Laptop kapot. CPU?

Pagina: 1
Acties:

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mijn laptop is kapot! :( HP Omnibook XE3 met Mobile Pentium III 700MHz (SL4JZ, 100MHz FSB, uPGA2).

Wat gebeurde er? Niets! Stond gewoon ineens compleet vast (scherm, toetsen en touchpad) onder WIN2000. Dacht nog: heb ik daarvoor W98 vervangen door Win2000!?! Kon hem alleen uitzetten door de batterij eruit te halen en de adapter los te nemen.

Wat doet ie nog? Op de aan-knopjes drukken laat de ventilator even lopen en de harddisk even ratelen. Daarna houdt alles op. Geen bios-scherm, geen andere tekens van leven.

Oorzaak? Niet zeker. Wel is ie een paar weken geleden behoorlijk warm geworden. W98, wat er toen nog op stond, was niet goed afgesloten en had het systeem niet uitgeschakeld. Heb dat niet bemerkt en de laptop in een plastic tas en rugzak gedaan. Thuis aangekomen was ie behoorlijk verhit. Maar hij deed het nog wel.

Wat heb ik nu gedaan? Het ding opengeschroefd. Het koelblok van de processor wordt redelijk warm en kan ik met de vingers net niet continu vasthouden. Weet niet welke temp exact. Van alles losgehaald, waaronder de harddisk. Wil nog wel proberen de cdrom los te nemen maar zou nog niet weten hoe.

Conclusie? Tja, ik zou denken (en hopen) de processor. Ik neem aan dat als het memory kapot is dat de bios dan nog wel wat doet. Maar zeker weten doe ik het dus niet. Toen ie kapot ging bleef het scherm netjes aan. De belangrijkste voedingsspanningen lijken dus nog aanwezig. De CPU voeding kan ik niet zo makkelijk meten.

Daarom de vraagjes:

1 - Wat denken jullie: cpu of ....?

2 - Waar kan je (in Amsterdam, omgeving of naburige stad) de cpu laten testen? Toch niet zomaar elke winkel neem ik aan?

3 - Waar kan je Mobile Pentiums kopen (hier kan ik nog wel wat meer search uitvoeren)? Of heb je er eentje liggen, ahum :-) ? Zie ze niet in de pricewatch. Heb wel via de HP service-afdeling een telnr van het bedrijf dat reserve onderdelen voor HP levert. Moet ze nog bellen maar ik verwacht geen lage prijs.

4 - Zie ik nog wat over het hoofd?

Dit is geen signature...

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 22:08
1. mobo wellicht?

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:00

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Heb een tijdje geleden ook zoiets gehad met een laptop van een kennis, bleek (zoals Grijns ook denkt) het mobo te zijn. Die kun je alleen niet zomaar te pakken krijgen :p

[ Voor 3% gewijzigd door lameeuw op 07-04-2003 20:18 ]

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Verwijderd

Als je memory stuk is kom je niet in de bios... onmogelijk :)

• BraveWorld
  • Niet online
Mobo... dat zou :'( zijn. Als ie al te krijgen is, dan ongetwijfeld duur en lastig in te bouwen. Kan op zo'n board natuurlijk iets heel pietluttigs zijn, een condensator of een simpel chipje, maar vind het maar.

Memory kan ik natuurlijk nog testen, maar waar? En ook die cpu, kan je die ergens laten testen?

Dit is geen signature...

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

CPU's gaan vrijwel nooit stuk. Mobo's wel, zeker bij laptops. Ik zou dus eerder aan het mobo denken...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• BraveWorld
  • Niet online
Grappige prijzen opgevraagd:

Mobile Pentium III 700MHz: 632 euro ex btw |:(
Moederbord: circa 498 euro ex btw :'(

Reparatie ongeacht wat er kapot is of vervangen moet worden: 350 euro ex btw 8)7 :?

Als ik dus nergens anders onderdelen goedkoop kan vinden dan maar laten repareren. Dan heb ik een 1,5...2 jaar oude laptop voor 420 euro incl. Kan natuurlijk ook wat nieuws kopen voor 1000+ euro. Lastige afweging weer. Zucht.

Dit is geen signature...

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

met mijn 7 maanden jongen Compaq Presario 700 laptop heb ik precies dezelfde sympthonen gehad.

Toen was de CPU dood,
gewoon nadat ik hem in hibernate had gezet. Gelukkig kon ik gewoon binnen de garantie een nieuwe CPU laten plaatsen.

Ik vrees dus voor je CPU

[ Voor 10% gewijzigd door aardbeix15 op 08-04-2003 13:57 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Verwijderd

Ik heb dezelfde ervaring als aardbei: cpu dood na hybernate functie....

• BraveWorld
  • Niet online
Mmmm, bij mij gebeurde het tijdens het verbreken van de verbinding met mijn ISP. Leek me eigenlijk niet vermeldenswaard.

