[XFree] Radeon 8500 + TV-Out

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okaye, hier een goed argument voor mij in mijn bewering dat linux (nog) niet gereed is voor de desktop.

Ik heb mezelf deze week een Shuttle SK41G aangeschaft, samen met een Hauppage 250Pvr en een Ati remote wonder.

Met deze onderdelen wilde ik in eerste instantie onder Windows XP een PVR/Divx/DVD recorder/speler maken. Maar aangezien windows een beetje slecht flexibel is en Windows MCE alleen voor NTSC is te krijgen, ben ik overgestapt op Linux.

In de shuttle zit een ProsavageDDR grafische kaart met TV-out. Ik ben het hele weekend bezig geweest om deze tv-out onder XFree4.3.0 aan de praat te krijgen (onder winxp ging dit perfect). Ik ben zover gekomen dat op de externe TV een wazig NTSC beeld komt. Alle andere pogingen zijn mislukt.

Gelukkig had ik nog een Radeon8500 liggen. Deze heeft (weer onder XP) zijn TV diensten al maanden bewezen. HIervan was ik overtuigd dat er drivers voor TV-Out voor zijn. Dat viel dus ook tegen. Ik ben nu al de hele avond bezig (o.a. met Gatos drivers) maar krijg alleen nog maar textconsole op de TV. X stopt met starten met de melding "no screens found". Ik heb deze melding op mijn laptop met een Radeon 7200 ook al eens gehad, maar de truc die ik daar toepaste om het aan de praat te krijgen werkt niet op mijn SK41G/Radeon 8500..

Met andere woorden, alle drivers die ik tot nu toe geprobeerd heb voor 2 gangbare kaarten werken nog LANG niet zoals ze het op dit moment onder XP doen. Toch wil ik de box graag onder Linux opbouwen, aangezien dat het enige platform is waaronder ik alles wat ik wil kan bouwen..

Het liefst krijg ik de 8500 tv-out aan de praat, maar anders de SagaveDDR, heeft iemand het al voor elkaar om 1 van deze 2 kaarten aan de praat te krijgen of heeft iemand nog goeie leads..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die dit weet? Dat snap ik niet want in meerdere threads wordt door meerdere mensen beweerd dat linux zeer goed geschikt is voor de desktop. Onder Windows draait het hele zaakje, is er alleen geen goede applicatie voor. Onder linux is er een goede applicatie, maar krijg ik de basis niet aan de praat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-12-2024

Arioch

<geek>

Heb je een echte ATI kaart of een kaart van een ander merk met een ATI chipset er op? ATI heeft namelijk alleen maar officiële drivers voor 'echte' ATI kaartjes. Deze drivers werken voorlopig enkel onder XFree4.2.x :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dan maar eens proberen onder Xfree 4.2.x? Aangezien je tot nu toe alleen met 4.3.0 hebt geprobeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29
Dat komt omdat ATI geen TV-out drivers heeft gemaakt blijkbaar. Mijn nvidia kaart doet het wel prima (ook de TV-out).

Tja, dat is heel vervelend inderdaad. Je kunt natuurlijk "Linux" er de schuld van geven dat er geen goede drivers voor jouw kaart zijn, maar daar ga je verder weinig mee opschieten (als ATI de specs niet vrijgeeft of drivers bijhoud die in elke Xfree versie werken...)

Edit: als het je er om gaat dat we toegeven dat Linux niet ready is voor de desktop omdat toevallig van 1 specifieke kaart/fabrikant de TV-out niet werkt, dat kun je vergeten (er zijn veel betere redenen om dat te zeggen namelijk ;) ). Wil je hulp, of wil je hier Linux afzeiken omdat het niet werkt?

Tja, ik vrees dat er weinig te helpen valt, ik heb zelf niet zo'n kaart, en kon op internet ook niet snel drivers hiervoor vinden.

