Excel, dag van 8 uur ipv 24 uur

Pagina: 1
Acties:
  • 1.081 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82509

Topicstarter
Beste mensen,

Graag zou ik willen weten hoe je in excel kunt invoeren dat een dag maar 8 uur heeft inplaats van 24 uur. Ivm rekenen met werkdagen.

Als je namelijk de getalnotatie invoert:
d "dag" u "uur" mm "min";

Gaat hij uit van dagen van 24 uur. Pas bij 24 uur telt hij er één dag bij op, en dat moet hij doen al bij 8 uur. Het maximum aantal uren moet ook 8 uur zijn inplaats van 24 uur.

Is er iemand die mij zou kunnen helpen, bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Een dag is 24 uur.
Als jij een dag anders wilt definieren, doe je het toch gewoon zelf? (Met andere woorden: het aantal uren delen door 8). Heb je wel 1 kolom meer, maar is dat een probleem?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
WOS -> SA

wat heeft excel nou met windows problemen te maken :?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Stel datumcode in A1:

aantal werkdagen = 2 * TRUNC(A1) + A1 zie verderop

Vertel eens hoe jij aan je nick komt :? ;)
blackd schreef op 07 april 2003 @ 15:03:
wat heeft excel nou met windows problemen te maken :?
Als ik die vraag beantwoord krijg ik waarschijnlijk op mijn flikker wegens trollen :D

[ Voor 58% gewijzigd door Rataplan op 07-04-2003 15:53 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee want de uren die blijven in 24 uur

bijv. project duurt 24,75 uur

Nu is het zo dat hij dat aangeeft als 1 dag 0 uur 45 min

Hij moet het aangeven als 3 dag 0 uur 45 min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Volgens mij werkt die oplossing van Rataplan wel, hoor:

24,75 uur sla je op in (echte) dagen als 1,03125 dagen, met zijn formule wordt dat 2+1,03125 = 3,03125 dagen.

Dat wordt in dag/uur/min formaat dus 3 dagen, 0 uur, 45 minuten

Wat je in feite doet is het aantal dagen vermenigvuldigen met drie (keer 2 plus 1 = keer 3) en het restant laat je ongewijzigd.

/edit: ik zie nu dat er iets fout gaat bij 12 uur: dat is 0,5000 dagen, dat wordt 2*0+0,5000 = 0,5000 terijl je 1,5000 wilt hebben...

Maar is het niet mogelijk de tijd in uren ipv dagen op te slaan, en er dan zelf de dagen uit te halen als uren/8 ?

[ Voor 46% gewijzigd door Dido op 07-04-2003 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68553

=INTEGER(B9/8) levert het aantal (werk)dagen
=INTEGER(REST(B9;8)) levert het rest aantal uren op
=REST(B9;8)*60 levert het aantal minuten op

Dit achter elkaar gieten en je hebt de oplossing !

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 68553 op 07-04-2003 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er moet toch ergens een mogelijkheid zitten in excel, dat je zegt dat een dag ipv 24 uur, ,8 uur duurt, dat zou het mooiste zijn.

Het gaat er namelijk om dat het nu niet om één keer gaat, maar dat het veel vaker gaat voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

*Vindt net als Dido dat dit een opdracht met iets meer prutswerk is*

...iets...

(1) Aantal dagen = trunc(a1*3)
(2) Aantal resterende uren= a1-trunc(a1*3)/3

En als dit ook niet is wat je zoekt mag je verder zelf gaan spelen met cijfertjes - als je weet dat 8 uur overeenkomt met +1/3, is de rest erg simpel.

edit:

De mogelijkheid om het aantal uren per dag in te stellen zit niet in Excel. Geloof het maar. Maar dan schrijf je toch gewoon ff een VB-functie'tje?

[ Voor 21% gewijzigd door Rataplan op 07-04-2003 15:56 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Anoniem: 82509 schreef op 07 april 2003 @ 15:49:
Er moet toch ergens een mogelijkheid zitten in excel, dat je zegt dat een dag ipv 24 uur, ,8 uur duurt, dat zou het mooiste zijn.

Het gaat er namelijk om dat het nu niet om één keer gaat, maar dat het veel vaker gaat voorkomen.
Je kunt niet instellen dat een dag 8 uur is, omdat de hele wereld heeft besloten dat een dag 24 uur heeft. Wat jij wilt het simpelweg geen dag :)
Je kunt net zo min instellen dat een meter opeens maar 30 centimeter is, of een uur 10 minuten :)

Maar wat is er nou zo problematisch aan om het desnoods helemaal zelf te doen, en je niets aan te trekken van de tijdnotatie van Excel?

Je vult in kolom a je dagen in, in kolom b je uren, in kolom c je minuten. Dat tel je op volgens d(totaal) = 8 x a + b + c/60 voor een uitkomst in uren. Die kun je gezellig overal optellen, en als je je totaalvelden weer in dagen, uren en minuten wilt voer je daat de omgekeerde berekeningen uit.

Voor de duidelijkheid: dit zijn dus geen eenmalige operaties, als je dit gewoon consequent doorvoert in je worksheet kun je blijven toevoegen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Dido schreef op 07 April 2003 @ 16:03:
[...]

Je kunt niet instellen dat een dag 8 uur is, omdat de hele wereld heeft besloten dat een dag 24 uur heeft. Wat jij wilt het simpelweg geen dag :)
Je zal d'r versteld van staan hoe egocentrisch het bedrijfsleven is. Een werkdag acht uur, dan alle dagen acht uur :)

Afijn. TS moet dringend aan de VB
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Function DagenVanAchtUur(tijdcode As Double) As Double
    Dim dagen As Double
    Dim uren As Double

dagen = Fix(tijdcode * 3)
    uren = tijdcode - (dagen / 3)

DagenVanAchtUur = dagen + uren

End Function
en verder niet te moeilijk doen.
Anoniem: 68553 schreef op 07 april 2003 @ 15:42:
=INTEGER(B9/8) levert het aantal (werk)dagen
Op welke planeet is die versie te koop? :P

[ Voor 13% gewijzigd door Rataplan op 07-04-2003 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68553

[...]
Op welke planeet is die versie te koop? :P
???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

De TS heeft nu aantallen dagen staan, geen uren. Als je het aantal dagen deelt door 8 krijg je werkdagen van drie uur, tenzij je op een planeet zit met een omwentelingstijd van 64 uur :)

Ik ben het met je eens dat het simpelste ws is om alles in uren op te slaan en zelf te converteren naar werkdagen, uren, minuten, maar dat is om de een of andere reden niet wat de TS wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Zooo... superkick van 15 jaar :o . Nieuw record? :+

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

@Anoniem: 1064029 welkom.

Ik ga je vraag verplaatsen naar een los topic, omdat losse vragen sowieso veel beter passen in eigen topics, omdat dit wel een heel erg oud topic is, en omdat het topic vrij weinig te maken heeft met je vraag ;) Deze sluit ik alvast.

Edit: zie dus verder [Excel] netto werktijden berekenen

[ Voor 14% gewijzigd door F_J_K op 18-04-2018 12:28 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.