[linux] dmesg geeft HD fouten

Pagina: 1
Acties:

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Haloa, ik draai een debian server met kernel 2.4.18 op een c-400 met een maxtor 10 gig 5200 toeren hd.

Nou krijg ik dus deze melding met dmesg:

hda: drive_cmd: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hda: drive_cmd: error=0x04 { DriveStatusError }

Op het internet is niemand het met elkaar eens, de ene zegt dat het niks uitmaakt en de andere zegt dat de hd helemaal stuk is.

badblocks geeft geen foutmeldingen, ide-smart geeft ook geen failes aan en dus vraag ik me af of dit niet een of andere driver fout is.

Ik heb het fs naar ext3 gemaakt na een crash, hierna zijn deze meldingen verschenen. De oorzaak van deze crash weet ik niet. Of deze meldingen dus iets met het naar ext3 gaan of het crashen te maken hebben, zou ik niet weten.

Deze bak heeft 165 dagen op deze kernel (toen nog zonder ext3 erin gebakken) gelopen zonder probs.

Wie heeft er advies? Bedankt!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Maak backups, dit soort meldingen ben ik tot nu toe alleen tegengekomen, kort voordat de disk waarop ze betrekking hadden onbruikbaar was.

Maak backups van belangrijke dingen die erop staan, vertrouw de disk niet meer.

Sorry dat ik je niet meer kan aanraden, het is triest, harde schijven gaan vaak kapot. Dat hoeft niet te betekenen dat het in dit geval ook mis moet gaan, maar ik gok dat je een redelijke kans hebt.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

En om de overige twijfel weg te helpen.
Ik heb precies diezelfde ervaring :P
Je kan het nog even aankijken maar waarschijnlijk gaat die schijf binnenkort dood.

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

ik heb eigenlijk de ervaring zulke fouten wel vaker te krijgen
vooral op drukke systemen. hier in mn fileserver zitten 4 hds in LVM aanelkaar geknoopt en zo nu en dan vallen de hds zelfs volledig uit ( vermoedelijk dat mijn 200watt mini-atx voeding toch niet echt passend is ) maar na de vermelding van bovenstaande fouten in mn logs springen ze weer aan en ratelen vrolijk verder.
meeste van deze hds staan al ruim een jaar 3/4MB/s te ratelen en er is er nog geen 1 dood gevallen *bid*

Verwijderd

Volgens mij is een speciale optie bij het configureren van je systeemkern om deze foutmelding kwijt te raken. ff zoeken.

////Edit: Aha, gevonden!. Als je een nieuwe systeemkern configureert, moet je onder IDE, ATA and ATAPI block devices de optie Use multi mode by default aanzetten. Je foutmelding zou dan weg moeten zijn.

BTW, had je al geprobeerd om je foutmelding door google te sleuren? En als je search had gebruikt had je gezien dat deze foutmelding al een aantal keer eerder was voorbij gekomen ;)

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2003 11:21 ]

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Dat waren dma_intr fouten, niet drive_cmd fouten. En die multi mode staat al aan in mijn kernel. Helaas dit werkt niet.

Verwijderd

/me had weer niet goed gelezen :o
Sjit, en dacht dat ik nog wel zo goed had geholpen. ;) Excuses.

////Edit: Ok, try this on for size. Misschien moet je eens je vaste schijf aan fsck onderwerpen. Ik denk dat je het beste dan met een live-CD-ROM of een reddingsschijf kunt opstarten, want je vaste schijf mag niet gemount zijn tijdens het gebruik van fsck. Dan doe je fsck -f /dev/hda of iets dergelijks. Doe voor de zekerheid even # man fsck om te kijken of er nog meer interessante opties zijn. Zoek naar iets dat het bestandssysteem automatisch repareert enzo. Succes d'r mee

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2003 11:57 ]

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 april 2003 @ 11:33:
/me had weer niet goed gelezen :o
Sjit, en dacht dat ik nog wel zo goed had geholpen. ;) Excuses.

////Edit: Ok, try this on for size. Misschien moet je eens je vaste schijf aan fsck onderwerpen. Ik denk dat je het beste dan met een live-CD-ROM of een reddingsschijf kunt opstarten, want je vaste schijf mag niet gemount zijn tijdens het gebruik van fsck. Dan doe je fsck -f /dev/hda of iets dergelijks. Doe voor de zekerheid even # man fsck om te kijken of er nog meer interessante opties zijn. Zoek naar iets dat het bestandssysteem automatisch repareert enzo. Succes d'r mee
Ok dank je wel dat je zo mee denkt, alleen ben ik 1 ding vergeten te zeggen. Ik zit 2200 km verderop in zweden. Ik kan niet echt bij die computer helaas. Anders had ik de HD gewoon op een andere HD gecopied en dan had ik geweten of dat het was. But keep thinkin`!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:12

OgWok

U.N.C.L.E.

code:
1
2
3
kernel: blk: queue c033ce80, I/O limit 4095Mb (mask 0xffffffff)
kernel: hdg: drive_cmd: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
kernel: hdg: drive_cmd: error=0x04 { DriveStatusError }

Deze logs heb ik al tijden :( maar ik heb niet het idee dat de hd aan het overlijden is (ze draaien 24x7). Dit komt alleen voor als ik via Webmin de settings van de hd's verander.

Wat anderen ervan vinden is nogal verschillend van niets aan de hand tot direkt terug naar de fabrikant.

Heb eenzelfde schijf als /dev/hde en die geeft dezelfde logs. Allebei kapot ? Lijkt me sterk, maar zou ook wel van de melding afwillen.

Hardware: HPT370 controller met 2x MAXTOR 6L040J2 (40GB).

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Heh, jaså, du befinner dig i Sverige nu? Är våren i Sverige också stenkalt som här nere i Holland? ;)

Ok, je zou nog de partities een voor een kunnen dismounten en dan per partitie afzonderlijk fsck uitvoeren. Je zou dan de benodigde bestanden tussentijds kunnen kopieren naar een RAM-schijf of naar een andere partitie. Ik raad het je niet aan, maar anders zou ik het ook niet weten.

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 12:40:
Heh, jaså, du befinner dig i Sverige nu? Är våren i Sverige också stenkalt som här nere i Holland? ;)

Ok, je zou nog de partities een voor een kunnen dismounten en dan per partitie afzonderlijk fsck uitvoeren. Je zou dan de benodigde bestanden tussentijds kunnen kopieren naar een RAM-schijf of naar een andere partitie. Ik raad het je niet aan, maar anders zou ik het ook niet weten.
Erm, m`n zweeds is nog niet zo goed ;)

Maar het klinkt wel als een idee. Ik zal me eens gaan verdiepen in een ram-schijf. Thnx!

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Jaaa Wahoo! Joepie! Gevonden! Ik zat de logs nog eens door te lezen en in /var/log/messages zag ik dat smartd op exact dezelfde seconde een foutmelding gaf als dat de kernel errors gaf.

apt-get remove smartsuite en problem solved!

Met ide-smart kan ik nog steeds de waardes uitlezen, dus SMART werkt nog wel op die computer. * Rempage0611 is blij dat zijn bak niet aan het sterven is :)

Verwijderd

/me neemt zich voor om voortaan eerst naar log-bestanden te vragen voordat-ie hints gaat geven ;)
Anyway, fijn dat je probleem is opgelost.
Pagina: 1