DIY surround luidsprekerset (lang)

Pagina: 1
Acties:
  • 702 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Topicstarter
In deze post "yet another DIY project"

Of misschien toch niet?

Ik heb getracht zoveel mogelijk relevante eigenschappen als dat voor mij mogelijk is te combineren in een voor mijn doel zo goed mogelijke set. Iets waar je bij kant en klaar gekochte sets vaak compromissen moet doen om een uiteindelijke set samen te stellen kun je bij zelfbouw de compromissen daar maken waar ze je het minste pijn doen.

Compromissen zijn er uiteindelijk ook veel in zelfbouwprojecten.

De set is hoofdzakelijk gebouwd voor muziek maar moet ook goed functioneren in een HT omgeving.

Voor de front en surroundluidsprekers is gekozen voor tweeweg systemen. Met name vanwege eenvoudigere integratie van woofer en tweeter en eenvoudiger filters (goede filters zijn toch al complex, vooral als je seriele filters maakt)
Serieel filter:
[img]url=http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Indoubt/Thumb/Image333k.jpg[/img]

FRONT
De frontluidsprekers zijn voorzien van SEAS G17REX/P woofers en KT27FF softdome tweeters. Opgebouwd uit 22 mm MDF met 0.7mm canadees esdoorn fineer. De hoeken van de kast zijn 23 mm braziliaans hardhout. De kast is intern gebraced met 22 mm mdf en alle binnenwanden zijn verzwaard met 4,5 mm loodbitumen. Op alle binnenwanden, behalve het front is pritex aangebracht. De kast is gevuld met sonofill. De tweeter is afgescheiden in een separate ruimte die ook is gevuld met sonofil. Het front is onder een hoek geplaats om de tweeter en woofer acoustish in lijn te brengen. Ter plaatse van de centerlijn van de tweeter staat het front 20 mm meer naar achter dan de centerlijn van de woofer. Over het hele front is dit 44 mm. Netto inhoud is net iets meer dan 14,5 liter.

De Basreflex poort is geintegreerd in de behuizing aan de voorzijde en zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant kwartrond gefreesd om de luchtstroming te optimaliseren. Ook de infrezing van de woofer is aan de binnenzijde gefreesd om de stroming te optimaliseren.

Het chassis van de Seas woofer is verder niet bekleed met loodbitumen. Het is een zeer stabiel chassis en ik verwacht daar geen resonanties van. De binnenbekabeling is van gevlochten zeer zuiver zilverdraad (1,6 mm^2 voor de tweeters en 4 mm^2 voor de woofers). De belangrijkste motivatie hiervoor t.o.v. koper is echter dat ik dit in voldoende mate in voorraad had. Bij testen kon ik niet direct verschil horen.

De luidprekers zijn bi-wired. Aangezien seriele filters zich op zich niet lenen voor bi-wiring zijn de filters dus extern in separate kasten (kasten nog niet klaar). Gezien de afmetingen van de filters komt dit ook beter uit.
Afbeeldingen:
[img]url=http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Indoubt/Thumb/Image342k.jpg[/img]
[img]url=http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Indoubt/Thumb/Image343k.jpg[/img]
[img]url=http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Indoubt/Thumb/Image344k.jpg[/img]

CENTER
Het center bestaat uit een zeer platte kast met 4 visaton FRS8 breedbandluidsprekers. Later is een tweeter, een filter en een 100HZ hoogpas filter toegevoegd. Ondanks dat het breedbandluidsprekers zijn blijkt dat ze toch moeite hebben om het nagenoeg volledige audiospectrum te kunnen weergeven. De kast moet uiteraard onder de TV komen. Voor afscherming is er aan de binnenzijde een stalen plaat gemonteerd van 3 mm dik (alhoewel er nu ook geen interferentie is en de plaat zit aan de bovenzijde van de kast). De luidspreker functioneert boven verwachting en vooral bij vocals en saxofoon is het resultaat zeer goed. Echte bas hoef ik van deze center natuurlijk niet te verwachten maar vanwege het redelijk grote volume (17 liter) en het feit dat het membraanoppervlak toch nog redelijk groot is valt het alleszins mee. De hoogpas schakeling is uitschakelbaar en meestal staat ie uit. Verder is de kast zwaar gebraced, mede vanwege dat de TV erop komt te staan.
Afbeeldingen:
[img]url=http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Indoubt/Thumb/Image345k.jpg[/img]
[img]url=http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Indoubt/Thumb/Image346k.jpg[/img]
[img]url=http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Indoubt/Thumb/Image347k.jpg[/img]

SURROUNDS
De surrounds zijn 10,5 L en voorzien van Visaton W130S 8 woofers en DT94 tweeters. Kasten van 18 mm MDF met bracing en een geintegreerde BR poort aan de voorzijde (slecht zichtbaar op foto) De filters zijn intern op de bracing gemonteerd. Geen bi-wiring voor deze jongens, ondanks dat het wel mogelijk is, de filters zijn normale parrallele filters met goede componenten. Ondanks dat dit echt een budget speaker is is het resultaat, zeker gezien zijn prijs, behoorlijk goed.
In niet al te grote ruimtes kunnen ze ook als frontluidsprekers functioneren. (nadat ik ze bij een vriend had getest, mijn versterker was stuk, heeft ie onmidelijk de luidsprekers van z'n 1000 euro sony HT set vervangen, maar ja, daar is niet zo veel voor nodig)
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Indoubt/Surround350small.JPG

SUB
Aangezien de set ook moet kunnen functioneren als HT set zit je vast aan een (actieve) sub voor het .1 kanaal.

