[LEDs]verhouding tussen mcd en amperage?

Pagina: 1
Acties:
  • 306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6227

Topicstarter
ik was hier net even wat info over aan het opspitten maar kon niet echt een duidelijk antwoord vinden.
Bestaat er een verband tussen de mcd die ene LED kan uitzenden het de hoeveelheid mA er door het LEDje kan ?
het lijkt me logisch dat als een LED een hoger amperage krijgt, hij meer licht geeft.
Nu hebben de meeste LEDs een max mcd op een bepaalde spanning ... maar hoe hoog is dan het amperage ?
dat kan ik eigelijk nergens vinden. meestal is het "gebruik maar 15-20 mA" maar ik wil weten waarom. Dat hij bij te laag niet brand en te hoog doorfikt snap ik ook wel, maar hoe kom je op die waardes ?
Ik kan natuurlijk wel 30 weerstanden kopen en kijken wat het leukste werk voordat ik hem doorfik, maar is er niet een manier om dit te berekenen ?
ik heb dus rode LEDs besteld van 7500 mcd en blauwe van 5000 mcd. Maar welke weerstanden zou ik moeten proberen om ze een beetje gelijke lichtsterkte af te laten geven ?
iemand een ID ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-06 15:09

Brothar

meester

lijkt mij dat je van je leverancier/fabrikant van de rode LED info moet krijgen die aangeeft: verband stoomsterkte met lichtsterkte.
Ik vermoed, dat vanaf een bepaalde waarde die relatie evenredig is, tot een bepaalde hogere waarde, waarbij meer stroom meer in warmte wordt omgezet.
(afgevlakt een negatieve cosinusgolf , als ik mij de wiskunde van 30 jaar geleden nog goed herinner)

Als je geen info krijgt/kunt vinden zou ik op de rode gewoon een draaipotentiometer zetten, en dan gaan meten met een "lichtsterktemeter".
Dit heeft als voordeel dat je de onnauwkeurigheid, en afwijkende lichtsterkte, van je blauwe LED daarmee automatisch afvangt.

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6227

Topicstarter
't is gewoon een winkel waar ik ze heb besteld ... denk niet dat die het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Het aantal mcd is sterk afhankelijk van de afstraalhoek. Een LED van 10.000mcd zal altijd een hoek van enkele graden hebben (muv speciale LEDs).

Rode en gele LEDs kunnen de meeste licht produceren per mA omdat er minder energie nodig is om die kleur te krijgen (langere golflengte).

Het nadeel van LEDs bij een elektro zaak halen is dat er vrijwel nooit duidelijke info is hoe sterk ze zijn, wat bij webwinkels vaak wel het geval is. Daarbij zijn ze vaak duurder.

Veel LEDs zijn standaard gemaakt voor 20mA, low current LEDs juist weer niet. Waarom 20mA? Geen idee, zal wel een optimale tussenwaarde zijn voor lichtoutput, warmteafvoer, levensduur en kostprijs ofzo?!? 't Is in ieder geval een standaard geworden voor normale en superfelle LEDs.

De LEDs gelijk krijgen qua sterkte gaat niet lukken, het zijn verschillende kleuren. Je oog is ook weer gevoeliger voor de ene kleur enz... Je kan ze wel ongeveer even fel over doen laten komen, speel gewoon met wat weerstanden (let wel op je stroom) en kijk wat je leuk vind! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
in het verleden heb ik gebruik gemaakt van highpower IR LED's voor het bijlichten van ccd-camera's.
Om meer power uit die dingen te halen lieten we ze op een frequentie tussen de 500 en 1500 Hz knipperen, terwijl ze een grotere stroomstoot kregen dan dat ze normaal kregen.
Het resultaat was dat we maar 6 Leds moesten gebruiken met deze schakeling ipv 24 (!!!) stuks die op normale sterkte branden.

Helaas heb ik hier geen schema's meer van kunnen vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door equinoxe op 07-04-2003 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44545

Nu hebben de meeste LEDs een max mcd op een bepaalde spanning
Led's zijn in principe een soort van "diode", het gaat dus niet om de spanning, maar om de stroom. In het begin (kleine stroom) is dit een stijle curve, die als deze richting de 20 mA gaat afvlakt, vandaar dat de lichtsterkte van de Led bij een bepaalde stroom ook niet meer echt toe neemt.

Voorbeeld hieronder van een Led curve (stroom versus spanning, beide een aantal leds, de spreiding):

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/freek999/got/LED.png
Pagina: 1