[ Voor 37% gewijzigd door Wilke op 08-04-2003 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Edit: als het je er om gaat dat we toegeven dat Linux niet ready is voor de desktop omdat toevallig van 1 specifieke kaart/fabrikant de TV-out niet werkt, dat kun je vergeten (er zijn veel betere redenen om dat te zeggen namelijk ). Wil je hulp, of wil je hier Linux afzeiken omdat het niet werkt?
Er zitten 3 video/capture kaarten in de machine. Een ProsavageDDR+K een Radeon8500 en een Hauppage 250Pvr.. Voor geen van de drie zijn goede drivers te krijgen. Theorethisch zouden de 8500 en de Prosavage TV-out moeten kunnen. In de praktijk valt dit vies tegen.
De maker van de Prosavage drivers reageert wel op mijn bevindingen, maar niet echt enthousiast. Voor de 250 gaat de ontwikkeling nu snel. Ik vermoed dat over een klein maandje de eerste stable drivers wel gaan uitkomen.
Verder is het installeren van de drivers voor de VIA8233 soundcard nou ook niet echt een pretje. De drivers lijken te werken, ik hoor alleen geen piep..

Ik snap alleen niet dat een Radeon 8500 wat een behoorlijk coulante kaart is, nog steeds niet goed ondersteund wordt! Daar kan ik niet anders dan linux de 'schuld' geven dat deze nog niet werken.

Ik heb vanmiddag toevallig een goede tip gekregen. Ik ga nu knoppix eens op CD zetten en kijken wat die er van bakt. Misschien kan ik van deze config weer iets leren.

En ik wil Linux zeker niet affakkelen, het is n.b. 3/4 van mijn werk. Het is alleen zo dat je nog te goed moet opletten welke hardware je koopt, anders werkt het niet. De 'jan met de pet op' heeft hier natuurlijk geen zin in en dit is een van de redenen dat ik linux niet voor de desktop geschikt vind.

Maar ik ga nu Knoppix eens proberen... 'S kijkuh wattie doet..

Ohw jah, en het is een club3d 8500. Maar de drivers van de ATI site doen het perfect, zolang ik maar geen tv-out wil gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:25

franklin

denkt teveel...

Ik heb wel eens gelezen dat ati ivm. macrovision moeilijkheden ed. geen specs van de tvout van de 8500 wil vrijgeven.

voor de 9500 > kaarten schijnt er wel wat meer info in de technische docs te zitten, die onder nda (moeilijk) te verkrijgen zijn.

bijzonder jammer want ik gebruik mijn tvout regelmatig, maar dan moet ik toch naar windows toe :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmpf knoppix bakt er wel wat van maar niet genoeg. Nu wordt de soundchip (ACL650 of VIA8233) weer niet herkend. Ook doet hij het alleen goed als ik de s-vhs stekker uit de 8500 haal...

Hoe moeilijk zal het zijn om onder visual basic de PVR250 aan te spreken? En bijvoorbeeld een MP3 af te spelen. Kan deze codecs eenvoudig aanspreken of is dit te moeilijk voor een beginnner in VB?

Ik zit er namelijk aan te denken anders zelf een interface onder windowz in elkaar te flansen totdat de drivers voor linux rond zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pak gewoon XFree86 3.0 en gebruik de "radeon" driver... Deze zit tegenwoordig standaard in XFree86... en heeft ook ondersteuning voor 3D enz.. ook TV-out naar mijn weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het moment dat ATi de technische info van de kaart niet vrij wil geven zullen ze voor hun eigen Linux driver moeten zorgen. Als ze dat niet doen/ niet voldoende doen is het toch echt ATi die je daar op aan moet kijken en niet Linux aangezien het zonder die specs niet echt mogelijk is om een goede driver te schrijven lijkt me.

