Extreme bass maken door bass tubes -> info?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar sites waar wordt uitgelegd hoe je het beste bass tubes kunt maken. En dan niet die kleine fietspompjes van de gamma; maar echt tubes van een paar meter hoog tegen de muur.
Heeft iemand ervaring met deze soort speakers?

Verder ben ik van plan om sub-sonische speakers te maken die ik onder de bank kan monteren. Heeft iemand ervaring met sub-sonisch geluid? (Clarc ed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek eens op "DIY sub", er is genoeg te vinden over dit soort dingen.

Wil je persé een tube of maakt het niet uit of het een kast is? In dat geval zou ik lekker een kast maken.

Geef eens wat meer info....

Wat is je budged?
Heb je er al een versterker voor of wil je een actieve sub maken?
Hoeveel ruimte kun je missen?
Wat is je doel? (Super laag dus, voornamelijk voor HT neem ik dus aan. Of wil je er ook muzie op luisteren en zoja, wat voor?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Er is nog ergens een site met een 4 meter lange pijp of zo, waar 20 Hz rijkelijk uit de speakers komt blazen. Hoog plafond en vrijstaand verplicht dus. Link kan ik zo snel google'nd niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Wekkel schreef op 07 April 2003 @ 21:00:
Er is nog ergens een site met een 4 meter lange pijp of zo, waar 20 Hz rijkelijk uit de speakers komt blazen. Hoog plafond en vrijstaand verplicht dus. Link kan ik zo snel google'nd niet vinden.
dat is gewoon op pass site :)

http://www.passdiy.com/

en dan de el 5o ;)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat Nelson Pass ontwerp is echt bruut, tijdens het testen hadden ze met een Pass Labs X1000 de speakers d'r uit geblazen, alles ging trillen in de ruimte waar ze waren :). Als je aan de units kan komen (volgens mij uit productie) een aanrader voor erg veel bass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

is zoek ook zoiets, alelen rond is moelijk te maken, maar een rechthoekig slakkehuis ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

FFF schreef op 07 April 2003 @ 21:38:
is zoek ook zoiets, alelen rond is moelijk te maken, maar een rechthoekig slakkehuis ofzo.
je kan toch gewoon kokers lassen?? :D

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 20:54:
Zoek eens op "DIY sub", er is genoeg te vinden over dit soort dingen.

Wil je persé een tube of maakt het niet uit of het een kast is? In dat geval zou ik lekker een kast maken.

Geef eens wat meer info....

Wat is je budged?
Heb je er al een versterker voor of wil je een actieve sub maken?
Hoeveel ruimte kun je missen?
Wat is je doel? (Super laag dus, voornamelijk voor HT neem ik dus aan. Of wil je er ook muzie op luisteren en zoja, wat voor?)
In principe wil ik echt een tube omdat deze mooier weg te werken is onder de kast. Het budget is niet echt van belang, mag best wat kosten... al moet het natuurlijk wel zo laag mogelijk :P
De ruimte is dus wat ik zonet al zei een klein probleempje. Op zich heb ik ruimte genoeg.. het gaat om een kamer van (lxbxh) 5x7x5, alleen wil ik het liefst deze (lelijke) dingen uit het zicht hebben.

Het is bedoelt voor films en muziek. Ik heb 2 yamaha versterkers, 1 met 4x250 watt RMS en 1 met 2x80 watt RMS bij 8Ohm. Vermogen genoeg, alleen wil ik de sub wel regelen, daarom bouw ik een eigen 300watt RMS versterker. Het is niet echt bedoelt om alles te laten trillen, als het moet dan moet het.. maar zoveel mogelijk in overeenstemming van de rest van de speakers.

Die Tactile Transducers wil ik echt alleen voor films gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een kant en klaar ontwerpje: http://www.visaton.de/cgi...he=english&Artikel_ID=583

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel ruimte heb je onder die kast?
Een tube lijkt mij persoonlijk lastig te maken, als hij ergens onder moet lijkt het mij persoonlijk het makkelijkst om een vrij lage kast te maken (dan maar wat breder en dieper) met een downfiring woofer er in (dus woofer naar beneden gericht), of 2 wat kleinere woofers.
Zo kun je toch een stevige kast maken van MDF (of iets anders) wat de gluidskwaliteid zeker ten goede komt.

Ik bedoel niet dat het niet met een tube kan, maar dit lijkt mij veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 21:56:
[...]

In principe wil ik echt een tube omdat deze mooier weg te werken is onder de kast. Het budget is niet echt van belang, mag best wat kosten... al moet het natuurlijk wel zo laag mogelijk :P
De ruimte is dus wat ik zonet al zei een klein probleempje. Op zich heb ik ruimte genoeg.. het gaat om een kamer van (lxbxh) 5x7x5, alleen wil ik het liefst deze (lelijke) dingen uit het zicht hebben.

Het is bedoelt voor films en muziek. Ik heb 2 yamaha versterkers, 1 met 4x250 watt RMS en 1 met 2x80 watt RMS bij 8Ohm. Vermogen genoeg, alleen wil ik de sub wel regelen, daarom bouw ik een eigen 300watt RMS versterker. Het is niet echt bedoelt om alles te laten trillen, als het moet dan moet het.. maar zoveel mogelijk in overeenstemming van de rest van de speakers.

