[sn41g2] fsb & video problemen.

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik heb net een shuttle sn41g2 gekocht en in elkaar gesleuteld.
Nu loop ik tegen 2 problemen aan.

Ik zal eerst maar ff vertellen wat ik er in heb gestopt:

AMD athlon xp 2000+ 266mhz fsb.
1x 256MB dane elect pc2100 ddr
1x 8GB ata 66 hd

De bedoeling is dat er binnen 2 weken 2x kingston 256mb pc2700 in komt en een 80GB maxtor disk.

de problemen zijn:

dat de fsb kan ik in de bios niet hoger zetten dan 100mhz, terwijl deze op 133 zou moeten kunnen. Zodra ik hem daar op zet krijg ik een zwart scherm na de post.
Doordat de fsb nu op 100 staat heeft de proc maar een snelheid van 1250Mhz.

Verder kan ik de monitor niet op 1024x786@85 hz zetten als ik de kleuren op 32bits heb staan, dit wil alleen lukken als ik de kleuren op 16 bit zet.
De monito kan het wel gewoon aan , want op mijn andere pc heb ik hem altijd op 85hz staan.

heeft iemand een iedee waar dit aan kan liggen? heb ik te oude hardware er in gestopt?

Verwijderd

Bij mijn SK41G zit er een FSB jumper op t moederbord, misschien moet je daar eens naar kijken (RTFM! ;))

Dat monitor gedoe snap ik zelf ook niet, ik neem aan dat je onboard video gebruikt? Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad.

• AtlonXP1800
hmm... kan jij mij vertellen waar die moet zitten?
het eniga wat ik kan vinden is de clear cmos chipset, en veel gelaat in de manual over dat het mobo jumperless is.

• AtlonXP1800
net nog ff gekeken, de clear cmos jumper is echt de enige jumper op het mobo.

Ik heb net de bios geupdate naar versie 015, na deze update werdt er een keer geboot op 133mhz fsb, maar toen gaf win2k een fisual memory dump " irql_not_less_or_equal" , hierna ging het booten weer niet. 100mhz gaat nog steeds wel goed.

iemand nog een idee waar dit aan ligt?

• AtlonXP1800
hmm... ik zie net dat het dane elec geheugen niet officieel ondersteund wordt http://www.nvidia.com/con...ceMemoryCompatibility.asp , redelijke kans dat het daar aan zal liggen. Ik ben ook al verschillende topics over geheugenproblemen tegen gekomen...

• M289
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-10-2025
Maar Dane-Elec gebruikt allemaal verschillende merken.
Zo gebruiken ze ook Samsung etc.

Dus als je dane-Elec gebruikt wil dat nog niet zeggen dat het niet gaat werken.

• AtlonXP1800
nee, dat klopt, in dit geval is het van apacer

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Bij mijn SK41G
hmm... kan jij mij vertellen waar die moet zitten?
het eniga wat ik kan vinden is de clear cmos chipset, en veel gelaat in de manual over dat het mobo jumperless is.
SK41G = via,SN41G2 = nvidia2. capice?

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Verwijderd

Heb hier een SK41G staan met ongeveer zelfde specs, jumper zit linksachterin op het mobo, rode jumper. Open = 133 , closed 100. Denk inderdaad ook omje mem, draai hier met kingston 266 mhz geheugen retestabiel

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03
Hmmz.. Ik vraag me af of die ouwe HD wel goed om kan gaan met een relatief hoge FSB eerlijk gezegd, kans bestaat dat je mobo zich daaraan aanpast. Verklaart iig waarom je 2K installatie niet lekker opstart met een FSB van 133. Maar waarom onboard video het dan ook niet doet is mij een raadsel :)

Met een oude videokaart zou ik me dat nog kunnen voorstellen, maar een onboard Geforce4 MX 128 MB VGA share memory zou gewoon moeten werken :?

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

klinkt als een geheugen probleem... je onboard video gebruikt nl ook je geheugen... probeer eens een ander reepje mem...