Dit is geen signature...

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

BraveWorld schreef op 11 April 2003 @ 17:10:
Mmmm, bij mij gebeurde het tijdens het verbreken van de verbinding met mijn ISP. Leek me eigenlijk niet vermeldenswaard.
gewoon UTP / tel kabel eruit getrokken :?

of een verbinding die er mee kapte, doo viel door ISP :?

[bijna onmogelijke mode]
Misschien ook nog overload aan stroom door het externe kabel/adsl modem wat je hebt staan. soort puls ofzo
[/bijna onmogelijke mode]
:P

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• BraveWorld
  • Niet online
Gewoon 'verbinding verbreken' geklikt bij mijn dial-up connectie. Daar bleef ie hangen. Lijkt me geen verband te houden met elkaar, maar ja, een vaag probleem vereist een vage diagnose.

Vraag me nu ook af of ik de inhoud van de BIOS-chip zou kunnen testen. Heb de chip alleen nog niet kunnen vinden, zal de laptop verder moeten openschroeven. Je gaat van alles denken he. Stel dat de flash-eprom gewoon vern!@#$%kt is?

Dit is geen signature...

Verwijderd

Ben eigelijkijk wel benieuwd hoe het afgelopen is mobo of proc wat was er stuk,heb hier ook zo'n doode laptop liggen.

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:52
ik heb hier een mobiel p3 650 liggen zie mail in profiel

[ Voor 8% gewijzigd door _Drake_ op 06-08-2003 01:25 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Verwijderd

Niets voor mij ik zoek een 1333 of iets hoger.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

BraveWorld : mocht je er nog mee bezig zijn, op http://www.nowthatsit.nl/ is een Mobile Pentium-III 700MHz SL4JZ 700/256 voor €149,- te vinden, je zou daar langs kunnen gaan en vragen of je de cpu kan testen, en als ie werkt met de nieuwe cpu 'm daar dan ook kopen :)
Da_Drake schreef op 06 August 2003 @ 01:24:
ik heb hier een mobiel p3 650 liggen zie mail in profiel
Verwijderd schreef op 06 augustus 2003 @ 18:28:
Niets voor mij ik zoek een 1333 of iets hoger.
Hiervoor hebben we V&A...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• _Drake_
jah maar niet iedereen kijkt op v&a en ik geef alleen aan dat ik het, heb ik geeft geen prijs op op laat staan dat ik er geld wil voor hebben.

ik zie niet wat er verkeerd is om aan te geven dat je iets hebt wat iemand zoekt
kijk als je zegt van wil je dit kopen voor *** euro dan zeg ik van ok je bent wat aan het aanbieden in de zin van ik wil geld en daar is de v&a voor.

plus ik bood het BraveWorld aan.

dat tim erop reageerd wil niet zeggen dat ik het voor hem aanbood
W3ird_N3rd schreef op 06 augustus 2003 @ 20:55:
BraveWorld : mocht je er nog mee bezig zijn, op http://www.nowthatsit.nl/ is een Mobile Pentium-III 700MHz SL4JZ 700/256 voor €149,- te vinden, je zou daar langs kunnen gaan en vragen of je de cpu kan testen, en als ie werkt met de nieuwe cpu 'm daar dan ook kopen :)
[/url]...
kijk ik kan ook lullig gaan doen :SPAM SPAM SPAM SPAM.

btw 149 euro is erg duur .

[ Voor 39% gewijzigd door _Drake_ op 07-08-2003 01:02 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Da_Drake schreef op 07 August 2003 @ 00:58:
[...]

jah maar niet iedereen kijkt op v&a en ik geef alleen aan dat ik het, heb ik geeft geen prijs op op laat staan dat ik er geld wil voor hebben.

ik zie niet wat er verkeerd is om aan te geven dat je iets hebt wat iemand zoekt
kijk als je zegt van wil je dit kopen voor *** euro dan zeg ik van ok je bent wat aan het aanbieden in de zin van ik wil geld en daar is de v&a voor.

plus ik bood het BraveWorld aan.

dat tim erop reageerd wil niet zeggen dat ik het voor hem aanbood
Voor zoiets vragen de meeste mensen wel geld, maar ik dacht in de eerste instantie idd dat je het aan de kicker (tim) aanbood, terwijl die mail in z'n profiel heeft. BraveWorld is zo niet echt bereikbaar, dus het zei je vergeven ;) :)
[...]

kijk ik kan ook lullig gaan doen :SPAM SPAM SPAM SPAM.
Spam :? Die cpu staat niet in de pricewatch en ik weet toevallig een winkel die zo'n ding heeft. Ik heb verder niks met die winkel en word er zelf echt niet beter van als iemand die cpu daar bestelt, dus dat lijkt me geen spam :z
btw 149 euro is erg duur .
Ach, als je moet kiezen tussen een te dure nieuwe cpu van 149 Euro of een nieuwe laptop dan kun je er over nadenken..

