Voeding gesloopt?

Pagina: 1
Acties:

• sjonxp
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 14:23

sjonxp

Who is Smart?

Topicstarter
Ik heb hier sinds een week een AMD Athlon 1000 Mhz staan met een CT-7AJAO (Chaintech) MoBo. In mijn kast hangt ook een Geforce 2MX-200 (32 MB). Het installeren van Windows XP op deze pc gaf nogal wat problemen, maar na een zoektochtje op GoT kwam ik erachter dat mij videoplank de boosdoener was. Nadat ik er een TNT2-kaart in gehangen had kon ik zonder problemen installeren. Na de installatie heb ik mijn 2MX-kaart weer teruggestopt en tot zover alles perfect.
Af en toe sloeg mijn pc echter zonder verklaarbare reden muurvast: mijn scherm leek ‘bevroren’ en ook mijn geluid (Winamp) bleef volop hangen. Zelf mijn NumLock lampje op mijn toetsenbord wilde niet meer aan of uit. Soms gebeurde dit al na 2 minuten uptime, soms pas na 5 uur. Hoe dan ook, het was nogal irritant. Ik dacht dat mijn processor misschien te warm raakte en dat daardoor het systeem vastliep, dus ik ging vanmiddag aan de slag met een nieuw koelblok en een nieuwe cooler (Cooler Master DP5-6131C). Ik had nog al flink met koelpasta gesmeerd, maar ik dacht dat dat geen kwaad kon.
Toen ik mijn pc opnieuw opstarte kreeg ik geen beeld, het ging echt heel raar, mijn scherm knipperde steeds van en naar stand-by. Nadat ik de voedingkabel uit mijn voeding getrokken had en er weer ingestopt had deed mijn hele pc niets meer. Ik heb daarna mijn processor met een zakdoek weer pastavrij gemaakt en heb het oude blok er weer opgezet. De voeding gaf echter nog steeds geen kik. Nadat ik een andere voeding erin gezet heb draait alles weer wel naar behoren, maar de voeding die niets meer deed geeft nog steeds geen teken van leven, de powerled op mijn MoBo brand wel, maar als ik op de powerknop druk gebeurd er niks, alleen de fan van de voeding draait een millimeter ofzo.
Wat ik nu van jullie wil weten:
1. Is mijn voeding goed voor de schroot?
2. Is een overdosis aan koelpasta de doodsteek geweest voor mijn systeem?
3. Wat kan de oorzaak zijn van de vastlopers?
Iedereen die deze post tot hier heeft gelezen: bedankt voor de moeite.

[ Voor 5% gewijzigd door sjonxp op 07-04-2003 23:44 ]

Real programmers don't comment their code. It was hard to write, it should be hard to understand.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

1. waarschijnlijk wel :'(
2. lijkt mij sterk , maar ja het zijn apparaten zullen we maar denken ;)
3. heb je ook al je geheugen gecontrolleerd :?
met memtest ofzo.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het was een heel ander probleem.. sorry..

[ Voor 86% gewijzigd door Br@m op 07-04-2003 21:39 ]

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• sjonxp

sjonxp

Who is Smart?

Topicstarter
Ik heb nu mijn TNT2 videoplank in mijn kast gehangen. Het ging een poosje goed, maar een paar minuten gelden sloeg mijn systeem weer hopeloos vast. Ik heb MemTest al een paar uur laten lopen en er is nog geen fout ontdekt. Als het zooitje nog een keer vastloopt vervang ik al mijn geheugenbankjes door 1 bank waarvan ik zeker weet dat hij perfect werkt. Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de vastlopers behalve het geheugen (aan de videokaart ligt het ook niet, er blijft weinig over)?
Heb even gekeken naar bios-updates, maar in de changelogs kon ik niets schokkends ontdekken.
Heb ook nog even in bios gekeken, maar zou niet weten welke instelling oorzaak kan zijn.
Ik wil ook graag nog steeds weten wat jullie denken van mijn voeding, hoe kan hij stuk gegaan zijn, en moet ik hem nu definitief afschrijven?

[ Voor 121% gewijzigd door sjonxp op 08-04-2003 10:07 ]

Real programmers don't comment their code. It was hard to write, it should be hard to understand.

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-07 21:44
Wat betreft je voeding, ik denk neit dat die stuk is. Het mobo in een atx systeem is diegene die bepaalt of je voeding gaat lopen. Als hij helemaal niet meer wil opstarten moet je je stekker er even uithalen en ook je CMOS wissen. Dan start je schoon op.

Je koelpasta mag liever niet buiten je core komen. Het zou namelijk niet mogen geleiden maar doet dit het toch dan ben je de sjaak.

Als je memtests er goed uitrollen denk ik niet dat er iets mis is met je geheugen. Je videokaart bloijkbaar ook niet. Heb je die vastloop problemen met die andere voeding ook nog steeds want een onstabiele voeding kan ook crashes veroorzaken.

