Toon posts:

het "the Gimp" topic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
zijn er hier veel mensen die the gimp gebruiken? ben er een beetje met de windows versie aan het spelen en tjaa tis qua interface geen photoshop maar het werkt opzich prima. Wat zijn jullie ervaringen met dit programma in verglijking met photoshop?

info:
http://www.gimp.org/

en hier voor de windows download: http://www.gimp.org/~tml/gimp/win32/downloads.html

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 22:08
Wat wil je hier nu precies mee bereiken?

Mijn ervaring met the Gimp is vrij weinig, maar genoeg om te zeggen dat ik het het liefst bij Photoshop hou, afgezien van het feit dat het duurder betaald is dan the Gimp :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:12

alienfruit

the alien you never expected

De interface van The Gimp is wel wennen vind ik als je ook Adobe PhotoShop gebruikt. Maar ik vind het een mooi programma ! Werkt prima, is stabiel en kan prima photoshop bestanden openen.

Overigens vind ik Film Gimp ook cool!
http://cinepaint.sourceforge.net/

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

In vergelijking met Photoshop zijn de filters vooral loeisnel in Gimp. Ik gebruik Gimp al zowat vanaf het begin (96? 97?) en zit nu op versie 1.2.1. Als je het hebt over blur, artistic, of dergelijke proctime vretende filters, dan is Gimp sinds versie 1.1 heel wat sneller dan Photoshop. Bovendien komt het er vaak nog beter uit te zien ook. Ik heb niks tegen Photoshop (heb er zelfs tijdens studie zeer veel mee leren werken, is prima prog), want vooral de duidelijke interface van Photoshop is weer een pluspunt, evenals actions e.d.

Als je dan naar de prijs/prestatie verhouding kijkt, is Gimp absoluut winnaar. Simpelweg omdat je zo ongeveer 75 tot 90% ermee kan wat ook met Photoshop (5.x en later) kan, en dat gratis.

De plugins en scripts van Gimp zijn ook een groot voordeel, vooral de animatie extensies enz. Het mist weliswaar de degelijkheid (vage hangups af en toe) en doorontwikkeldheid (Photoshop heeft meer dan 5 jaar voorsprong) van Photoshop, maar zoals ik zei, voor wat het is is het een prachtig stuk open source software.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op 07 April 2003 @ 13:22:
Wat wil je hier nu precies mee bereiken?
om even te kijken of het het waard is om hier tijd en moeite in te steken :)

Verwijderd

Topicstarter
ReemF schreef op 07 April 2003 @ 13:33:
In vergelijking met Photoshop zijn de filters vooral loeisnel in Gimp. Ik gebruik Gimp al zowat vanaf het begin (96? 97?) en zit nu op versie 1.2.1. Als je het hebt over blur, artistic, of dergelijke proctime vretende filters, dan is Gimp sinds versie 1.1 heel wat sneller dan Photoshop. Bovendien komt het er vaak nog beter uit te zien ook. Ik heb niks tegen Photoshop (heb er zelfs tijdens studie zeer veel mee leren werken, is prima prog), want vooral de duidelijke interface van Photoshop is weer een pluspunt, evenals actions e.d.

Als je dan naar de prijs/prestatie verhouding kijkt, is Gimp absoluut winnaar. Simpelweg omdat je zo ongeveer 75 tot 90% ermee kan wat ook met Photoshop (5.x en later) kan, en dat gratis.

De plugins en scripts van Gimp zijn ook een groot voordeel, vooral de animatie extensies enz. Het mist weliswaar de degelijkheid (vage hangups af en toe) en doorontwikkeldheid (Photoshop heeft meer dan 5 jaar voorsprong) van Photoshop, maar zoals ik zei, voor wat het is is het een prachtig stuk open source software.
Ja de snelheid viel mij ook al op, is er voor die "actions" geen plugin oid?

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik denk dat het het wel waard is om hier tijd en moeite in te steken, omdat je met The Gimp bijna net zoveel kan als met PS, en het is niet illegaal! Het is wel even wennen (de UI) heb ik gemerkt, maar het is idd zeker een prachtig programma.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Aham brahmasmi schreef op 07 april 2003 @ 14:14:
Ik denk dat het het wel waard is om hier tijd en moeite in te steken, omdat je met The Gimp bijna net zoveel kan als met PS, en het is niet illegaal! Het is wel even wennen (de UI) heb ik gemerkt, maar het is idd zeker een prachtig programma.
Waarom is photoshop illegaal :?

• tec
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

Dat vraag ik me ook af HunterPro..

maar om even terug te komen op The Gimp.. ik heb er even mee gewerkt om gewoon uit te proberen maar was er niet zo kapot van eigelijk.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:39
HunterPro schreef op 07 april 2003 @ 14:23:
[...]

Waarom is photoshop illegaal :?
op zich niet natuurlijk, maar ik denk niet dat de meesten hier er die $600,- voor hebben betaalt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• PowerFlower
  • Laatst online: 19:21

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Hoe is de typerendering van the Gimp eigenlijk onder linux? De voornaamste reden dat ik niet over ga op Linux is eigenlijk Photoshop & fonts namelijk...

• PowerFlower
  • Laatst online: 19:21

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Breepee schreef op 07 April 2003 @ 14:28:
[...]

op zich niet natuurlijk, maar ik denk niet dat de meesten hier er die $600,- voor hebben betaalt.
Nee klopt... €200, campuslicentie *D
Het heeft zo zijn voordelen bij een universiteit te werken.

• HunterPro
  • Niet online
Breepee schreef op 07 April 2003 @ 14:28:
[...]

* HunterPro kijkt in mapje
* HunterPro ziet factuur
hmm, ik behoor dan niet tot de meesten :P
Pagina: 1