De sub bestaat uit de conrad subwoofer module en een raveland AXX1010 carsubwoofer het geheel is geplaatst in een eenvoudige kast van 18mm MDF. De woofer, evenals de BR poort zijn downfiring. De BR is 280 * 12 en 240 mm lang(niet 214 zoals eerder vermeld) Netto inhoud is 22 liter

De fontluidsprekers hebben hun -3db punt net boven de 40 Hz en voor muziek is dit meestal voldoende (basgitaar laagste snaar 41,2 Hz bij 4 snarige bas). Toch kunnen zulke relatief kleine frontluidprekers, ook bij muziek, gebaat zijn bij ondersteuning door een sub. Voor muziek is de sub aangesloten via de luidspreker uitgangen van de versterker en is de crossover frequentie zo laag mogelijk ingesteld (40 HZ) In de laagste regionen is de bas ook het meest zuiver. Draai als test je crossover maar naar 160 HZ, zet je luidsprekers zacht en je sub hard. Bij de meeste subs is dit niet om aan te horen. Dit is ook makkelijk verklaarbaar, meestal 12 DB filter per octaaf dus -12 DB bij 320 Hz, -24 DB bij 640 Hz en -36 Db bij 1280 Hz. Let wel dit is bij 1 wat, bij 120 wat moet je daar weer 20 db bij optellen. De meeste subwoofers met hun extra zware conussen en grote X max zijn niet geschikt om dergelijke frequenties weer te geven.

Door de sub laag te crossen blijft hij zuiverder en dat verschil is goed hoorbaar. Zo kan de sub ook muzikaal ingezet worden. Voorlopig ben ik tevreden met de sub.
Afbeelding sub, ter maataanduiding een colafles
[img]url=http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Indoubt/Thumb/Image348k.jpg[/img]
[img]url=http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Indoubt/Thumb/Image349k.jpg[/img]

Met het lfe kanaal heb ik nog niet kunnen testen (nieuwe receiver is besteld). Ik weet dus ook nog niet of het aanwezige basmanagement voldoende is om de lage crossover te behouden tijdens HT gebruik

De BR poort is wel te klein, bij zeer hoge SPL (burenruzie niveau) is poortgeruis hoorbaar. Daar moet dus nog wat aan veranderen.

Conrad subwoofer module is lek. Bij zeer hoge SPL komt er lucht door de RCA uitgangen van de versterkermodule (vreemde gewaarwording hoor) De module moet er toch nog een keer uit dus ik kijk het dan wel naar.

In geen van de ontwerpen is er ook maar een enkele schroef of spijker gebruikt om de kasten te maken, alles is gelijmd met PVA lijm.

De stands waarop de frontluidprekers staan zijn van de surrounds, nieuwe stands moeten nog gemaakt worden.

Hoe klinken ze?
:) Ik ben een tevreden man (voorlopig) Mijn vorige luidsprekers waren magnat lampdasphere vloerstaanders van 700 gulden per stuk (in de aanbieding ook nog) en deze luidsprekers verslaan ze met gemak. Alleen in basextensie zijn de magnats iets beter, deze vloerstaanders gaan tot 34 HZ. Dit word echter ruimschoots goedgemaakt door de sub

De sonische kwaliteiten kan echter pas goed beoordelen wanneer ik mijn nieuwe receiver heb.

(thks Play, voor de fotosupport) _/-\o_
Hopelijk nu met beschaafde afmetingen foto's

[ Voor 15% gewijzigd door Indoubt op 07-04-2003 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Gefeliciteerd met het resultaat, (ook al zijn er nog geen foto's :)). Toch raar dat een subamp niet luchtdicht is, nu snap ik ook waarom veel ontwerpen een aparte ruimte d'r voor hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Topicstarter
De subamp zou ook luchtdicht moeten zijn, er zit een kunstof enclosure omheen, ik kan me alleen maar voorstellen dat er iets mis is met de kabeldoorvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Het verhaal is goed, nu de pics nog. Ik ga me overigens ook wagen aan een Conrad subversterker. Mijn oude JBL GT2 12 komt binnenkort beschikbaar, dus ik ga een rondje wagen :)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~rsj.boonstra/pugfotos/36.jpg
Zo ziet ie er ongeveer uit, die sub (plaatje ergens op internet opgestruind)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/JBLsub1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/4B/4BF9CF3DDE8268B2E10000000A010251.JPG

Het zal een aardige joekel worden, maar het geluid is dik in orde, evenals het rendement van 92 dB :)

[ Voor 11% gewijzigd door Wekkel op 07-04-2003 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Topicstarter
Nee, mijn subje is basreflex van 22 liter, je geeft een 4 e order bandpass aan van 100 liters, da's nogal een verschill in grote van de kast en wel meer dan een factor 4.

De sub van conrad heeft geen basboost maar er si een mod om dit te regelen. Schijnt zelfs vrij eenvoudig te zijn. Dit is ergens al eerder gepost op GOT maar hier is de link:
http://dustin.bunnyhug.net/ampmod.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Ok de pics, Indoubt, ik heb je gemaild, ik zou als ik jou was deze gewoon in je openingspost op de juiste plaats plakken, zo wordt het een wat beter leesbaar geheel.

edit: Aangezien de foto's nu in de startpost zijn geplakt zijn ze hier tamelijk overbodig geworden ;)

[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 08-04-2003 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

Zo, mooi verhaal.
Vooral met je front speakers ben je grondig tewerk gegaan, dat kan bijna niet beter!