Voor Visual Basic vragen zijn er andere fora, in ieder geval niet NOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ook TV-out naar mijn weten
Niet dus.. Anders open ik dit topic niet.. En XFrre86 3.0????
Op het moment dat ATi de technische info van de kaart niet vrij wil geven zullen ze voor hun eigen Linux driver moeten zorgen. Als ze dat niet doen/ niet voldoende doen is het toch echt ATi die je daar op aan moet kijken en niet Linux aangezien het zonder die specs niet echt mogelijk is om een goede driver te schrijven lijkt me.
Ik kijk er niemand op aan.. Ik wil alleen weten of iemand dit al gelukt is. De mensen die overal lopen te blaten dat linux net zoveel kan en net zo goed werkt als Windows hoor ik nu dus niet. Het moet in principe niet uitmaken aan welke kant het probleem ligt ATI/Linux.. Het feit is gewoon dat het probleem er is onder Linux. Een desktop O.S. waar alleen de NVidia en Matrox drivers het redelijk compleet doen kun je toch niet helemaal serieus meer nemen dan? Ik vind dit gewoon een -grote- domper op het verhaal. Ik had namelijk een lean mean linux PVR in gedachten, maar dat zit er dus gewoonweg niet in..

Overigens als Server(tje) is het een perfect o.s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat je met linux begint kijk je eerst naar de hardware compatible list... en dat heb jij blijkbaar niet gedaan.. Dus ligt het probleem bij jezelf...

Tja.. het is maar hoe je het bekijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voordat je met linux begint kijk je eerst naar de hardware compatible list... en dat heb jij blijkbaar niet gedaan.. Dus ligt het probleem bij jezelf...

Tja.. het is maar hoe je het bekijkt...
Alle hardware welke ik heb zou supported moeten zijn voor de functies die ik wil.. Zo bekeek ik het...

8500 - http://gatos.sourceforge.net/ati.2.php
Savage - http://www.probo.com/timr/savage40.html
VIA8233 - http://www.alsa-project.org/alsa-doc/

Alles werkt in theorie ooit eens bij iemand misschien... Maar niet zeker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, de meeste zaken heb ik nu toch na veeeeel experimenteren en compilen voor elkaar. Blijf ik alleen over met de interne prosavage kaart. Deze werkt op zich wel, maar ik krijg onder linux (en windows ook maar dat boeit niet) geen overscan aan de praat.

Nu zit er een chronotel 7005 chip op, misschien dat iemand daar iets voor weet. Anders moet ik waarschijnlijk toch maar overstappen op een NVidia kaart, ik lees dat daarvoor de TV-Out onder linux wel volledig werkt, inclusief overscan.

Kan iemand dit ook bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb jij al geprobeerd de Prosavage DDR te forceren op alleen de t.v. en dan op PAL en de Radeon voor gewoon beeld te gebruiken?

Xfree86 Config File:

Option "TvOnly"
Option "PAL"

De drivers werken trouwens niet met Xfree 4.3.0, dus als je die hebt moet je een downgrade maken of een Nvidia kaart kopen.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 14:10

SambalBij

We're all MAD here

Verwijderd schreef op 07 april 2003 @ 20:54:
Okaye, hier een goed argument voor mij in mijn bewering dat linux (nog) niet gereed is voor de desktop.

[..]

een PVR/Divx/DVD recorder/speler maken.
Heb je het nou over 'de desktop' (waarmee over het algemeen de gemiddelde kantoor/soho pc wordt bedoelt, met office, email en internet enzo) of heb je het over een vrij specifieke taak als een multimedia/video pc?
Dat zijn nogal verschillende zaken namelijk :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 april 2003 @ 16:39:
Heb jij al geprobeerd de Prosavage DDR te forceren op alleen de t.v. en dan op PAL en de Radeon voor gewoon beeld te gebruiken?

