[debian] opzetten Mailserver

Pagina: 1
Acties:

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:20

decramy

root@birdie:~#

Topicstarter
Ik heb wat gezocht, en ben tot de volgende conclusies gekomen:

Je kunt op 2 manieren Mail verzenden:
- Zelf een SMTP server opzetten
- Je mail met sendmail door laten sturen naar een andere SMTP server.

Aangezien poortje 25 bij mij dicht zit, heb ik sendmail aan de praat gekregen.

Dan het volgende probleem, wat mijn probleem ook is...
Het ontvangen van Mail.

Ik wil zelf m`n eigen POP3 server bouwen, waar ik vanaf een PC met een client op kan inloggen.
Met fetchmail moet iedere gebruiker zelf bepalen hoe hij z`n mail bij elkaar wil sprokkelen. Daar heeft iedere user een apart filetje voor, welke moeilijk is te configureren. Dan heb je daar fetchmailconf voor. Maar daar heb je weer X voor nodig, welke ik niet heb draaien.

Ik zoek dus eigenlijk een programma dat voor iedere gebruiker zelf een POP3 account aanmaakt, zodat iedereen met zijn/haar gebruikersnaam/w8w00rd kan inloggen.

Bestaat dat ook, of vraag ik nu iets heel moeilijks?
PS: ik zoek geen vmail/qmail, omdat deze ook de functie van sendmail overneemt

[ Voor 4% gewijzigd door decramy op 06-04-2003 23:47 ]

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:55

Robert

You have your answer..

Een pop3 server is bv. courier pop3, maar die haalt dus niet de mail op bij een andere provider (denk je dat wilt toch? ), dan kan je het beste met fetchmail toch aan de gang denk ik

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

http://www.debian.org/distrib/packages
+
fetchmail
=
http://packages.debian.or...in/usermin-fetchmail.html

Ik denk dat je daar maar eens naar moet kijken :)

Nu ook zonder stropdas

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zou me eerst eens wat verder verdiepen in de materie van mailservers...

Ten eerste heb je sendmail helemaal niet nodig om mail uitgaand te sturen, ten tweede kan je ook direct domain delivery doen en heb je je ISP niet nodig als smarthost. Dat je poort geblokkeerd is, wil zeggen dat je geen SMTP mail kunt ontvangen.

Voor mail droppen op je eigen systeem in POP boxen is Fetchmail geschikt, als pop3 server kan je voor Sendmail het beste qpopper gebruiken. Mocht je met IMAP aan de slag gaan: dan zou ik sowieso voor een andere MTA zoals qmail of postfix kiezen en daarbij courier-imap nemen, want wu-imap is een onveilig en traag klotepakket (sendmail voor jouw overigens ook: voor de pro is het te doen, voor de beginner is het een hel).

* _JGC_ wijst je nog maar es ff op de search en google