• _Drake_
W3ird_N3rd schreef op 07 August 2003 @ 01:29:

Spam :? Die cpu staat niet in de pricewatch en ik weet toevallig een winkel die zo'n ding heeft. Ik heb verder niks met die winkel en word er zelf echt niet beter van als iemand die cpu daar bestelt, dus dat lijkt me geen spam :z
goed dat van die spam vergeef ik je ;) hoewel er meerdere winkels zijn die mobiele cpu's verkopen (bv: http://www.restart.nl ) helaas is het zo dat al deze winkels de hoofdprijs er voor moeten hebben :(
W3ird_N3rd schreef op 07 August 2003 @ 01:29:

Ach, als je moet kiezen tussen een te dure nieuwe cpu van 149 Euro of een nieuwe laptop dan kun je er over nadenken..
Dat is waar maar je kan ook kijken op 2e hands sites zoals: www.Marktplaats.nl, www.2ehands.nl, www.ebay.com

op deze sites staan ook vaak advertenties van mensen die mobiele cpu's aanbieden tegen een veel schappelijkere prijs.

[ Voor 20% gewijzigd door _Drake_ op 07-08-2003 02:41 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Da_Drake schreef op 07 August 2003 @ 02:17:
[...]

goed dat van die spam vergeef ik je ;) hoewel er meerdere winkels zijn die mobiele cpu's verkopen (bv: http://www.restart.nl ) helaas is het zo dat al deze winkels de hoofdprijs er voor moeten hebben :(
Sja, als het aanbod klein is... Logisch gevolg :|
[...]

Dat is waar maar je kan ook kijken op 2e hands sites zoals: www.Marktplaats.nl, www.2ehands.nl, www.ebay.com

op deze sites staan ook vaak advertenties van mensen die mobiele cpu's aanbieden tegen een veel schappelijkere prijs.
Idd, maar sommige mensen willen ook per sé iets nieuw, of op z'n minst in een winkel kopen :). Maar idd, voor zoiets ben je vaak wel stukken goedkoper uit 2dehands..

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 17:31
Beetje raar maar heb je nog garantie? Als je hem 1,5 jaar hebt is er nog kans op garantie en gezien je (neem ik aan) de labtop goed gehandeld hebt, heb je kans op garantie en dat gaat je niks kosten. (of is het een 2de hans laptop?) Ik zou trouwens een erg dure reperatie laten zitten en een nieuwe kopen, maar dat is up to you :)

9800X3D | 4090 TUF | 64 GB DDR5 6000

• BraveWorld
  • Niet online
Het ging allemaal te lang duren en heb maar een nieuwe laptop gekocht. Het was mijn enige werkbare computer en ik moest echt verder.

Was allemaal erg balen. Je voelt je een loser want hij is vast wel te repareren als je de juiste onderdelen en informatie heb.

Heb wel de service-manuals van de laptop gevonden. Die gaven echter niet die details die ik nodig had (schema's en printtekeningen). De foutzoekbomen daarin kwamen telkens uit op: is dat of dat kapot, vervang dan printplaat zus of zo. Ik wilde een meer gedetailleerde diagnose en wilde liever eventueel een (eenvoudig) ic'tje op de printplaat vervangen.

Heb ook op 2e hands sites naar de CPU gezocht, wel respons gehad, maar dat liep telkens op niks uit. Nadat ik een nieuwe laptop heb gekocht heb ik de zoektocht erbij laten zitten. Garantie op de laptop was niet meer van toepassing. Reparatie via HP schrikbarend duur.

Kortom, nu een goedkope laptop, een Acer Aspire 1304XC. Werkt naar behoren, ben tevreden. Maar als goedkoop merk is ie gewoon minder degelijk dan die HP.

En ik lees dit nu, en zie dat Da_Drake een 650MHz versie heeft liggen. Nou vraag ik me af wat de kans is dat een 650MHz op een 700MHz MOBO gaat werken. Maar als hij toch bij je op de plank ligt, en je wilt er (voor een symbolisch bedrag) vanaf, dan wil ik nog wel wat gokken (wat is het opschrift op de CPU, in de trant van SL4JZ?).

W3ird_N3rd bedankt voor de winkeltip. Ik houd het in gedachte.

En eigenlijk, nu ik toch een andere laptop heb, heb ik ruim tijd om weer de 2e hands sites af te struinen. Zal je zien dat ik 'm straks toch nog kan repareren. Ik begin me nu al af te vragen wat ik met een 2e laptop aanmoet. :)

[ Voor 3% gewijzigd door BraveWorld op 09-08-2003 15:44 ]

Dit is geen signature...

Pagina: 1