Xfree86 Config File:

Option "TvOnly"
Option "PAL"

De drivers werken trouwens niet met Xfree 4.3.0, dus als je die hebt moet je een downgrade maken of een Nvidia kaart kopen.
De 4.3.0 drivers hebben deze opties ook. De TV-out werkt op zich wel, alleen hou je zwarte balken. Nu kan de prosavage samen met de CH7005 wel overscan, alleen weet ik niet hoe ik dat kan activeren.
Heb je het nou over 'de desktop' (waarmee over het algemeen de gemiddelde kantoor/soho pc wordt bedoelt, met office, email en internet enzo) of heb je het over een vrij specifieke taak als een multimedia/video pc?
Dat zijn nogal verschillende zaken namelijk
Wat zou dan volgens jou tegenwoordig het verschil zijn tussen een multimedia en desktop PC? Want met de gemiddelde desktop wordt allang niet meer een office mail etc. client bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn de balken een probleem voor film kijken of voor het weergeven van de desktop? Als het alleen voor film kijken is kun je ook proberen of het afspeel programma het output signaal kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk zijn ze alleen een probleem voor het afspelen. Ik speel nu nog films af met mplayer. Ik zat zelf te denken dat er misschien iets te doen valt doormiddel van modelines onder XFree maar heb geen idee of dat wat uithaalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het maar opgegeven een een goedkope Nvidia MX400 gekocht. TV-Out hiervan is perfect te regelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig heb je geen Geforce 4 mx440 gekocht, want dat is de enigste kaart waar de tv-out niet werkt.(Heb ik uitgevonden toen ik het uitprobeerde, vanwege onchip tv-out functie, nvidia geeft weer eens geen informatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uhm.. Het is wel een Geforce 4 MX440.. Een hele goedkope van mercury.. Misschien gebruiken die een andere TV-Encoder? Want de mijne geeft perfect tv-out... gelukkig.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:29
Ik kijk er niemand op aan.. Ik wil alleen weten of iemand dit al gelukt is. De mensen die overal lopen te blaten dat linux net zoveel kan en net zo goed werkt als Windows hoor ik nu dus niet. Het moet in principe niet uitmaken aan welke kant het probleem ligt ATI/Linux.. Het feit is gewoon dat het probleem er is onder Linux.
Tja, onder iedere windows versie zijn er wel hardware dingen te vinden die niet/slecht werken, gewoon bij het kopen van hardware kijken wel hardwarefabrikant wel goede support geeft (net zoals in windows: daar betekent support namelijk ook niet altijd goede support"

Ik heb hier een dvd/divx setup (1 monitor/ 1 tv - 400mhz/64mb) en het werkt toppie (recording of timeshift gebruik ik verder niet btw), dus gewoon ff opletten of je hardware linux ondersteund (de support voor mijn terratec xfire kaart is slechter voor windows dan voor linux bijvoorbeeld)

Dus gooi die radeon eruit (of wacht tot er goede drivers voor zijn) en haal een nvidia/matrox(g400) kaart

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uhm... Kijk eens drie postings verder naar beneden.. Ik heb nu ook een NVidia kaart gekocht en deze werkt gewoon. :*)

Verder vind ik wel dat ik mijn vriendin (=computer leek) best alleen op pad kan sturen om een Windows desktop te kopen. Ik zou dat niet aandurven als het een Linux desktop zou moeten worden. En dan zijn er nog mensen welke zich afvragen waarom linux het nog steeds niet heeft gemaakt voor de desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
je moet alleen oorzaak en gevolg niet omdraaien, linux is prima geschikt voor de desktop, zolang de hardware maar support voor linux heeft, jij neemt nu consumenten/gebruikers als uitgangspunt die nog niets eens een OS kunnen installeren, voor die mensen heb je computers met een voorgeinstalleerd os (linux/windows/mac os), mensen die zelf een OS kunnen installeren (windows/linux) die hebben ook voldoende kennis om ff te kijken wel hardware geen of slechte driver support bied voor liniux.