Kan niet wachten op de pic's :9

Edit: Play was me voor :/

WOW, die fronts zoen er * goed * uit man! Nice job!
De rest ziet er ook om te smullen uit hoor ;)

Respect.

Nog een edit: Zucht... maar ik wou niet de hele thread met posts van mij vol spammen. Maar back to buisness...

Heb je ook pic's van de inwendige constructie van je fronts en hoe je dat hebt gedaan met het combineren van het MDF en braziliaans hardhout.

Ik vindt ze echt super mooi die frons, helemaal weg van!

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 61284 op 07-04-2003 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat ze er goed uitzien wist ik al, maar je verhaal zit ook nog eens erg goed in elkaar, in mijn ogen heb je alles erg goed aangepakt waardoor ook het goede resultaat. Goed werk ;)

Uiterlijk is het allemaal eerlijk gezegd niet helemaal mijn smaak, maar je speakers stralen in ieder geval wel klasse uit, heel erg netjes uitgevoerd. Ik had alles misschien in een zelfde soort kleur gespoten of gefineerd, maar als je in fases bouwt is dat natuurlijk een stuk moeilijker. In ieder geval heb je we de juiste keus gemaakt door je fronts te fineren ipv hetzelfde wit te pakken.

Nu ben ik alleen nog beniewd hoe je die hoeken erop hebt gekregen, het ziet er namelijk erg gelikt uit, hoe heb je dus de speaker glad gekregen terwijl de 0.7mm er nog op moest?

Heb je die stands trouwens ook zelf gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 16:44

mr_fragle

Don't forget the guide

Damnz, dit is wel heel erg mooi geworden zeg. Weet dat de meeste niet op dit soort replies zitten te wachten, maar ik vind ze geweldig. Zou ze graag een keer luisteren :)
Als ze net zo klinken als ze eruit zien, jammie.

[onbeleefd modus]
Kan je ongeveer een prijs indicatie geven, hoeft niet exact
[/onbeleefd modus]

And now the most interresting part of deze grot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Topicstarter
De frontLuidsprekers matchen met ander licht en donker hout dat ik in mijn interieur heb, de vloer is licht, en verschillende meubels zijn donker, bovendien staan de front luidsprekers redelijk vrijstaand van de rest. De stands die erbij komen worden ook opgebouwd uit licht en donker hout, waarbij de paal(een enkele in dit geval) word bekleed met kevlar om te matchen met de kleur van de konus van de Seas unit.

De center is exact in lijn met mijn stereo/tv meubel, vandaar de kleurstelling en uitvoering.

De surround komen natuurlijk aan de ander kant van de kamer, vlak naast twee zeegroene lederen banken. Ik wist opdat moment nog niet wat voor kleur en heb ze daarom wit gemaakt, misschien verander ik dat nog.

je kunt hardhouten lijsten kopen tot 22 mm dik. Gezien de wanddikte 22,7 is en je ook nog iets overschot moet hebben heb ik de lijsten zelf gezaagd uit een balk van 28mm * 92 mm.

De wanden zijn dus circa 22,7 mm kleiner dan je eigenlijk nodig hebt.
Dus: eerst fineren, daarna wanden op maat zagen (te kleine maat) daarna de wand weer op zijn uiteindelijke maat brengen door de lijsten er tegenaan te lijmen. Met de hoeken waar ik rekening mee moest houden werd dit wel een uiterst secuur en tijdrovend klusje.

Zonder goed zaagtafeltje moet je ernstig overdenken of je voor deze uitvoeringstrategie kiest.

Daarna kun je de box in elkaar lijmen, vlakfrezen met bovenfrees en daarna de ronde kanten frezen. Je schrijft het in een zin op maar de uitvoering heeft wel meer tijd genomen. Verschillende kanten moeten namelijk ook onder een hoek van 7 graden op maat worden gezaagd.

De stands zijn ook zelf gemaakt. Bovenvlak van 28 mm massief beuken gezaagd onder 30 graden. ondervlak 36 mm mdf , gedeeltelijk gezaagd onder 30 graden. 3 stalen pijpen 22 mm met daarin een 8 mm draadeind. In het bovenvlak verzonken messing pluggen met 8 mm binnedraad waarin de draadeinden worden geschroefd. In de bodemplaat een gat door en door gedeeltelijk 10 mm en gedeeltelijk 20 mm om een M8 moer te kunnen bevestigen op het draadeind. de pijpen zijn zowel in het bovenvlak als in het ondervlak verzonken. De ondervlakken zijn nog niet afgewerkt.

Komt tijd komt raad zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Indoubt schreef op 07 April 2003 @ 22:10:
Nee, mijn subje is basreflex van 22 liter, je geeft een 4 e order bandpass aan van 100 liters, da's nogal een verschill in grote van de kast en wel meer dan een factor 4.

