_bas_ schreef op 09 April 2003 @ 23:20:
Je zou ook auto-luidsprekers kunnen nemen.
Die zijn kwalitatief goed, niet asociaal duur en ook heeeel groot.
Bij de mediamarkt hebben ze er een aantal hangen die je ook mag uitproberen.
Ja, maar deze zijn vaak 4 ohm, meer uitblinkend in design dan kwaliteid (voor die goedkope dan) en gemaakt om in kleine kasten te kunnen werken met een zo goed mogelijk gluid.
Je kan dan beter een vette sub kopen, die vrijgegeven is voor de DIY markt, die in een grote ruimte (in het geval van de tube) echt ultra laag komt. Iig 20 - 40Hz oid. Dan maak je een wat kleinere sub in een redelijk kleine gesloten kast en die gooi je dan onder de kast. Die kan wat beter dienen voor het gebied van 40 - 80Hz en heeft een wat betere powerhandling als je het volume vet hoog zet.
Dan draai je de funktie van de tube en de subsonische speaker onder de kast om, maar dit is in verband met de ruimte op die plekken alleen maar logisch.
Het enige wat ik me afvraag is hoe hoorbaar het zou zijn dat de wat lichtere sub onder de kast staat. Maar mijn eigen sub kap ik ook pas af op 80Hz en hier hoor je totaal niet waar het gluid vandaan komt (24dB/okt.), teminste... toen ik aan het proefdraaien was, nu staat hij te wachten om gespoten te worden (waar ik elke keer geen tijd voor heb

, maar als het goed is gaat het deze zaterdag gebeuren

). Je hoorde het alleen een beetje als ik hem zeer ongunstig plaatste (gericht op een hoek van de kamer oid, maar uiteraard is dat met een paar testjes verholpen. Als je de sub van onder de kast de kamer in laat stralen is dit geen probleem denk ik.