Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] 2564 eproms

Pagina: 1
Acties:

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Hi, ik ben op zoek naar minstens één 2564 eprom. Let op dat ik dus niet de standaard 2764 zoek, maar echt de 2564 (volgens mij alleen door TI gemaakt).

Als iemand er één of meerdere heeft liggen ben ik er wel in geinteresseerd. Als je weet waar ik ze zou kunnen krijgen, zou ik dat ook graag willen weten :).

edit:

Ik heb hem nodig om een ZX81 weer tot leven te wekken. Iemand heeft ooit de rom vervangen voor een 4118 ram. Geen idee waarom, maar zonder rom doet die ZX81 het natuurlijk niet :).

Ik zou ook een verloopvoetje kunnen maken voor een 2764 (de pinout is anders, maar het is verder allemaal compatible), maar dan wordt het geheel misschien te hoog voor in de behuizing.

[ Voor 37% gewijzigd door RetepV op 08-04-2003 11:02 ]

Macbook Pro

Verwijderd

Indien je geen 2564 vindt, moet je inderdaad een verloopstukje maken en de 2764;
Er zijn blijkbaar maar 2 adresingangen die verschillen tov elkaar.

Kun je geen klein printje maken met een paar jumpers en een IC-voet zodat je de 2764 en 2564 kunt gebruiken? Dat moet nog geen cm hoog zijn.

offtopic:
Zelf heb ik een Motorola 68000 print gemaakt ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2003 12:37 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Als er maar twee ingangen verschillen, kun je dan niet gewoon die twee pootjes omhoog buigen, chip in de socket zetten en met twee draadbrugjes kruisend die pootjes aansluiten?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik gok dat radio Twenthe in den haag ze nog wel zal hebben.

Verwijderd

Ik heb hier nog een complete ZX81 print incl. eprom voor je, belangstelling ?

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Het zijn iets meer dan twee ingangen, de 2764 heeft twee chip-select ingangen (maar ik heb nu ff de datasheets niet voor mijn neus) en er zijn nog wat adreslijnen verwisseld. Als ik in de BIN van de rom de bits op een slimme manier scramble moet het met heel weinig draadjes te doen zijn. Maar ja, een draadje meer of minder maakt ook niet meer uit natuurlijk :). Vervangen door een 2764 is eigenlijk een laatste optie.

Ik zou het dan doen zoals AcouSE beschrijft, als je dan toch eenmaal aan het hacken bent... :+ als ik een low-profile voetje gebruik kan het misschien toch net passen.

Ik heb op het net nog gezocht naar 2564 eproms, maar die zijn ECHT schaars, zeg :). Ik heb een tijdje terug een paar 2532 eproms gekocht, maar die waren een heel stuk makkelijker te vinden.

Macbook Pro

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 15:11:
Ik heb hier nog een complete ZX81 print incl. eprom voor je, belangstelling ?
Hmm, ik wou je mailen, maar je profiel is wel heel erg leeg :).

Yep, ik heb wel belangstelling. Ik zag dat je in Almere woont, ik zou langs kunnen komen. Heb je toevallig ook nog een behuizing liggen? Bij die van mij heeft de vorige eigenaar de keyboard folie aan flarden gerukt. Ik kan die wel repareren (met veel moeite), maar dan moet ik nog maar zien of het toets-gedeelte nog werkt.

Mail me anders even, zie mijn profiel.

Voor andere mensen die dit mogelijk lezen: ik ben altijd wel geinteresseerd in dump van oude (home)computers (jaren '80 en eerder), en voornamelijk printplaten vanwege de onderdelen die erop zitten. Heb je een defecte printplaat van een oude homecomputer liggen? Who you gonna call? RetepV! :+

Macbook Pro

Verwijderd

Kok onderdelen in Leiden heeft ze ook!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat je ook kunt doen is een externe rom plaatsen. Zo kun je een 2764 gebruiken, die je op een printje aan de achterkant er op klikt!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Kan je niet gewoon een stukje print nemen, daar de 2764 op solderen, vervolgens een stukje platte kabel en die aan een icvoetje solderen, met de draadjes op de juiste manier verwisseld? Dan kan je die 2764 misschien wel ergens anders in de behuizing kwijt. (let wel, ik ken die zx81 totaal niet en ik weet ook niet of dat wat uitmaakt of de draadjes langer zijn maar het klinkt oud, dus dat zal wel niet).

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Volgens mij ben ik vergeten te replyen dat het gelukt is.

Het is dus gelukt! :+

Het bleek dat de originele rom een 2364 was. Dat is een 8Kx8 rom met 24 pootjes i.p.v. 28 pootjes. De ZX81 kan wel in de plaats van de 24-pins 2364 een 28-pins 2564 hebben, ik heb het doorgemeten.

Maar wat ik uiteindelijk heb gedaan is een 24-pens voetje gepakt en daar de 2764 in gestopt. Bepaalde pootjes heb ik buiten het voetje laten hangen en daar draadjes aan gesoldeerd. Vervolgens die draadjes op andere plekken in het voetje gestopt, en voila, een 2764 die een 2364 nadoet. En het blijkt dat het ook nog in de behuizing past. Ik had foto's gemaakt, maar die moet ik nog ergens uploaden. Niet echt boeiende foto's, maar ja, webspace is gratis :+.

Inmiddels heb ik een paar 2564's binnengekregen en die ga ik van het weekend even proberen. Achteraf waren ze dus niet nodig. Maar ja, ik vind in de toekomst vast wel weer iets waar ze wel in nodig zijn, dus ze zijn altijd welkom :).

Sayang, had jij me nou gemailed? Volgens mij nog niet.

Macbook Pro

Pagina: 1