De sub van conrad heeft geen basboost maar er si een mod om dit te regelen. Schijnt zelfs vrij eenvoudig te zijn. Dit is ergens al eerder gepost op GOT maar hier is de link:
http://dustin.bunnyhug.net/ampmod.php
Dank voor de tip. De kast moet enorm worden, maar ik wil die JBL niet werkloos laten liggen. Voor mijn wagen heb ik al een bandpass sub en die JBL laat ik voor NLG 350 niet wegroesten :)

Heel mooi gedaan, prachtig materiaal en afwerking. Je hebt er zo te zien enorm je best op gedaan. Graag ontvangen we nog wat meer pics van de bouwfasen, daar steek je vaak veel van op. Een plaatje kan soms meer zeggen dan vele woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Topicstarter
Prijsindicatie (weet het niet exact, zijn veel verschillende aankopen geweest en ik kan de bonnetjes toch niet aftrekken) :
Frontluidsprekers 760 Euro (ge-edit)
Center 100 euro
Surrounds 250 Euro
Sub minder dan 200 euro

Eul, ik heb ontzettend veel foto's van het fabricage process, ik kan ze alleen niet meer terugvinden, ik ben bang dat ik ze gewist heb

EDIT:
Gereviseerde schatting, toch iets duurder dan eerste schatting:
400 Units & filterelementen, terminals, pritex, sonofil, nipies
35 MDF
80 fineer
60 Hhout
30 loodbitumen (2 platen a 0,5 m^2)
18 Lijm
35 Lak, kwasten
12 RVS Schroeven (tijdelijk, worden vervangen door vergulde)
7 Zilverssoldeer
20 Schuurpapier
0 Zilverkabel (op voorraad)
32 Hhout filterkastjes
10 kabelstekers
3 Goldplated torx (15 minus 12 voor RVS schroeven, besteld!)
20 Frontdoek (besteld)

762 Totaal 2 frontluidsprekers

10 kabel doorvoer in stands
12 PVC stands ( rond 110, 2* 1m)
35 Kevlar + harder/laminaat
36 Spikes (16 stuks, top & bottom)
0 Beukenhout (op voorraad)
30 Hardhout
15 6*draadeind, moeren, ringen
10 Messing inslagpluggen 6* M8
12 30-40 Kg gewassen rivierzand/grind

160 Totaal 2 stands

922 Totaal 2 luidsprekers en 2 stands

Maar dan hebbie ook wat :9~

[ Voor 61% gewijzigd door Indoubt op 08-04-2003 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Die Raveland unit doet best leuke dingen in de simulatie voor slechts 22 liter en een Conrad prijs van EUR 54.95. Een -3db net onder de 40 Hz. In combinatie met 220 watt RMS belastbaarheid en een enorme Xmax (18mm zie ik) moet dat wel leuke dingen doen. Grappig dat zijn grotere 12" broeder weinig toevoegd daaraan, behalve een beter rendement en meer belastbaarheid. Misschien een prijstip waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 16:44

mr_fragle

Don't forget the guide

Indoubt schreef op 07 april 2003 @ 23:23:
Prijsindicatie (weet het niet exact, zijn veel verschillende aankopen geweest en ik kan de bonnetjes toch niet aftrekken) :
Frontluidsprekers 650 Euro
Center 100 euro
Surrounds 250 Euro
Sub minder dan 200 euro

Eul, ik heb ontzettend veel foto's van het fabricage process, ik kan ze alleen niet meer terugvinden, ik ben bang dat ik ze gewist heb
Hmmz, misschien moet je ze overnieuw maken, kan je nieuwe foto's maken. Koop ik voor 350 Euro de hele set wel :P
Maar ff serieus, dat is best een mooi bedrag uiteindelijk. Ik neem aan dat je aardig wat speakers gehoord hebt in je leven. Zijn er speakers waar jij ze mee overeen vind komen?
Daarnaast vind ik die center helemaal niet duur. Maar ik heb er ook bar weinig verstand van.
Veel plezier iig met wat je allemaal nog wil doen, maar dat zal zo te zien wel lukken :)

And now the most interresting part of deze grot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Overigens zitten de wieltjes onder de sub in de stroming van de baspoort. Misschien die hoekjes er even afzagen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Topicstarter
Hoekjes afzagen stond al op het lijstje maar ik moet voor hogere SPL ook overwegen om een net iets grotere poort te nemen dus ik moet nog even zien hoe ik dat oplos. Met subs is in ider geval duidelijk dat indien je een grote kast niet uit de weg gaat je een aantal problemen niet hebt. Dat betekent ook meteen dat de meeste kleine subjes die je kunt kopen behoorlijke compromissen hebben moeten maken.

De center is niet duur, de FRS8 kost 11-12 euro per stuk. In deze setting, zoals ik ze wil gebruiken voldoen ze uitstekend. Bedenk wel dat deze center behoorlijke beperkingen heeft in het laag. Ik moet nog zien wat er gebeurt als er in een HT (bij film dus) opstelling een malloot heeft bedacht dat een vulkaanuitbarsting of aardbeving door het centerkanaal moet worden weergegeven in plaats van door de sub. Voor muziek is ie echt heel fijn, candy dulfers sax of dire straits every trick is helemaal goud!

Ik kan niet zomaar iets noemen wat te vergelijken is, qua geluid wacht ik op m'n niewe amp en qua opbouw van de luidsprekers is het vaak moeilijk te achterhalen bij commerciele luidsprekers hoe ze alle uitdagingen hebben opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik ga even later uitgebreider reageren : puik werk :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06 09:28

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Dit ziet er inderdaad super uit. Zeker die frontspeakers.
Mooi werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marksanne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2023
Ziet er goed uit! Complimenten. Ik weet inmiddels hoe ontzettend veel werk erin gaat zitten, want ik heb toevallig net mijn eerste zelfbouwspeakerprojectje afgerond (verslagje met foto's vind je op www.markspages.nl en klik op de homepage op het plaatje met de rode letters 'project s'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ehm, ik heb dat verslag doorgelezen maar snap nog steeds niet helamaal waarom je die boxen hebt verbouwd.