• AtlonXP1800
bedankt voor alle reacties, volgende week hoop ik 2x 256MB kigston ddr333 te ontvangen en een maxtor 80gb met 8MB cache.

Ik zal laten horen of het iets helpt.

• AtlonXP1800
nou, ik heb inmiddels mijn geheugen binnen (2x256 kingston 333mhz) en nog steeds werkt het niet... :(

Ik heb er ook een nieuwe hd bij, een maxtor 80gb, als ik daar op probeer win2k te installeren komt hij steeds weer met een blauw scherm... IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

iemand nog een idee?

Verwijderd

trek al je kaarten er eens uit en kijk eens hoe die dan installeerd

• AtlonXP1800
het is een shuttle... dus er zitten al geen kaarten in...

• AtlonXP1800
ik heb net even de oude hard disk waar win2k al op stond er in gestopt, hij start wel met 133mhz fsb, aleen wordt hij gereset zodra er een programma wordt gestart.

Ik ben nu bezig win2k te installeren op de nieuwe disk op 100mhz fsb

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-08 11:00

Nessuno

io sono nessuno

hmmz lees eens wat je zelf intypt (nfi) irq_not_les_ore_equal
het irq is niet kleiner of gelijk
of te wel je deel 2 apparaten (pci of onboard) met het zelfde irq
1 van die apparaten wil het irq niet sharen en wola daar is je probleem
trek even de pci kaart er uit of als die er niet in zit zet eens wat rommel in de bios uit
firewire of usb 2.0 als dit het probleem verhelpt moet je even kijken of je de irq's wat anders kan instellen
(p.s heb jij ook het probleem dat je de aan en uit+reset knop wat moeilijk beweegt en soms blijft hangen ??)
tip 2 als je fan gaat janken (harder zachter harder zachter binnen een paar sec) in de bios
cpu fan speed verhogen naar een hogere temp staat standaard op 40c geloof ik gewoon naar 48 zetten en je bent er van af

Na rose e cient spin

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Die foutmelding zegt in feite ook geen drol hoor, die krijg ik ook als ik mijn mobo/cpu tever oc.

Misschien is dat bord wel gewoon gaar, of je koeler zit niet goed op je cpu.

Dit is btw de pc waar het over gaat http://www.shuttle.com/ne...ebone/specs_b.asp?B_id=11

[ Voor 23% gewijzigd door bobo1on1 op 19-04-2003 01:40 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

ik weet waar het over gaat heb hem zelf hier ook staan (als ik niet wist waar het over ging had ik deze vraag niet gesteld) (p.s heb jij ook het probleem dat je de aan en uit+reset knop wat moeilijk beweegt en soms blijft hangen ??) in de post van mij hier boven

Na rose e cient spin

• AtlonXP1800
zo, ik zal ff een update posten van hoe het er nu voor staat met mijn shuttle.

het was geen irq probleem, dingen uitschakelen hielp niets, na veel zoeken (o.a. op groups.google.com) kwam ik er achter dat op de heatspreader nog een heel klein blauw laagje zat wat je er af kon trekken. Het leek mij sterk dat dit iets zou helpen, de temperatuur lag rond de 45 graden. Toch maar gedaan, en de temperatur werd 5 graden lager en... hij start nu wel met 133 mhz fsb!

Maar ik ben er nog niet... :( want zodra ik 3dmark of een spel zoals ut probeer te starten wordt de shuttle ge-reset en begint hij opnieuw op te starten, niet zo mooi dus.

Ik heb inmiddels contact opgenomen met de leverancier want ik ben toch bang dat dit een hardware probleem is. De leverancier rade mij dit al aan:
Heeft u de laatste drivers opgehaald van NVIDIA? http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp
De laatste drivers en BIOS van Shuttle? http://www.shuttle.com/new/support/download/dwn.asp
U kunt uw geheugen testen met gratis programma docmem: http://www.simmtester.com/page/products/doc/download.asp
helaas zonder resultaat, drivers veranderen er nix aan,flashen helpt niet(had ik al gedaan),de memtester vind geen fouten (had ik ook niet verwacht)