Natuurlijk verbeterd die situatie in rap tempo maar je zult in ieder OS (en zeker in opkomende OS'jes) hardware vinden die geen goede support voor dat OS biedt, als je bepaalde hardware links laat liggen dan heb je echt geen problemen met linux

[ Voor 3% gewijzigd door blouweKip op 14-05-2003 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blouweKip schreef op 14 May 2003 @ 11:08:
je moet alleen oorzaak en gevolg niet omdraaien, linux is prima geschikt voor de desktop, zolang de hardware maar support voor linux heeft, jij neemt nu consumenten/gebruikers als uitgangspunt die nog niets eens een OS kunnen installeren, voor die mensen heb je computers met een voorgeinstalleerd os (linux/windows/mac os), mensen die zelf een OS kunnen installeren (windows/linux) die hebben ook voldoende kennis om ff te kijken wel hardware geen of slechte driver support bied voor liniux.

Natuurlijk verbeterd die situatie in rap tempo maar je zult in ieder OS (en zeker in opkomende OS'jes) hardware vinden die geen goede support voor dat OS biedt, als je bepaalde hardware links laat liggen dan heb je echt geen problemen met linux
Als dat zo is, waarom nemen veel distributeurs zoveel moeite om hun installatie zo gebruikersvriendelijk mogelijk te maken? Dit doen ze omdat mensen zelf hun systemen willen kunnen installeren mocht dit nodig zijn.

En het is nog een heel gezoek voor de gemiddelde gebruiker om te kijken in hoeverre de drivers geschikt zijn voor hardware. Linux komt wat normale zaken al een heel end in de buurt. Alleen verdanderen de behoeftes van de gemiddelde gebruiker sneller als de linux drivers dit kunnen bijhouden. Desktop systemen worden steeds meer multimedia gericht. Je kunt niet van een normale gebruiker verwachten dat ze dit allemaal kunnen uitzoeken, ik heb al zo'n 10 jaar ervaring met Linux, en dan nog vergis je je wel eens en doe je een investering waar je niks aan blijkt te hebben onder Linux:

- 5.1 geluid
- Firewire voor home-video's
- Hardware mpeg encoders
- Digitale camera's
- Video out voor divx'en op TV

Voor alle bovenstaande punten lopen de drivers van linux behoorlijk achter bij de werkelijkheid. Onder win-xp is dit alles voor bijna alle gangbare (en minder gangbare) merken onder controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen idee van firewire (heb ik niet), home video, hardware mpeg of digitale camera's, maar in elk geval doet mijn 5.1 het prima, evenals mijn tv-out...

En verder is dat helemaal afhankelijk van de hardware fabrikant, vandaar dat het zo belangrijjk is dat er zoveel mogelijk linux gebruikers zijn. Dat is de enige manier, anders is het voor hardware fabrikanten niet aantrekkelijk de nodige stappen te ondernemen om drivers te kunnen hebben (zelf maken of info doorspelen aan OSS devvers).

Stel je voor dat de ene fabrikant het wel doet en de andere niet, en die ene verdient de gemaakte kosten niet terug, dan staat hij er slechter voor. Aandeelhouders etc zijn daar niet blij mee, en het gaat tenslotte om geld verdienen.

Wat ik doe: zoveel mogelijk mensen helpen over te stappen (incl website om eea uit te leggen aan nieuwelingen etc), en ook: mensen vertellen (ook windows gebruikers) dat het beter is om linux-supported hardware te kopen (printer, scanner etc, als er voor iets geen linux gesupporte hw is houdt het op natuurlijk, ... en zolang die linux-supported hardware niet echt duurder is) -- wie zegt nl dat hij/zij over een jaar of zo niet wil overstappen?

En wie gaat dan zijn scanner (of wat dan ook) wegdoen?
Dus liever het zekere voor het onzekere, ken genoeg (teveel) mensen die oude printers/scanners etc niet meer kunnen gebruiken omdat die het niet doen onder XP..

Als linux 'goeroe' (wat ik niet ben, maar hoe mijn omgeving mij ziet) ben ik (je) ook computer goeroe, en als mensen mij advies vragen of vertellen dat ze op zoek zijn, raad ik altijd aan dingen te kopen die met linux functioneren, en bovendien bied ik ze advies aan, ik vraag altijd even voorbij te komen voordat ze de knoop doorhakken...