Je hebt de orginle units gebruikt en die in een andere kast gezet. Heb je dan ook de kastmaten overgenomen of op de gok een andere kast gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dat was mijn gedachte ook meteen. Het ziet er naar uit dat je op de gok een andere kast hebt gebouwd, zonder de oude gegevens daarbij in ogenschouw te nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:03

JWO

idd, zal dus waarschijnlijk een lekkere bobbel onder in het frequentieberijk zitten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ga nou geen conclusies trekken zonder antwoord van de bouwer, wacht ff tot hij antwoord ;)

Verder is het altijd interessant waar je DIY speakers plaatst al kijk je naar commerciele modellen. Indoubt, heb je enig idee waarmee jouw fronts mee zijn te vergelijken, in welke klasse je ze bijoorbeeld zou plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Topicstarter
Vergelijken is moeilijk, zeker zonder A/B testmogelijkheid. Elk vergelijk zou dus volledig subjectief zijn en meer een opinie dan iets anders.

Please don't shoot me for what I think. Om het te bewijzen zouden er complete test en metingen moeten worden gedaan met professionele meetapparatuur en alle concurrenten die ik noem. Die heb ik dus niet beschikbaar (heel misschien toch)

Voordat ik besloot om zelf te bouwen heb ik naar verschillende luidsprekers gekeken. o.a. B&W DM602S3, mission 781(geloof ik), de kleine Kef (ik geloof Q1), wharfedale diamonds en infinity nr xxx (verder waren er nog hele rijen met luidsprekers die ik me niet meer kan herrinneren.) Meeste luidsprekers tussen de 250 en 400 euro/stuk.

Dan krijg je het klassieke probleem: wat je wil betalen is niet mooi genoeg, wat mooi genoeg is wil je niet betalen. Als ik voor dat bedrag iets naar m'n zin had gekregen had ik waarschijnlijk nooit zelfgebouwd maar op dat moment heb ik besloten dat ik het beter zelf kon.

Ik kan je wel vertellen dat ik met een schuin oog naar de B&W nautilus 805 heb gekeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-06 15:39

Skef

Ik scheer.me

Indoubt, zou je mij eens willen contacten via msn/icq/mail? Ik weet niet of je de bouwtekeningen/filtersettings van de fronts aan me wil geven, maar ik ben zekers wel geïnteresseerd!

Niet dat ik het in massa-productie wil gaan nemen, maar zoiets als dit is dus precies waar ik naar op zoek ben als zijnde mijn nieuwe fronts!

Alle contactgegevens staan wel in m'n profile...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Topicstarter
Doe ik,

de filters zijn niet door mij ontworpen maar komen van Tony Gee, s DD8 project, Wel zijn er wijzigingen doorgevoerd, de filters zijn overigens nog in "tweak" mode, ik heb nog 3 verschillende spoelen en verschillende weerstanden liggen voor de filtertweaks. Voordat ik daar aan kan gaan beginnen moet ik echter eerst m'n mic voorversterker afmaken, ik wil het wel ook een beetje kunnen meten

Echte bouwtekeningingen heb ik niet geloof ik, wel zaagplannen e.d.. Ik zal eens kijken wat ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-06 15:39

Skef

Ik scheer.me

Aha, ok...

En ik dacht al: "Waar ken ik die driver-setup van... ;) "

Heb jij gewoon de DD8 als voorbeeld gepakt, en daarvan de maten e.d. naar eigen inzicht aangepast? (Natuurlijk wel rekening houdende met de juiste inhoud e.d.)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ziet er goed uit Indoubt!

Raakt iedereen nu ineens aan de conrad sub-amp? De mijne komt morgen ook binnen, de bezorger was vandaag net een kwartiertje te vroeg. Ik zal even letten op speling bij de kabels ivm eventuele lekheid. Ik post overmorgen wel wat plaatjes van mijn sub, hij staat nu te drogen. Nou vooruit eentje dan, cam is een beetje slecht helaas.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3877/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3879/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/3876/thumb.jpg

PS hij ligt nu met de voorkant naar benee
downfiring daar werk ik niet mee
de voorkant moet nog geverfd
want van zagen wordt de verf gekerfd
114dB spl daar ga ik voor
als ik die lage toontjes maar goed hoor
een driver met alu cone komt er in
nee tis heus, dit is niet iets wat ik verzin
waarom ik nu rijm? ik heb ook geen clue
maar ook gebruik geen schroeven, alleen glue :P

[ Voor 22% gewijzigd door MM op 08-04-2003 17:18 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67555

welk merk en type alu cone gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

"300MM ALUMINIUM ALLOY CONE WOOFER" type DS120i
Artikelnr.: 369071 - 89 bij conrad, bijna 70 euro.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

Skef schreef op 08 April 2003 @ 15:02:
Indoubt, zou je mij eens willen contacten via msn/icq/mail? Ik weet niet of je de bouwtekeningen/filtersettings van de fronts aan me wil geven, maar ik ben zekers wel geïnteresseerd!

Niet dat ik het in massa-productie wil gaan nemen, maar zoiets als dit is dus precies waar ik naar op zoek ben als zijnde mijn nieuwe fronts!

Alle contactgegevens staan wel in m'n profile...
* Anoniem: 61284 zou deze ook wel graag willen (ben dus niet de enige :)) als ik ze mag :> :D. Ik ben ook inpiratie aan het opdoen voor een setje fronts om samen met me sub voor een mooi gluid te zorgen. Die Seas bas/mid driver was ik al enigsinds in geïnteresseerd, ik wist alleen nog niet welke tweeter ik zou nemen, maar als dit een goede combinatie is...
Vooral de (uiteindelijke) filtersettings ben ik in geïnteresseerd.