Het probleem wat ik eerder noemde over de monitor is trouwens wel opgelost

prodigy: ik heb geen probleem met de knoppen, die werken perfect

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
prodigy schreef op 18 april 2003 @ 23:42:
hmmz lees eens wat je zelf intypt (nfi) irq_not_les_ore_equal
het irq is niet kleiner of gelijk
of te wel je deel 2 apparaten (pci of onboard) met het zelfde irq
De "echte" foutmelding is IRQL_IS_NOT_LESS_OR_EQUAL. Heeft dus niets te maken met IRQ's. Officiele foutmelding gaat gepaard met driver problemen alhoewel ik hem ook al in combinatie met overhitte hardware gezien heb zoals bobo1on1 al vermeld had.

Ik weet niet of je nog andere OSsen dan win2K hebt liggen, zo ja: probeer die eens. Het kan namelijk zeer goed zijn dat windows standaard een driver gaat installeren omdat hij denkt dat dit de "goede" is.

Wat trouwens ook nog gewoon mogelijk is, is dat je gewoon met brakke hardware opgescheept zit. Gewoon de leverancier eens laten proberen een OS te installeren, die is namelijk verantwoordelijk dat jouw bakkie draait.

[ Voor 3% gewijzigd door Delta2 op 22-04-2003 14:51 ]

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• AtlonXP1800
inmiddels ben ik al van de IRQL_IS_NOT_LESS_OR_EQUAL melding af (zie vorige post) op het moment dat ik die melding kreeg heb ik ook linux (redhat 9) geprobeerd , maar ook deze liep vast.

Het probleem wat ik nu heb, dat hij zicht reset zodra je een 3d spel start kan ik denk ik niet op een makkelijke manier testen onder linux (tenzij iemand daar een progje voor weet?)

Het door de leverancier op laten lossen zou idd het beste idee zijn, alleen zit de leverancier in hardenberg (multicom) en ik in de buurt van utrecht... Dus probeer ik het eerst via email op te lossen.

• Delta2
  • Laatst online: 09-08 09:31
AtlonXP1800 schreef op 22 april 2003 @ 15:12:
Het probleem wat ik nu heb, dat hij zicht reset zodra je een 3d spel start kan ik denk ik niet op een makkelijke manier testen onder linux (tenzij iemand daar een progje voor weet?)
Hmm, heb je misschien nog een andere voeding liggen waarmee je hem tijdelijk kunt testen. Resetten tijdens 3D kan namelijk betekenen dat er te weinig stroom geleverd kan worden.

Maar hij draait nu standaard ( zonder heavy load ) wel gewoon goed ?

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• AtlonXP1800
standaard draaid hij nu wel gewoon goed. het resetten gebeurd gewoon als hij zwaar belast wordt volgens mij (hij liep net ook vast tijdens pcmark) Een andere voeding testen is idd ook wel een goed idee, ik zal eens gaan kijken of ik die ergen kan vinden.

Er zit standaard een mini voeding in van 200w die volgens vele berichten ook prima werkt met een gf4 of een radeon er in (ook al is het maar 200w)

Verwijderd

Ik heb ook een shuttle en ben vaak op het forum van http://www.sfftech.com

hier een draadje naar een topic met de problemen die jij hebt

http://forums.sudhian.com...hlight_key=y&keyword1=irq

Dat forum is speciaal voor Shuttle users..

• AtlonXP1800
bedankt tribalism, ik heb ff wat te lezen :)

Verwijderd

Smijt er die heatspreader vantussen, zorgt voor problemen dat onding.
Zijn nog al meldingen van geweest...

• AtlonXP1800
ik denk niet dat het een goed idee is om die er tussen uit te halen, die is speciaal voor die heatpipe fan die er op gaat.
waar kan ik trouwens die meldingen daarover vinden die jij noemt?