Die Tactile Transducers wil ik echt alleen voor films gaan gebruiken.
Je zou twee kokers langs de muur kunnen bouwen van gasbeton. Goedkoop, toch flink wat massa, en makkelijk bouwen. Ze zitten niet echt uit het zicht, maar zijn gewoon stukken muur, gewoon te verven of behangen zoals de rest van je kamer.

[ Voor 3% gewijzigd door aatos op 08-04-2003 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:44
Zou je zo'n 4 meter lange pijp ook gewoon op de vloer kunnen leggen, dus horizontaal?
Past bij mij misschien wel achter de bank.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik denk dat dat prima werkt. Je zal vast wel wat ruimte achter je bank moeten hebben, want zo'n pijp een best een aardige diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 15:47
Kijk even op www.passdiy.com daar staat sinds kort ook iets van een baspijp op de site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:44
Je hebt inderdaad een diameter van 60cm, en mijn kamer is ook niet veel meer dan 4 meter. Beetje krap dus.
Als je subwoofer tot 20Hz gaat dreunt het dan bij hetzelfde volume ook harder door.
Als dit zo is ga ik er zeker geen maken want mijn ouders zeuren nu al dat de bas te hard is als ik een film kijk.
Dit is met een abit sp50 speakerset waarbij onder de 50Hz al niet veel meer gebeurd.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

ice-T schreef op 09 April 2003 @ 11:28:
Zou je zo'n 4 meter lange pijp ook gewoon op de vloer kunnen leggen, dus horizontaal?
Past bij mij misschien wel achter de bank.
Ja (die vraag had ik ook op diyaudio gesteld:
http://www.diyaudio.com/f...?postid=101704#post101704
)

Denk overigens dat je ook wel een 90 graden bocht kan maken (een traditionele TL zit vol met bochten)

PS de el pipe-o is met een 21" woofer. Je kan natuurlijk iets bescheideners maken met een 12" of zo en een 3 meter tube (haal je alleen geen 17 Hz, maar welicht 25 Hz of iets dergelijks).

[ Voor 21% gewijzigd door Duck-Twacy op 09-04-2003 22:31 ]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
uit : http://www.passlabs.com/prodlit/x1000lit.htm
Pass Labs X1000
...
Power Consumption 600 watts idle, 2400 w max
....
Daar mag je wel een aparte groep voor neerleggen in je huis. :?

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Je zou ook auto-luidsprekers kunnen nemen.
Die zijn kwalitatief goed, niet asociaal duur en ook heeeel groot.
Bij de mediamarkt hebben ze er een aantal hangen die je ook mag uitproberen.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dericteur
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 22:15
gewoon een goeie sub kopen is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_bas_ schreef op 09 April 2003 @ 23:20:
Je zou ook auto-luidsprekers kunnen nemen.
Die zijn kwalitatief goed, niet asociaal duur en ook heeeel groot.
Bij de mediamarkt hebben ze er een aantal hangen die je ook mag uitproberen.
Ja, maar deze zijn vaak 4 ohm, meer uitblinkend in design dan kwaliteid (voor die goedkope dan) en gemaakt om in kleine kasten te kunnen werken met een zo goed mogelijk gluid.

Je kan dan beter een vette sub kopen, die vrijgegeven is voor de DIY markt, die in een grote ruimte (in het geval van de tube) echt ultra laag komt. Iig 20 - 40Hz oid. Dan maak je een wat kleinere sub in een redelijk kleine gesloten kast en die gooi je dan onder de kast. Die kan wat beter dienen voor het gebied van 40 - 80Hz en heeft een wat betere powerhandling als je het volume vet hoog zet.

Dan draai je de funktie van de tube en de subsonische speaker onder de kast om, maar dit is in verband met de ruimte op die plekken alleen maar logisch.

Het enige wat ik me afvraag is hoe hoorbaar het zou zijn dat de wat lichtere sub onder de kast staat. Maar mijn eigen sub kap ik ook pas af op 80Hz en hier hoor je totaal niet waar het gluid vandaan komt (24dB/okt.), teminste... toen ik aan het proefdraaien was, nu staat hij te wachten om gespoten te worden (waar ik elke keer geen tijd voor heb :(, maar als het goed is gaat het deze zaterdag gebeuren :) ). Je hoorde het alleen een beetje als ik hem zeer ongunstig plaatste (gericht op een hoek van de kamer oid, maar uiteraard is dat met een paar testjes verholpen. Als je de sub van onder de kast de kamer in laat stralen is dit geen probleem denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dericteur schreef op 10 april 2003 @ 20:00:
gewoon een goeie sub kopen is geen optie?
Nee :)

Die gekochte sub's leveren te weinig kwaliteit voor hun waar (ik kan voor hetzelfde geld 2x beter / zwaarder hout kopen). Tevens kan ik mijn eigen vormen bedenken, en een gekochte kubus raak ik welliswaar makkelijk kwijt in de kamer; maar het is lastig om hem ook verdekt op te stellen.

Subs zijn namelijk ontzettend lelijk.
Pagina: 1