Normaal gesproken zou ik helemaal zelf vanaf de grond af een speaker samenstellen, maar waarom het wiel twee keer uitvinden. Deze combinatie is wel erg goed en ook wel erg mooi.

Zie ik nu trouwens goed dat je alle filtercomponenten met ty-raps hebt vast gezet? Dat is wel makkelijk ja, weer een vraagstuk voor me volgende projectje opgelost :)

PS. email = a_vd_boom@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Indoubt schreef op 08 April 2003 @ 13:01:
Vergelijken is moeilijk, zeker zonder A/B testmogelijkheid. Elk vergelijk zou dus volledig subjectief zijn en meer een opinie dan iets anders.

Please don't shoot me for what I think. Om het te bewijzen zouden er complete test en metingen moeten worden gedaan met professionele meetapparatuur en alle concurrenten die ik noem. Die heb ik dus niet beschikbaar (heel misschien toch)

Voordat ik besloot om zelf te bouwen heb ik naar verschillende luidsprekers gekeken. o.a. B&W DM602S3, mission 781(geloof ik), de kleine Kef (ik geloof Q1), wharfedale diamonds en infinity nr xxx (verder waren er nog hele rijen met luidsprekers die ik me niet meer kan herrinneren.) Meeste luidsprekers tussen de 250 en 400 euro/stuk.

Dan krijg je het klassieke probleem: wat je wil betalen is niet mooi genoeg, wat mooi genoeg is wil je niet betalen. Als ik voor dat bedrag iets naar m'n zin had gekregen had ik waarschijnlijk nooit zelfgebouwd maar op dat moment heb ik besloten dat ik het beter zelf kon.

Ik kan je wel vertellen dat ik met een schuin oog naar de B&W nautilus 805 heb gekeken
Ja, bekend verhaal. Ik zat zelf aan de 803 en heb toen besloten (ook gepushed door andere zelfbouwers :P ) om zelf wat in elkaar te klussen. Ik ben echter al een hele tijd geleden van het normale HiFi pad afgeweken (het hart van mijn systeem is een Sony DSP, die gecombineerd met 3 versterkers alle drivers apart delayen en EQ-en mogelijk maakt en "live" filters veranderen). Dus ik heb ook heel wat anders gemaakt. Maar het is wel leuk om andermans projecten te zien. Ik vind de combinatie van het hardhout en het esdoorn fineer niet mooi, maar goed, het zijn jouw speakers :). De meeste mensen zullen mijn speakers ook niet mooi vinden, zeker gezien de grootte.
Maar wel ontzettend mooi gemaakt! Echt een mooie constructie, die me ook heel lastig lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marksanne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2023
Anoniem: 50944 schreef op 08 April 2003 @ 09:46:
ehm, ik heb dat verslag doorgelezen maar snap nog steeds niet helamaal waarom je die boxen hebt verbouwd.

Je hebt de orginle units gebruikt en die in een andere kast gezet. Heb je dan ook de kastmaten overgenomen of op de gok een andere kast gemaakt?
op deze en ook de reacties van Wekkel en JWO op mijn post over mijn zelfbouw verslagje wat antwoorden:

ik kan kort zijn: ik heb volledig op de gok een nieuwe kast gemaakt met totaal andere maten, zonder enige voorkennis van de opbouw van luidspekerbehuizingen. Het enige dat ik (op dit moment) kan is iets in elkaar zetten en... luisteren. Ik durf mezelf toch tot de wat meer serieuze luisteraars te scharen dus ik kan alleen maar op mijn gehoor afgaan om te oordelen over mijn zelfbouwspeakers. Het directe vergelijkingsmateriaal (de orginele behuizing) is natuurlijk haast niet te doen. Daar zitten weken tussen, dus da's best lastig om je het precieze geluid te herinneren, maar ik weet in ieder wel dat ik de speakers in deze behuizing absoluut lekkerder vindt klinken. Mijn echte vergelijkingsspeakers zijn degenen die ik in de huiskamer heb staan (3xLinn Index + 2xLinn Tukan + 1xREL Strata II sub). Een A/B test gaat dus nog komen! (en zo is het toch wat langer dan 'kort' geworden)

PS. iemand die zo'n programmaatje heeft om bepaalde 'curves' te bereken... hoe werkt dat eigenlijk of wat heb je nodig om een berekening in zo'n programma in te voeren?

[ Voor 8% gewijzigd door marksanne op 08-04-2003 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat jij bedoelt zijn simulatie programma's

Deze zijn te vinden in verschillende smaken de 2 bekenste zou ik toch wel WinISD en LspCAD willen noemen. De eerste werkt erg simpel en heeft ook nog eens een super uitgebreide database van drivers. De 2e is een heel stuk uitgebreider maar werkt ook een stuk ingewikkelder. Dan heb je ook nog LspCAD lite, wat itt zijn broer wel gratis is, dit programma werkt ook erg makkelijk, maar heeft niet zo'n uitgebreide database als WinISD, wat ook gratis is.

Om speakers met deze programma's te simuleren heb je de T/S parameters van de woofers nodig, daar zit hem bij jouw de kneep want die heb je waarschijnlijk niet. Misschien kun je ze ergens op internet vinden of misschien is het wel een driver van een bekend zelfbouw merk, in dat laatste geval heb je grote kans dat de T/S parameters al in de Databse van WinISD zijn ingevoerd.