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

doe er eens een andere geheugen module in
spontane reboots kwamen bij mij na dat ik extra geheugen had bij geplaatst
van 256 naar 768 vond ie niet echt fijn
toen alleen 512 ging wel goed daarna nog eenx 512 en naast gezet en toen was het ok

dus dit zou het probleem kunnen zijn
ps heat spredder kun je gewoon laten zitten
ding is er alleen maar om je core te beschermen enz

Na rose e cient spin

• AtlonXP1800
prodigy: ander geheugen zit er dus al in, eerst apacer , nu kingston. geheugen is 100% in orde.

inmiddels heb ik nog wat dingen uitgeprobeerd.
Andere voeding helpt niet, ik heb de voeding uit mijn gewone pc gehaald (wat een aardige verbouwing was, het zat goed vast met al die tie wraps :) ) maar dit hielp dus niets.

wat wel hielp was een geforece 2mx in het agp slot stoppen, met die er in werkte het systeem perfect. maar ik heb betaald voor een shuttle met onboard video, dus wil ik die ook gebruiken.

naar mijn idee kan dit dus alleen een hardware probleem zijn, ik heb al vele andere drivers uitgeprobeerd, maar dat helpt allemaal niets.

• AtlonXP1800
even een update op dit topic:

Ik ben net naar informatique geweest, daar hebben ze het geheugen vervangen door dane-elect (met infineon chips er op) en nu werkt de shuttle perfect!

dus als je dit soort problemen hebt kan je het in ieder geval met dit geheugen op lossen:

Dane elec ddr333 256MB

Verwijderd

Ja idd, als je onboard videogebruikt is hij heel picky qua geheugen. Mag echt geen enkel foutje opzitten.

En ja, smijt er die heatspreader vantussen. Gemaakt of niet voor dat ding het is en blijft rommel. Ik draai de mijne ook zonder heatspreader.
Je moet al heel lomp zijn om je core te crushen met die cooler hoor ;)

Ohja, onboard video suckt en is traag :p

• AtlonXP1800
waarom zou ik die heatspreader er tussen uit moeten halen? hij werkt nu toch stabiel? en de temp van rond de 50 graden stressed vind ik niet zo erg, tow mijn athlon 1400 die 75 stressed haalt.

De onboard video suckt niet zo heel veel hoor, ok, het is geen radeon 9800 maar in 3d mark verslaat hij wel een geforce 2 gts :D

• NuKeFaCe
  • Laatst online: 08-09-2025
zo, ik zal ff een update posten van hoe het er nu voor staat met mijn shuttle.

het was geen irq probleem, dingen uitschakelen hielp niets, na veel zoeken (o.a. op groups.google.com) kwam ik er achter dat op de heatspreader nog een heel klein blauw laagje zat wat je er af kon trekken. Het leek mij sterk dat dit iets zou helpen, de temperatuur lag rond de 45 graden. Toch maar gedaan, en de temperatur werd 5 graden lager en... hij start nu wel met 133 mhz fsb!
:'( dat is het eerste wat je van je koeler afhaalt voor je aan het bouwen begint :/
De temperatuurmeting wordt in de processor gedaan, dus laat je dat stukje plastic erop zitten dan kan een processor in heel korte tijd heel warm worden.

[ Voor 13% gewijzigd door NuKeFaCe op 13-05-2003 09:18 ]

Verwijderd

Ik zit aan 51-52°C stressed met een 1700+ op 2.25ghz & 1.65v.
En dat met een coolermaster op 2.200rpm (hoor je amper)...

Is een algemeen bekend fenomeen dat shims rommel zijn. En het mountingsysteem van shuttle is dermate goed dat je al een sukkel moet zijn om daarmee je core te crushen.
Vijzen kruislings aandraaien en er kan niks misgaan.

• AtlonXP1800
Verwijderd schreef op 13 mei 2003 @ 09:22:
Is een algemeen bekend fenomeen dat shims rommel zijn.
hmm.. ze leveren die heatspreader toch niet voor niets mee?
ik ben eigenlijk niet van plan om die er nu nog tussen uit te halen, dat doe ik wel als ik er een nieuwe processor in stop. (als de prijzen van de ddr333 fsb processoren gedaald zijn)
Pagina: 1