Misschien zijn er maar 1% linux desktopgebruikers, maar ik durf te beweren dat die kwa computerhardware een veelvoud beinvloeden (wil niet meteen zeggen 5% maar goed, veel meer dan slechts 1% ).

Linux is best klaar voor de desktop, wat jij beschrijft is een multimedia machine die echt een stuk verder gaat dan de doorsnee desktop (is eerder de machine van een computerfanaat/filmfan). Ben het ermee eens dat linux niet voor elke desktop is, maar van de huidige 1% kan het toch echt nog een eind vooruit....

Nu Nvidia goede support biedt, zie je dat Ati ook sterk aan de linux support aan het werken is. Er hoeft maar 1 fabrikant van een bepaalde klasse hardware goede ondersteuning te bieden, en de rest zal moeten volgen, of marktaandeel verliezen.

Ik zag vorige week bij de mediamarkt een Samsung laserprinter voor 150euro waar breeduit op de verpakking stond: voor windows en linux.

Het gaat de betere kant op, maar met 5% linux desktopgebruikers zou het een stuk beter gaan.

Terzijde: winXP heeft zo zijn eigen driverproblemen... en niet alleen met oudere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Voor alle bovenstaande punten lopen de drivers van linux behoorlijk achter bij de werkelijkheid. Onder win-xp is dit alles voor bijna alle gangbare (en minder gangbare) merken onder controle.
Het is niet zozeer dat linux of windows dingen ondersteunen, het is meer dat hardware met de juiste drivers geleverd (moet) worden, op mijn systeem werkt alles prima onder linux, dat is omdat er geen troep in zit die slechte drivers heeft, natuurlijk focust de gemiddelde hardware boer zich alleen op windows, dat zal natuurlijk wel nog even zo blijven al begint linux steeds meer in de picture te komen, dat is niet iets wat je linux of de developers kunt verwijten (die zorgen toch voor een driver support die zeer goed is onder de omstandigheden)

Als onder windows een driver niet werkt dan heb je pech, onder linux is er altijd wel iemand die ene werkende driver heeft
- 5.1 geluid
- Firewire voor home-video's
- Hardware mpeg encoders
- Digitale camera's
- Video out voor divx'en op TV

voor bovenstaande punten is linux opzich een prima platform, voor al die zaken geld echter wel, zolang de driver support van de hardware fabrikikant tekort schiet zal het minder of niet werken, tv-out werkt bijvoorbeeld prima met een nvidia en matrox kaart maar slechte support van ati zorgt er bijvoorbeeld voor dat tv-out met die kaart meer geklooi is (als het al werkt), tja, dat is in meer of mindere mate bij alle os'jes het geval, dat kun je verder ook alleen de fanrikant van die hardware aanrekenen

Ik gebruik linux nu zon 7 jaar en de support van linux is a flink toegenomen.
Mijn scanner werkt bijvoorbeeld niet onder xp en mijn geluidskaart gebrekkig, daar geef ik dan toch ook niet windows de schuld van maar juist de fabrikant, dan is het niets fair om omgekleerd wel linux de schuld te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
voor bovenstaande punten is linux opzich een prima platform, voor al die zaken geld echter wel, zolang de driver support van de hardware fabrikikant tekort schiet zal het minder of niet werken, tv-out werkt bijvoorbeeld prima met een nvidia en matrox kaart maar slechte support van ati zorgt er bijvoorbeeld voor dat tv-out met die kaart meer geklooi is (als het al werkt), tja, dat is in meer of mindere mate bij alle os'jes het geval, dat kun je verder ook alleen de fanrikant van die hardware aanrekenen
En dat bedoel ik maar. Het zal de gemiddelde gebruiker een biet zijn wie het probleem is of waar het probleem zit. En van de gemiddelde gebruiker zijn er wel heeel veel en dat kan en o.s. mooi een extra impuls geven om door te breken.

