• HofmanJaap
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
In september ga ik naar Zuid-Afrika en wil van de gemaakte foto’s (met een Canon Powershot S45) een back-up maken. Het komt namelijk soms voor dat het CompactFlash kaartje crashed, weg foto's.
Dit overkwam mij al de eerste dag dat ik de camera had! Om dit risico tijdens mijn vakantie uit te sluiten wil ik de foto's over kunnen zetten naar een ander medium. Kan natuurlijk mijn laptop meenemen, maar deze vind ik eigenlijk te groot en te lomp.

Ben nog niet zo thuis in de PDA-wereld, maar vraag mij af of het handig is een PDA hiervoor in te zetten. Lees dat deze apparaatjes steeds meer kunnen. Echter vaak ontbreekt de informatie hoeveel opslagcapaciteit er op een PDA zit.

Iemand een advies?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
HofmanJaap schreef op 07 April 2003 @ 11:05:
In september ga ik naar Zuid-Afrika en wil van de gemaakte foto’s (met een Canon Powershot S45) een back-up maken. Het komt namelijk soms voor dat het CompactFlash kaartje crashed, weg foto's.
Dit overkwam mij al de eerste dag dat ik de camera had! Om dit risico tijdens mijn vakantie uit te sluiten wil ik de foto's over kunnen zetten naar een ander medium. Kan natuurlijk mijn laptop meenemen, maar deze vind ik eigenlijk te groot en te lomp.

Ben nog niet zo thuis in de PDA-wereld, maar vraag mij af of het handig is een PDA hiervoor in te zetten. Lees dat deze apparaatjes steeds meer kunnen. Echter vaak ontbreekt de informatie hoeveel opslagcapaciteit er op een PDA zit.

Iemand een advies?
In de meeste PDA's gaat een normale CompactFlash kaart of iets vergelijkbaars. Je zou kunnen kijken of een Ipod werkt, moet je alleen wel een firewire aansluiting @ cam hebben.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
Idd in veel PDA's kan compact flash, alleen ik snap het niet helemaal want je waar gaan je ze dan op backuppen? zoveel geheugen hebben de meeste pda's niet hoor...

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-02 14:03
Ik zou toch die camera eens na laten kijken of een ander kaartje scoren. Dat crashen hoort namelijk niet zomaar te gebeuren.

Verder is de hoeveelheid geheugen juist hetgene dat ALTIJD genoemd wordt bij PDA's. Meestal gaat het dus om 8 of 16 Mb. Voor opslag van foto's heb je hier dus eigenlijk niets aan.

Tel daarbij op dat er niet zo veel PDA's zijn met CF slot en de oplossing ligt voor de hand: laat die camera nakijken. Als het niet aan de camera ligt, schaf je een 512 Mb CF-kaartje aan en je bent klaar...

Laptop meenemen naar Zuid-Afrika kan wel, maar ik weet niet of je dan nog in Kaapstad wil rondrijden :)

Punctuality is the politeness of kings

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-02 21:07

BCM

Ik denk toch dat je dan meer aan een laptop hebt.
Of zoals vele doen. ipv 512 mb 8 keer 64 mb menemen. Crashed dan een kaartje ben je maar 1 / 8ste kwijt. En dan iedere dag een andere kaart erin. Ben je maar 1 op de 8 dagen kwijt.

Cedo Nulli

• HofmanJaap
  • Niet online
Ga er vanuit dat met de camera niets aan de hand is. Het nieuwe kaartje heb ik al meerdere keren erin en eruit gehaald en deze blijft het netjes doen. De powershot S45 kopieert de foto's via een usb-poort.
Als ik de eerste reacties zo lees lijkt het geen haalbaar idee. Het enige wat ik wil is tijdens mijn vakantie een kopie maken van mijn foto's. Wil de foto's in de hoogste resolutie maken (1 Mb per foto).

• 911GT2
Dat lijkt me inderdaad niet echt haalbaar nee...

