[Win98] Zo goed mogelijk beveiligen lijstje

Pagina: 1
Acties:

• mpie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01-2016
Hoi allen,

Ik heb vandaag zojuist een nieuw image gemaakt van een win98 client systeem dat wordt gebruikt op een Middelbare School. Daarin zitten een aantal restrictions voor de leerlingen. Hieronder volgt een lijstje met de aanpassingen die ik heb aangebracht. Heeft er iemand nog ideetjes dat ik kan toepassen of zijn er dingen die ik over het hoofd hebt gezien?

1. Poledit gebruikt om alleen progs te kunnen runnen dat ik heb aangegeven. Control Panel, printer remove ermee disabled Bureablad aanpassing uit etc.

2. Internet Opties uitgeschakeld.

3. Windows Verkenner uitgeschakeld inclusief windows+E toets disabled.

4. Mappen op de C hidden gemaakt behalve Mijn Documenten daarna mapopties uitgeschakeld om de hidden mappen niet meer te kunnen weergeven.

5. Illusion 99 erop gezet zodat de pc na gebruik van de computer weer netjes in houdige staat wordt teruggezet.

6. F8 tijdens boot uitgeschakeld.

7. CTRL toets ingedrukt tijdens het booten uitgeschakeld.

8. Leerlingen kunnen niet op het netwerk.

9. Bepaalde sites geblokkeerd met Internet Explorer (Internet Restricties)

10. Uitvoeren is disabled. evenals Zoeken.

11. Bios wachtwoord erop.

12. Booten van floppy or cd is niet mogelijk.

Dat was het ongeveer :7

[ Voor 4% gewijzigd door mpie op 07-04-2003 22:42 ]

Wat je wil is niet altijd wat je nodig hebt!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 17:36
1. Geen toegang tot taakbeheer :)
2. Kweet niet of het helemaal de bedoeling is, maar ze mogen geen .exe's, .vbs, .bat oid draaien.
3. Goede virusscanner er op.

dat was het zo een beetje

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Misschien Configuratiescherm disablen?
Eventueel USB disablen (alhoewel dat met de memorypennen van tegenwoordig misschien niet interessant is).

• mpie
taak beheer komen ze niet in omdat ze alleen progs als word, excel, paint etc mogen gebruiken. (Poledit).

Die exe, vbs worden vanzelf meegenomen behalve .bat volgens mij maar Illusion zet alles weer terug wat is weggehaald dus geen probleem.

Virusscanner staat erop.

• mpie
BredeP schreef op 07 April 2003 @ 22:48:
Misschien Configuratiescherm disablen?
Eventueel USB disablen (alhoewel dat met de memorypennen van tegenwoordig misschien niet interessant is).
Zie 1.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Oeps...
FF overheen gelezen...

Verwijderd

Het gebruik van Poledit door een van de studenten kan je hele "beveiliging" om zeep helpen. dus je moet er voor zorgen dat met geen mogelijkheid poledit (en liever helemaal geen executables) vanaf de pc gerund kunnen worden. (let op dat vanaf webbased email sites zoals hotmail, yahoo etc mail naar de gebruikers eigen mailaccount gestuurd kan worden met bijvoorbeeld een tooltje als poledit.)
Misschien is het wat om ALLEEN gebruik van de pc met een bepaald "gast" account toe te staan. ALLE andere accounts niet door de firewall/gateway laten.

Heb je brows network functie van IE en eventueel office applicaties uitgeschakeld?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2003 22:55 ]

• danslo
Je zal volgens mij af en toe de A:\ schijf nodig hebben, dus die beveiligen met een wachtwoord ie jij alleen kent?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:39

Mentalist

[avdD]

mpie schreef op 07 april 2003 @ 22:40:
10. Uitvoeren is disabled. evenals Zoeken.
Heb ik ook 'ns gezien, Windows+r en Windows+f :)

Verder : start Word (of een ander prog dat met bestanden werkt, paint oid), ga naar openen, klik met de linkermuisknop op een map en verkennen. Werkt vaak ook nog.

Gooi netbeui helemaal weg, en zet netbios via tcp/ip ook uit.

Trek de ATX power knop op de kast van de computer die naar het moederbord loopt los (just to be sure :P).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

FairFox schreef op 07 april 2003 @ 22:57:
Je zal volgens mij af en toe de A:\ schijf nodig hebben, dus die beveiligen met een wachtwoord ie jij alleen kent?
Waarom? is er een reden om iets via een flop te doen als dat ook via het netwerk kan?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:39

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 23:01:
[...]