Er is (blijkbaar) ook niet een centrale eenheid die de fabrikanten op niveau kan aanspreken om Linux drivers te gaan maken. Misschien dat een bedrijf als RedHat hier iets harder tegenaan zou moeten leunen. Verder zijn fabrikanten nogal huiverig om hun eigengemaakte drivers in opensource te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Us1111: Zit tv-out support standaard in de drivers of moet je nvtv gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
En dat bedoel ik maar. Het zal de gemiddelde gebruiker een biet zijn wie het probleem is of waar het probleem zit. En van de gemiddelde gebruiker zijn er wel heeel veel en dat kan en o.s. mooi een extra impuls geven om door te breken.
Die gemiddelde gebruiker kan zelf zijn windows nauwelijks installeren en koopt toch vaak kant-en-klare pc's incl preinstalled os, dat os kan in dat geval best linux zijn
Er is (blijkbaar) ook niet een centrale eenheid die de fabrikanten op niveau kan aanspreken om Linux drivers te gaan maken. Misschien dat een bedrijf als RedHat hier iets harder tegenaan zou moeten leunen. Verder zijn fabrikanten nogal huiverig om hun eigengemaakte drivers in opensource te gooien.
Dat gebeurt dan ook wel (door redhat e.a.) en de driver support is dan ook flink verbeterd de laatste jaren, driver hoeven daarnaast niet open source te zijn, als fabrikanten de specs niet willen vrijgeven dan kunnen ze altijd een binary driver maken (zie nvidia)

tv-out zit voor nvidia zit btw standaard in de driver, met nvtv kun je alleen on the fly dingen aanpassen

[ Voor 6% gewijzigd door blouweKip op 14-05-2003 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan was mijn opmerking van geen tv-out met mx 440 misschien verkeerd.(Zal wel iets fout hebben gedaan of was het dat nvtv geen gf4mx ondersteund). Kan us1111 even zijn XF86Config posten(kan ik zien wat ik erin moet zetten voor tv-out)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
natuurlijk focust de gemiddelde hardware boer zich alleen op windows, dat zal natuurlijk wel nog even zo blijven al begint linux steeds meer in de picture te komen, dat is niet iets wat je linux of de developers kunt verwijten (die zorgen toch voor een driver support die zeer goed is onder de omstandigheden)
en
Dat gebeurt dan ook wel (door redhat e.a.) en de driver support is dan ook flink verbeterd de laatste jaren, driver hoeven daarnaast niet open source te zijn, als fabrikanten de specs niet willen vrijgeven dan kunnen ze altijd een binary driver maken (zie nvidia)
Dus jij beweerd nu dat de drivers voor linux top zijn en dat er eigenlijk niets aan de hand is? Dan heb jij behalve naar je eigen systeem nog niet echt rondgekeken lijkt mij..
Us1111: Zit tv-out support standaard in de drivers of moet je nvtv gebruiken?
Support zit standaard in de driver. Wel is er een probleem met mijn kaart als ik X afsluit welke gedraaid heeft op de TV-Out. Het beeld blijft onleesbaar vernaggeld op de TV en ik moet rebooten om het weer goed te krijgen.

Als je de driver hebt geinstalleerd (volgens NVidia buiten de distro om met de nvidia installer) compileerd hij een custom kernel module mee, die het mogelijk maakt voor de close source driver :r om toch de kernel space te kunnen aanspreken.

Als je na installatie van de driver een X -configure draait zie je in je home directory in de XF86config.new welke opties je allemaal extra hebt. Ook copieert de installer een aantal glx files over de originele heen, zodat je accelerated OpenGL krijgt.

De installer werkt verder perfect.

Madman: Ik zal de XF86config vanavond wel ff posten/mailen, zit nu niet bij de machientje.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 16:50 ]

Pagina: 1