Leeg

• sjonxp

sjonxp

Who is Smart?

Topicstarter
Beste robje, bedankt voor je reactie. Heb al zitten rommellen met de stekker, maar tot nu toe heeft dat niet meer effect dan het feit dat nu behalve de fan van mijn voeding nu ook mijn processorfan even draait.
Wat die CMOS betreft: ik heb de voeding in een andere kast gehangen (met een ander MoBo dus), dus heeft dit dan wel zin?
Om antwoord te geven op je vraag: met die andere voeding heb ik het probleem ook, ik houd het op het geheugen of de processor (misschien een keer te warm geworden?).

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-07 21:44
sjonxp schreef op 08 april 2003 @ 14:36:
Beste robje, bedankt voor je reactie. Heb al zitten rommellen met de stekker, maar tot nu toe heeft dat niet meer effect dan het feit dat nu behalve de fan van mijn voeding nu ook mijn processorfan even draait.
Wat die CMOS betreft: ik heb de voeding in een andere kast gehangen (met een ander MoBo dus), dus heeft dit dan wel zin?
Om antwoord te geven op je vraag: met die andere voeding heb ik het probleem ook, ik houd het op het geheugen of de processor (misschien een keer te warm geworden?).
Dat je cpu een keer erg warm wordt is niet erg zolang hij niet doorbrandt. Als het ook al niet aan je voeding ligt dan hou je je mobo over. Misschien dat je in staat bent om je cpu en geheugen op een ander mobo te testen.

Leeg

• sjonxp

sjonxp

Who is Smart?

Topicstarter
Ja ok, ik hoop dat het mijn geheugen is en niet mijn processor. Ik heb helaas geen ander MoBo waar die Athlon 1000 in kan. Ik wordt gek van die voeding, hij doet het wel, maar wil niet wakker worden (ATX). Ik ga denk ik maar een nieuwe halen voordat ik hem uit het raam gooi...

[ Voor 39% gewijzigd door sjonxp op 08-04-2003 14:59 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er zijn zeker wel andere manieren om te kijken of de CPU niet kapot is; zie het Processor stukje bij deze guide.

En dat over de voeding: Probeer hem eens met wat apparaten, dus niet met je mobo enzo, te starten via de zwart+groen methode. (zie de search)

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Stekker uit de voeding, 15 minuten wachten, en dan weer aansluiten. Als dat niet werkt, dan weer stekker uit de voeding, bios-reset jumper op mobo ff kortsluiten, jumper terugzetten en stekker erin.

Grote kans dat hij dan wel weer opstart.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-07 21:17

Gwannoes

Solderen moet je leren

Lijkt er sterk op dat je voeding dood is! Ik gok op een kapotte/lekke elco.

Als je hem openschroeft, zie je dan een elco die helemaal bol staat? Dus het ronde platte boven/onderkantje dat normaal vlak is, staat die nu bol?
Als je die vervangt (capaciteit en spanning moeten er wel op staan, let goed op + en - !!!) zou hij het weer moeten doen. Zekering is er in ieder geval niet uit...

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• sjonxp

sjonxp

Who is Smart?

Topicstarter
Ok mensen, bedankt voor de reacties.

Vanmiddag ben ik even naar Alternate gegaan om een nieuwe voeding en alles werkt weer direct perfect. De 'defecte' voeding gaat voorlopig even de kast in, ik kijk er nog wel eens naar, vooralsnog is het me nog niet gelukt om hem aan de praat te krijgen.

Omdat ik toch bij Alternate was vroeg ik daar gelijk even wat de oorzaak kon zijn van de spontane vastlopers. Die verkoper daar was er van overtuigd dat ik te maken had met een softwareprobleem, maar ik geloof dat ik dat niet met hem eens ben, wat denken jullie?
Gwannoes schreef op 08 April 2003 @ 16:31:
Als je hem openschroeft, zie je dan een elco die helemaal bol staat? Dus het ronde platte boven/onderkantje dat normaal vlak is, staat die nu bol?
* sjonxp heeft weinig verstand van voedingen, maar ziet niks plats, ronds bol staan.

Ben nu even aan het testen met 1 geheugenmodule van 256 Mb en vooralsnog nog geen vastlopers, ik houd jullie op de hoogte.

Verwijderd

Als jij stopt ga ik verder.
Heb ongeveer een zelfde probleem.
Compu wil helemaal niet opstarten, zelfs de fan van de voeding slaat niet aan.
Zou je denken > voeding kapot > nieuwe voeding kopen.
Niet dus, hangt nu een hagelnieuwe 300 Watt voeding in maar nog steeds niet opstarten :? :?
Waar kan het nu aan liggen? Mobo? Connector vanaf powerbutton?

Snap het ff nie meer.

Reset bios helpt nie

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2003 19:40 ]

Pagina: 1