In vergelijking met Photoshop zijn de filters vooral loeisnel in Gimp. Ik gebruik Gimp al zowat vanaf het begin (96? 97?) en zit nu op versie 1.2.1. Als je het hebt over blur, artistic, of dergelijke proctime vretende filters, dan is Gimp sinds versie 1.1 heel wat sneller dan Photoshop. Bovendien komt het er vaak nog beter uit te zien ook. Ik heb niks tegen Photoshop (heb er zelfs tijdens studie zeer veel mee leren werken, is prima prog), want vooral de duidelijke interface van Photoshop is weer een pluspunt, evenals actions e.d.
Als je dan naar de prijs/prestatie verhouding kijkt, is Gimp absoluut winnaar. Simpelweg omdat je zo ongeveer 75 tot 90% ermee kan wat ook met Photoshop (5.x en later) kan, en dat gratis.
De plugins en scripts van Gimp zijn ook een groot voordeel, vooral de animatie extensies enz. Het mist weliswaar de degelijkheid (vage hangups af en toe) en doorontwikkeldheid (Photoshop heeft meer dan 5 jaar voorsprong) van Photoshop, maar zoals ik zei, voor wat het is is het een prachtig stuk open source software.
LinkedIn
Instagram