Je kunt idd gewoon een aantal cf kaartjes kopen da's net zo makkelijk!

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-01 12:18
Voor de goede orde: een PDA heeft de komende tijd niet genoeg geheugen om al jou foto's te herbergen... Als er 64 Mb vrij is op een pda, dan is het veel... en da's denk ik niet genoeg voor jou.

Als je een compact apparaatje wilt hebben dat de gegevens van je CF-kaart leest, kan je beter een Archos Multimedia Jukebox kopen (met een CF-aansluiting) of iets dat daarop lijkt...
Je hebt van die gadgets die in principe een harde schijf zijn, waarop je dan flash-lezers kan aansluiten... maar een pda is een no-no voor je, vrees ik...

• HofmanJaap
  • Niet online
Is nu wel duidelijk dat de Pda-optie niet reëel en functioneel is.
De suggestie van Eduardtee is er eentje om te overwegen. Goede tip, THX

Belangrijk is dat wel dat ik mijn camera rechtstreeks op zo'n Archos Multimedia Jukebox kan aansluiten. Hoe dan ook, nogmaals bedankt voor jullie adviezen.
Zal eens zoeken in het forum wat de ervaringen zijn van de eigenaars van de Archos Multimedia Jukebox.

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk anders hier eens naar: reviews: Super DigiBin review

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:34

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Er zijn nog een hoop andere van deze portable storage solutions voor digitale camera's, bijvoorbeeld de X-drive (II) en ook nog allerlei apparaten met TV-outs en LCD's op www.steves-digicams.com kun je ook nog wat reviews vinden van diverse van deze apparaten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• HofmanJaap
  • Niet online
Ben inmiddels al aardig enthousiast naar de mogelijkheden.
Naast het hoofddoel (backup maken van mijn digitale foto's), is het niet verkeerd dat het apparaat ook nog andere dingen kan. Zoals bijvoorbeeld het afspelen van MP3's of zelfs het afspelen van divx-films.
Heb gelukkig nog even tijd voordat ik op vakantie ga. Dus ga eens rustig verder rondkijken. Tot nu toe lijkt mij de Archos Multimedia Jukebox 120 of 140 een hele interessante optie. Zie de link Archos Jukebox Multimedia 120: alles in 1 !

Volgens mij is deze nog niet in Nederland te krijgen.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:55

Arfman

Drome!

Ik blijf het wel merkwaardig vinden dat je op zoek gaat naar dure oplossingen terwijl er toch echt iets mis is met je camera of het CF-kaartje. Mij lijkt het goedkoper en verstandiger om DAT te laten fixen.
Voorbeeld: ik heb zelf een Casio 4000 met 1 GB MicroDrive (in principe veel foutgevoeliger dan een CF card) en daar heb ik in 1 jaar nog niet EEN keer een gecrashde kaart mee gehad, of foto's kwijt o.i.d.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• HofmanJaap
  • Niet online
Ben het met je eens dat het zeker een dure oplossing is. Het cf-kaartje (Dane Elec 128 MB) was dus defect. Deze geruild en nu dus geen probleem meer.
Door deze ervaring wel wat wantrouwend geworden. Zou natuurlijk vreselijk zijn als de gemaakte foto's door een gecrashed cf-kaartje voorgoed verdwenen zijn.
Om met een veilig gevoel op vakantie te gaan koop ik nog een reserve cf-kaartje en een backupapparaat. Tja, dat dat geld kost is evident. Verder is het natuurlijk gewoon leuk weer een nieuw klein en handzaam speeltje erbij te hebben.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik gebruik WEL me PDA (ipaq met pcmcia sleeve , pcmcia-smartmedia adapter en 2 Gb pcmcia harddisk) om foto's van mijn smartmedia via mijn PDA op het harddiskje te zetten.
Maar dan heb je aan alleen een pda inderdaad niet genoeg. Zo heb ik minder smart media kaartjes nodig.
Overigens zijn er wel tooltjes waarmee je van een gecrasht CF/SM kaartje toch de leesbare data nog wel kunt redden.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• 911GT2
HofmanJaap schreef op 07 April 2003 @ 16:15:
Ben het met je eens dat het zeker een dure oplossing is. Het cf-kaartje (Dane Elec 128 MB) was dus defect. Deze geruild en nu dus geen probleem meer.
Door deze ervaring wel wat wantrouwend geworden. Zou natuurlijk vreselijk zijn als de gemaakte foto's door een gecrashed cf-kaartje voorgoed verdwenen zijn.
Om met een veilig gevoel op vakantie te gaan koop ik nog een reserve cf-kaartje en een backupapparaat. Tja, dat dat geld kost is evident. Verder is het natuurlijk gewoon leuk weer een nieuw klein en handzaam speeltje erbij te hebben.
Zoals al gezegd, je kan maximaal 50 foto's op een pda backuppen of zo... en voor een paar honder euro ken je toch aardig wat CF kaartjes kopen... :?

