeling "wrong CMOS settings" en is er geen enkele mogelijkheid om op te starten (er is met veschillende bios recovery files geprobeerd).

Iemand enig idee hoe dit dit probleem op te lossen is?

In dit geval dus de a6712vms.180

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
dat .180 bestand :),

maar dat was toch al gezegd :?

Verwijderd

je moet een jumper op je mobo verzetten... 133 mhz jumper. Dan zal ie werken. (hij zal standaard op 100 staan) En als je hem dan naar 266 zet zal ie niet werken :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je zou het jezelf en ons makkelijker cq duidelijker kunnen maken door gewoon gebruik te maken van [quote] en [/quote] of dit knopje Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/quote.gif.
Nu is jouw startpost een haast onleesbaar en onsamenhangend lap tekst.

Ik heb verder ook de titel verduidelijkt. Titels in de zin van "vervolg blabla" heeft werkelijk geen nut.

[ Voor 37% gewijzigd door BalusC op 08-04-2003 11:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
AMD_er schreef op 08 April 2003 @ 11:06:
dat .180 bestand :),

maar dat was toch al gezegd :?
klopt..........en is dus ook gedaan.

Alleen het probleem wat daarna optreedt............... wrong cmos setting..

• Maarten
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 11:21:
[...]

klopt..........en is dus ook gedaan.

Alleen het probleem wat daarna optreedt............... wrong cmos setting..
Heb je de jumper voor het schrijven naar de BIOS wel goed staan :?
en weet je zeker dat je de juiste recover BOIS hebt gedownload :?

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 08 april 2003 @ 11:19:
Je zou het jezelf en ons makkelijker cq duidelijker kunnen maken door gewoon gebruik te maken van [quote] en [/quote] of dit knopje [afbeelding].
Nu is jouw startpost een haast onleesbaar en onsamenhangend lap tekst.

Ik heb verder ook de titel verduidelijkt. Titels in de zin van "vervolg blabla" heeft werkelijk geen nut.
Wilde ik ook proberen.... het topic was al geclosed en ik weet niet hoe ik dat dan nog moet doen.
Wat betreft de titel, dank je wel is idd een stuk duidelijker!

Verwijderd

Topicstarter
AMD_er schreef op 08 April 2003 @ 11:23:
[...]

Heb je de jumper voor het schrijven naar de BIOS wel goed staan :?
en weet je zeker dat je de juiste recover BOIS hebt gedownload :?
Wat betreft het tweede.... volgens de officiele site was dit het juiste bestand (er staan meerdere versies, echter allen voor hetzelfde mobo)

Wat betreft het eerste.................. idd geen jumper verzet voor het flashen :? (wist ook dat niet... wat een nOOB he?)

• Maarten
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 11:28:
[...]

Wat betreft het tweede.... volgens de officiele site was dit het juiste bestand (er staan meerdere versies, echter allen voor hetzelfde mobo)

Wat betreft het eerste.................. idd geen jumper verzet voor het flashen :? (wist ook dat niet... wat een nOOB he?)
De jumper die je moet hebben staat in het boekje :)

Probeer de andere versie van MSI ook eens, wie weet (het is het proberen waard :) )

suc6 :)

Verwijderd

Er is helemaal geen jumper!!!!!!!!!!!!!!
Ik heb zelf dit wordt ook en standaar staat de fbg op 100. Je moet hem zelf op 133 zetten en al helemaal niet op 266!!!!!
Want dat loopt hij al als je hem op 133 zet want......133x2=266!!!

Verwijderd

Topicstarter
Daar waren we nu ook achter niksweerd.
Maar goed het is dus wel gebeurd en de bios recovery heeft niet (goed) gewerkt. En bedankt dat je me er op attent maakt dat er geen jumpertje is (lol).

Blijft dus alleen een andere bios recovery proberen over?

Verwijderd

batterijtje er een tijdje uitlaten :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 april 2003 @ 12:39:
batterijtje er een tijdje uitlaten :?
Is ook al gebeurt. Zonder resultaat.... :'(

Verwijderd

Topicstarter
Maar goed..........ik heb nog geen idee hoe ik die wrong CMOS settings weer goed krijg.
Ik heb het moederbord nu zelf onder handen. Ik heb de "This is AMI BIOS release" (version 1) als bios recovery gebruikt. Na de 4 beebjes zou het goed moeten zijn, echter nog steeds....wrong CMOS settings.

Helppppppppp

(Zou het kunnen dat de bios chip kaduuk is???)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2003 20:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
please........ elke suggestie is welkom

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, ik zou de mobo toch maar inruilen.

En wil je verder ook niet zo kicken binnen 24 uur? Zie ook Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) :)

Verwijderd

Bios geresset zonder de Power van de PSU gehaald te hebben lijkt te zijn gebeurt zoals ik het hier leest of verkeert of niet terug geplaatst in de originele staat voor het restarten.

Stroom moet er echt helemaal af,stekker eruit/PSU uitschakelen,jumper verzetten op pin 2&3 en vervolgens direct weer op de pinnetjes 1&2 terugplaatsen dan weer de de stekker erin/PSU wederom inschakelen.

Ik heb zelf een MSI 6712 bordje,waarschijnlijk dezelfde en heb al heel vaak een Clear CMOS gedaan middels dat op een geheel verkeerd,onhandig geplaatst jumpertje.
Zonder ooit enig probleem te hebben ondervonden.

Een nieuw BIOS chippie lijkt me nu de enige oplossing een "HotFlash" zou mischien een oplossing zijn hier heb je echter wel een speciale tang voor nodig.

Ps.Weet iemand of als je de stroom inschakeld of niet uitgeschakeld hebt of dan je BIOS naar de klote is of een ander onderdeel van je bordje.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 14:34:
Bios geresset zonder de Power van de PSU gehaald te hebben lijkt te zijn gebeurt zoals ik het hier leest of verkeert of niet terug geplaatst in de originele staat voor het restarten.

Stroom moet er echt helemaal af,stekker eruit/PSU uitschakelen,jumper verzetten op pin 2&3 en vervolgens direct weer op de pinnetjes 1&2 terugplaatsen dan weer de de stekker erin/PSU wederom inschakelen.
Ik heb idd alle power eraf gehad alvorens de cmos te clearen (stekker uit stopkontakt, aan/uit knopje even indrukken --> jumper (waar je idd nauwelijks bijkomt) verzet en weer terug, spanning er op en voila... nog niets!

Wat mij betreft mag dit topic dicht.... ik heb besloten het maar op te geven. Het advies aan mijn collega: ga maar eens terug met dat MOBO en kijk wat de leverancier er aan kan doen!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 16:23 ]

Pagina: 1