MRTG en geheugen van de MRTG Host

Pagina: 1
Acties:

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Ik heb hier een Netwerk en in dit Netwerk zitten allemaal Ciscotjes ongeveer een 100 stuks. (Nee ben niet Rijk ,netwerk is gewoon groot)

In een van de Serverruimte van dit netwerk heb ik een Proliant 400 gevonden en in beslag genomen. En daar netjes Windows 2000 op geinstalleerd (unix achtige dingen staat nekshot op) en daarna Active Perl en MRTG.

Toen heb ik de handleiding van MRTG doorgespit en daar een mooie Configmaker en Indexmaker regels voor gefixed.

Toen nog ff Apache geinstalleerd zodat de plaatjes geserveerd konden worden.

Dit werkt allemaal perfect.

MAAAR nu komt het:

De config files heb ik aangeleerd om als deamon te runnen elke 5 min.

Alleen nu neemt elk Wperl ongeveer tussen de 7 en 12 MB ram in gebruik. rekenen wij dit uit dan komen wij op 100 * 12 = 1200 MB.

Nu is mijn vraag is dit normaal ? Wat kan ik hier aan doen ? (niet zeggen geheugen bij prikken want zover was ik ook al)

Het is geen oplossing om alle devices in een config files te stouwen want er veranderd per dag nogal het een en ander aan een device.

Alle config maker en indexmaker regels staan dan ook netjes in 2 batfiles zodat deze elke dag tussen 12 en 1 gedraaid kunnen worden. (Want ook alle switchpoorten moeten gemeten worden)

Hebben jullie tips / ideeen ? ik hoor het graag.

Owja ook rrd tool is niet echt een optie want ben niet echt een man van de scripts.

Verwijderd

Hier moet ik gewoon op reageren :'(

Raymon, jongen,

MRTG is een pracht stukje software gebouwd in ..... perl,
en, perl komt uit de unix wereld,
dus oftewel, wil je het lekker snel en stabiel hebben draaien, draai het op unix(Linux/FreeBSD/SCO-Unix/Solaris/etc.)

en verder, als je er 1 config file van maakt, bvb. 1 config file per locatie, dan neemt ie ipv 1200mb een 30*+/-5mb=150mb ram in beslag

en hoe komt ie aan die 7-12mb per proces? nou heel simpel, hij start 100*wperl+mrtgapp

en tot slot, ga eens in php duiken, met php kan op een vrij eenvoudige(zie mrtg voorbeelden genoeg op internet) een admin pagina'je bouwen voor het aanmaken en bewerken van mrtg targets

Check verder eens:
http://mrtgfe.sourceforge.net/ - calculate the total amount of traffic

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2003 23:34 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23
1st of all: waarom staat op unix-achtige dingen een nekschot? Zelfs als je dat niet letterlijk meent (:P) dan nog is Linux een stuk beter in Perl (en dus MRTG) dan windows :) Je hebt toch al die pc in beslag genomen, dus als jij hem onderhoud is het niet erg.

Wat je ook kunt doen is uitzoeken hoe lang het 1x uitvoeren van een update van de plaatjes duurt incl het starten van wperl, en dan mrtg niet als daemon draaien, met een dusdanige tussenval dat het elkaar niet in de weg zit en je wel uitkomt met je geheugen :)

Als overigens de switchpoorten zovaak verschillen lijkt me dat daar een goede patch-strategie en vooral administratie achterzit.
Het is / lijkt me dan een kleine moeite om bij die administratie (al dan niet automatisch) de scripts aan te passen en mrtg te laten reloaden.
Dan loop je geen (max) 23 uur meer achter :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Als je ze toch expliciet in meerdere files wilt, waarom maakt je dan geen scriptje wat ze eerst allemaal bij elkaar gooit, en daarna uitvoert ?
Via AT ipv als daemon desnoods.

Daar moet je zo goed als niets voor scripten ...

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Helaas mag ik dus alleen met Windows of Netware spelen. Nou onder netware werkt php net maar perl zit er niet in denk.

Dus dan alleen nog Win2k over (voor een beetje server platform)

En ik snap dus eigenlijk gewoon geen reet van PHP en snap net hoe perl werkt in combinatie met MRTG dus het moet niet te moeilijk worden voor deze simpele ziel.

Zijn er geen standaard pakketten die doen wat ik wil ?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Waarom zet je de RunAsDeamon niet uit, en maak zelf een batch bestand wat alle commando's in een batch (serieel) aftrapt.
Dan duurd het wel iets langer eerdat je script klaar is, maar das toch niet zo erg.
Dat wordt dus 100 keer 'perl mrtg bla.cfg' in een scriptje..

Kijk anders eens naar cacti Das een php tool die gebruik maakt van MySQL, php, perl en RRDTool. (RRDTool is de opvolger van MRTG)
Misschien dat die wat minder geheugen verbruikt.
http://www.raxnet.net/products/cacti/documentation.php
Pagina: 1