Verwijderd

HofmanJaap schreef op 07 april 2003 @ 11:05:

Iemand een advies?
Afgelopen kerst ben ik ook naar Z-A geweest (fantastisch trouwens) en heb gekozen om een laptop mee te nemen. Wanneer ik 's avonds weer op de hotelkamer kwam heb ik alles even overgezet. Dit ging eigenlijk prima. Zorg er alleen voor dat je je laptop goed inpakt als je gaat reizen. Ik ben 2 weken geweest en heb ruim 400 mb aan foto's. Een 512 CF kaartje zal dus ook voldoende zijn. (ons gezelschap had meerdere camera's, vandaar de laptop.)

Heel veel plezier daar!

ps ga je ook nog wild life bekijken?

Verwijderd

HofmanJaap schreef op 07 April 2003 @ 11:27:
Ga er vanuit dat met de camera niets aan de hand is. Het nieuwe kaartje heb ik al meerdere keren erin en eruit gehaald en deze blijft het netjes doen. De powershot S45 kopieert de foto's via een usb-poort.
Als ik de eerste reacties zo lees lijkt het geen haalbaar idee. Het enige wat ik wil is tijdens mijn vakantie een kopie maken van mijn foto's. Wil de foto's in de hoogste resolutie maken (1 Mb per foto).
Ik zou je camera na laten kijken zoals eerder genoemd, want een CF kaart hoort niet te crashen.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:34

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verwijderd schreef op 07 april 2003 @ 16:26:
[...]

Ik zou je camera na laten kijken zoals eerder genoemd, want een CF kaart hoort niet te crashen.
Dara heb je niet zoveel aan als je in Zuid afrika zit en je foto's zijn weg... De kans dat er iets mis gaat ias ALTIJD aanwezig.

HofmanJaap, lees de vakantie FAQ eens die hier in GT is, daar staat wel wat nuttige info in.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Wat me net te binnen schiet is de X Drive,....

soort hd waar je je CF inschuift en die backupped em.

http://www.powerinnumbers.com.au/

• eduardtee
  • Laatst online: 26-01 12:18
Ik kan me overigens wel enigszins voorstellen dat je wantrouwend bent geworden nadat je een defect kaartje in handen hebt gehad...

Maar ik denk dat dit niet vaak voorkomt. Ik heb zelf nu 2 digicams gehad (die gebruik maakten van SmartMedia en CF), maar heb nooit problemen gehad.

Maar naast die Archos Multimedia Jukebox (die idd vrij prijzig en ook nog eens vrij lomp is qua uiterlijk) zijn er vergelijkbare apparaatjes.
Sommige kunnen MP3's afspelen, sommige niet. Sommige kunnen DivX afspelen, sommige niet. Maar er zijn meestal wel randapparaatjes die ervoor zorgen dat je (niet direct) je camera erop aan kan sluiten, maar dat je je geheugenkaartje erin kan proppen...
Pagina: 1