In de huiskamer heb jij een erg mooie set en daarom is het voor mij wel ironisch dat je boxen op de gok zijn gebouwd, misschien is het voor jou erg interressant om je flink te gaan verdiepen in DIY luidsprekers aangezien je daarin heel erg je eigen smaak in kan verwerken. Je volgende stel luidsprekers (als je deze ooit nog wilt vervangen ;) ) kan je dan helemaal volgens jouw eisen ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82357

. (wou ongeveer hetz gaan schrijven maar toen ik dit zag...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

jag nu ben ik het zat ;), dit is de zoveelste keer dat je over je sony dsp wat zegt en ik voor de zoveelste keer de search vergeefs in duik. Kun je mij een plezier doen en wat meer info over je dsp-tje geven. Mijn dank is nu al groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik geloof dat Jag niet zo heel veel online is, misschine kan je hem beter op een andere manier contacten.

In ieder geval is in dit topic, en dat ment name deze post wel een pietsie terug te vinden over z'n DSP: Jag in "Nieuwe set voor Jag"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 01:48
Goed om te lezen dat die conrad zonder bass-boost is. Ik heb 'm al eens uit elkaar geschroefd,maar net niet ver genoeg om de weerstandjes af te lezen, jij wel, indoubt? I.v.m. ampmod-verhaal, ik had mij voorbereid om die 300518 te moeten gaan solderen om de bass-boost eraf te halen.
PS. http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/ is de vordering. Maten in de beschrijving van de woofer klopten niet, vandaar 1 cm speling rond de woofer en een nieuwe plaat om weer in te frezen en te zagen......
Vooral die speakertjes erg mooi gemaakt zeg!

[ Voor 6% gewijzigd door Redheinz op 10-04-2003 21:47 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Topicstarter
Nee, ik heb nog geen mods gedaan op de conrad versterker wat betreft bass-boost. Ik weet sowieso nog niet of ik de bass-boost wel nodig heb. Ik heb de indruk dat het subje veel lager speelt als dat de Winisd curve aangeeft. Waarschinlijk heb ik al 10db plus versterking van de lage frequenties vanwege dat ie downfiring is en dicht bij een muur staat.

Ik moet hem eerder temperen als boosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Redheinz schreef op 10 April 2003 @ 20:01:
Goed om te lezen dat die conrad zonder bass-boost is. Ik heb 'm al eens uit elkaar geschroefd,maar net niet ver genoeg om de weerstandjes af te lezen, jij wel, indoubt? I.v.m. ampmod-verhaal, ik had mij voorbereid om die 300518 te moeten gaan solderen om de bass-boost eraf te halen.
PS. http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/ is de vordering. Maten in de beschrijving van de woofer klopten niet, vandaar 1 cm speling rond de woofer en een nieuwe plaat om weer in te frezen en te zagen......
Vooral die speakertjes erg mooi gemaakt zeg!
Kasten zien er erg stevig uit, mooi toegepaste constructie enz... heel strak allemaal. Wel jammer van de speling, iets te enthousiast geweest met de frees? ;)

Deze vraag had je natuurlijk al verwacht, maar waar zijn die zuilen voor? met wat ga je die vullen?

Hoeveel liter is die sub trouwens, hij ziet er zeker wel impressive uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Wat ik leuk vond was mijn woofer opmeten met ETF (kan ook met speakerworkshop).
Dat heb ik gedaan met de conrad dB-meter 100609 als microfoon. Dan krijg je dus zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs/images%5C110hz.jpg
En zie je dat je subwoofer in-room lager gaat dan vooraf berekend in LSPCAD ofzo (Het betreft hier een CT196, AXX1212 + Mivoc AM120).
Ik zit erover te denken om er nog wat centjes tegenaan te gooien voor een DSP1124 van behringer om de kamer-pieken eruit te equalizen, maar dat probeer ik nog maar ff uit te stellen.
Waar het me om ging was dat ik inderdaad ook geen Bassboost wil hebben en ik verwacht had dat dat er wel op zou zitten, net als bij die Parts-express. Ben dus blij dat dat er niet op zit. Mijn nieuwe sub zal al tot 20 Hz door rammen op Bass-reflex dus ik zit ook niet te springen om bass-boost....
Die zuiltjes zijn nog niet geheel gereed zijnde alcone laplace. Waarschijnlijk gaan die wijnrood worden. Lijkt me erg mooi met die witte drivers. Die gaan vanaf eind dit jaar hun taak vervullen als fronts in HT. Ik ga ook nog een center maken met dezelfde drivers denk ik: 2*AC6.5 + AC10HAT.
Dat ik te wijd heb ingefreesd komt doordat in de beschrijving van de subwoofer de maten niet correct waren opgenomen. Ik baalde als een stekker en dat WAS DUS NIET LEUK!!!!!! :)
De bedoeling is dit weekend het front weer in te frezen en in te zagen, bovendien de zijkant te voorzien van een fase.
Dat ding is 61*52*52cm (3cm MDF, binnenwerk 1,8cm), incl. voetjes ca. 70 cm hoog, bruto inhoud ~115, netto ~102 liter. Gaat veel te zwaar worden (45 kilo geschat) en toch wel imposanter dan vooraf ingeschat.

He, indoubt, die speakers zien er wel heel mooi uit. Was dat de eerste keer dat je gefineerd hebt? De afwerking zit ik nog een beetje over te twijfelen namelijk, en fineren lijkt me nogal moeilijk om mooi te krijgen...

