Voordelen van IMAP boven POP3?

Pagina: 1
Acties:
  • 72 views sinds 30-01-2008

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 08:20

decramy

root@birdie:~#

Topicstarter
Ik ben bezig om zelf m`n eigen Mail-handeling-server op te zetten, welke alle mail voor me afhandelt.

Ik kwam er nu achter dat je ook IMAP hebt, waar ik zelf nog niets van had gehoord. Nu vraag ik me af wat de voordelen zijn van IMAP boven POP.
En natuurlijk de nadelen ;)

Ook vroeg ik me af welke pakketten ik dan moet apt-get`ten onder Debian...
qmail schijnt erg goed te zijn, maar daar is eigenlijk geen info over te verkrijgen. Ook kreeg ik bij het apt-getten geen vragen :(

En waarom is er nergens een HOW-TO voor debian en mail?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Ik vind het grootste voordeel van IMAP dat de berichten op de server blijven te staan, en dat ik bij een format dus nooit mijn e-mail hoef te backup-en. QMail is volgensmij alleen SMTP, voor IMAP kun je bijv Courier-IMAP gebruiken (zit ook POP3 in).

Verwijderd

Iemand hier op GOT heeft ook ooit es een howto gemaakt. Misschien heb je er iets aan:

Nederlandse Qmail Howto Manual, graag commentaar!

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
en daarnaast kan je vanaf meerdere computers bij je mail, en als je ook nog even squirrelmail installeert, heb je ook nog eens je eigen webmail :)

[ Voor 11% gewijzigd door flat op 07-04-2003 16:56 ]

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

PowerSp00n schreef op 07 april 2003 @ 16:51:
Ik vind het grootste voordeel van IMAP dat de berichten op de server blijven te staan, en dat ik bij een format dus nooit mijn e-mail hoef te backup-en. QMail is volgensmij alleen SMTP, voor IMAP kun je bijv Courier-IMAP gebruiken (zit ook POP3 in).
je kunt ook in outlook een optie aanzetten laat copie achter op server is precies hetzelfde? imho

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Verwijderd schreef op 07 april 2003 @ 16:56:
[...]je kunt ook in outlook een optie aanzetten laat copie achter op server is precies hetzelfde? imho
Kan een mogelheid zijn maar dan wordt er minder info op de server bijgehouden...

Verwijderd

PowerSp00n schreef op 07 April 2003 @ 17:00:
[...]

Kan een mogelheid zijn maar dan wordt er minder info op de server bijgehouden...
wat is die info dan als ik vragen mag???

ik heb op dit moment geen imap draaien, en gebruik overal deze setting, en ik heb webmil draaien voor de public computers...

• decramy

decramy

Topicstarter
OK, IMAP dus...

Courier-IMAP (Courier == lettertype??) zou volgens jullie de boel moeten regelen... Is deze simpel te configuren :?

squirrelmail is gewoon een webaplicatie net als phpMyAdmin ed??

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 17:30:
[...]

wat is die info dan als ik vragen mag???

ik heb op dit moment geen imap draaien, en gebruik overal deze setting, en ik heb webmil draaien voor de public computers...
bij imap kan je statussen aan mailtjes hangen en mail ordernen in mappen enzo ;)

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 07:21
Werkt IMAP volgens de volgende formule:
Je thuisserver haalt je pop3 mail op bij je provider en zet deze om in IMAP welke je bv weer in outlook kan uitlezen :?

• flat
  • Niet online
decramy schreef op 07 April 2003 @ 17:31:

squirrelmail is gewoon een webaplicatie net als phpMyAdmin ed??
ja, maar dan dus voor email :P
The Undertaker schreef op 07 April 2003 @ 17:39:
Werkt IMAP volgens de volgende formule:
Je thuisserver haalt je pop3 mail op bij je provider en zet deze om in IMAP welke je bv weer in outlook kan uitlezen :?
het ophalen van email bij je provider kan je door fetchmail laten doen. deze checkt om de zoveel tijd of er nieuwe mail is, haalt deze binnen, en levert 't af bij de goede user :)
dat heeft verder niets met imap te maken trouwens, imap is immers het protocol waarmee de mailserver en de client (bijv outlook) met elkaar communiceren (net als ftp en http, maar dan dus voor email :P)

[ Voor 41% gewijzigd door flat op 07-04-2003 18:03 ]

--Roy Goodman

• decramy

decramy

Topicstarter
wat betekend canonify of canonification??
bij de sendmailconfig
Flat© schreef op 07 April 2003 @ 17:57:
[...]
ja, maar dan dus voor email :P
duhh :9

[ Voor 57% gewijzigd door decramy op 07-04-2003 18:00 ]

• flat
  • Niet online
decramy schreef op 07 April 2003 @ 17:58:
wat betekend canonify of canonification??
bij de sendmailconfig
duhh :9
eeuh even in de sendmail-faq/manual opzoeken misschien?
als ik jou was zou ik trouwens 'n andere MTA dan sendmail installeren, die M4-marcos vind ik echt 'n ramp om mee te werken, en ik denk niet echt dat jij een specifieke feature van sendmail nodig hebt, di e'n andere MTA niet kan bieden :)

--Roy Goodman

Verwijderd

NOS policy - updated 01/04/03
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het vooronderzoek gepleegd om antwoorden te vinden op de vragen die je stelt nou bepaald uitgebreid was. Oftewel, probeer eerst eens zelf wat te zoeken / lezen voordat je een vraag stelt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.