Waarom? is er een reden om iets via een flop te doen als dat ook via het netwerk kan?
mpie schreef op 07 April 2003 @ 22:40:
8. Leerlingen kunnen niet op het netwerk.
Floppie kan normaal wel gewoon zonder pass aan blijven, leerlingen werken nogal eens met floppy. Virussen maken toch niet uit, 1 reboot en alles staat weer terug..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• mpie
Verwijderd schreef op 07 april 2003 @ 22:53:
Het gebruik van Poledit door een van de studenten kan je hele "beveiliging" om zeep helpen. dus je moet er voor zorgen dat met geen mogelijkheid poledit (en liever helemaal geen executables) vanaf de pc gerund kunnen worden. (let op dat vanaf webbased email sites zoals hotmail, yahoo etc mail naar de gebruikers eigen mailaccount gestuurd kan worden met bijvoorbeeld een tooltje als poledit.)
Misschien is het wat om ALLEEN gebruik van de pc met een bepaald "gast" account toe te staan. ALLE andere accounts niet door de firewall/gateway laten.

Heb je brows network functie van IE en eventueel office applicaties uitgeschakeld?
Vergeten te zeggen. Ik heb poledit renamed naar lol.exe en dat in de toegestane lijst gezet. poledit.exe kun je dus niet runnen :*)

• mpie
FairFox schreef op 07 April 2003 @ 22:57:
De leerlingen mogen gewoon op de A: schijf opslaan dus die heb ik niet beveiligd. Op de harddisk is opslaan niet toegestaan. omdat illusion dit na het rebooten weer weg haalt.

• mpie
W3ird_N3rd schreef op 07 April 2003 @ 23:00:
[...]

Heb ik ook 'ns gezien, Windows+r en Windows+f :)
Is disabled.
Verder : start Word (of een ander prog dat met bestanden werkt, paint oid), ga naar openen, klik met de linkermuisknop op een map en verkennen. Werkt vaak ook nog.

Gooi netbeui helemaal weg, en zet netbios via tcp/ip ook uit.
De mappen zijn verborgen. zie 4.
Netwerk instellingen ook disabled met Poledit.
Trek de ATX power knop op de kast van de computer die naar het moederbord loopt los (just to be sure :P).
lol :P

• danslo
Beetje offtopic getint, maar altijd even na de les checken of er geen floppy's in die apparaten zitten. Ze hebben bij ons eens een keer zo een floppy bom gemaakt. :P

(nu hebben we in die bieb dus van die dingen waar je een sleutel nodig hebt om een floppy ding te gebruiken)

[ Voor 27% gewijzigd door danslo op 07-04-2003 23:12 ]

• Milo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
Een floppy Bom?

En tsja, als ik het zo lees blijft het allemaal schijn veiligheid. Hernoem poledit naar word.exe => klaar (dat kan natuurlijk met elke 'evil' applicatie). Grote probleem van win98 is dat er totaal geen rechten systeem ingebouwd zit. Maarja, soms kan je niet anders. Succes :)

Lao Tzu: "As soon as you have made a thought, laugh at it."

• danslo
Milo schreef op 07 April 2003 @ 23:14:
Een floppy Bom?

En tsja, als ik het zo lees blijft het allemaal schijn veiligheid. Hernoem poledit naar word.exe => klaar (dat kan natuurlijk met elke 'evil' applicatie). Grote probleem van win98 is dat er totaal geen rechten systeem ingebouwd zit. Maarja, soms kan je niet anders. Succes :)
Hij heeft z'n poledit al veranderd naar lol.exe. Daar zit geen verschil in omdat ze toch niet in taakbeheer oid kunnen komen.

(Floppy Bom)

• mpie
FairFox schreef op 07 April 2003 @ 23:10:
Beetje offtopic getint, maar altijd even na de les checken of er geen floppy's in die apparaten zitten. Ze hebben bij ons eens een keer zo een floppy bom gemaakt. :P

(nu hebben we in die bieb dus van die dingen waar je een sleutel nodig hebt om een floppy ding te gebruiken)
Symantec Nortonnetje checkt bij het afsluiten of er nog een floppy disk in zit of niet go norton _/-\o_ maarja een pc laten fikken is weer wat anders.

[ Voor 6% gewijzigd door mpie op 07-04-2003 23:21 ]

Pagina: 1