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edm

edm

@redheinz heb je zowel de laplace als de dirac beluisterd? Zo ja waarom heb je dan voor de laplace gekozen zeker als je ook nog een sub er bij gaat zetten, ik vind persoonlijk nl de dirac de beter klinkende van de twee, waarbij het enige nadeel van de dirac zijn iets mindere laag is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Prachtige drivers, en ook nog eens te betalen, is die woofer van alu of komt die lichte kleur van een ander materiaal?

Mooie meting van je sub trouwens, vindt ik heel interessant, zo heb je ook gevisualiseerd WAT je hoort, heel handig en leerzaam. Zeker omdat je dit soort grafiekjes ook kunt simuleren in de wat uitgebreidere pakketten (lees LspCAD std/pro). Kijken of ik daar ook eens aan kan beginnen.

Poe, das geen klein subje, ik heb inmiddels mijne van een liter of 140 tijdelijk van me kamer gehaald omdat de nieuwe reciever nog even op zich laat wachten en daardoor staat hij een beetje nutteloos plek te vreten. Ook weer een mooi excuus trouwens om aan een nieuwe sub te beginnen ;)

Tja dat invrezen, ik kan nu natuurlijk wel achteraf zeggen dat je nooit die parameters moet vertrouwen, daar komt het gewoon te nauw voor neer, maar ach wat gebeurt is is gebeurt.

De zuiltjes zien er heel strak uit, maar dat had ik geloof ik al gezegd, succes met de rest en hou ons hier op GoT op de hoogte he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Ik heb geen van beide beluisterd, moet ik tot mijn schande bekennen. Ik woon in Bergen aan Zee en In NL is volgens mij remo de enige die alcone verhandelt, dat is al in Rotterdam. Ik had geen zin om helemaal daarheen af te reizen. Verder hier en daar (vooral op Duitse sites + HH en K&T) (zeer) goede reviews van alcone gelezen. De conclusie was dat Laplace een goede tussenweg tussen diepgang en klank was (tussen Dirac en Fourier). Dirac heb ik expres niet gekozen wegens de niet-ronde units die moeilijker in te frezen zijn. Uiteindelijk ook in Duitsland besteld...
Waar heb jij die Alcones beluisterd dan?
De units zijn inderdaad alu-geanodiseerd en zien er schitterend uit!

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edm

edm

Ik heb bij Remo beluisterd, vanuit Groningen een eindje rijden, maar dan weet je in ieder geval wat je gaat bouwen.... Ik had goede verhalen gehoord over Alcone en ik vind de prijs kwaliteit verhouding echt geweldig. In eerste instantie zat ik ontzettend te twijfelen over het de tweeter (de ac-hat), maar na een uitgebreide luister sessie ben ik toch echt tot de conclusie gekomen dat wat mij betreft er geen andere tweeter hoefde te komen. (Ik was een beetje ongerust over de break up in het boven bereik.)
Ik ben ook uitermate te spreken over de 'look' van de units en kan je metallic blauw ook zeer aanraden.
Inmiddels weet ik ook een adres in Groningen die alcone units kan leveren, wat me een redelijke reis bespaard had....
Ga je trouwens de standaard filters gebruiken????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Topicstarter
"He, indoubt, die speakers zien er wel heel mooi uit. Was dat de eerste keer dat je gefineerd hebt? De afwerking zit ik nog een beetje over te twijfelen namelijk, en fineren lijkt me nogal moeilijk om mooi te krijgen..."

was de eerste keer , heb inmiddels begrepen dat je ook compleeet gefineerd mdf kunt kopen, dat is waarschijnlijk nog gunstiger qua prijs ook. voorwaarde is wel dat je kunt krijgen wat je wil hebben.

op zich is het niet moeilijk maar wel tijdrovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Ik heb gewoon de hele set besteld, dus ja, ik ga in ieder geval in eerste instantie het standaard filter gebruiken. Daar zit toch een netwerkje in (Saugkreis in duits, in nederlands geen idee) om die spike bij 20 kHz te elimineren?
Heb jij andere onderdelen in het filter? Zo ja, welke? Mooie Mundorf-spoeltjes ofzo?
Heb je plaatjes van die speakers, Edm?

Over dat fineren... Volgens mij had ik dat eerder moeten bedenken om gefineerd MDF te gebruiken als ik dat van jou zo zie met die hoek-stukjes... Of ik moet dat er weer uit gaan frezen. Misschien gewoon fineren. Maar dan eerst maaar ff oefenen....
Ik heb er nog over getwijfeld om beuken-multiplex te gaan gebruiken, maar dat werd toch wel erg prijzig bij de tent waar ik het hout heb gekocht met als voordeel echter dat je alleen maar hoeft te beitsen. Misschien had ik nog wat hout-winkels langs moeten rijden, maarja op een gegeven moment wil je beginnen....

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Redheinz schreef op 12 April 2003 @ 10:40:Daar zit toch een netwerkje in (Saugkreis in duits, in nederlands geen idee) om die spike bij 20 kHz te elimineren?
Saugkreis = zuigkring; dit is een L+C+R in serie, om een lage impedantie te maken op een specifieke frequentie ( 1/[2*pi*sqrt(L*C)] ), waardoor het signaal op de luidspreker unit bij die frequentie verzwakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
Ik krijg heel andere ideeen bij een zuigkring... Dat krijg je als je (bijna) alleen maar Duitse lektuur op dit gebied hebt...

Zin.

Pagina: 1